Свържи се с нас

Икономика

Еленко Божков обясни защо вдигат цената на тока

Published

on

© Copyright 2014 — Gabrovo News. All Rights Reserved

© Copyright 2014 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Опасността е не само за това, че българинът сега ще трябва да се справя с 10-процентното увеличение на цената на електроенергията, но опасността е и в това, че България може да загуби едни големи суми пари, заради престъпното отношение на сегашния председател на ДКЕВР Светла Тодорова и определени членове на правителството, включително вицепремиера Екатерина Захариева и министъра на енергетиката Васил Щонов.

Това заяви пред журналисти в Габрово бившият член на ДКЕВР Еленко Божков. Според него корените на това увеличение на тока за крайните потребители се крият още в далечната 2012 г., когато е бумът на фотоволтаиците и възобновяемите енергийни източници (ВЕИ).

„Това се случи благодарение на промяната на Закона за ВЕИ, чиито инициатор бе тогавашният депутат Делян Добрев, който после стана министър. Вследствие на това влизат в сила общо над 900 мегавата фотоволтаици, т.е. за едно шестмесечие влизат в действие един реактор в АЕЦ „Козлодуй“. Само че, ако там енергията струва 3 ст. киловат/часа, то при фотоволтаиците е 72 ст. Разлика над 10 пъти“, каза Еленко Божков.

Пред габровските медии като втора причина за поскъпването на електроенергията той посочи двата договора  за задължителното изкупуване на енергията от двете американски централи – ТЕЦ „Марица изток“ 1 и 2. „Там трябва да се изкупува дългосрочно цялата енергия, като ние, ако от АЕЦ „Козлодуй“ я вземаме на 3 ст., а от ТЕЦ „Марица изток 2“ на 6,5 ст., то от ТЕЦ „Марица изток 1“ я плащаме на 19,2 ст. – близо 6 пъти по-скъпо. Същото е и положение с ТЕЦ „Марица изток 3“, обясни Божков.

На трето място за поскъпването на тока бившият член на ДКЕВР определи занижената консумацията на електрическа енергия за бита на регулирания пазар, дължаща се на преминаването на потребителите на свободния пазар, тъй като им е по-изгодно.

„Задължителната енергия, която трябва да се изкупува от двете американски централи и включилите се през бума на 2012г. ВЕИ-та, се оказва в повече от тази, която се консумират от гражданите и бита“, допълни Еленко Божков.

Той беше категоричен, че поведението на сегашната шефка на ДКЕВР Светла Тодорова е изключително лобистко. „Тя откликва и защитава чужди корпоративни интереси. Няма място в тази комисия“.

По думите му има подадени 2 жалби до Европейската комисия. Едната жалба е за прекомерната държавна помощ за ВЕИ-тата, а втората – неправомерна държавна помощ за двете американски централи.

„Още, когато са сключени договорите по времето на Иван Костов за ТЕЦ-те, после със съгласието на Милко Ковачев и когато България влезе в ЕС през 2007 г., е трябвало да се подадат от името на държавата заявления за нотифициране, т.е. да уведомят ЕК – имаме едни договори, проверете ги. Такова нещо обаче не е направено. Същото е трябвало да бъде направено и със Закона за ВЕИ.“

Според него ЕРП-тата крият пред ДКЕВР своите кражби, представяйки ги за „технологични разходи“, тъй като по думите му няма методика за тяхното изчисление, а дружествата пресмятат разликата между цената на НЕК и това, което е купено. Така в сумата влизат и кражбите, и неплатените сметки.

От казаното от Еленко Божков стана ясно още, че при първоначалното подписване на договорите страната ни се е съгласила да им даде 15% за „технологични разходи“, при положение, че в останалите страни на ЕС те са едва 7-8%. В преговорите тогава участваше и сегашната шефка на ДКЕВР Светла Тодорова.

„Успяхме да намалим процента на 8%, но сега те настояват той да стане отново 10%. Остава отворен въпросът дали назначенията в ДКЕВР са направени в изгода на тези дружества и ще бъде ли удовлетворено искането им“, допълни към казаното още той.

Освен това са били открити и сериозни несъответствия между обявената инвестиционна програма с направените по нея разходи и онова, което е разходвано наистина, заяви Божков.

„Премиерът Близнашки, вицепремиерът Захариева, министър Щонов и новата шефка на ДКЕВР Тодорова са абсолютни лобисти на ЕРП-тата. Те са сложени там, за да изпълняват корпоративния интерес. Нишката е ясна: Плевнелиев, Захариева, Щонов и Тодорова. Това е лобистката верига.“

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Ново изследване открои колко е работната сила в региона

Published

on

Заетите лица, на възраст от 15 до 64 навършени години в област Габрово, са 39 хиляди. Това сочат резултатите от проведено наблюдение на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“ по отношение на работната сила през миналата година.

Коефициентът на заетост на населението, в същата възрастова група, е 70.5процентни пункта. 65.4% от тях са мъжете, а 75.7% жените. В сравнение с 2022 г. коефициентът намалява с 0.7%, отчитат още от Статистиката.

През 2023 г. икономически активните лица на възраст между 15 и 64 навършени години в област Габрово са 43.0 хиляди или 77.6% от населението на същата възраст. В сравнение с 2022 година коефициентът на икономическа активност се увеличава с 0.5 процентни пункта.

Общият брой на заетите лица е 40.1 хил., от които 19.1 хил. или 47.6% са мъже, а 21.0 хил. или 52.4% са жени. Коефициентът на заетост на населението на възраст 15 и повече навършени години в областта е 47.8% (48.5% за мъжете и 47.2% за жените).

Наблюдението на работната сила във всички държави – членки на ЕС, включително и в България, се провежда в съответствие с изискванията на Регламент (EС) 2019/1700 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на обща рамка за европейската статистика за лицата и домакинствата, основана на индивидуални данни, събрани чрез извадки, и свързаните с него прилагащи регламенти на Европейската комисия в областта на статистиката на работната сила.

Зареди още

Икономика

Постигнете успех с подкрепата на Visa Бизнес Хъб и специалните оферти за собствениците на МСП

Published

on

Известни с богатата си индустриална история и занаятчийство Габрово и областта приютяват както големи промишлени компании, така и малки и средни предприятия на които се падат над ¾ от заетостта.

За собствениците на малки и средни предприятия (МСП) времето е ограничено и ценно. Те са заети с управлението на всичко – от операциите на бизнеса до привличането на клиенти и грижата за служителите. В тази така динамична обстановка, търсенето на възможности за спестяване на време и финанси, е от съществено значение. За да подпомогне МСП в тяхното развитие на помощ идва Visa Бизнес Хъб, платформата, на която предприемачите ще открият най-добрите оферти и намаления, без да губят време в търсене.

С Visa Бизнес Хъб фирмите могат да се възползват от широка гама от специални оферти и отстъпки, които обхващат всичко – от рекламни кампании и обновяване на офисното пространство, през покупки книги, до грижа за бизнес пътуванията. Платформата е създадена така, че да спести време и усилия на бизнес собствениците, като им предоставя лесен и удобен начин за намиране на най- добрите предложения.

За всеки предприемач най-важен е успехът. За да го постигане е от ключово значение да има ефективни рекламни кампании. Etarget предлага разнообразие от възможности за достигане до целевите аудитории чрез различни рекламни формати. Експертното планиране и управление на кампании дава възможност да се създаде значимо присъствие онлайн, да се увеличи разпознаваемостта и да се постигнат желаните резултати. Всеки нов клиент, който плаща с Visa Business карта, ще получи 20% бонус към заредения кредит.

Ключов фактор за успеха на един бизнес е и удовлетворението на служителите от работата им. За тази цел от съществено значение е работното им пространство да е удобно и функционално, както и да не липсват необходимите консумативи и оборудване, за да бъдат могат лесно и бързо да бъдат свършени възложените задачи. Заедно с Office 1, Visa предоставя възможността на всички Visa Business и Visa Business Premium картодържатели да получат 12% отстъпка на печатни и рекламни услуги, мебели и столове, съвместими консумативи и канцеларски материали.

Друга съществена съставка за успех е знанието. За предприемачите, които непрестанно търсят начини да подобрят своите умения и да развият своите бизнеси, четенето на книги е един от най-мощните инструменти. Книгите, обвързани с бизнес развитие, биха могли да помогнат на собствениците на МСП Visa Confidential2 да се обогатят с нови знания, да разширят своето разбиране за процесите и да придобият ценни умения, които могат да приложат в собствените си предприятия. Visa и Ozone.bg имат специална оферта към всички Visa Business картодържатели – 15% отстъпка за книги, които покриват широк спектър от теми, включително бизнес етикет, кариера и HR, комуникация, коучинг, лидерство, маркетинг, мениджмънт, предприемачество и самоусъвършенстване.

За да разшири обхвата на своя успех, е необходимо предприемачът да разшири и мащаба на своя бизнес и в това пътуванията играят ключова роля. Самолетните полети са важни за установяването на нови контакти и изграждането на стратегически партньорства назависимо дали става въпрос за участие в изложения, или среща с потенциален бизнес партньор. Air Refund е тук, за да осигури спокойствие и сигурност по време на бизнес пътуванията, като се грижи за получаване на обезщетение при отменени полети или закъснения. За всички притежатели на Visa Business карта, компанията предлага до 25% отстъпка от цената на комисиона.

Всички специални оферти, които платформата Visa Бизнес Хъб предлага, могат да се разгледат на обособената за тях страница.

Зареди още

Икономика

Декларация до 1 април с 5% отстъпка от данъка

Published

on

Остават броени дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, информират от офиса на НАП -Габрово.

За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 1 април, защото 31 март е неделя, да внесат целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката до тази дата и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

От началото на кампанията, досега в габровския офис на НАП са приети общо 3 599 декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ. От тях по интернет с ПИК са били подадени 1 940, на хартиен носител 1 316, в офиса на НАП – 1 287, а чрез български пощи – 16. Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП, достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2023 година доходи. Преди да потвърдят попълнената декларация, е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я изпратят, съветват от НАП.

Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2024 г.

Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в салона за обслужване на клиенти на ул. „Радецка“ №11 или в някои пощенски станции в Габрово, Севлиево, Дряново и Трявна, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица