Свържи се с нас

Икономика

Габрово поема курс към по-високи местни данъци

Published

on

© Copyright 2015 — Gabrovo News. All Rights Reserved

© Copyright 2015 — Gabrovo News. All Rights Reserved

От догодина Габрово ще поеме курс към по-високи местни данъци, стана ясно от думите на кмета на общината Таня Христова и нейния заместник Климент Кунев, които през изминалата седмица коментираха темата пред журналисти.

Според Таня Христова и нейния екип реформата към увеличаване на данъците е базирана на това „дали искаме да развиваме града си и да бъдат създавани видими промени, или с по-голяма част от събрания финансов ресурс да бъдат реализирани много малки инициативи.“

В проектобюджета на Габрово за 2016 г., който все още предстои да бъде публично представен и гласуван от Общински съвет – Габрово, ще бъде заложено това нарастване на местните налози.

Кметът Христова увери, че дебат по въпроса в местния парламент ще има, където ще бъде гласувано и взето решение. „Предстои актуализация на данъците, които Община Габрово събира като местни“, заяви тя.

Според габровския градоначалник високата събираемост в местната хазна се дължи на поносимостта на данъците, а налозите, които има в нашата община, са много по-ниски спрямо останалите общини в страната, което по думите му говори за „поносимо увеличение“.

Много добра събираемост, поносимост, справедливост и развитие на община Габрово като място, в което качеството на живот се подобрява. Това е кметската „формула“, търсеща решение по въпроса.

Гражданите трябва да очакват поносимо увеличение на местните данъци. „Разбира се ние никога не сме предлагали нещо, което е неразумно, нелогично или пък екстремно“, аргументира се Христова.

Кметът на Габрово представи и информация относно резултатите, свързани със събиране на местните приходи и данъци.

От думите на Таня Христова стана известно, че събраните приходи от местни данъци и такси към края на месец ноември 2015 г. са 7 милиона 38 хиляди 167 лева, което е с 374 хиляди 755 лева повече спрямо същия период за миналата година. За сравнение, справката към 28 ноември 2014 г. показва постъпили приходи в местната хазна на обща стойност 6 милиона 663 хиляди 412 лева.

„В плана за 2015 г. бяха заложени очаквани приходи от 7 милиона 105 хиляди лв., събрани общо от такса битови отпадъци и данъци като патентен, за недвижим имот, превозно средство, придобиване на имущество и туристически. Данните сочат, че е постигната 95% успеваемост от изпълнението на заложените показатели, като към същия период през 2014 г. успеваемостта бе 87%.“, поясни кметът.

Най-висок процент събираемост има при данък придобиване на имущество – 97% и от такса битови отпадъци – 96%. При заложени 600 хиляди лева в плана за тази година, до момента са събрани 580 хиляди лева от данък придобиване на имущество.

От очакваните приходи в размер на 3 милиона 600 хиляди лвева от такса битови отпадъци, габровци са внесли в хазната до сега 3 милиона 454 хиляди лева.

Подобна е ситуацията и по отношение на приходите от данък недвижим имот и данък превозно средство. До момента се отчитат 94% от изпълнението на плана за 2015 г. спрямо двата налога.

За данък недвижим имот се очаква общо постъпление от 1 милион 320 хиляди лева, като вече са събрани 1 милион 247 хиляди лева.

Плануваните приходи от данък превозно средство са за 1 милион 420 хиляди, като са събрани 1 милион 339 хиляди лева.

Малко по-ниска е успеваемостта при туристическия данък – при заложени 45 хиляди лева, до момента се отчитат приходи в размер на 40 хиляди лева, което прави 89% от изпълнението на плана за 2015 г., отчете Христова.

Най-нисък процент на изпълнение, в сравнение с приходите от другите данъци, има при събирането на патентния данък – 86%. Тази година очакваните приходи от него са на обща стойност 120 хиляди лева, като в хазната за сега са постъпили 103 хиляди лева.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица