Свържи се с нас

Икономика

Шести участък е избран за пилотен район по международен проект

Published

on

Община Габрово е избрана за пълноправен партньор в международния проект за креативни индустрии за нови градски икономики в Дунавския регион. Изпълнението на проектните дейности започна през м. юли 2020 и ще продължи до декември 2022 г.

Проектът работи за обновяването на централни градски райони, изоставени в резултат на индустриално преобразуване, промяна в навиците на потребителите и нарастване на населението в предградията и крайните квартали.

За целта ще се използват икономическите предимства на креативните индустрии като възможност за справяне с проблема. Общата стойност на проекта е 2 249 073,50 евро, като съфинансирането от ЕС е 1 911 712,48 евро. Бюджетът на Община Габрово е в размер на 115 750 евро, формиран от европейско и национално съфинансиране, като 17 362,50 евро са предоставени от Министерство на регионалното развитие и благоустройството.

Общо 22 са партньорите по проекта от 8 различни държави: Словения, Словакия, Германия, Австрия, Румъния, Сърбия, Молдова и България. От тях 17 пряко участват в дейностите, като от българска страна това са Община Габрово и Студио Комплект – София. Пет са подкрепящи стратегически партньори, сред които е Областна администрация – Пловдив. Партньорите са разпределени да работят в три тематични направления: 1. „Ревитализация на празни или недобре използвани застроени площи“; 2. „Съживяване на търговията на дребно и малкия бизнес в градските центрове“ и 3. „Създаване на Центрове за подкрепа на креативните индустрии“.

По всяко от направленията ще се изготвят пътни карти, които ще очертаят процеса и конкретните дейности за съживяване и подобряване на привлекателността на централни градски квартали.

Ще бъдат привлечени културни и творчески индустрии, както и малък бизнес и услуги, които ще се възползват от изоставени сгради и пространства. Ще се създадат и приложат инструменти за подобряване капацитета за иновации и развитие на сътрудничество между креативните индустрии и целеви градски икономически сектори (търговия на дребно, услуги и др.).

Този инструментариум ще бъде тестван в четири пилотни локации. Ще бъдат открити три центъра за подкрепа на креативните индустрии. Партньорите ще изградят устойчива мрежа от ключови участници в градското развитие, както и ще подготвят набор от препоръки за транснационални политики, включително осем местни планове за действие.

Община Габрово ще работи по второто тематично направление – „Съживяване на търговията на дребно и малкия бизнес в градските центрове“, като квартал „Шести участък“ е сред пилотните локации, информираха от администрацията на кмета.

Основната цел е да се създаде благоприятна среда за развитие на търговията на дребно и малкия бизнес в квартала. Ще се търси помощта на креативните индустрии, за да се разработи и обогати района с нови търговски дейности и творчески инициативи, да се превърне в притегателен център за жителите и посетителите на града.

Дейностите по проекта за Община Габрово стартираха с изготвянето на анализ на квартал „Шести участък“ и централна градска част. В момента се извършват проучвания, свързани с демографията, съществуващите икономически дейности, креативни индустрии, туризъм, сграден фонд и институционална рамка.

Екипът по проекта се включи в проведените онлайн събития: стартираща конференция – на 25 август и среща на партньорите – на 26 август. Участниците в конференцията дискутираха по въпроси, свързани с устойчивото строителство в градските райони и съживяването на празните пространства от нови жители, установяване на търговска дейност и чрез работата на креативните индустрии.

По време на срещата партньорите обсъдиха изготвянето на пътните карти и анализите на пилотните локации. Проведоха се разговори за комуникационната стратегия, ролята на социалните медии и организирането на бъдещи събития. Представен беше план с график за изпълнението на различните дейности за целия период на проекта.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

Published

on

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.

В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.

Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.

Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.

Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.

Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.

Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber,  страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.

Зареди още

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица