Свържи се с нас

Икономика

При предсрочно погасяване на заем се дължат лихви само за периода на ползване

Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП): „При предсрочно погасяване на заем се дължат лихвите само за периода на ползването му”

Published

on

снимка: Комисия за защита на потребителите

При предсрочно погасяване на заем кредитодателят няма право да изисква от клиента си лихвата за целия период на договора. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов след регистрирания повишен интерес към бързите кредити по празниците.

„Лихвата е възнаграждението на кредитора за това, че неговите пари са престояли при получателя за определен период от време. Когато този период е съкратен, то очевидно и това възнаграждение трябва да бъде съкратено”, коментира Маргаритов. И добави, че за останалия период на договора потребителят следва да дължи само главницата.

Председателят на КЗП предупреди, че в случаите, в които потребителят изпадне в забава, кредиторът има право да обяви заема за предсрочно изискуем и да получи обезщетения за оставащия период на договора в размер основния лихвен процент плюс десет пункта. Други такси или плащания обаче не могат да бъдат изисквани.

За да не се стига до усложняване на отношенията кредитор-потребител, Маргаритов препоръча тегленето на заеми да не бъде „моментен импулс”, а да се планира. „Дори и да има остра необходимост от „бързи пари”, да се направи внимателна преценка какво точно се взима и какво трябва да се върне.

Винаги да си даваме сметка дали, ако сега сме в затруднение и много желаем да вземем кредит, то това няма да ни въвлече в затруднение за по-дълъг период от време”, акцентира той и добави, че този подход стои в основата на възможността впоследствие потребителят да изплаща регулярно вноските си по кредита.

Преди теглене на кредит Маргаритов посъветва да се преглеждат повече от една оферти и напомни, че на пазара в момента оперират над 50 регистрирани в БНБ финансови институции за отпускане на заеми на потребители.

„Има вече и възможност за използването на кредитни консултанти. Съществува стандартен европейски формуляр, който може да бъде изтеглен от интернет страницата на КЗП. Той е задължителен реквизит в преддоговорните отношения и в него трябва да се съдържат всички съществени елементи по отношение размера на кредита, допълнителните такси, лихвеният процент и т.н.”, допълни председателят.

След като в първите години на по-интензивно ползване на бързи кредити изискването за подписване на запис на заповед при сключване на договор за заем е засегнало много потребители, законът е въвел ограничение това да не може да става без съгласието на потребителя, посочи Маргаритов.

„Тези действия са много затормозяващи, защото представляват безусловно волеизявление за поемане на финансов ангажимент и то в целия размер на кредита и дори в по-голям”, изтъкна той. И посъветва хората да внимават при отпускането на кредита наред с договора да не им бъде представен недобросъвестно и менителничен ефект, защото при подписването му ще бъдат обвързани.

В студиото на „Бизнес старт” Маргаритов обобщи, че през последните две години КЗП е прегледала общите условия на всички небанкови финансови институции, които отпускат кредити на потребители. В много от случаите при откриване на неравноправни клаузи търговците доброволно са ги отстранявали. „Ако не сме обхванали всички, със сигурност и нововъзникналите ще бъдат прегледани, когато бъдат регистрирани в БНБ.

По думите на председателя постъпващите в Комисията жалби от граждани най-вече са свързани с изискването на допълнителни нерегламентирани такси. на финала той настоя при възникването на проблеми във връзка с изпълнението на договора, потребителите да търсят съдействието на институциите.

Най-наред трябва да се обърнат към предоставилата кредита финансова институция и кредитните консултанти, а на следващ етап – към КЗП като контролен орган и към Помирителната комисия за платежни спорове за намиране на удовлетворително решение и за двете страни.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Коментари

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Икономика

Почти 70 000 лв са загубите на габровец, получавал заплата „в плик“ 30 години

Published

on

В седмицата на Европейската кампания за деклариран труд, 21-25 септември, КНСБ насочва вниманието на работниците и служителите върху повишаване осведомеността за вредите от недеклариране на всички доходи и осигуряването, както и за мотивиране настоящите и бъдещи работещи да работят „на светло”.

От Регионалния съвет на КНСБ – Габрово обявиха, че 69 500 лева са загубите на габровец, който в продължение на 30 години се е осигурявал на минимална работна заплата, а получава останалата сума в плик. Изчисленията са направени на база средната работна заплата в област Габрово към март 2020 г., като по данни на Националния статистически институт тя е 1 114 лв.

5 474 лв ще загуби всяка жена под формата на обезщетение за майчинство за целия период от 280 дни, ако се е осигурявала на минимална работна заплата, а получава останалото до 1 114 лв в плик.

За неполучени болнични за 10 години цифрата е 2760 лв, за безработица – 2 721 лв, а за пенсия за период от 22 години – 58 544 лв.

Чрез мобилното приложение VOX КНСБ всеки работник или клиент може да подаде сигнал за некоректни практики на работодатели и фирми.

Приложението стартира през месец юни 2019 г. и към настоящия момент има над 100 хиляди сваляния от магазините App Store и Google Play. Общо 108 са сигналите в приложението, като 102 от тях са негативни, а 6 са подадени като позитивни.

62 от сигналите са препратени към институциите – 46 към Главна инспекция по труда, 9 – към Национална агенция за приходите и 7 – към Комисия за защита на потребителя. Приключени са 67 сигнала.

Други 30 очакват отговор от институциите. При 5 от сигналите е изискано от сигнализиращите да публикуват допълнителна информация, за да се осъществи проверка.

В секторно отношение най-високият брой на негативни сигнали е в областта на търговията и услугите – 64 сигнала, а в туризма, хотелиерството и транспорта общо са 20 сигнала.

В другите отрасли активността на потребителите по повод подавате на негативни сигнали е по-малка, такива има в сферата на образователната система, читалищното и библиотечното дело, пенсионерските клубове, държавната администрация, здравната система, промишлеността, културата.

В област Габрово сигналите, подадени чрез мобилното приложение VOX КНСБ, са няколко, един от които е положителен. Те са в областта на хотелиерството, търговията и промишлеността.

Значително повече са сигналите за нарушения на трудовото законодателство, които са получени по телефон и на място в офиса на Регионалния съвет на КНСБ – Габрово.

Те касаят неизплатени работни заплати и обезщетения, „заплата в плик”, нарушения при прекратяване на трудовото правоотношение, неспазване на работното време и незаплащане на извънредния труд, натиск от страна на работодателя за ползване на неплатен отпуск от работника и др.

*Автор на използваното изображение е Тодор Тодоров – фотограф, Фото „Спринт“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

ОПТ – Габрово обявява публичен търг

Published

on

„Общински пътнически транспорт“ ЕООД обявява публичен търг, с тайно наддаване, на 06.10.2020 г., втора дата 08.10.2020 г., за отдаване под наем на помещения за офиси:
1. стая №7, първи етаж;
2. стая №10, първи етаж.

Документацията за търга се закупува в административната сграда на дружеството, етаж 3, стая 304.

Зареди още

Икономика

Габровската „Инспекция по труда“ се включи в екшън ден

Published

on

Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище Габрово се включи на 21 септември, в екшън ден, при който наличният състав на Агенцията проверява в цялата страна работодатели, при които през последните три години са установявани случаи на работа без трудов договор повече от веднъж.

С масираните проверки стартира за България „Седмицата на действието“, която се провежда в рамките на Европейската кампания за деклариран труд.

На територията на област Габрово бяха проверени 8 работодатели. Не са били установени случаи на работа без трудов договор. Наблюденията върху контролната дейност на Дирекцията показват, че контролът оказва дисциплиниращ ефект върху работодателите, тъй като рядко се установяват нови случаи на работа без трудов договор в предприятия, в които са установявани такива.

Забелязва се обаче използването на други форми на недеклариран труд, като работа на пълен работен ден при договор на непълен, получаване на част от възнагражденията нерегламентирано и др., които са трудно доказуеми, особено без съдействието на работещите.

Следва да се има предвид, че като работят недекларирано, работниците и служителите губят и трудови, и осигурителни права. Те се лишават от обезщетения или получават такива в по-малък размер при оставане без работа, при болест, бременност и раждане, при пенсиониране.

Европейската кампания за деклариран труд се организира от Европейската комисия чрез Европейската платформа за справяне с недекларирания труд. Организацията у нас е възложена на Инспекцията по труда с активното партньорство на МТСП, МОН, НАП, НОИ, АЗ и всички национално представителни организации на работниците и служителите и на работодателите.

Целта е бъдещи и настоящи работещи, както и работодатели, да бъдат информирани, основно чрез социалните мрежи, за правата, които им дава декларираният труд. Инспекцията по труда организира и онлайн срещи с ученици, за да обясни правата им при започване на работа, както и какви ползи им носи декларираният труд.

В информационната кампания сред учениците на територията на област Габрово се включиха 2 училища. При желание експерти на дирекция „Инспекция по труда“ със седалище Габрово са готови да информират учениците и на други училища.

Информация за кампанията, както и за правата на работещи и работодатели, се публикува в специално създадената Фейсбук страница „Всички права запазени“ Във YouTube канала, където са качени видеа, с информация за ползите от декларирания труд.

Възпитаването на култура на превенция чрез информиране и консултиране на бъдещи и настоящи работещи и на работодатели е основна част от дейността на Инспекцията по труда.

По проект „Оптимизация и иновации в ИА ГИТ“ са разработени въпросници за самоконтрол, които ще позволят на работодателите да се самооценят доколко правилно прилагат трудовото законодателство и да отстранят несъответствията до извършването на проверка от контролните органи на Инспекцията по труда.

Част от въпросниците са свързани и с прилагането на разпоредбите, които регулират възникването, осъществяването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения. Предстои стартирането на пилотно прилагане на новата форма на контрол.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица