Икономика
ПИК кодът – акцент в тазгодишната кампания на данъчните

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved
От офиса на приходната агенция в Габрово информират своите клиенти, за новите моменти в данъчна кампания 2015г. Акцент на данъчно – осигурителната кампания през тази година ще бъде персоналният идентификационен код, който НАП издава, както и насърчаване на използването му от клиентите на Агенцията.
Това е свързано и с цялостната политика на НАП в обслужването – стремеж да се спести на клиентите време и пари при контакта им с НАП.
Всички, които вече имат ПИК, могат да го ползват и за подаване на данъчни декларации за облагане на доходите от 2014 г. Ако някой иска да се откаже от тази услуга, може да го направи като подаде заявление в НАП.
Физически лица, които имат издаден повече от един ПИК (например издаден на БУЛСТАТ на ЕТ), ще могат да ползва услугата за подаване на декларация за облагане на доходите от 2014 г. с този ПИК, който е издаден на техния ЕГН. Към момента имаме издадени 250 000 ПИК в цялата страна.
С ПИК гражданите могат да ползват още много услуги като:
1. да проверят:
• какъв е осигурителният им доход – върху каква сума работодателите, внасят осигурителните им вноски;
• информация за членство в пенсионен фонд и месеците, за които има извършени преводи от НАП към съответното пенсионноосигурително дружество;
• декларираните пред НАП трудови договори от неговия работодател;
• непогасените си задължения към НАП;
• извършените от тях плащания и задълженията, които са погасили
• всички декларирани или установени задължения и начина, по който са погасени.
2. да подават искане за издаване на документ
3. да подадат годишна данъчна декларация за облагане на доходите
• Клиентите на НАП могат да получат своя персонален идентификационен код след подаване на заявление. Заявлението може да се подаде във всеки офис на НАП, но получаването на издадения ПИК, както и разрешение за ползване на исканите електронни услуги, става в офиса на Агенцията по постоянен адрес за физическите лица или по седалище и адрес на управление за юридическите лица.
Другите новости през кампанията за 2015 г. са:
Нови правила за отстъпка. Всеки, който подаде декларацията си за облагане на доходите до 31 март 2015 г. по електронен път, ще ползва отстъпка от 5% от данъка за довнасяне, ако към този момент няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения и внесе в срок до 30 април (когато е и срокът за подаване на декларацията) дължимия по декларацията данък. Най-лесно декларацията може да се подаде онлайн с ПИК. Нещо повече, подаването с ПИК е напълно безплатно, докато електронният подпис се заплаща.
Данъчно облекчение за минимален доход ще се ползва само през 2015 г. за доходите от 2014 г.:
Данъчното облекчение за минимални доходи ще се ползва с отделна декларация, която ще се подава в срок отново до 30 април 2015 г. Облекчението ще важи само през 2015 г. за доходите от 2014 г.
Физическите лица могат да ползват данъчното облекчение за минимални доходи, когато едновременно са налице две условия:
1. физическото лице е придобило през 2014 г. само доходи от трудови правоотношения; и
2. придобитите през годината доходи но не превишават 12 месечни минимални работни заплати, тоест 4080 лв.
През 2015 г. се дава право на избор за удържане на авансов данък през последното тримесечие с декларация пред платеца на дохода.
Нови данъчни декларации.
През тази година има нова годишна декларация за облагане на доходите на физическите лица. Формулярите, които се подават през 2015 г. са напълно нови и в значително намален обем. Основните разлики в декларацията за доходите на гражданите са, че за доходи от трудов договор вече не се посочват данни за работодателя, защото тази информация е вече налична в НАП. Получателите на хонорари и други възнаграждения, различни от трудови обаче посочват информативно платеца на дохода в съответното приложение.
Друга промяна във формуляра за физическите лица са таблиците с кодове за вида на доходите. Друго съществено изменение в документа е, че удържаните и внесени през 2014 г. осигурителни вноски се посочват общо, а не разбити по фондовете за държавно обществено осигуряване, здравно осигуряване и др.
За повече информация гражданите и фирмите в областта могат да позвънят на безплатен национален телефон 0700 18 700 или да посетят офиса на НАП в Габрово на ул.“Радецка“11 в центъра на областния град.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 2 дниКола блъсна жена, пресичаща на пешеходна пътека в Габрово
-
Кримипреди 5 дни„Оплезен“ от пико и амфетамин габровец остана без книжка на Никулден
-
Кримипреди 5 дниПрокуратурата обяви подробности за катастрофата със загинал край Севлиево
-
Любопитнопреди 20 часаАрена Механо ще бъде официално открита
-
Кримипреди 5 дниЗакопчаха криминално проявен, участвал в телефонна измама в Габрово
-
Новинипреди 5 дниБлаготворителен концерт „Ангелски сърца 6“ за малката Лъчезара
-
Новинипреди 5 дниОтличие за Йоан Велчев от престижния шахматен турнир „Бургас Оупън 2025“
-
Културапреди 5 дниПредставиха изложбата „Грехът“ в Православния богословски факултет на ВТУ






