Свържи се с нас

Икономика

Д-р Иванов: Повече пари за образование, култура, социални дейности и спорт в бюджет 2016

Published

on

снимка: Община Севлиево

снимка: Община Севлиево

– Какво е финансовото състояние на Община Севлиево, д-р Иванов, как приключи календарната 2015 г.? Изпълнени ли бяха предварителните очаквания за приходите и разходите, заложени в бюджета за 2015 г.? Каква беше събираемостта на данъците?

Финансовото състояние на Община Севлиево е много по-добро от това, което заварихме преди четири години. Днес нямаме просрочени задължения към персонал и доставчици, а прилагаме добре балансирано разпределение на публичния ресурс,  и висока събираемост на планираните приходи.

Общият обем на отчетените приходи през 2015 г. възлизат на 19 850 033 лв., в това число 12 246 307 лв. в делегирани от държавата дейности и 7 603 726 лв. в местни дейности. Отчитаме преизпълнение на собствените приходи за 2015 г., спрямо първоначалните разчети, с ръст от 4%, което формира приходи от данъчни и неданъчни постъпления в размер на 6 646 997 лв. Общото изпълнение на данъчните приходи е почти 100 %, като при данък върху превозните средства е достигнато преизпълнение от 141 802 лв.

Какви са основните приоритети в бюджета за тази година? (С каква сума ще разполага Общината през следващите месеци? По кои бюджетни пера се очаква да има увеличение?)

Младите хора са приоритет и за това в бюджет 2016, повечето пари са за образование, култура и спорт. Вече четвърта поредна година отделяме повече пари за спорт и всяка следваща година, парите са още повече. Със сигурност мога да кажа, че толкова пари за спорт не са давани от общинския бюджет.

За образование е разпределен 40 % от общия бюджетния ресурс, който достига стойност от 9 197 756 лв. За училища и извънкласни дейности сме предвидили 5 793 809 лв. и 3 403 947 лв. за възнаграждения, издръжка и капиталови разходи на детските заведения на територията на общината. Средствата за образование са с 955 753 лв. повече, спрямо миналата година.

За финансирането на социалните услуги са предвидени 3 164 065 лв., в това число делегирани от държавата дейности на стойност 2 597 260 лв. за разходите на социалните домове и центровете за настаняване от семеен тип и общо 566 805 лв. от местни приходи, които са необходими за обезпечаване дейността на Домашен социален патронаж, 31 пенсионерски клуба и клуба на инвалида. Средствата за социални дейности, спрямо предходната година са завишени с общо 232 979 лв.

За култура са предвидени общо 1 520 469 лв. От тях 970 113 лв. са планирани от местни приходи за културни, спортни, младежки дейности и издръжка на второстепенни разпоредители. Със средства от централен бюджет се финансират 27 читалища с ресурс от 448 960 лв.

– Един от въпросите, които вълнуват севлиевци е увеличението на местните данъци. За какво ще бъдат използвани допълнителните средства, които ще влязат в местната хазна?

Планирано е увеличение на постъпленията от данъчни приходи в абсолютен ръст, спрямо бюджета за предходната година от 415 600 лв. Разчетите са извършени след обстоен анализ на измененията в размера на съответния местен данък, стойностите на данъчната основа и съобразно темповете на събираемост, отчетени през последните три години.

Увеличението ще предостави възможност за устойчиво финансиране на второстепенните разпоредители във функциите „Образование“, „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“ и „Култура“, обезпечаване издръжката на кметства и кметски наместничества, осигуряване на ресурс за мостови плащания и собствено участие на общината в проекти, финансирани по програмите на Европейския съюз. С планираното увеличение ще бъдат финансирани дейности по благоустрояване на градска среда, ремонти на тротоари и улици, реконструкция и изграждане на детски и спортни площадки. През тази година ще санираме всички детски градини и училища. Над 360 хил.лв. ще отделим за вътрешни ремонти в детските градини. Ще въведем мерките за енергийна ефективност на голям брой жилищни сгради, ще завършим общият устройствен план на общината, с нов проект ще продължим предоставянето на услугите „Личен асистент“ и „Социален асистент“,  ще изградим нова мултифункционална спортна площадка в ж.к.“Митко Палаузов“ и ще обновим тази до спортната зала, ще разширим системата за видеонаблюдение и др. Ще продължим да инвестираме в мерките по изпълнение на Генералният план за организацията на движението в града – ще поставим нови светофарни уредби на кръстовищата на ул.“Росица“ с ул.“Опълченска“ и с ул.“П.Р.Славейков“ и др.

– Привличането на инвестиции по проекти от Европейския съюз обикновено изисква съфинансиране. Как Общината успява да се справи с този проблем и не се ли натрупват задължения в стремежа да се привлекат повече средства от Европа?

През 2015 г. в изпълнението на проекти по програми на Европейски съюз, в община Севлиево са финансирани дейности за 12 829 223 лв., в това число 11 459 738лв. е размера на инвестиционните разходи. По никакъв начин не са утежнени финансовите разчети на общината, с цел привличане на евро-средства, напротив реализират се проекти, които в противен случай биха били непосилни за общинския бюджет. Всички ползвани до момента заеми за мостово финансиране от фонд „ФЛАГ” ЕАД са приключени, обслужва се само един дългосрочен заем за финансиране на собственото участие на Община Севлиево по проект “Инвестиционен проект за рехабилитация и разширение на водопроводна и канализационна мрежа на град Севлиево”.

– Новата финансова рамка беше дебатирана на заседанието на Общинския съвет. Опозицията направи много свои предложения, които бяха отхвърлени, но имаше ли резон в някои от тях. Имахте ли притеснения, че бюджетът няма да бъде приет с пълно единодушие?

Бюджетната рамка за 2016 г. е съставена в обем от 22 886 700 лв., в това число 12 774 700 лв. за делегирани от държавата дейности и 10 112 000 лв. от местни приходи.

Много е лесно да дойдеш в зала и да кажеш, че трябват повече пари за това или онова. Да, трябват повече пари за всичко, но аз държа преди всичко бюджетът да е балансиран и да знаем всеки разход откъде е обезпечен. В действителност бяха направени редица предложения при обсъждането на бюджета в заседателна зала, но част от тях не съответстваха на нормативните разпоредби, не покриваха разходни ангажименти на общината или не бяха коректно оформени. По-скоро ги определям като популистки, направени в последният момент, без да са обсъждани нито с администрацията, нито с постоянната комисия „Бюджет и финанси“ в общинският съвет, нито на публичното обсъждане на бюджета. Едно от предложенията съдържаше вътрешни противоречия, които щяха да доведат до дебалансиране разходната част на бюджета в частта на функция „Култура“ с минус 70 000 лв. Искането за планиране на средства в размер на 60 000 лв. за субсидии към РПК и доставчици на хляб не попада в разходните ангажименти на общината и е абсолютно несъстоятелно. Предложи се противоречиво намаление на разходите за спортни дейности с 30 000 лв., въпреки че в едно от исканията се искаше и тяхното увеличение.

В хода на изпълнението на бюджета, в зависимост от разполагаемия ресурс, ще бъдат потърсени механизми за финансиране на нови, но необходими и разумни предложения.

Бях сигурен, че групата на БСП и коалицията им няма да подкрепи бюджета. Вече четири години показваме, че се справяме доста по-добре с прогнозирането и изпълнението на бюджета, отколкото при тяхното управление. В същото време се радвам, че всички други съветници бяха диалогични и участваха активно в подготовката на бюджета и го подкрепиха в зала.

От казаното дотук можем ли да очакваме, че бюджет 2016 ще бъде стабилен?

Финансово обезпечени са всички рискове, което гарантира устойчивостта на бюджета. В случая водещ е принципът на реалистичното планиране, което ние вече сме направили. Затова нямам никакви притеснения относно стабилността на бюджета.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Семинар „Социално предприемачество в действие“

Published

on

Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.

Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.

Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.

В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.

Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.

Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.

В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.

Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.

В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.

В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.

Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.

Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.

Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

Зареди още

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Икономика

До 31 октомври се подават декларациите за дължими данъци

Published

on

Предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица по извънтрудови правоотношения наем и/или от други източници, и са задължени по закон да удържат авансов данък върху тях, подават електронно декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО до 31 октомври за дължими данъци за третото тримесечие на 2025 г. Физическите лица също декларират дължими данъци, ако предприятието или самоосигуряващото се лице – платец на дохода, не е задължено да удържа и съответно да внася данък.

Декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се подава и за окончателните данъци, удържани върху доходите на чуждестранни физически и юридически лица (например върху възнаграждения за технически услуги, доходи от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения и други). По този ред се декларират и окончателните данъци върху доходите от дивиденти и ликвидационни дялове, разпределени на местни и чуждестранни физически лица, на чуждестранни юридически лица, когато данъкът е дължим, и на местни юридически лица, които не са търговци, включително общини.

Със същия формуляр предприятията, регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, обявяват в НАП и данни от текущата си счетоводна отчетност към края на трето тримесечие на 2025 г. Необходимо е те да обявят наличните парични средства в касите, размера на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици – физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол и други, когато общият им размер към края на тримесечието надхвърля 50 000 лв.

Информация за попълване декларациите и внасяне на суми към бюджета, може да се получи в сайта на приходната агенция или на телефона на НАП – 0700 18 700 /на цена, според тарифата на съответния оператор/.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица