

Икономика
Д-р Иванов: Повече пари за образование, култура, социални дейности и спорт в бюджет 2016
– Какво е финансовото състояние на Община Севлиево, д-р Иванов, как приключи календарната 2015 г.? Изпълнени ли бяха предварителните очаквания за приходите и разходите, заложени в бюджета за 2015 г.? Каква беше събираемостта на данъците?
Финансовото състояние на Община Севлиево е много по-добро от това, което заварихме преди четири години. Днес нямаме просрочени задължения към персонал и доставчици, а прилагаме добре балансирано разпределение на публичния ресурс, и висока събираемост на планираните приходи.
Общият обем на отчетените приходи през 2015 г. възлизат на 19 850 033 лв., в това число 12 246 307 лв. в делегирани от държавата дейности и 7 603 726 лв. в местни дейности. Отчитаме преизпълнение на собствените приходи за 2015 г., спрямо първоначалните разчети, с ръст от 4%, което формира приходи от данъчни и неданъчни постъпления в размер на 6 646 997 лв. Общото изпълнение на данъчните приходи е почти 100 %, като при данък върху превозните средства е достигнато преизпълнение от 141 802 лв.
– Какви са основните приоритети в бюджета за тази година? (С каква сума ще разполага Общината през следващите месеци? По кои бюджетни пера се очаква да има увеличение?)
Младите хора са приоритет и за това в бюджет 2016, повечето пари са за образование, култура и спорт. Вече четвърта поредна година отделяме повече пари за спорт и всяка следваща година, парите са още повече. Със сигурност мога да кажа, че толкова пари за спорт не са давани от общинския бюджет.
За образование е разпределен 40 % от общия бюджетния ресурс, който достига стойност от 9 197 756 лв. За училища и извънкласни дейности сме предвидили 5 793 809 лв. и 3 403 947 лв. за възнаграждения, издръжка и капиталови разходи на детските заведения на територията на общината. Средствата за образование са с 955 753 лв. повече, спрямо миналата година.
За финансирането на социалните услуги са предвидени 3 164 065 лв., в това число делегирани от държавата дейности на стойност 2 597 260 лв. за разходите на социалните домове и центровете за настаняване от семеен тип и общо 566 805 лв. от местни приходи, които са необходими за обезпечаване дейността на Домашен социален патронаж, 31 пенсионерски клуба и клуба на инвалида. Средствата за социални дейности, спрямо предходната година са завишени с общо 232 979 лв.
За култура са предвидени общо 1 520 469 лв. От тях 970 113 лв. са планирани от местни приходи за културни, спортни, младежки дейности и издръжка на второстепенни разпоредители. Със средства от централен бюджет се финансират 27 читалища с ресурс от 448 960 лв.
– Един от въпросите, които вълнуват севлиевци е увеличението на местните данъци. За какво ще бъдат използвани допълнителните средства, които ще влязат в местната хазна?
Планирано е увеличение на постъпленията от данъчни приходи в абсолютен ръст, спрямо бюджета за предходната година от 415 600 лв. Разчетите са извършени след обстоен анализ на измененията в размера на съответния местен данък, стойностите на данъчната основа и съобразно темповете на събираемост, отчетени през последните три години.
Увеличението ще предостави възможност за устойчиво финансиране на второстепенните разпоредители във функциите „Образование“, „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“ и „Култура“, обезпечаване издръжката на кметства и кметски наместничества, осигуряване на ресурс за мостови плащания и собствено участие на общината в проекти, финансирани по програмите на Европейския съюз. С планираното увеличение ще бъдат финансирани дейности по благоустрояване на градска среда, ремонти на тротоари и улици, реконструкция и изграждане на детски и спортни площадки. През тази година ще санираме всички детски градини и училища. Над 360 хил.лв. ще отделим за вътрешни ремонти в детските градини. Ще въведем мерките за енергийна ефективност на голям брой жилищни сгради, ще завършим общият устройствен план на общината, с нов проект ще продължим предоставянето на услугите „Личен асистент“ и „Социален асистент“, ще изградим нова мултифункционална спортна площадка в ж.к.“Митко Палаузов“ и ще обновим тази до спортната зала, ще разширим системата за видеонаблюдение и др. Ще продължим да инвестираме в мерките по изпълнение на Генералният план за организацията на движението в града – ще поставим нови светофарни уредби на кръстовищата на ул.“Росица“ с ул.“Опълченска“ и с ул.“П.Р.Славейков“ и др.
– Привличането на инвестиции по проекти от Европейския съюз обикновено изисква съфинансиране. Как Общината успява да се справи с този проблем и не се ли натрупват задължения в стремежа да се привлекат повече средства от Европа?
През 2015 г. в изпълнението на проекти по програми на Европейски съюз, в община Севлиево са финансирани дейности за 12 829 223 лв., в това число 11 459 738лв. е размера на инвестиционните разходи. По никакъв начин не са утежнени финансовите разчети на общината, с цел привличане на евро-средства, напротив реализират се проекти, които в противен случай биха били непосилни за общинския бюджет. Всички ползвани до момента заеми за мостово финансиране от фонд „ФЛАГ” ЕАД са приключени, обслужва се само един дългосрочен заем за финансиране на собственото участие на Община Севлиево по проект “Инвестиционен проект за рехабилитация и разширение на водопроводна и канализационна мрежа на град Севлиево”.
– Новата финансова рамка беше дебатирана на заседанието на Общинския съвет. Опозицията направи много свои предложения, които бяха отхвърлени, но имаше ли резон в някои от тях. Имахте ли притеснения, че бюджетът няма да бъде приет с пълно единодушие?
Бюджетната рамка за 2016 г. е съставена в обем от 22 886 700 лв., в това число 12 774 700 лв. за делегирани от държавата дейности и 10 112 000 лв. от местни приходи.
Много е лесно да дойдеш в зала и да кажеш, че трябват повече пари за това или онова. Да, трябват повече пари за всичко, но аз държа преди всичко бюджетът да е балансиран и да знаем всеки разход откъде е обезпечен. В действителност бяха направени редица предложения при обсъждането на бюджета в заседателна зала, но част от тях не съответстваха на нормативните разпоредби, не покриваха разходни ангажименти на общината или не бяха коректно оформени. По-скоро ги определям като популистки, направени в последният момент, без да са обсъждани нито с администрацията, нито с постоянната комисия „Бюджет и финанси“ в общинският съвет, нито на публичното обсъждане на бюджета. Едно от предложенията съдържаше вътрешни противоречия, които щяха да доведат до дебалансиране разходната част на бюджета в частта на функция „Култура“ с минус 70 000 лв. Искането за планиране на средства в размер на 60 000 лв. за субсидии към РПК и доставчици на хляб не попада в разходните ангажименти на общината и е абсолютно несъстоятелно. Предложи се противоречиво намаление на разходите за спортни дейности с 30 000 лв., въпреки че в едно от исканията се искаше и тяхното увеличение.
В хода на изпълнението на бюджета, в зависимост от разполагаемия ресурс, ще бъдат потърсени механизми за финансиране на нови, но необходими и разумни предложения.
Бях сигурен, че групата на БСП и коалицията им няма да подкрепи бюджета. Вече четири години показваме, че се справяме доста по-добре с прогнозирането и изпълнението на бюджета, отколкото при тяхното управление. В същото време се радвам, че всички други съветници бяха диалогични и участваха активно в подготовката на бюджета и го подкрепиха в зала.
От казаното дотук можем ли да очакваме, че бюджет 2016 ще бъде стабилен?
Финансово обезпечени са всички рискове, което гарантира устойчивостта на бюджета. В случая водещ е принципът на реалистичното планиране, което ние вече сме направили. Затова нямам никакви притеснения относно стабилността на бюджета.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
„Как да направя CV, което работи! – Ще работя през ваканцията 3“


Младежки център – Габрово, Бюро по труда – Габрово и ЦПЛР Кариерно ориентиране – Габрово организират за втора година съвместно събитие „Ще работя през ваканцията 3“. То е насочено към младежите под и над 18 години, които нямат голям опит на трудовия пазар и цели да им даде насоки в търсенето на работа, като най-вече да ги ориентира, в това как се изготвя подходяща автобиография, какви други документи трябва да имат и за какво да внимават при кандидатстване за работа.
Събитието ще се проведе в Голямата зала на Младежки център Габрово на 29 април, вторник, от 16 часа. Безплатно е и не изисква предварително записване. ЦПЛР Кариерно ориентиране- Габрово ще издадат на присъстващите различни тънкости при изготвянето на автобиография, с която да се кандидатства за работна позиция. Ще разкажат какво точно е нужно на едно CV, за да бъде то отличаващо се от останалите. Ще дадат отговор на това, какво да се включи, когато един млад човек няма натрупан професионален опит?
Бюрото по труда ще представи услугите си, от които могат да се възползват младите хора. Психологът на Бюрото Галина Станкова ще даде препоръки за добро представяне на интервю, ще сподели също често задавани въпроси от работодатели и как може да се преговаря за стартово заплащане.
На събитието ще присъстват и членове на HR-отдели(Човешки ресурси) от габровски компании, които ще предоставят повече яснота в процеса по наемане на нови служители. Те ще разкажат какво търсят съвременните компании в кандидатите, на какво обръщат внимание и кои са най-честите грешки, които младите хора допускат в своето представяне.
Много младежи ще започнат работа през лятната ваканция и събитието цели да им помогне и подготви за написването на CV, което да ги отличи от останалите кандидати за дадена позиция.
Събитието „Ще работя през ваканцията 3“ на 29 април, за изготвяне на CV, ще бъде последвано от среща с работодатели от град Габрово и региона, озаглавена „Ще работя през ваканцията 4“, в която младите хора ще имат възможност да се запознаят с различни фирми, хотели, ресторанти, музеи, предлагащи сезонна заетост. То ще се проведе на 8 май, отново в 16.00 ч., в Ритуална зала на Община Габрово.


Икономика
Предстои публично обсъждане на Бюджета на Габрово


Публичното обсъждане на Бюджет 2025 на Габрово ще се проведе на 22 април, вторник, от 17.30 часа в Ритуална зала на Общината, информираха от администрацията на кмета.
Кметът Таня Христова отправя покана към жителите на община Габрово, юридически лица, представители на средствата за масово осведомяване, на граждански сдружения, общински съветници, ръководители на бюджетни звена и други заинтересовани лица, да вземат участие в публично обсъждане на проектобюджета.
Насроченото обсъждане ще се проведе на основание Закона за публичните финанси и Наредбата на Общински съвет – Габрово за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Габрово.
Материалите по проекта на бюджета на община Габрово за 2025 г. ще бъдат на разположение и на хартиен носител в Центъра за административно обслужване на гражданите в сградата на общинската администрация и в електронен вариант оттук.


Икономика
Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.
В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.
Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.
Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.
Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.
Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

-
Новинипреди 6 дни
Над 40 дървета ще бъдат засадени в района на ул.“Христо Ботев“
-
Новинипреди 3 дни
Река Янтра потече бяла след замърсяване (снимки)
-
Културапреди 4 дни
Видео урок за Колю Фичето представя великия майстор пред ученици в цялата страна
-
Новинипреди 6 дни
Камерната зала на Кукления театър в Габрово отново отваря врати
-
Новинипреди 6 дни
„Янтра“ приема „Монтана“ в битка за място в четворката
-
Икономикапреди 3 дни
„Как да направя CV, което работи! – Ще работя през ваканцията 3“
-
Новинипреди 6 дни
Децата сеят бъдеще: Еко уроци в действие
-
Кримипреди 3 дни
Взеха книжката на 57-годишен, „надърпан с пико“