Свържи се с нас

Икономика

При предсрочно погасяване на заем се дължат лихви само за периода на ползване

Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП): „При предсрочно погасяване на заем се дължат лихвите само за периода на ползването му”

Published

on

снимка: Комисия за защита на потребителите

При предсрочно погасяване на заем кредитодателят няма право да изисква от клиента си лихвата за целия период на договора. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов след регистрирания повишен интерес към бързите кредити по празниците.

„Лихвата е възнаграждението на кредитора за това, че неговите пари са престояли при получателя за определен период от време. Когато този период е съкратен, то очевидно и това възнаграждение трябва да бъде съкратено”, коментира Маргаритов. И добави, че за останалия период на договора потребителят следва да дължи само главницата.

Председателят на КЗП предупреди, че в случаите, в които потребителят изпадне в забава, кредиторът има право да обяви заема за предсрочно изискуем и да получи обезщетения за оставащия период на договора в размер основния лихвен процент плюс десет пункта. Други такси или плащания обаче не могат да бъдат изисквани.

За да не се стига до усложняване на отношенията кредитор-потребител, Маргаритов препоръча тегленето на заеми да не бъде „моментен импулс”, а да се планира. „Дори и да има остра необходимост от „бързи пари”, да се направи внимателна преценка какво точно се взима и какво трябва да се върне.

Винаги да си даваме сметка дали, ако сега сме в затруднение и много желаем да вземем кредит, то това няма да ни въвлече в затруднение за по-дълъг период от време”, акцентира той и добави, че този подход стои в основата на възможността впоследствие потребителят да изплаща регулярно вноските си по кредита.

Преди теглене на кредит Маргаритов посъветва да се преглеждат повече от една оферти и напомни, че на пазара в момента оперират над 50 регистрирани в БНБ финансови институции за отпускане на заеми на потребители.

„Има вече и възможност за използването на кредитни консултанти. Съществува стандартен европейски формуляр, който може да бъде изтеглен от интернет страницата на КЗП. Той е задължителен реквизит в преддоговорните отношения и в него трябва да се съдържат всички съществени елементи по отношение размера на кредита, допълнителните такси, лихвеният процент и т.н.”, допълни председателят.

След като в първите години на по-интензивно ползване на бързи кредити изискването за подписване на запис на заповед при сключване на договор за заем е засегнало много потребители, законът е въвел ограничение това да не може да става без съгласието на потребителя, посочи Маргаритов.

„Тези действия са много затормозяващи, защото представляват безусловно волеизявление за поемане на финансов ангажимент и то в целия размер на кредита и дори в по-голям”, изтъкна той. И посъветва хората да внимават при отпускането на кредита наред с договора да не им бъде представен недобросъвестно и менителничен ефект, защото при подписването му ще бъдат обвързани.

В студиото на „Бизнес старт” Маргаритов обобщи, че през последните две години КЗП е прегледала общите условия на всички небанкови финансови институции, които отпускат кредити на потребители. В много от случаите при откриване на неравноправни клаузи търговците доброволно са ги отстранявали. „Ако не сме обхванали всички, със сигурност и нововъзникналите ще бъдат прегледани, когато бъдат регистрирани в БНБ.

По думите на председателя постъпващите в Комисията жалби от граждани най-вече са свързани с изискването на допълнителни нерегламентирани такси. на финала той настоя при възникването на проблеми във връзка с изпълнението на договора, потребителите да търсят съдействието на институциите.

Най-наред трябва да се обърнат към предоставилата кредита финансова институция и кредитните консултанти, а на следващ етап – към КЗП като контролен орган и към Помирителната комисия за платежни спорове за намиране на удовлетворително решение и за двете страни.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации

Published

on

За единадесета поредна година Министерство на труда и социалната политика обявява конкурс за годишната „Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“. В него могат да участват всички физически лица (български граждани) и юридически лица, регистрирани в България.

Основната цел на наградата е да насърчи развитието на социални иновации в подкрепа на социалното предприемачество. Чрез нея ще се постави акцент върху ролята на социалните предприятия и ще се повиши видимостта им. Ще бъдат удостоявани социални предприятия, кооперации, представители на бизнеса и неправителствения сектор, образователни и научни институции и организации, които допринасят за развитието на социалната икономика у нас.

Конкурсът ще се проведе в три категории: „Социални иновации, свързани със заетост“; „Социални иновации, свързани със социално включване“; „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“. Ще бъдат връчени три награди – първа, втора и трета (почетен плакет). Крайният срок за кандидатстване е 17.30 часа на 30.09.2025 г. Предложенията се подават на ел. адрес: si_nagrada@mlsp.government.bg.

Кандидатите представят следните документи на български език: формуляр за кандидатстване (по образец) и декларация (свободен текст), с която се удостоверява оригиналността на идеята. Ако документите съдържат лични данни, в декларацията е необходимо да се добави текст, с който декларатора дава съгласие МТСП да обработва личните му данни. Повече информация относно документите за кандидатстване, текста за съгласие към декларацията, както и контакти с организаторите, вижте на сайта на Министерство на труда и социалната политика, страница „Социална икономика“, в статията „Конкурс за участие в годишна Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“, която се намира на следния линк: https://bit.ly/4mvfKbt.

В случай на последващ отказ от участие в конкурса, организаторът предоставя възможност даденото съгласие да бъде оттеглено, съгласно вътрешните правила за Защита на личните данни.

През 2024 г. по време на същата церемония Женското благотворително дружество „Майчина грижа“ от Габрово получи награда за инициативата „За качествено здраве на село“. Отличието беше в категорията „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“.

Инициативата на ЖБД „Майчина грижа“, популярна още като „мобилен доктор“, беше осъществена в партньорство с Община Габрово. Тя беше първата такава за страната. Общинският съвет в Габрово отпусна сумата от 35 000 лв. Към инициативата Дружеството привлече и дарители. Организирани бяха профилактични медицински прегледи в малките населени места в община Габрово, където няма здравна служба и няма график за посещение на медицински персонал.

Медицинският екип се състоеше от кардиолог, невролог и две медицински сестри от Диагностично-консултативен център 1 – Габрово. Извършиха се прегледи във 22 кметства и кметски наместничества в община Габрово. Бяха прегледани общо 584 възрастни лица над 65 години, които не са минавали на профилактичен преглед при лични лекари.

Зареди още

Икономика

НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна

Published

on

Служителите от „Фискален контрол“ на НАП са поставили под наблюдение по-големите борси, тържища и складове в цялата страна. Контролните действия стартираха на 16 септември сутринта и до момента на входа и на изхода на обектите са проврени близо 3500 камиона и микробуса, които превозват стоки с висок фискален риск, като плодове и зеленчуци, месо и др.

Данъчните инспектори изискват документи за произход на стоките, както и отчитат ли се всички реализирани продажби в търговските обекти, спазват ли се задълженията за регистриране и отчитане на продажбите в съответствие с нормативните изисквания. В някои от обектите проверяващите са констатирали нарушения като липса на касов апарат, неотчитане на приходи в реален размер, фактуриране на по-ниски цени от продажните и др.

За времето, в което присъстват в борсите, тържищата и складовете, фискалните инспектори са отчели завишени обороти в сравнение с предходни периоди. С цел да избегнат проверяващите екипи, част от рисковите търговци са изнесли дейността си извън тържищата и борсите. Затова и служителите на НАП контролират и санкционират нелегалната търговия и извън границата на стоковите борси.

„Поставили сме под наблюдение възможно най-много обекти, както в района на борсите, така и извън тях. Целта ни е да се гарантира коректното отчитане на обороти и плащането на дължимите данъци. Правим това и за да защитим търговците, които спазват закона. Резултатите от наблюденията и проверките ще бъдат анализирани, след което ще предприемем необходимите действия, за да предотвратим опитите за избягване на данъчно облагане в борсите, тържищата и складовете“, коментира проверките зам. изпълнителният директор на НАП Евгени Нанков.

Зареди още

Икономика

Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП

Published

on

Близо 1000 граждани и фирми дадоха своята оценка за контролните действия на Националната агенция за приходите. Над 90% от анкетираните са оценили високо професионализма на служителите и взаимодействието им с участниците в контролното производство. Близо 97% от попълнилите въпросника са заявили, че са получили пълна информация и разяснения за необходими документи и действия в рамките на проверките. Най-честите препоръки към НАП, които дават гражданите и дружествата, са свързани с намаляване на административната тежест, подобряване и адаптиране на контролните подходи. Проучването стартира през юли, като от приходната агенция изпращат линк за попълване на анкетата на дружества и физически лица, чиито проверки и/или ревизии са приключили през първото тримесечие на тази година. То се провежда периодично за всяко тримесечие. За достъп до анкетата не се изисква въвеждането на данни за потребителския профил (акаунт) на анкетирания и негов имейл.

До края на септември ще бъдат изпратени анкети на лицата, чиито контролни действия са приключили през април, май или юни. Целта на проучването е приходната агенция да получи обратна връзка за хода на контролните производства и проявените комуникативни и професионални умения от служителите на НАП.

Резултатите от проучването ще се ползват за подобряване на комуникацията и намаляване на административната тежест в хода на контролните производства, оптимизиране на процеса и повишаване на професионалната компетентност на органите по приходите.

Анкетата е анонимна, съдържа общо 14 въпроса и попълването й отнема не повече от 10 минути.

„Благодарим на лицата, които отделиха от времето си, за да участват в проучването. Очакваме все по-висока активност, като апелираме към дружествата и гражданите да отправят ясно формулирани препоръки, които да ни помогнат да подобрим работата си и да улесним максимално данъкоплатците“, каза Пламен Димитров – директор на дирекция „Контрол“ в НАП.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица