Свържи се с нас

Икономика

Изводи и препоръки за финансиране на енергийна ефективност в страните от ЮИЕ по проект TRACE (част 2)

Published

on

komponenti TRACEВ предприятията ограничение за прилагане на мерките за ЕЕ е необходимостта наличните средства да се ползват приоритетно за по-важните инвестиции, свързани с основната дейност. Компаниите и особено по-малките предприятия често нямат необходимите финанси, за да изпълнят мерките за ЕЕ. Общите фактори, които се явяват пречки за прилагането им, са: липса на време, твърде дълги срокове за изплащане на инвестиционните мерки за ЕЕ и липсата на знания относно пестенето на енергия. Обикновено компаниите не назначават специален персонал по енергийните въпроси и се занимават с намаляването на потреблението на енергия и разходите за енергия само като част от нормалните си дейности по управление и възлагане на обществени поръчки.

Най-често фирмите предоставят собствени средства за финансиране на инвестиции за пестене на енергия. По-малките предприятия използват привлечени външни средства за финансиране пестенето на енергия поради липса на собствен ресурс. Алтернативни инструменти, като напр. ЕСКО договори, играят второстепенна роля в предприятията, особено в промишлеността. Публичното финансиране за ЕЕ чрез действащите програми за подпомагане (централното правителство, ЕС и т.н.), е много важно за предприятията, особено за по-малките от тях.

Финансирането за ЕЕ и ВЕИ може да бъде подпомогнато чрез нови банкови продукти и по-широко използване на различни видове финансови посредници, като ЕСКО и лизингови компании. Необходими са финансови инструменти и програми за техническа помощ за публичната сфера и по-специално за подпомагане на общините с оглед на широкия обхват икономии от ЕЕ, които могат да бъдат постигнати в публичния сектор.

В страните от Югоизточна Европа се очаква публичният сектор да предприеме активни действия като собственик на значителни дълготрайни активи и икономически дейности и да даде пример на частния сектор.

Съгласно препоръките на ЕС, публичният сектор трябва да включи изисквания за енергийна ефективност в обществените поръчки, да обнови обществения сграден фонд, да  премине към сключване на договори за енергийни характеристики, както и да подкрепи изпълнението на ангажиментите по Конвента на кметовете за пестене на енергия.

За подобренията на енергийната ефективност на сградите е необходимо  финансиране от широк набор от ресурси. Фондовете на Европейския съюз и националните източници, както и частният капитал са на разположение за стартиране на инвестициите и трябва да бъдат ефективно управлявани и ползвани за тази цел.

Общото заключение е, че подобренията в ЕЕ следва да бъдат част от всички инвестиционни проекти. Това трябва да се предвиди още в процеса на планиране и прилагане на схемите за техническа помощ и отпускане на финансиране. Съществуват успешни практики, които трябва да бъдат публично достояние, тъй като най-добрата възможност за обучение е да се обмени опит и споделят знанията.

От съществено значение е публичните власти в страните от ЮИЕ да анализират резултатите от изпълнените оперативни програми и да извлекат своите изводи от реализираните проекти, като изготвят препоръки за успешното изпълнение на новите програми на ЕС.

Настоящата статия е изготвена по проект SEE/D/0170/2.4/X “TRACE” – „Транснационално сътрудничество за подобряване енергийната ефективност на сгради” с финансовата помощ на Европейския съюз. СОФЕНА и Областна администрация – Габрово носят цялата отговорност за съдържанието й и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз.

Икономика

„Как да направя CV, което работи! – Ще работя през ваканцията 3“

Published

on

Младежки център – Габрово, Бюро по труда – Габрово и ЦПЛР Кариерно ориентиране – Габрово организират за втора година съвместно събитие „Ще работя през ваканцията 3“. То е насочено към младежите под и над 18 години, които нямат голям опит на трудовия пазар и цели да им даде насоки в търсенето на работа, като най-вече да ги ориентира, в това как се изготвя подходяща автобиография, какви други документи трябва да имат и за какво да внимават при кандидатстване за работа.

Събитието ще се проведе в Голямата зала на Младежки център Габрово на 29 април, вторник, от 16 часа. Безплатно е и не изисква предварително записване. ЦПЛР Кариерно ориентиране- Габрово ще издадат на присъстващите различни тънкости при изготвянето на автобиография, с която да се кандидатства за работна позиция. Ще разкажат какво точно е нужно на едно CV, за да бъде то отличаващо се от останалите. Ще дадат отговор на това, какво да се включи, когато един млад човек няма натрупан професионален опит?

Бюрото по труда ще представи услугите си, от които могат да се възползват младите хора. Психологът на Бюрото Галина Станкова ще даде препоръки за добро представяне на интервю, ще сподели също често задавани въпроси от работодатели и как може да се преговаря за стартово заплащане.

На събитието ще присъстват и членове на HR-отдели(Човешки ресурси) от габровски компании, които ще предоставят повече яснота в процеса по наемане на нови служители. Те ще разкажат какво търсят съвременните компании в кандидатите, на какво обръщат внимание и кои са най-честите грешки, които младите хора допускат в своето представяне.

Много младежи ще започнат работа през лятната ваканция и събитието цели да им помогне и подготви за написването на CV, което да ги отличи от останалите кандидати за дадена позиция.

Събитието „Ще работя през ваканцията 3“ на 29 април, за изготвяне на CV, ще бъде последвано от среща с работодатели от град Габрово и региона, озаглавена „Ще работя през ваканцията 4“, в която младите хора ще имат възможност да се запознаят с различни фирми, хотели, ресторанти, музеи, предлагащи сезонна заетост. То ще се проведе на 8 май, отново в 16.00 ч., в Ритуална зала на Община Габрово.

Зареди още

Икономика

Предстои публично обсъждане на Бюджета на Габрово

Published

on

Публичното обсъждане на Бюджет 2025 на Габрово ще се проведе на 22 април, вторник, от 17.30 часа в Ритуална зала на Общината, информираха от администрацията на кмета.

Кметът Таня Христова отправя покана към жителите на община Габрово, юридически лица, представители на средствата за масово осведомяване, на граждански сдружения, общински съветници, ръководители на бюджетни звена и други заинтересовани лица, да вземат участие в публично обсъждане на проектобюджета.

Насроченото обсъждане ще се проведе на основание Закона за публичните финанси и Наредбата на Общински съвет – Габрово за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Габрово.

Материалите по проекта на бюджета на община Габрово за 2025 г. ще бъдат на разположение и на хартиен носител в Центъра за административно обслужване на гражданите в сградата на общинската администрация и в електронен вариант оттук.

Зареди още

Икономика

Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Published

on

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.

В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.

Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.

Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.

Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица