Новини
Иво Христов към ЕК: Влиянието на 5G върху здравето и околната среда се пренебрегва
„Предвиждате ли финансиране на научни изследвания за ефекта на мрежите върху човешкото здраве?“, попита евродепутатът

„В своето съобщение относно внедряването на 5G и прилагането на инструментариума на ЕС Европейската комисия посочва, че ще обърне дължимото внимание на съответните здравни аспекти. До този момент обаче, здравният аспект изглежда пренебрегнат. В ЕС все още не разполагаме с оценка на риска на потенциалното въздействие на новата технология върху човешкото здраве и околната среда. Същевременно, в редица европейски държави, като Швейцария, Италия и Белгия, се налагат мораториуми върху 5G поради здравни съображения.“
Това заяви по време на заседание на Комисията по промишленост, изследвания и енергетика Иво Христов, член на Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите (ИТРЕ). В понеделник вечер на въпросите на евродепутатите отговори Мигел Гонзалес-Санчо от Генерална дирекция „Съобщителни мрежи, съдържание и технологии“ на Европейската комисия.
Българският евродепутат отправи следния въпрос: „Чрез какви конкретни мерки предвиждате да обърнете дължимото внимание на здравните аспекти в контекста на повсеместното въвеждане на 5G?“
Според Иво Христов сигурността на мрежите от пето поколение е от ключово значение за осигуряване на технологичния суверенитет на ЕС.

„В този смисъл приветствам предложения от Европейската комисия на 29 януари инструментариум за 5G. Смятам, че това безспорно е стъпка в правилната посока към предприемането на общ европейски подход. В същото време обаче, през последните няколко месеца станахме свидетели на открит сблъсък между САЩ и Китай по отношение на разгръщането на мрежите от пето поколение, който се разигра на европейски терен. Една по една, отделните държави членки взеха индивидуални решения относно достъпа на външни доставчици на 5G оборудване. С оглед на незадължителния характер на предложения инструментариум, как ще гарантирате избягването на евентуална фрагментация на европейския пазар?“, попита още Христов.
Представителят на Европейската комисия увери, че се работи за изясняване на здравния аспект на разгръщането на 5G технологията. По думите му, Комисията взема предвид различните съображения и гледни точки; в ход е и диалог с международни здравни организации, така че по темата предстои да се работи занапред. Гонзалес-Санчо посочи също така, че различните държави са имали различн гледни точки, що се отнася до достъпа на външни доставчици на 5G оборудване, но са постигнали консенсус по темата.
Припомняме, че в края на януари ЕК представи „инструментариум от смекчаващи мерки“, свързани с изграждането на 5G мрежи. В документа с препоръчителни насоки се посочва, че всяка страна ще може да решава сама дали да изключи определен доставчик на оборудване от мрежата си. Държавите членки се споразумяха по тези мерки, за да противодействат на рисковете за киберсигурността, свързани с петото поколение мобилни мрежи.
По време на заседание на ИТРЕ комисията във вторник Христов отправи въпрос и към българския еврокомисар с ресор „Иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж“.
„В рамките на публично-частното партньорство за 5G технологии, предвиждате ли финансиране на научни изследвания за ефекта на мрежите върху човешкото здраве?“, попита Христов. По думите му, по линия на програма „Хоризонт 2020“ са предвидени инвестиции на стойност 300 милиона евро в контекста на публично-частното партньорство за 5G технологии. Те включват над 160 експериментални внедрявания на мрежите от пето поколение, както и трансгранични коридори по протежение на магистрали. Наред с това, Европейската инвестиционна банка, с подкрепата на Фонда за стратегически инвестиции, също предоставя възможности за научноизследователска и развойна дейност в сферата на 5G мрежите.
„Новата програма „Хоризонт Европа“ също поставя фокус върху 5G с цел завършване на неговото внедряване и поставяне на основите за въвеждането на 6G. Ефектът върху човешкото здраве от разгръщането на мрежите от пето поколение е област, която все още не е изследвана. В същото време потенциалните вреди в следствие на радиочестотното електромагнитно облъчване будят притеснение у все повече хора.“

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Новини
Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата
Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.
В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.
По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.
Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.
Със Стефановден завършват Коледните празници.

Новини
Честито Рождество Христово!
Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.
Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.
Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.
Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.
Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Новини
Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.
Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.
На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.
Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.
Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.
Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.
На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.
До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.
Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.
От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).
През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.
Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.
Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

-
Кримипреди 4 дниПиян водач без книжка причини тежка катастрофа със загинал край Севлиево
-
Кримипреди 5 дниОставиха в ареста един от двамата, „шетали“ из цяло Габрово
-
Новинипреди 5 дниОбластна среща акцентира върху ранното включване на децата в образованието
-
Новинипреди 3 дниБъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
-
Новинипреди 4 дниВиктор Меразов е Спортист на Габрово за 2025 година
-
Новинипреди 2 дниЧестито Рождество Христово!
-
Новинипреди 17 часаДнес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата





