Свържи се с нас

Култура

Участниците в конкурса за Етъра ще се впишат завинаги в историята на Mузея

Интервю с директора на Етнографски музей на открито „Етър” по повод наскоро обявения конкурс за преустройство на хотела в комплекса

Published

on

снимка: ЕМО „Етър“

Доц. д-р Светла Димитрова: Участниците в конкурса за Етъра ще се впишат завинаги в историята на музея!

Интервю с директора на Етнографски музей на открито „Етър” по повод наскоро обявения конкурс за преустройство на хотела в комплекса.

Доц. Димитрова, кое ви накара да инициирате архитектурен конкурс за хотел „Странноприемница” към ЕМО „Етър”?

Етнографският музей „Етър” е първият музей на открито в България. В него архитектурата е важен акцент – както в комплекса, който е недвижима културна ценност от национално значение, така и в образователните програми, свързани със старопланинската архитектура, които организираме за специаисти и любители от вече две години. Водени от това обстоятелство инициирахме избор на проект за преустройство на хотел „Странноприемница” чрез конкурсна процедура защото смятаме, че така ще постигнем по-голяма прозрачност и ще получим най-доброто предложение. Чрез архитектурния конкурс ще достигнем до повече хора, ще популяризираме още повече музея и неговата дейност. Една от стратегическите ни цели е да бъдем иновативни, да налагаме добри практики, да сме съизмерими с европейските музейни стандарти. Архитектурният конкурс е в унисон с тези ни стремежи.

снимка: ЕМО „Етър“

Какво представлява хотелът и каква е ролята му за ЕМО „Етър” и за Габрово?

Хотелът е разположен в непосредствена близост до музея и се възприема като част от неговата структура. Външният му вид е оформен в духа на възрожденската архитектура. Замислен е като място за настаняване на туристите, които посещават „Етър”-а, но днес той има много повече функции. Там организираме събития, правим научни конференции, настаняваме артисти и специалисти, които участват в музейния работен процес. Хотелът вече не е едно обикновено място за пренощуване. Той е среда, в която музейните дейности продължават своето развитие. Затова искаме да го направим още по-достъпен, по-различен, по-уютен и по-„музеен”. Да е едно специално място, в което хората да предпочитат да прекарат почивните си дни, учениците и студентите – да усвояват нови умения, гостите на Габрово – да похапнат вкусно.

Какво се надявате да получите от участниците в конкурса? Как това ще допринесе за развитието на етнографския музей?

Много искаме да има участници с интересни идеи и предложения. Очакваме съвременни и стилни решения, но съобразени с традиционния дух и същност на музея на открито, нова интерпретация на съществуващите детайли от интериора, успешна адаптация на наличните пространства и оригинални предложения за нови функции на хотела. Целта ни е да използваме максимално всички площи, да привличаме повече туристи, да впишем хотела в музейната структура и да го управляваме по най-добрия начин. Не залагаме на лукса, а на уюта и на възможността да пренасяме хората в миналото, без да ги лишаваме от удобства.

снимка: ЕМО „Етър“

Защо да участват проектантите в този конкурс?

Този конкурс е предизвикателство, което дава възможност на участниците да развихрят въображение и да приложат талант в съчетаване на традиционното с модерното без да нарушават духа на един обект от културно-историческото ни наследство, да предложат решения, използвайки в максимална степен съществуващите дадености и по този начин да популяризират качеството на своята работа. Конкурсът е състезание, в което проектантите ще получат оценка за свършеното от експерти, които се ползват с доверие и авторитет в своите области: архитектура, културно-историческо наследство, културен мениджмънт. Музеят е институция, която ежедневно допълва и обогатява своя историопис. Проектантите ще бъдат вписани завинаги в музейните анали.

Повече подробности за конкурса вижте ТУК
Интервюто е дадено за сайта Градът, автор е Радостина Попова.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Родственици на Колю Фичето ще се съберат в Дряново за среща

Published

on

Исторически музей – Дряново ще бъде домакин на голяма родова среща с наследници на възрожденския майстор Колю Фичето. Това е първата подобна среща от 20 години насам, като в родния град на един от най-значимите строители у нас се очаква да пристигнат над 40 души от цялата страна – продължители на Фичевия род.

Събитието ще се проведе на 23 септември, вторник, и ще бъде отбелязано с богата и интересна програма. За родствениците на Фичето е организирана специална обиколка на Дряново, включваща посещения на емблематични места и архитектурните шедьоври, сътворени от Първомайстора и съхранени до наши дни. Музейните специалисти ще запознаят гостите с гения и делото на възрожденския строител чрез беседи и разкази.

Турът ще започне от Исторически музей – Дряново, където ще бъде разгледана постоянната експозиция Колю Фичето „Живот и творчество“. След това участниците ще посетят църквата „Свети Никола“, където отец Филип ще ги приветства и ще сподели повече за градежа на храма. Обиколката ще завърши при един от най-разпознаваемите символи на Дряново – моста, изграден от Колю Фичето и завещан на поколенията.

Кулминацията на Родовата среща ще бъде в Историческия музей от 17.30 часа, когато ще се проведе официалната част от програмата. В рамките ѝ ще бъде представена най-новата книга „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“, посветена на Строителния колос на българското Възраждане. Авторът на изданието д-р Венелин Бараков, главен уредник в ИМ – Дряново, ще представи свои актуални изследвания и наблюдения върху църкви, къщи, кули-камбанарии, мостове и обществени сгради, дело на гения на Колю Фичето, поместени в книгата.

Родовата среща е част от програмата на Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“, посветени на 225 г. от рождението на възрожденския майстор, които се организират от ИМ – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

Зареди още

Култура

Създава се Регионален център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово

Published

on

Министерският съвет прие Постановление за създаване на Регионален център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“. Регионалният център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“ е регионален културен институт по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с предмет на дейност: създаване, разпространение, представяне и популяризиране на културни продукти на съвременното изкуство и недвижимото културно наследство и образователна, изследователска и развойна дейност в областта на културата и творческите индустрии.

Центърът е със седалище град Габрово и териториален обхват на дейността – община Габрово и общините: Севлиево, Трявна и Дряново. За създаването на центъра е прието Решение № 223 от 28 ноември 2024 г. на Общинският съвет на община Габрово.

Изразени са положителни становища на общините Севлиево, Трявна и Дряново и съгласие от Областния управител на област Габрово. Чрез създаването на регионалния център за съвременно изкуство ще се създадат условия за изява на творци, производители и индустриалци, развиващи дейност на територията на общините в област Габрово.

Центърът ще има положителен принос в създаването на връзки между различните професионални общности и за утвърждаването на района като културен център с устойчив туризъм и икономическо развитие.

Зареди още

Култура

Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров

Published

on

Спомням си първия път преди почти 10 години, когато Виктор Макаров заедно с куп талантливи музиканти пристигна в Габрово, за да представи албума си „Шарена черга“. Този концерт остави дълбок отпечатък в мен – музиката, посланията, поезията, чарът, талантът и сърцето на тези хора ме омагьосаха.

Толкова време по-късно, този магьосник с китара и „леко дрезгав глас“ – отново водейки в града банда музикални съмишленици, пристига в столицата на хумора и сатирата като съорганизатор на първото издание на фестивала „Вечери на изпятата поезия“.

Е, първо габровско издание, защото Виктор Макаров стои зад едноименния фестивал, който вече има своята дългогодишна история в столицата. Той е част и от екипа на международния „Sofia Singer Songwriter Fest“, организира и много подобни инициативи и концерти.

И, ако заключите, че Виктор е музикант, ще сте прави, но едновременно с това ще сгрешите – той е много повече.

Виктор Макаров е българският преводач на мюзикълите „Чикаго“ и „Фантома на операта“. Освен това е богослов, актьор и „поет по душа“, съпруг и баща. Малка част от авторското му творчество е събрано в книгата „Етюди в проза и стих“. Той е изключително увлекателен събеседник и човек, с голямо сърце, пълен с вдъхновение и творческа енергия.

Подробно за фестивала „Вечери на изпятата поезия“ вече писахме, а днес разговаряме лично с Виктор, за да ни разкаже повече за това как се организира подобна инициатива и какво да очакваме.

– След дни започва първото издание на габровския фестивал „Вечери на изпятата поезия“. Какво е „изпята поезия“ и има ли тя почва у нас?
– Названието „изпята поезия“ в някакъв смисъл само обяснява себе си. Участниците във фестивала са хора на различни възрасти и с различни стилистични предпочитания (кънтри, етно, рок, шансон, джаз, пънк, блус…), но обединени от отношението към текста, написан на хубав български език. Повечето освен музиканти са или поети, или почитатели на изящната словесност, и това личи от текстовете на песните им. Другите имена на подобни автори изпълнители са „бардове“ и „поети с китара“.

– Досега фестивалът се е провеждал единствено в София, защо избрахте точно Габрово за първо издание извън столицата?
– Има причини романтични и прозаични. Сред романтичните е фактът, че Габрово е сред значимите културни средища на страната. За нас беше важно изпятата поезия да бъде представена тук наравно с другите изкуства, още повече че Габрово си има много собствени бардове. Тук стигаме и до прозаичната причина: в Габрово се намериха достатъчно помощници, за да се сформира отбор юнаци, които да задвижат фестивала. Анна Верховска, която е съорганизатор на „Вечерите“, е актриса от Кукления театър в Габрово. От екипа на същия театър е и художникът Светозар Колев „Питкин“, а Виолина Доцева е от Драматичния театър. И тримата са интересни автори, и тримата са познати на габровската публика, и тримата имат контакти в културните среди на града и са високо мотивирани да помагат фестивалът да протече успешно. Анна Верховска ни свърза и с директора на Кукления театър Алфидин Ахмедов – много инициативен деец на изкуството, който посрещна идеята за фестивал с голям интерес.

– Както спомена, фестивалът е в партньорство с Кукления театър. Като организатор на много подобни концерти и фестивали – трудно ли се намират съмишленици и партньори? Как се организира един такъв независим фестивал?
– Държавният куклен театър в Габрово е един от най-активните партньори, с които съм работил до момента, за което съм безкрайно благодарен на г-н Ахмедов, а също на Анна Верховска, която в най-невероятни моменти от денонощието намираше време да работи по дизайна и рекламата. Светльо Колев също много помогна и тепърва предстои да се насладим не само на песните му, но и на майсторлъка му като озвучител. Що се отнася до трудностите… Това е първото издание на фестивала в Габрово, никой още не знае за нас – що за чудо е това „изпятата поезия“ – яде ли се, пие ли се, за какво изобщо се ползва… Затова се наложи да се организираме „на мускули“ и с много компромиси и добра воля от страна на участниците, за което и на тях благодарим.

Истината е, че Община Габрово много помогна с реклама, с включването ни в културния календар по повод 165 години Габрово и т.н. (затова благодарим и на общината), но дали ще има и финансова подкрепа за тази година още не е сигурно. Надяваме се обаче догодина да е по-лесно в това отношение – тогава вече всички ще знаят колко ценно нещо са бардовете и колко необходими са за културния живот в града.

– Можем да кажем, че бардовете са част от алтернативната ъндърграунд сцена – намира ли се публика за тях в по-малките населени места?
– Ето това предстои да видим на 18, 19 и 20 септември в салона на Кукления театър. Шегата настрана, опитът на колеги, които организират подобни фестивали в Панагюрище, Харманли и т.н. показва, че в по-малките населени места има глад за качествено изкуство и поетите с китара винаги намират благодарна публика. Специално в Габрово обаче културният живот, както казах по-рано е доста наситен, тъй че тук по-скоро разчитаме не на глад, а на любопитство към жанр, който рядко е представян в града.

– Как изобщо се зароди идеята за „Вечери на изпятата поезия“?
– Преди 15 години бях поканен на фестивал в Литва. Последва покана за Румъния. После още две посещения в Литва (последното през 2024 г.) Направи ми впечатление огромната ценени са бардовете в чужбина. Литовският фестивал продължава повече от седмица и последните две вечери са в зала с размерите на софийската зала „България“, претъпкана догоре! Това ме накара да осъзная колко незаслужено пренебрегнат е този жанр в родината ни и буквално да заревнувам. Оттогава една от житейските ми каузи е популяризирането на творчеството на колегите-бардове у нас.

– За да им дадеш поле за изява, ти си основен двигател на тази и много други инициативи с подобна цел. Даваш много от личното си време, финанси и нерви – струва ли си всичко накрая?
– Вече използвах шегата, че „предстои да видим“, нали? Обикновено в края на всяка такава вечер се чувствам безкрайно удовлетворен от цялата палитра разнообразни емоции, които се изписват по лицата на слушателите – усмивки, сълзи, възторг, умиление… Радвам се, когато мога да споделя насладата от творчеството на тези автори с нова публика.

– Връщайки те отново към габровските „Вечери“, ти самият ще излезеш на сцената със собственото си творчество – кого друг ще имаме възможност да чуем? Как избра участниците, които да поканиш?
– Част от участниците избрах аз, част – Анна Верховска. Първоначалният избор беше лесен: поканихме само автори, свързани с Габрово, а те са толкова много, че бяха достатъчни за цял фестивал. Но след като те един по един се оказваха заети, започнахме да се оглеждаме за колеги, които могат да реагират в по-кратък срок. В момента свързани с града са самата Аня, Виолина Доцева, Светльо Колев, Зора Колева (в дует с Косьо Кучев), а косвено и Краси Кирчев, понеже негова постановка се играе в тукашния куклен театър. Рок-група Rejected M (в акустичен вариант) и дуетът „Манджа с грозде“ покани Аня. Аз пък поканих двама представители на по-улегналото поколение бардове – Пламен Сивов и Коста Шотев. Поканихме и една от най-новите звезди на бардовата сцена Ники Димитров от група X-r@y. Според слуховете възможно е в събота да се появи и един от доайените сред поетите с китара – Иван Ненков (авторът на „Ах, морето“, „Миг от приказка“ и т.н.), но слуховете, както знаем, са несигурно нещо…

– Част от дейността ти е свързана именно с откриването на нови и млади таланти. Как и по какво се разпознава добрият поет с китара? И има ли изобщо такова нещо като добър и лош поет?
– Отговорът на този въпрос е много сложен и изисква цикъл от лекции. Именно в цикъл от лекции (издадени после като книга – „Поетическото изкуство“) се опитва да отговори Любомир Левчев. Ако се опитаме да оставим настрана субективизма (а той играе централна роля в цялата работа) формулата е „качествен и от сърце написан текст + музикантски майсторлък + сценично присъствие (затова има толкова театрали сред бардовете)“. Но тази кратка формула май нищо не казва. Например, отново, що е то качествен текст? Вълнуващите се могат да четат Левчев (наистина!); някъде из дебрите на ютуб циркулира наша с Радо Михов двучасова и доста практична лекция по „текстописане“, съществуват и куп други ресурси, а и винаги я има опцията „помощ от другарче“ – разбирай: от по-опитен поет, когото начинаещият такъв познава и признава (аз постоянно ползвам такава помощ)…

– След изданието в Габрово, какво предстои?
– Почивка! Още почивка! И още малко почивка! Почивка заедно със съпругата ми! А иначе – още много концерти и фестивали, организирани заедно с невероятните ми колеги, в София и (надявам се) из цялата страна!

*Автор: Мария Матева.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица