Свържи се с нас

Култура

Любов и инженерство на един черпак разстояние в петъчния ден

Published

on

снимка: Община Габрово

снимка: Община Габрово

В последния работен ден – петък, 16 октомври, отправяме към Вас три филмови предложения. Те ще Ви заредят с положителни фестивални емоции за почивните дни и ще Ви накарат да отделите време за прожекциите в събота и неделя.

От 17.00 часа в зала „Възраждане“ започва руският филм „На въдицата“, който е от модула „Световен екран“. Лентата на режисьора Наталия Углицких е от 2010 г. и е с продължителност 86 минути.

Сценаристи са Виталий Москаленко, Анна Пармас и Мария Павлович, оператор – Максим Шинкоренко, а музиката е написана от Глеб Матвейчук и Андрей Комисаров. В ролите: Екатерина Вилкова, Константин Крюков, Марат Башаров, Игор Уголников, Максим Матвеев, Валерий Николаев, Алексей Макаров, Андрей Руденски, Анна Уколова, Светлана Антонова.

Гаджето на Рита, треньорка в детска школа по фигурно пързаляне, я изоставя, за да се ожени за сестрата на някой си Власов, който бил на 13-то място по богатство в Русия. За да отмъсти на подлеца, Рита решава да намери богаташа и да го накара да се влюби в нея. Но никой не знае как изглежда загадъчният Власов. За него се знае само, че обича гмуркането и прекарва повечето си време инкогнито в Тайланд. Журналистът Костя помага на Рита и двамата заминават за далечен остров да търсят Власов.

НАТАЛИЯ УГЛИЦКИХ е родена на 21 ноември 1973 г. в Одеса. През 2008 г. завършва режисура в Москва. Сред филмите й са “Гоненица” (2008), “Тротинетка” (2008), “Таванът” (док., 2011) и други.

снимка: Община Габрово

снимка: Община Габрово

В 19.00 часа Ви каним с инженерна точност да разберете любовта с копродукцията на Германия, Финландия и България „Любов и инженерство“. Документалният филм е от 2014 г. и е от конкурсната програма – модул „100 години българско кино“, с продължителност 81 минути.

Режисьор е Тонислав Христов, сценаристи са Каарле Ахо и Тонислав Христов, а оператор – Петер Флинкенберг. С участието на: Атанас Боев, Тодор Влаев, Томас Ниеминен, Маркус Виртанен, Андон Николов, Кати Ваинио, Маркус Рантала, Жуси Хакала, Осмо Тамисало, Жаклин Мустакас-Верхо, Микаел Сааринен, Мико Салминен.

Съвременният живот в голямата си част е сътворен от инженери. Те обичат да изобретяват и да структурират нещата, защото така им е по-лесно да боравят с научни методи, отколкото да общуват със противоположния пол. Атанас е български компютърен инженер, който твърди, че е хакнал любовта, но може ли да помогне на своите самотни и срамежливи колеги да намерят истинска любов и щастие? Опитвайки се да развие научната си формула за намиране на идеалната съпруга, той използва другите инженери като опитни морски свинчета…

ТОНИСЛАВ ХРИСТОВ е роден през 1978 г. във Враца. От 1999 г. живее във Финландия. Започва работа в киното като компютърен инженер. Завършва кинорежисура през 2007 г. в Политехническия колеж в Хелзинки. Прави първите си документални филми за YLE Basaari и YLE Mundo. Документалните му истории „Херкулес“ (2005), „Семейно щастие“ (2008) и „Виртуална любов“ (2009), “Правилата на ергенския живот“(2011) са представяни на множество фестивали в цял свят и излъчени от финландската телевизия.

ФЕСТИВАЛИ И НАГРАДИ – Хелзинки 2014: награда на публиката

снимка: Община Габрово

снимка: Община Габрово

Как се отстоява „На един черпак разстояние“ ще разберете в 20.30 часа. Американският филм на режисьора Ласе Халстрьом е от конкурсната програма на фестивала. Лентата е от 2014 г., с продължителност 122 минути.

Сценарист е Стивън Найт, оператор – Линъс Сандгрен, по музика на А.Р.Рахман. В ролите: Хелън Мирън, Амит Шах, Мишел Блан, Ом Пури, Джухи Чавла, Маниш Дайал, Роан Чанд, Шарлот Ле Бон, Фарзана Дуа Eлахе, Дилан Митра.

Хасан Кадам е млад готвач с невероятен талант. Прокудено от родната си Индия, семейството му се установява в Сан-Антонин-Нобъл-Вал, живописно и изискано селце в Южна Франция. Там родът Кадам открива идеалното място да се засели и да отвори индийския си ресторант „Мезон Мумбай”. Всичко изглежда прекрасно, докато не се намесва студената и злобна мадам Малори, собственичка на прочут класически френски ресторант.

ЛАСЕ ХАЛСТРЬОМ е сценарист и режисьор, роден на 2 юни 1946 г. в Стокхолм, Швеция. Автор е на „Животът ми като куче“ (1985), „Защо тъгува Гилбърт Грейп” (1993), „Правилата на живота“ (1999), „Местни новини“ (2001), „Шоколад“ (2000).

ФЕСТИВАЛИ И НАГРАДИ – „Златен глобус” 2015, САЩ: Хелън Мирън е номинирана за най-добра изпълнителка в комедиен или музикален филм; Хартландския филмов фестивал 2014: награда за най-вълнуващ филм; Норвегия МФФ 2014: награда на публиката

Всички прожекции ще бъдат в зала „Възраждане“. Цената на билета е 3 лева.

Пълната програма може да разгледате на страницата на фестивала оттук.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

В музей „Етър“ бе открита изложба „Жените носят света“

Published

on

В музей „Етър“ беше открита впечатляващата изложба „Жените носят света“ – 42 фотографии на американската визуална художничка Лекха Сингх, посветени на силата, устойчивостта и тихия героизъм на жените по целия свят.

Всяка снимка разказва история – за ежедневието, борбите, красотата и непоклатимата вътрешна сила на жените от различни култури и континенти. На откриването присъства Карли Блакмен – представител на екипа на Лекха Сингх. Това е първата международна изложба, показвана в новия Музеен център на „Етър“ – важен момент за развитието на музея и за културния живот на Габрово.

Домакини на събитието бяха Таня Христова – кмет на Габрово и проф. д-р Светла Димитрова – директор на музей „Етър“.

Сред гостите, уважили откриването, бе Мария Башева-Венкова – Областен управител на област с административен център Габрово.

Зареди още

Култура

Мобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща

Published

on

В Икономовата къща към Исторически музей – Дряново се състоя откриването на мобилната изложба „ГРЕХЪТ“ – ключов етап от новия изследователски и експозиционен проект на Музея на хумора и сатирата. Тя представя съвременен поглед към 50 стенописни копия, създадени през 70-те години, чрез които се изследва темата за греха и нейните визуални проявления в българската църковна традиция.

Изложбата е организирана в 28 табла, проследяващи създаването на колекцията, пътя на образите през времето и мястото им в днешното визуално въображение. Заместник-директорът на Музея на хумора и сатирата Нела Рачевиц откри събитието и подчерта, че мобилната изложба е замислена като междинна „платформа за размисъл“, която прави видими резултатите от продължаващите проучвания и подготвя основата за обновяването на постоянната експозиция „Грехът“.

Тя акцентира върху задачата на музея да интерпретира наследството не буквално, а през съвременните културни, социални и психологически контексти.

Сава Христов – управител на Галерия „Видима“ и ръководител на проекта „Грехът – изследователски и изложбен проект“, открои интензивната и ползотворна работа по него, значимостта на изготвените изследователски и интерпретативни анализи и добавената стойност на професионалните контакти, изградени в хода на изпълнението.

Официален гост беше заместник-кметът на Община Дряново Диляна Джеджева. Подчертано бе значението на партньорството между институциите и споделения стремеж към съвременна интерпретация на културното наследство. Директорът на Исторически музей – Дряново Иван Христов приветства гостите и отбеляза, че за институцията е чест дряновската публика първа да види тази работна фаза от бъдещата експозиционна трансформация.

Проектът обединява експерти от различни области: проф. Райна Гаврилова (история на културата, СУ); гл. ас. Владимир Димитров (история и теория на изкуството, НБУ); д-р Слава Янакиева (НБУ); организационният психолог Светослав Стоев; карикатуристът Чавдар Николов („Прас Прес“); Татяна Цанкова – бивш директор на музея. Теренните изследвания, осъществени от Илина Пенева и Иво Делийски, обхващат църкви и манастири в Ябланица, Бачково, Чурилово, Курило, Лозно, Лешко, Рилския и Троянския манастир и др.

Събраната документация разкрива картина на съхранени и загубени стенописи – свидетелства за традиция, памет и забрава. Централният акцент на изложбата е многопластовият прочит на образите.

„Грехът“ ги представя не като назидателни символи, а като живи културни форми, чиито значения се променят във времето. Архивни кадри, полеви фотографии, документи и експертни анализи се преплитат, за да покажат как грехът се пренася от морална категория към културен въпрос – и как може да бъде представен в музейна среда днес.

Материалите и изводите от проекта ще бъдат в основата на обновената постоянна изложба „Грехът“, чието разработване предстои. Паралелно се подготвят уебсайт и монография, които ще обединят научната и визуална документация.

Проектът „Грехът – изследователски и изложбен проект“ се реализира с подкрепата на Министерството на културата, в партньорство с Исторически музей – Дряново и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

Зареди още

Култура

„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

Published

on

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.

Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.

„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“

На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.

„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“

Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.

„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“

Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.

„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“

Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.

Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица