Свържи се с нас

Култура

Участниците в конкурса за Етъра ще се впишат завинаги в историята на Mузея

Интервю с директора на Етнографски музей на открито „Етър” по повод наскоро обявения конкурс за преустройство на хотела в комплекса

Published

on

снимка: ЕМО „Етър“

Доц. д-р Светла Димитрова: Участниците в конкурса за Етъра ще се впишат завинаги в историята на музея!

Интервю с директора на Етнографски музей на открито „Етър” по повод наскоро обявения конкурс за преустройство на хотела в комплекса.

Доц. Димитрова, кое ви накара да инициирате архитектурен конкурс за хотел „Странноприемница” към ЕМО „Етър”?

Етнографският музей „Етър” е първият музей на открито в България. В него архитектурата е важен акцент – както в комплекса, който е недвижима културна ценност от национално значение, така и в образователните програми, свързани със старопланинската архитектура, които организираме за специаисти и любители от вече две години. Водени от това обстоятелство инициирахме избор на проект за преустройство на хотел „Странноприемница” чрез конкурсна процедура защото смятаме, че така ще постигнем по-голяма прозрачност и ще получим най-доброто предложение. Чрез архитектурния конкурс ще достигнем до повече хора, ще популяризираме още повече музея и неговата дейност. Една от стратегическите ни цели е да бъдем иновативни, да налагаме добри практики, да сме съизмерими с европейските музейни стандарти. Архитектурният конкурс е в унисон с тези ни стремежи.

снимка: ЕМО „Етър“

Какво представлява хотелът и каква е ролята му за ЕМО „Етър” и за Габрово?

Хотелът е разположен в непосредствена близост до музея и се възприема като част от неговата структура. Външният му вид е оформен в духа на възрожденската архитектура. Замислен е като място за настаняване на туристите, които посещават „Етър”-а, но днес той има много повече функции. Там организираме събития, правим научни конференции, настаняваме артисти и специалисти, които участват в музейния работен процес. Хотелът вече не е едно обикновено място за пренощуване. Той е среда, в която музейните дейности продължават своето развитие. Затова искаме да го направим още по-достъпен, по-различен, по-уютен и по-„музеен”. Да е едно специално място, в което хората да предпочитат да прекарат почивните си дни, учениците и студентите – да усвояват нови умения, гостите на Габрово – да похапнат вкусно.

Какво се надявате да получите от участниците в конкурса? Как това ще допринесе за развитието на етнографския музей?

Много искаме да има участници с интересни идеи и предложения. Очакваме съвременни и стилни решения, но съобразени с традиционния дух и същност на музея на открито, нова интерпретация на съществуващите детайли от интериора, успешна адаптация на наличните пространства и оригинални предложения за нови функции на хотела. Целта ни е да използваме максимално всички площи, да привличаме повече туристи, да впишем хотела в музейната структура и да го управляваме по най-добрия начин. Не залагаме на лукса, а на уюта и на възможността да пренасяме хората в миналото, без да ги лишаваме от удобства.

снимка: ЕМО „Етър“

Защо да участват проектантите в този конкурс?

Този конкурс е предизвикателство, което дава възможност на участниците да развихрят въображение и да приложат талант в съчетаване на традиционното с модерното без да нарушават духа на един обект от културно-историческото ни наследство, да предложат решения, използвайки в максимална степен съществуващите дадености и по този начин да популяризират качеството на своята работа. Конкурсът е състезание, в което проектантите ще получат оценка за свършеното от експерти, които се ползват с доверие и авторитет в своите области: архитектура, културно-историческо наследство, културен мениджмънт. Музеят е институция, която ежедневно допълва и обогатява своя историопис. Проектантите ще бъдат вписани завинаги в музейните анали.

Повече подробности за конкурса вижте ТУК
Интервюто е дадено за сайта Градът, автор е Радостина Попова.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Новата стихосбирка на Венелин Бараков с премиера в Габрово

Published

on

Днес, 10 декември, от 17.30 ч. в Интерактивния музей на индустрията в Габрово ще се състои габровската премиера на новата поетична книга на Венелин Бараков – “Последният път”.

Организатори на събитието са платформата за литература, изкуство и култура “Тетрадката” и Интерактивен музей на индустрията. Излязла със знака на издателство „Фенер“, книгата идва с въздействаща корица, създадена от художника Веселин Марков, който успява да предаде емоционалната дълбочина на поезията на Венелин Бараков.

Редакторът Николай Фенерски описва стихосбирката като “красиво и смирено преосмисляне на важното”, сравнявайки я с поетиката на филмите на Джим Джармуш.

Венелин Бараков е роден в Трявна, доктор по средновековна археология и автор на научни и художествени книги.

„Последният път“ е нова възможност за читателите да се потопят в поетичния свят на автора, в който темите за живота и преосмислянето на съществуването са представени с дълбочина и нежност.

Зареди още

Култура

Представят книгата на Марина Ангелова

Published

on

Книгата “Ти можеш…и силата да полетиш“ на Марина Ангелова – основател на “Фондация в помощ на жени, претърпели насилие – ФЛАЙ – първо обичай себе си“, ще бъде представена на 9 декември от 17.00 ч. в Ритуалната зала на Община Габрово.

Форматът на събитието съчетава арт преживяване и дискусия по проблемите поставени от авторката. В 90 страници се преплитат лична изповед с анализ и препоръки от психолог.

Детайлно, образно и в дълбочина е проследено поведението на пострадалата от домашно насилие и насилникът – от друга страна, от друга – специалист анализира сигналите, при които на всеки в обществото трябва да заработи механизъм за отрезняване и вземане на решения.

“Ти можеш…и силата да полетиш“ е книга пътеводител, книга наръчник, който да ви послужи за разпознаване на елементите на цикъла на насилие. Тя е насочена към всички онези, които имат усещането, че няма да се справят, които се чувстват неразбрани, които се срамуват и страхуват. Всички онези, които са се предали и не вярват, че изход има. Всички онези, които се питат “Защо на мен?“ и всички, които в безпътицата се връщат отново и отново при насилника, мислейки че този път ще е различно, пише в предговора към книгата.

Представянето е в периода на 16-те дни активизъм, в които се реализират инициативи във връзка с 25 ноември – Международен ден за елиминиране насилието срещу жени. Изданието е финансирано от Български фонд за жените и Европейски съюз.

Марина Ангелова е родена в Габрово през декември 1982 г. Днес Марина учи и съчетава социални дейности, работи в център за деца и младежи с тежки увреждания и е основател на Фондация в помощ на жени, претърпели насилие F.L.Y. – Първо обичай себе си.

Зареди още

Култура

Представиха изложбата „Грехът“ в Православния богословски факултет на ВТУ

Published

on

В края на миналата седмица, в зала „Проф. д-р Любен Прашков“ на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ беше представена мобилната изложба „Грехът“ на Музей „Дом на хумора и сатирата“ – Габрово. Събитието се проведе по покана и в партньорство с Православния богословски факултет, който е домакин на експозицията.

На откриването присъстваха заместник-ректорът на университета проф. д.н. Вихрен Бузов, деканът на Православния богословски факултет проф. д-р Магдалена Легкоступ, заместник-декани, преподаватели, студенти, художници и иконографи – което постави изложбата в ясно академично и професионално контекстуализирана рамка. Колекцията, представена под заглавие „Грехът“, включва общо 50 копия на стенописи и икони, свързани с темата за греха, изработени през 70-те години на XX век от екип, ръководен от изкуствоведа Асен Василиев.

В този екип участва и проф. Любен Прашков – факт, който прави особено значимо именно експонирането на колекцията в залата, носеща неговото име. Във Велико Търново са представени 28 табла с информация за колекцията от копия, теренните проучвания за локализиране на оригиналите и интерпретации на експерти по темата.

Подборът дава възможност да се проследят различни визуални подходи към мотива за греха в православното изкуство – от по-строги морални сцени до такива, в които ясно присъстват елементи на критика, ирония и сатирично отношение към човешките слабости.

Особено важен контекст за тази колекция е фактът, че значителна част от оригиналите, по които са правени копията, днес са силно увредени, променени или недостъпни. Поради това копията придобиват стойност на визуален документ и представляват ключов източник за изследване на конкретни стенописни цикли и иконографски решения от втората половина на XX век.

В рамките на представянето заместник-директорът на Музей „Дом на хумора и сатирата“ Нела Рачевиц очерта хронологията на създаване на колекцията и изследването ѝ 50 години по-късно. Началото е поставено през 70-те години по идея на сатирика и карикатурист Тодор Цонев, който насочва вниманието към сатиричното и комичното в българското възрожденско изкуство.

На тази основа музейният екип започва целенасочено да издирва в различни храмове и манастири стенописи, в които действителността – и в частност прегрешенията – е представена в критичен, понякога гротескен план. През 2024 г., след като екип от проведеното в Център Кристо и Жан-Клод училище за куратори започва работа по изложба, свързана с колекцията, музеят прави следваща стъпка: става ясно, че освен събраните копия е необходим и съвременен разказ, който да ги свърже с днешната публика.

Поради това се възобновява работата по колекцията, вече с фокус върху допълнително документиране, анализ и подготовка на бъдеща постоянна експозиция. Настоящият етап от проекта се реализира с финансиране от Министерството на културата през 2024 г. Целта е да се изгради цялостен пакет от материали – архивни документи, снимки, експертни текстове и полеви наблюдения – който да послужи като основа за реструктуриране на представянето на колекцията в Музей „Дом на хумора и сатирата“.

Рачевиц подчерта, че се планира обновяване на сградата на музея, преосмисляне на туристическия поток и обособяване на специално пространство, в което изложбата „Грехът“ да бъде показвана в постоянен формат. Ръководителката на теренните проучвания по проекта, кураторката Илина Пенева, представи пред аудиторията конкретните стъпки в изследователската работа на екипа.

В рамките на проекта са посетени множество храмове и манастири в страната, където е проследено състоянието на оригиналните стенописи, промените в интериора на храмовете и причините за загубата на определени изображения. Пенева акцентира върху това, че на редица места оригиналите липсват изцяло или са силно нарушени, което прави наличните копия не просто „репродукции“, а реална основа за реконструиране на визуалната история на тези стенописи.

Този материал е в основата и на решенията как да бъдат експонирани таблата – така, че да се запази връзката между историческия контекст, изследователските данни и възприятието на съвременната публика.

Деканът на Православния богословски факултет проф. д-р Магдалена Легкоступ поздрави екипа на музея за последователната работа по проекта и отбеляза, че включването на богослов в бъдещите етапи би допринесло за още по-пълноценен анализ на представените сцени и надписи. Тя обърна внимание и на възможността изложбата да се използва в обучението на студенти по богословие, история на Църквата и християнско изкуство. Отец д-р Теодор Енчев, който е участвал в симпозиума (септември 2025), свързан с проекта, постави колекцията в контекста на времето, в което е създадена – периода на комунизма.

Той подчерта, че върху копията са работили едни от най-добрите специалисти, а размерите и композициите следват оригиналите с висока точност. По думите му в тези изображения ясно се виждат едновременно осъждането и осмиването на греха – хумор и гротеска, които възрожденските художници използват смело и свободно.

В дискусията след представянето участниците определиха проекта като изключително ценен ресурс за специалисти и за всички, които работят в областта на визуалното наследство, църковната история и културното наследство.

Изложбата „Грехът“ вече е била показвана в Дряново и предстои да продължи своето пътуване към други градове и институции. Като част от дългосрочната работа по проекта в началото на януари се предвижда издаването на двуезична монография, обединяваща изображенията и изследователските текстове на експерти от различни области. До края на годината се очаква и стартирането на специализиран уебсайт, на който ще бъдат достъпни значителна част от събраните материали.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица