Свържи се с нас

Новини

Успешна реализация на наши студенти от спец.“Публична администрация“

Published

on

Възпитаниците на специалност „Публична администрация“ оценяват високо образованието, получено в Технически университет – Габрово, като критерият за това е тяхната сериозна професионална реализация в институциите от публичната сфера.

В тази връзка публикуваме интервю, направено от доц. д-р Емил Инджов по темата сред бивши студенти на габровското висше училище, относно реализацията им по специалността, която са завършили и качеството на полученото образование.

На снимката: Доц. д-р Емил Инджов

На снимката: Доц. д-р Емил Инджов

Емил Инджов е доцент в катедра „Социални и стопански науки“ на Стопански факултет – ТУ – Габрово, Доктор по история. Преподава дисциплините: „ История на българската администрация”, „Държавна власт и държавна администрация”, „Стопанска история”, „Архивознание и документация”. Научните и изследователските му интереси са в областта на историята на българските държавни институции и администрация, стопанска история и история на социалните институции.

 Считате ли, че получените в ТУ-Габрово знания и умения ще подпомогнат вашата професионална кариера?

Диана Георгиева, магистър Публична администрация, работи в „Информационно обслужване“ АД, Габрово

Диана Георгиева, магистър Публична администрация, работи в „Информационно обслужване“ АД, Габрово

Диана Георгиева: Да. Фирмата, в която работя поддържа софтуер и бази данни, предназначени за държавната администрация.

Боряна Димитрова: Считам, че придобитите в Университета знания са ми полезни. Моето желание е да ги надграждам, да се развивам професионално и разгръщам потенциала си.

Боряна Росенова Димитрова, магистър, специалност „Публична администрация”. Работи като екскурзовод-аниматор в Посетителски център „Интерактивен музей на индустрията”, Община Габрово

Боряна Росенова Димитрова, магистър, специалност „Публична администрация”. Работи като екскурзовод-аниматор в Посетителски център „Интерактивен музей на индустрията”, Община Габрово

Йоана Кънева: Специалността ПА, която завърших, отговаря на необходимостта от широко профилирани специалисти, компетентни в различните аспекти на организацията и управлението на обществените процеси и практики и свързаните с тях стратегии и политики. Лично на мен получените знания и умения ми помогнаха да се реализирам в живота. Учебният план беше хармонизиран с класическите модели и изисквания на новата информационна среда и съвременното обществено развитие. Задължителните дисциплини ми дадоха знания за социалните модели, класификацията на документи, обществените комуникации, стратегическото и креативно мислене, философията, психологията на институциите, защита на интелектуалната собственост, европейската интеграция и други.

Мирослава Цонева: За мен е изключително полезно да се обучавам именно тук. Екипът от преподаватели, с които работим е на високо експертно ниво. Получените знания ми дават спокойствие и самочувствие за по-нататъшната ми професионална реализация.

Ваня Колева: Да.

Искра Георгиева: Със сигурност.

Маргарита Йосифова: Техническият университет ми предостави възможности и перспективи за придобиване на специфични знания в сферата на публичната администрация, както и за бъдещото ми кариерно развитие. Наученото в Университета покрива изискванията на съвременните стандарти за висше образование.

Силвия Минчева: Знанията, получени по време на обучението ми в ТУ-Габрово ще са ми от полза в професионален и личен план.

Как мислите, преподавателите притежават ли необходимата компетенция?

Мирела Красимирова Ганчева, Община Севлиево, Протокол и връзки с обществеността

Мирела Красимирова Ганчева, Община Севлиево, Протокол и връзки с обществеността

Мирела Ганчева: Преподавателите в ТУ-Габрово са истински професионалисти. Знаят как да привлекат вниманието на студента и то по начин, по който всяка дисциплина да се изучава с интерес и разбиране. Преподавателите в ТУ-Габрово имат нужните качества и стоят твърдо зад титлата, която носят.

Диана Георгиева: Да. Те са утвърдени и ангажирани със студентите си. Преподават новостите в административната  дейност. Поставят съвременни теми в разработването на курсови работи.

Боряна Димитрова: Считам, че съм обучавана от професионалисти, успели да докажат своята компетентност. Отношението към мене беше много добро и смятам, че на всеки студент индивидуално се отделя специално внимание като по този начин се създава стимул да продължи напред. Според мене, важно е студентите да са мотивирани. Моите преподаватели успяха да ме мотивират, да ми вдъхнат кураж и да ми дават сили да се справям с трудностите по време на следването, за което съм им благодарна.

Йоана Кънева: Компетентността на един преподавател разделям на знания, които са резултат от образованието на личността, на навици, които са резултат от опита в процеса на обучение и на начин на общуване, което е умение да се общува и начин на предаване на информация. Мисля, че моите преподаватели притежават всичко това. Те са изключителни хора.

Ваня Василева Колева, магистър ПА, първа година. Община Раднево, област Стара Загора, гл. експерт „Образование”.

Ваня Василева Колева, магистър ПА, първа година. Община Раднево, област Стара Загора, гл. експерт „Образование”.

Мирослава Цонева: Преподавателите, с които работим са богата палитра от изключителни личности. Давам си сметка какво влияние оказват върху нас. В ТУ-Габрово добихме особени сетива за света. Изградихме си отношение не само към науката, но и към другите житейски области.

Ваня Колева: Да.

Искра Георгиева: Всички преподаватели, от които имах честта да черпя знания и опит, са на изключително високо ниво, професионалисти, съвременни будители, които не щадят сили и енергия, за да поддържат във възпитаниците си жаждата за знания и желанието за успешна реализация.

Маргарита Йосифова: Да напълно. Те винаги са се отзовавали на нашите научни търсения. Тяхната компетентност ни мотивира да формираме и развиваме познавателните си интереси, които са фактор за постигане на качество.

Силвия Минчева: Всеки преподавател, който ми преподавал в Университета притежава необходимите компетенции, знания, умения и желание да работи с нас.

КАК ОЦЕНЯВАТЕ ПОЛУЧЕНАТА ТЕОРЕТИЧНА И ПРАКТИЧЕСКА ПОДГОТОВКА ПО СПЕЦИАЛНОСТТА?

 Мирела Кр. Ганчева: По-голяма полза за мен има практическата подготовка, която придобих през тези две години от обучението си тук. Различните казуси и примери, които бяха разигравани ще помня дълго време. Ако трябва да поставям оценка, то тя е много висока.

Диана Георгиева: Много добре. Предлага се обучение изграждащо знания и умения, които да подсигуряват необходимото професионално, информационно и технологическо ниво на администраторите, за по-доброто обслужване на гражданите, познания за Европейския съюз и опознаването на европейските стандарти и структура.

Боряна Р. Димитрова: Като много добра. Както теоретично, така и практически, се чувствам добре подготвена да отговоря на предизвикателствата, които ми отправя професионалната реализация.

Йоана Др. Кънева: Подготовката по специалността ПА е на изключително ниво. Получихме необходимата професионална компетентност в областта на българските и европейски институции, ръководството на административните органи в различните сфери, управление на централната и местна администрация, управление на програми и проекти с обществена полза и други.

Мирослава Цонева: Днес съм убедена, че не е важно да си първи в нечия класация, а достатъчно мотивиран в желанието си да се развиваш. Тази специалност ми даде много добра теоретична подготовка. Образованието обаче, е основа, над която трябва да се надгражда с практика. Удовлетворена съм, че тази възможност вече я имам.

Снежана Ил. Стоянова-Цанева: Добър старт за започване на работа в сферата на административните услуги.

Ваня В.Колева: Отлична.

Искра Енева Георгиева, магистър ПА, випуск 2015.  Общински център за култура „Нончо Воденичаров” гр. Раднево, директор.

Искра Енева Георгиева, магистър ПА, випуск 2015. Общински център за култура „Нончо Воденичаров” гр. Раднево, директор.

Искра Е.Георгиева: Оценявам подготовката по специалността „Публична администрация” като отлична. Обхванат е широк диапазон от дисциплини взаимно свързани и едновременно с това много специфични – с конкретна насоченост и цел за придобиване на управленски, правни, стопански, хуманитарни, политически и технически знания. Удовлетворена съм от това, което получих и от това, което показах.

Маргарита Йосифова: Много добра. Получените  теоретични и практически знания и умения са полезни в настоящата ми работа. Те са предпоставка да изпълнявам задачите на високо професионално ниво. Съчетаването на теоретичната подготовка с практическата, ми предоставя възможността и перспективата за по-висока квалификация и професионално развитие.

Силвия Минчева: Получената подготовка по специалността “Публична администрация“ е на отлично ниво. Всичко, което се преподава и изучава е пряко обвързано с реалната работна обстановка.

КАКВИ КАЧЕСТВА ТРЯБВА ДА ПРИТЕЖАВА СПЕЦИАЛИСТА ПО ПУБЛИЧНА АДМИНИСТРАЦИЯ?

Мирела Кр. Ганчева: Не се става специалист по публична администрация със завършването и получаването на диплома от университета. За да бъде един човек наистина добър в това, което прави, се изисква време, трябва и много опит. Добрият специалист по публична администрация трябва да бъде креативен и гъвкав. Винаги да бъде мотивиран и много упорит. Да работи истински, със сърцето си и това да бъде всеки ден.

Диана Георгиева: Да бъде информиран, делови, отзивчив, лоялен, етичен и коректен. Да притежава умения за работа в екип и умения за работа и обслужване на населението.

Боряна Р. Димитрова: Лични и професионални качества като комуникативност, умения за работа в екип, организационни умения, толерантност, търпимост, разбиране на съществуващите проблеми и способността за справяне с тях, готовност за решаване на възникналите конфликтни ситуации, туширане на конфликтите, както и да владее поне един чужд език и компютърна грамотност.

Йоана Др. Кънева: Специалиста по ПА трябва да притежава необходимата дисциплина, отговорност, честност, да познава законовите и подзаконови нормативни актове, да умее да общува и работи с хора, да бъде добър оратор, да може да преценява ситуациите, за да може да вземе оптимално решение, да бъде организиран, гъвкав и креативен, да умее да печели доверието на хората.

Мирослава Цонева, бакалавър III курс, ПА. Длъжността й технически секретар, Общински спортни имоти -Габрово

Мирослава Цонева, бакалавър III курс, ПА. Длъжността й технически секретар, Общински спортни имоти -Габрово

Мирослава Цонева: Най-важните качества, които трябва да притежава специалистът „Публична администрация „, са истински интерес към познаване на материята, стремеж към постоянно усъвършенстване, умение да печели доверието на хората, дискретност и бизнес етика, познания за работа с нормативни документи, нагласа за работа в екип.

Снежана Ил. Стоянова-Цанева: Комуникативност, мобилност, бърза адаптация към среда и колектив, работа в екип, морал, компетентност, да е готов да придобива нови знания и умения.

Ваня В.Колева: Толерантност.

Искра Е.Георгиева: Специалистът по публична администрация трябва да притежава две големи групи качества: професионални – компетентност и управленски качества, комуникативност, добри организационни умения, обективност, гъвкавост, адаптивност, етичност, лидерски умения, самостоятелност, умения за работа в екип, отлична подготовка и чисто човешки – откритост, всеотдайност, стремеж към съвършенство, добронамереност, етично отношение и увереност.

Маргарита Йосифова, бакалавър, IV курс, задочно обучение ПА. Община Габрово, длъжност Технически сътрудник в отдел АО,МТО и ОМП

Маргарита Йосифова, бакалавър, IV курс, задочно обучение ПА. Община Габрово, длъжност Технически сътрудник в отдел АО,МТО и ОМП

Маргарита Йосифова: Качествата са много комплексни – компетентност, креативност, организираност, комуникативност, висок професионализъм, лоялност и инициативност.

Силвия Минчева: Специалиста по публична администрация трябва да е с широкоспектърна реализация като ръководител в общата и специализираната администрация на местно, териториално и национално равнище, в администрирането на всяка сфера на обществения живот. Трябва да притежава знания и умения в много и различни области, които аз получих по време на обучението си в ТУ-Габрово.

КАКВА ОЦЕНКА ДАВАТ ВАШИТЕ РАБОТОДАТЕЛИ НА ПРОФЕСИОНАЛНАТА ВИ ПОДГОТОВКА?

Боряна Р. Димитрова Изхождайки от факта, че трудовият ми договор наскоро стана безсрочен, считам, че оценката им е добра. Немски възпитаник съм. Владея перфектно немски. Справям се добре и с английския език. Щастлива съм, че имам възможността да работя и да упражнявам тези езици в родината си. Пожелавам на всички бивши, настоящи и бъдещи студенти  на ТУ- Габрово да са мотивирани, да са позитивни, да вярват в себе си и да успеят се реализират в сферата, в която мечтаят да работят защото те го заслужават!

Йоана Др. Кънева: Работя в отдел „Човешки ресурси“. Специалността, която завърших ми даде много добра теоретична подготовка. Образованието обаче, е основа, над която трябва да се надгражда с практика. Старая се и се уча от моите колеги, които ме приеха с доверие.

Благодарна съм на всички мои преподаватели за това, което направиха от мен. А на всички бъдещи и настоящи студенти пожелавам да намерят своето място в живота и никога да не се отказват от целите си.

Мирослава Цонева: Изключително доволни са от развитието ми. Благодарение на усвоените знания получавам все повече доверие и допълнителни отговорности. Ценят високо стремежа ми към професионално усъвършенстване и ме стимулират да продължа да съчетавам следваща степен на образованието с работата си.

Снежана Илиева Стоянова-Цанева, Агенция по вписванията, Служба по вписванията – Трявна, главен специалист.

Снежана Илиева Стоянова-Цанева, Агенция по вписванията, Служба по вписванията – Трявна, главен специалист.

Снежана Ил. Стоянова-Цанева: Съдейки по междинните и годишните оценки относно качеството на работа и поведението ми на служител в държавна администрация мисля, че покривам изискванията за длъжността и се справям добре с работата. Но винаги може и по-добре. Това трябва да е цел за всеки държавен служител.

Ваня В.Колева: Много добра.

Искра Е.Георгиева: Можете да се обърнете към моя работодател – д-р Юлиан Илчев – кмет на Община Раднево.

Маргарита Йосифова: Смятам, че се справям много добре с работните ми задължения, но нека все пак да оставим тази оценка на моите работодатели.

Силвия Минчева: Отлична.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Още два електробуса ще обслужват линиите до София, Велико Търново и Севлиево

Published

on

Два чисто нови 12-метрови електрически автобуса пристигнаха в базата на „Общински пътнически транспорт“ ЕООД – Габрово, информира Миглена Въгленова, главен експерт в Община Габрово.

Те са произведени специално за града от китайския гигант „Юйтун“ (Yutong) – най-големият производител на автобуси в света. Общата стойност на доставката е 1 859 400 лева с ДДС, а официален доставчик е „Българска автомобилна индустрия“ ЕАД, представител на „Джънджоу Юйтун Бус“.

Новите електробуси ще обслужват натоварени и по-дълги маршрути от общинската и междуселищната транспортна схема, включително линиите към Севлиево, София и Велико Търново. С това Габрово продължава да развива устойчив транспорт, като цели намаляване на вредните емисии, по-тиха градска среда и по-висок комфорт за пътниците.

Всеки от електробусите разполага с 44 седящи места, пространство за хора с намалена подвижност и за детски колички. Те са оборудвани с електродвигател с мощност 350 kW, батерия с капацитет 350 kWh и пробег над 410 км с едно зареждане, което отнема около три часа и половина.

На борда са осигурени климатична система, видеонаблюдение, USB изходи за зареждане и информационна система, както и повдигащ механизъм за улеснен достъп. Електробусите са с шестгодишна гаранция, като поддръжката за първите три години или 150 000 км е включена в цената.

Доставката е част от проекта за екологосъобразна мобилност в общините Габрово и Севлиево, финансиран по Националния план за възстановяване и устойчивост. Той предвижда общо девет електробуса и седем зарядни станции, както и въвеждане на система за електронно таксуване на пътниците.

Проектът се реализира в партньорство между Община Габрово, Община Севлиево и „Общински пътнически транспорт“ ЕООД, като ще продължи до 22 април 2026 г.

Зареди още

Култура

Представиха изложбата „Грехът“ в Православния богословски факултет на ВТУ

Published

on

В края на миналата седмица, в зала „Проф. д-р Любен Прашков“ на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ беше представена мобилната изложба „Грехът“ на Музей „Дом на хумора и сатирата“ – Габрово. Събитието се проведе по покана и в партньорство с Православния богословски факултет, който е домакин на експозицията.

На откриването присъстваха заместник-ректорът на университета проф. д.н. Вихрен Бузов, деканът на Православния богословски факултет проф. д-р Магдалена Легкоступ, заместник-декани, преподаватели, студенти, художници и иконографи – което постави изложбата в ясно академично и професионално контекстуализирана рамка. Колекцията, представена под заглавие „Грехът“, включва общо 50 копия на стенописи и икони, свързани с темата за греха, изработени през 70-те години на XX век от екип, ръководен от изкуствоведа Асен Василиев.

В този екип участва и проф. Любен Прашков – факт, който прави особено значимо именно експонирането на колекцията в залата, носеща неговото име. Във Велико Търново са представени 28 табла с информация за колекцията от копия, теренните проучвания за локализиране на оригиналите и интерпретации на експерти по темата.

Подборът дава възможност да се проследят различни визуални подходи към мотива за греха в православното изкуство – от по-строги морални сцени до такива, в които ясно присъстват елементи на критика, ирония и сатирично отношение към човешките слабости.

Особено важен контекст за тази колекция е фактът, че значителна част от оригиналите, по които са правени копията, днес са силно увредени, променени или недостъпни. Поради това копията придобиват стойност на визуален документ и представляват ключов източник за изследване на конкретни стенописни цикли и иконографски решения от втората половина на XX век.

В рамките на представянето заместник-директорът на Музей „Дом на хумора и сатирата“ Нела Рачевиц очерта хронологията на създаване на колекцията и изследването ѝ 50 години по-късно. Началото е поставено през 70-те години по идея на сатирика и карикатурист Тодор Цонев, който насочва вниманието към сатиричното и комичното в българското възрожденско изкуство.

На тази основа музейният екип започва целенасочено да издирва в различни храмове и манастири стенописи, в които действителността – и в частност прегрешенията – е представена в критичен, понякога гротескен план. През 2024 г., след като екип от проведеното в Център Кристо и Жан-Клод училище за куратори започва работа по изложба, свързана с колекцията, музеят прави следваща стъпка: става ясно, че освен събраните копия е необходим и съвременен разказ, който да ги свърже с днешната публика.

Поради това се възобновява работата по колекцията, вече с фокус върху допълнително документиране, анализ и подготовка на бъдеща постоянна експозиция. Настоящият етап от проекта се реализира с финансиране от Министерството на културата през 2024 г. Целта е да се изгради цялостен пакет от материали – архивни документи, снимки, експертни текстове и полеви наблюдения – който да послужи като основа за реструктуриране на представянето на колекцията в Музей „Дом на хумора и сатирата“.

Рачевиц подчерта, че се планира обновяване на сградата на музея, преосмисляне на туристическия поток и обособяване на специално пространство, в което изложбата „Грехът“ да бъде показвана в постоянен формат. Ръководителката на теренните проучвания по проекта, кураторката Илина Пенева, представи пред аудиторията конкретните стъпки в изследователската работа на екипа.

В рамките на проекта са посетени множество храмове и манастири в страната, където е проследено състоянието на оригиналните стенописи, промените в интериора на храмовете и причините за загубата на определени изображения. Пенева акцентира върху това, че на редица места оригиналите липсват изцяло или са силно нарушени, което прави наличните копия не просто „репродукции“, а реална основа за реконструиране на визуалната история на тези стенописи.

Този материал е в основата и на решенията как да бъдат експонирани таблата – така, че да се запази връзката между историческия контекст, изследователските данни и възприятието на съвременната публика.

Деканът на Православния богословски факултет проф. д-р Магдалена Легкоступ поздрави екипа на музея за последователната работа по проекта и отбеляза, че включването на богослов в бъдещите етапи би допринесло за още по-пълноценен анализ на представените сцени и надписи. Тя обърна внимание и на възможността изложбата да се използва в обучението на студенти по богословие, история на Църквата и християнско изкуство. Отец д-р Теодор Енчев, който е участвал в симпозиума (септември 2025), свързан с проекта, постави колекцията в контекста на времето, в което е създадена – периода на комунизма.

Той подчерта, че върху копията са работили едни от най-добрите специалисти, а размерите и композициите следват оригиналите с висока точност. По думите му в тези изображения ясно се виждат едновременно осъждането и осмиването на греха – хумор и гротеска, които възрожденските художници използват смело и свободно.

В дискусията след представянето участниците определиха проекта като изключително ценен ресурс за специалисти и за всички, които работят в областта на визуалното наследство, църковната история и културното наследство.

Изложбата „Грехът“ вече е била показвана в Дряново и предстои да продължи своето пътуване към други градове и институции. Като част от дългосрочната работа по проекта в началото на януари се предвижда издаването на двуезична монография, обединяваща изображенията и изследователските текстове на експерти от различни области. До края на годината се очаква и стартирането на специализиран уебсайт, на който ще бъдат достъпни значителна част от събраните материали.

Зареди още

Новини

Габрово с активно участие в национален форум за майчино и детско здраве

Published

on

Представители на Регионална здравна инспекция – Габрово взеха активно участие в Националната среща–обучение „Управление, мониторинг и контрол на изпълнението на Националната програма за подобряване на майчиното и детско здраве 2021–2030 г.“, която се проведе на 3–4 декември 2025 г.

Събитието беше организирано от Министерството на здравеопазването и Националния център по обществено здраве и анализи и събра представители от всички регионални здравни инспекции в страната и координатори от здравно-консултативните центрове.

От габровска страна участие взеха д-р Николай Пенчоков – директор на РЗИ–Габрово, Мариана Христова – регионалният координатор на Програмата за майчино и детско здраве, както и Иванина Минкова – координатор на Здравно-консултативния център към МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ – Габрово.

Те се включиха в тематични дискусии, посветени на актуалното състояние и нуждите на здравно-консултативните центрове, като споделиха опита и наблюденията си върху специфичните потребности на региона във връзка с майчиното и детското здраве.

В рамките на двудневната среща бяха представени актуални резултати от изпълнението на програмата, добри практики от регионите и ключови предизвикателства, свързани с достъпа до услуги, ранната интервенция и работата с уязвими групи.

Участниците обсъдиха възможности за по-ефективна координация между институциите, както и приоритетите за 2025–2026 г. Акцент беше поставен върху развитието на интегрирани здравни и здравно-социални услуги, които осигуряват своевременна подкрепа за бременни жени, деца и семейства в риск.

Обсъдена беше и необходимостта от качествен мониторинг и последователно прилагане на Националната стратегия за детско и юношеско здраве и педиатрична грижа 2030.

Форумът завърши с формулиране на конкретни препоръки за усъвършенстване на работните механизми и очерта следващите стъпки за прилагане на Националната програма както на национално, така и на регионално ниво.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица