

Новини
Аудиозаписът е тежък удар срещу България

В интервю евродепутатът Елена Йончева отговори на въпроси относно изтеклия запис, за който се твърди, че е с гласа на премиера Борисов, отношенията в БСП и предложения от нея контролен механизъм за разпределяне на европейски средства, насочени към независими медии и разследваща журналистика.
„Над 1 милион българи слушаха този аудиозапис. Важно да има прокурорска проверка и неговата достоверност да се изследва. Ако записът е достоверен, това ще е удар срещу България. Ние чуваме как лидер на една европейска държава е готов да унищожи своя политически противник, как той нарежда да бъде унищожен един бизнес, как реално в България няма разделение на властите. Така се действа в България. Днес съм аз, утре ще бъдат някои други политици, някои други журналисти. Моята работа в Европейския парламент е да намеря механизъм, в рамките на ЕС, който да позволи подобна злоупотреба с власт да бъде разследвана и наказана.
Йончева допълни, че автентичността на записа трябва да бъде доказана или опровергана първо от българската прокуратура. „За съжаления, доверието в институциите ни не е много голямо. Подобни записи вече се били проверявани и то доста неуспешно – това са т.н „Ало, Ваньо“, „Ало, Банов“. Знаете, аз се опитах да разнищя последната афера. Подадох сигнал в прокуратурата. Приложих и оригиналния запис. Надявам се, че българската прокуратура все пак ще направи професионален анализ дали това е гласът на г-н Борисов.“
„Изтеклите снимки представляват моментна картина на деградацията на българската политическа класа. Когато видим тези натъпкани с банкноти чекмеджета, ние вече виждаме как част от политическата класа си е напазарувала влияние. Разбираме защо страната ни е на дъното на медийната свобода. Ако нямаме отговор на въпроса защо всичко това се случва, няма да се придвижим напред и ще останем все така бедни, все така унизени.
Елена Йончева даде пример с подобен скандал в Австрия, в който вицеканцлерът подаде оставка. Имаше нови избори след изтичане на видеозапис, в който става ясно, че още преди да заеме поста, Щрахе е бил готов да участва в схеми със злоупотреба с власт. „Но тогава хората излязоха на улицата и протестираха.“
В отговор на въпрос относно дейността си в Европейския парламент, Йончева обърна специално внимание на инициативите си в комисията за Граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи, в новосъздадената Антикорупционна комисия, както и личните си срещи с изпълнителния директор на ОЛАФ и ресорните еврокомисари. Според нея корупцията в България може да бъде преборена само с европейски инструменти. Йончева допълни, че в момента се въвежда механизъм, който да наблюдава корупцията и свободата на медиите. „Регулярно информирам европейските си колеги относно състоянието и нивото на корупцията, както и медийната свобода в страната ни. В резултат на моята дейност се очаква в новия мониторингов доклад относно върховенството на закона в ЕС, да бъдат включени критерии за нивото на антикорупцията във всяка една държава-членка.“
Друг реален резултат, който ще стане ясен в България касае средствата, които сега ще бъдат дадени на България за преодоляване на икономическите последствия от COVID-19. Ще има специален мониторинг за това как те ще бъдат използвани „и това е и по мое настояване в Антикорупционната комисия към ЕП. Ще следим какво ще се случи с тези 12 млрд., отпуснати на страната ни.“ Българският евродепутат допълни, че е провела разговори с комисар Юрова относно това средствата, отпускани за независима и разследваща журналистика, да бъдат разпределяни от Брюксел, а не от правителствата на държавите-членки.
Йончева коментира и актуалните събития в БСП, както и отношенията и с Корнелия Нинова.
„Моето отношение към Нинова е като към лидер на българска политическа партия.“ „Тази битка, която аз водя, тя вече дава резултати. Борбата с корупцията и медийната свобода ще бъде част от новия механизъм за наблюдение. Това е безспорен успех на българската левица и смея да кажа, и мои принос.“
„Относно предстоящия избор в БСП, ще подкрепя всеки лидер, които даде ясна социална програма, всеки лидер, който спре вътрешните боричкания в тази партия. Битката с корупцията трябва да се води от най-голямата опозиционна партия в страната с реални действия, с конкретика, с разследвания, както аз го правих, когато бях български депутат. В момента съм в Европейския парламент и правя и ще направя всичко възможно за въвеждането на единни инструменти за контрол“.
По темата за новите политически проекти Йончева изрази мнение, че в България има достатъчно зрели политически партии, които имат капацитет да управляват страната.
Коментирайки последните скандали, свързани с българския бизнес, Йончева подчерта: „За мен този развой на събитията не е изненада, защото от години се опитвам да разкрия тези схеми -оградата по границата ни, „Кумгейт“, „Барселона“, строителството на пътищата. Както знаете, опитах се да направя проверка: Фирмите, които строят пътищата, са принуждавани да връщат огромен процент средства от проектите към властта, да плащат т.н. „такса спокойствие“ за сметка на качеството на пътя. От бизнеса мълчат, защото знаят, че когато проговорят, ще бъдат ударени. Но един ден тази авторитарна власт ще стигне и до тях. Не мълчете!
„Корупцията е голям бич за България, защото тя нанася директни щети върху икономиката. Вече 13 години в ЕС, ние сме на последно място в Европа – по здравеопазване, образование, свобода на медиите, имаме унизителна пенсионна система. Стигнахме до там да коментираме едни недостойни аудиозаписи и снимки, които показват цялата мерзост на политическата класа в България.“
На директния въпрос на водещия дали тя лично се страхува, Елена Йончева отговори: „Дали се страхувам?!… Ако Вие чуете такава поръчка, че премиерът ще направи всичко възможно, за да Ви „изгори“? Вие бихте ли се страхували, г-н Хекимян? Въпросът е в това страхът да непопречи на моята работа, на моята битка и да не ме накара да замълча.“ „Има медии, които вече са дали този запис за анализ и аз съм готова с всички средства, с които разполагам като евродепутат, да подпомогна едно такова разследване, защото истината трябва да излезе. Това петно върху България, това унизително състояние, в което ни вкара, е моментна картина на страната ни. Ние знаем какво се случва. Когато го видиш и чуеш, това е шокиращо.“
Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
Създава се Регионален център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово


Министерският съвет прие Постановление за създаване на Регионален център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“. Регионалният център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“ е регионален културен институт по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с предмет на дейност: създаване, разпространение, представяне и популяризиране на културни продукти на съвременното изкуство и недвижимото културно наследство и образователна, изследователска и развойна дейност в областта на културата и творческите индустрии.
Центърът е със седалище град Габрово и териториален обхват на дейността – община Габрово и общините: Севлиево, Трявна и Дряново. За създаването на центъра е прието Решение № 223 от 28 ноември 2024 г. на Общинският съвет на община Габрово.
Изразени са положителни становища на общините Севлиево, Трявна и Дряново и съгласие от Областния управител на област Габрово. Чрез създаването на регионалния център за съвременно изкуство ще се създадат условия за изява на творци, производители и индустриалци, развиващи дейност на територията на общините в област Габрово.
Центърът ще има положителен принос в създаването на връзки между различните професионални общности и за утвърждаването на района като културен център с устойчив туризъм и икономическо развитие.


Култура
Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров


Спомням си първия път преди почти 10 години, когато Виктор Макаров заедно с куп талантливи музиканти пристигна в Габрово, за да представи албума си „Шарена черга“. Този концерт остави дълбок отпечатък в мен – музиката, посланията, поезията, чарът, талантът и сърцето на тези хора ме омагьосаха.
Толкова време по-късно, този магьосник с китара и „леко дрезгав глас“ – отново водейки в града банда музикални съмишленици, пристига в столицата на хумора и сатирата като съорганизатор на първото издание на фестивала „Вечери на изпятата поезия“.
Е, първо габровско издание, защото Виктор Макаров стои зад едноименния фестивал, който вече има своята дългогодишна история в столицата. Той е част и от екипа на международния „Sofia Singer Songwriter Fest“, организира и много подобни инициативи и концерти.

И, ако заключите, че Виктор е музикант, ще сте прави, но едновременно с това ще сгрешите – той е много повече.
Виктор Макаров е българският преводач на мюзикълите „Чикаго“ и „Фантома на операта“. Освен това е богослов, актьор и „поет по душа“, съпруг и баща. Малка част от авторското му творчество е събрано в книгата „Етюди в проза и стих“. Той е изключително увлекателен събеседник и човек, с голямо сърце, пълен с вдъхновение и творческа енергия.
Подробно за фестивала „Вечери на изпятата поезия“ вече писахме, а днес разговаряме лично с Виктор, за да ни разкаже повече за това как се организира подобна инициатива и какво да очакваме.
– След дни започва първото издание на габровския фестивал „Вечери на изпятата поезия“. Какво е „изпята поезия“ и има ли тя почва у нас?
– Названието „изпята поезия“ в някакъв смисъл само обяснява себе си. Участниците във фестивала са хора на различни възрасти и с различни стилистични предпочитания (кънтри, етно, рок, шансон, джаз, пънк, блус…), но обединени от отношението към текста, написан на хубав български език. Повечето освен музиканти са или поети, или почитатели на изящната словесност, и това личи от текстовете на песните им. Другите имена на подобни автори изпълнители са „бардове“ и „поети с китара“.
– Досега фестивалът се е провеждал единствено в София, защо избрахте точно Габрово за първо издание извън столицата?
– Има причини романтични и прозаични. Сред романтичните е фактът, че Габрово е сред значимите културни средища на страната. За нас беше важно изпятата поезия да бъде представена тук наравно с другите изкуства, още повече че Габрово си има много собствени бардове. Тук стигаме и до прозаичната причина: в Габрово се намериха достатъчно помощници, за да се сформира отбор юнаци, които да задвижат фестивала. Анна Верховска, която е съорганизатор на „Вечерите“, е актриса от Кукления театър в Габрово. От екипа на същия театър е и художникът Светозар Колев „Питкин“, а Виолина Доцева е от Драматичния театър. И тримата са интересни автори, и тримата са познати на габровската публика, и тримата имат контакти в културните среди на града и са високо мотивирани да помагат фестивалът да протече успешно. Анна Верховска ни свърза и с директора на Кукления театър Алфидин Ахмедов – много инициативен деец на изкуството, който посрещна идеята за фестивал с голям интерес.
– Както спомена, фестивалът е в партньорство с Кукления театър. Като организатор на много подобни концерти и фестивали – трудно ли се намират съмишленици и партньори? Как се организира един такъв независим фестивал?
– Държавният куклен театър в Габрово е един от най-активните партньори, с които съм работил до момента, за което съм безкрайно благодарен на г-н Ахмедов, а също на Анна Верховска, която в най-невероятни моменти от денонощието намираше време да работи по дизайна и рекламата. Светльо Колев също много помогна и тепърва предстои да се насладим не само на песните му, но и на майсторлъка му като озвучител. Що се отнася до трудностите… Това е първото издание на фестивала в Габрово, никой още не знае за нас – що за чудо е това „изпятата поезия“ – яде ли се, пие ли се, за какво изобщо се ползва… Затова се наложи да се организираме „на мускули“ и с много компромиси и добра воля от страна на участниците, за което и на тях благодарим.

Истината е, че Община Габрово много помогна с реклама, с включването ни в културния календар по повод 165 години Габрово и т.н. (затова благодарим и на общината), но дали ще има и финансова подкрепа за тази година още не е сигурно. Надяваме се обаче догодина да е по-лесно в това отношение – тогава вече всички ще знаят колко ценно нещо са бардовете и колко необходими са за културния живот в града.
– Можем да кажем, че бардовете са част от алтернативната ъндърграунд сцена – намира ли се публика за тях в по-малките населени места?
– Ето това предстои да видим на 18, 19 и 20 септември в салона на Кукления театър. Шегата настрана, опитът на колеги, които организират подобни фестивали в Панагюрище, Харманли и т.н. показва, че в по-малките населени места има глад за качествено изкуство и поетите с китара винаги намират благодарна публика. Специално в Габрово обаче културният живот, както казах по-рано е доста наситен, тъй че тук по-скоро разчитаме не на глад, а на любопитство към жанр, който рядко е представян в града.

– Как изобщо се зароди идеята за „Вечери на изпятата поезия“?
– Преди 15 години бях поканен на фестивал в Литва. Последва покана за Румъния. После още две посещения в Литва (последното през 2024 г.) Направи ми впечатление огромната ценени са бардовете в чужбина. Литовският фестивал продължава повече от седмица и последните две вечери са в зала с размерите на софийската зала „България“, претъпкана догоре! Това ме накара да осъзная колко незаслужено пренебрегнат е този жанр в родината ни и буквално да заревнувам. Оттогава една от житейските ми каузи е популяризирането на творчеството на колегите-бардове у нас.
– За да им дадеш поле за изява, ти си основен двигател на тази и много други инициативи с подобна цел. Даваш много от личното си време, финанси и нерви – струва ли си всичко накрая?
– Вече използвах шегата, че „предстои да видим“, нали? Обикновено в края на всяка такава вечер се чувствам безкрайно удовлетворен от цялата палитра разнообразни емоции, които се изписват по лицата на слушателите – усмивки, сълзи, възторг, умиление… Радвам се, когато мога да споделя насладата от творчеството на тези автори с нова публика.

– Връщайки те отново към габровските „Вечери“, ти самият ще излезеш на сцената със собственото си творчество – кого друг ще имаме възможност да чуем? Как избра участниците, които да поканиш?
– Част от участниците избрах аз, част – Анна Верховска. Първоначалният избор беше лесен: поканихме само автори, свързани с Габрово, а те са толкова много, че бяха достатъчни за цял фестивал. Но след като те един по един се оказваха заети, започнахме да се оглеждаме за колеги, които могат да реагират в по-кратък срок. В момента свързани с града са самата Аня, Виолина Доцева, Светльо Колев, Зора Колева (в дует с Косьо Кучев), а косвено и Краси Кирчев, понеже негова постановка се играе в тукашния куклен театър. Рок-група Rejected M (в акустичен вариант) и дуетът „Манджа с грозде“ покани Аня. Аз пък поканих двама представители на по-улегналото поколение бардове – Пламен Сивов и Коста Шотев. Поканихме и една от най-новите звезди на бардовата сцена Ники Димитров от група X-r@y. Според слуховете възможно е в събота да се появи и един от доайените сред поетите с китара – Иван Ненков (авторът на „Ах, морето“, „Миг от приказка“ и т.н.), но слуховете, както знаем, са несигурно нещо…

– Част от дейността ти е свързана именно с откриването на нови и млади таланти. Как и по какво се разпознава добрият поет с китара? И има ли изобщо такова нещо като добър и лош поет?
– Отговорът на този въпрос е много сложен и изисква цикъл от лекции. Именно в цикъл от лекции (издадени после като книга – „Поетическото изкуство“) се опитва да отговори Любомир Левчев. Ако се опитаме да оставим настрана субективизма (а той играе централна роля в цялата работа) формулата е „качествен и от сърце написан текст + музикантски майсторлък + сценично присъствие (затова има толкова театрали сред бардовете)“. Но тази кратка формула май нищо не казва. Например, отново, що е то качествен текст? Вълнуващите се могат да четат Левчев (наистина!); някъде из дебрите на ютуб циркулира наша с Радо Михов двучасова и доста практична лекция по „текстописане“, съществуват и куп други ресурси, а и винаги я има опцията „помощ от другарче“ – разбирай: от по-опитен поет, когото начинаещият такъв познава и признава (аз постоянно ползвам такава помощ)…


– След изданието в Габрово, какво предстои?
– Почивка! Още почивка! И още малко почивка! Почивка заедно със съпругата ми! А иначе – още много концерти и фестивали, организирани заедно с невероятните ми колеги, в София и (надявам се) из цялата страна!
*Автор: Мария Матева.


Култура
Исторически музей – Дряново даде заявка за нови проучвания за Колю Фичето


Исторически музей – Дряново проучва възможността да бъдат направени нови изследвания в османските архиви, които да осветлят още повече делото и живота на майстор Колю Фичето. Новината съобщи Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, по време на представянето в Съюза на архитектите в България на най-новата книга, посветена на Строителния колос на българското Възраждане „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“. Автор на изданието е д-р Венелин Бараков, главен уредник в ИМ – Дряново.
Събитието се проведе на 16 септември в сградата на Централния дом на архитекта и събра много гости, сред които проф. Вера Бонева и арх. Белин Моллов. В представянето на книгата участва също Константин Фичев, родственик на Първомайстора.

„Вероятно има още документи за Колю Фичето в османските архиви. Не е възможно да не са съхранени такива. Най-малкото биха излезли кореспонденции между него и властта. А да не говорим за сметки или договори. Надявам се това проучване да се случи, за да имаме възможност да надградим това, което са постигнали изследователите на Фичето – Никола Мавродинов, Георги Козаров и Николай Тулешков“, заяви директорът Иван Христов.
В своето слово той отбеляза, че тази година е по-специална, тъй като се честват 225 години от рождението на Колю Фичето, а програмата за тях обхваща различни инициативи през година, част от които вече бяха реализирани. На 23 септември в Дряново предстои Родова среща с потомци на възрожденския майстор строител, като за нея се очакват в града на Колю Фичето да пристигнат над 40 негови наследници.

В изказването си Христов анонсира още издаването на луксозен албум, представящ обектите на Първомайстора по българските земи, който се реализира с финансовата подкрепа на Камарата на строителите в България и вестник Строител.
Проф. Вера Бонева сподели пред присъстващите, че книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ на д-р Венелин Бараков е компактна и съдържателна, подходяща както за широката публика, така и за специалистите. „Полиграфски изданието е оформено перфектно. Поздравявам д-р Бараков, че се е постарал да издири стари снимки и карти, както и част от архитектурните заснемания на първите архитекти, за да проследи в исторически план как са се развивали отделните сгради, които са останали или са се загубили във времето. Това е един много сериозен и тежък изследователски труд, за което поздравявам автора, както и издателство „Фабер“, изпълнило в перфектна форма книгата“, каза проф. Бонева. Тя не спести и суперлативите си към екипа на ИМ-Дряново, утвърдил по думите ѝ Музея в национално средище за опазване на наследството не само на Колю Фичето, но и на нашата възрожденска архитектура.

С вълнение арх. Белин Моллов коментира, че книгата е подходяща за всички, тъй като информацията в нея е поднесена по достъпен начин и също поднесе поздравления към екипа на ИМ – Дряново, седящ зад реализацията ѝ. „През тази година имах щастието да общувам много пъти с екипа на музея. Те не просто си гледат работата, те я обичат и създават много здрави връзки и приятелства. Който отиде там, след това се връща отново вече като приятел. Препоръчвам ви, когато имате възможност, посетете Дряново и историческия музей, съхраняващ великолепните макети на сътвореното от Колю Фичето“, каза арх. Моллов.
Пред присъстващите Константин Фичев говори за семейната линия, родовата връзка и за своя именит предшественик. Той отбеляза, че е шесто поколение наследник на Колю Фичето по мъжка линия. Той сподели, че разполага с богат семеен архив, съхраняващ фотографии и документи, който в голяма част е успял да дигитализира. Разказа, че родът му започва от първия син на Никола Фичев – Иван, помагал в юношеските си години при градежите на творенията на Първомайстора. По-късно се развива в друга посока, като прави дюкяни в Търново, където шие дрехи и придобива прозвището Иван „Панталонджията“. Умира млад. Негов син е бъдещият ген. Иван Фичев, който се завръща в България от Цариград след смъртта на баща си. Неговият по-малък брат – Константин, завършва Априловската гимназия в Габрово, а най-малкият от тях е третият брат, на име Георги.

Д-р Бараков представите свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския майстор строител. Засегна по-малко коментираните от науката пътищата, по които строителят върви, влиянията върху работата му с различен произход: от българското средновековие, античността, западноевропейския Ренесанс и Барока.
Представянето на книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ в Централния дом на архитекта в САБ се реализира като част от програмата на Националните чествания, посветени на 225 години от рождението на Колю Фичето, които се организират от ИМ – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.


-
Културапреди 7 дни
Музеите и живото наследство – нови пътища за развитие
-
Новинипреди 7 дни
Валери Божинов стана спортен директор в Севлиево
-
Икономикапреди 7 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД набира работници
-
Новинипреди 4 дни
„Янтра“ нанесе първо поражение на лидера „Фратрия“
-
Новинипреди 4 дни
Нов физкултурен салон и STEM-център в ОУ „Неофит Рилски“
-
Културапреди 2 дни
Исторически музей – Дряново даде заявка за нови проучвания за Колю Фичето
-
Новинипреди 4 дни
Министър Мирослав Боршош откри учебната година в ПГТ – Габрово
-
Културапреди 2 дни
Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров