Свържи се с нас

Икономика

Годишната инфлация в България закова 5.2%

Published

on

Според данните на Националния статистически институт годишната инфлация у нас стигна 5.2 на сто.

Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за февруари 2011 г. спрямо януари 2011 г. е 101.2%, т.е. месечната инфлация е 1.2%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 1.9%, а годишната инфлация за февруари 2011 г. спрямо февруари 2010 г. е 5.2%. Това сочат данни от проучване на Националния статистически институт (НСИ).

Средногодишната инфлация за периода март 2010 – февруари 2011 г. спрямо периода март 2009 – февруари 2010 г. е 3.1%.

През февруари 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
– хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 3.1%;
– алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.2%;
– облекло и обувки – намаление с 1.1%;
– жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други
– горива – цените остават на равнището от миналия месец;
– жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – цените остават на равнището от миналия месец;
– здравеопазване – увеличение с 0.1%;
– транспорт – увеличение с 1.2%;
– съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
– свободно време, развлечения и културен отдих – увеличение с 0.1%;
– образование – намаление с 0.1%;
– ресторанти и хотели – увеличение с 0.2%;
– разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.3%.

През февруари са се увеличили цените на следните хранителни продукти:
брашно – с 5.3%,
хляб – с 5.4%,
макаронени изделия – с 0.8%,
пасти, торти, сиропирани сладкиши – с 1.2%,
месо от едър рогат добитък – с 2.1%,
риба и рибни продукти – с 1.1%,
пресни млека – с 1.8%,
кисели млека – с 1.2%,
сирене – с 0.7%,
кашкавал – с 2.4%,
маргарин – с 3.6%,
млечни и растителни масла – съответно с 1.9 и 4.8%,
домати – с 4.5%,
ябълки – с 6.1%,
краставици- с 27.6%,
зрял чесън – с 4.0%,
зрял лук – с 8.9%,
картофи – със 17.0%,
зеле – с 33.6%,
пипер – всички видове – с 13.6%,
леща – с 1.1%,
захар – с 22.6%,
захарни и шоколадови изделия – с 1.4%,
кафе – всички видове – с 1.4%,
алкохолни напитки – с 0.7%.

През месеца са се намалили цените на следните хранителни продукти: птиче месо – с 0.3%, свинско месо – с 1.5%, малотрайни колбаси – с 0.5%, яйца – с 0.8%, маслини – с 0.3%, цитрусови и южни плодове – с 2.8%, гъби – с 1.1%, минерални води и безалкохолни напитки – с 3.6%, и други.
През февруари в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение при: наеми за жилища – с 0.1%, водоснабдяване – с 0.3%, течни горива за битови нужди – с 3.5%, готварски печки – с 0.6%, бойлери – с 0.5%, хладилници и хладилни камери – с 0.2%, дизелово моторно гориво – с 4.3%, автомобилен бензин А95Н – с 2.5%, автомобилен бензин А98Н – с 2.4%, услуги в ресторанти, кафенета и други – с 0.3%, продукти за лична хигиена – с 0.4%, и други.
Намалили са се цените на: облекло – с 1.0%, обувки – с 1.5%, мебели – с 0.6%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 3.3%, телевизионни приемници и антени – с 0.9%, услуги, свързани с образованието – с 0.1%, услуги по настаняване – с 2.0%.
През февруари са се повишили цените на лекарствата и на стоматологичните услуги с по 0.1%, а цените на лекарските услуги са на нивото от януари.

По окончателни данни на НСИ индексът на потребителските цени за януари 2011 г. спрямо декември 2010 г. е 100.6%, т.е. месечната инфлация е 0.6%.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за февруари 2011 г. спрямо януари 2011 г. е 100.6%, т.е. месечната инфлация е 0.6%.
Инфлацията от началото на годината (февруари 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 1.0%, а годишната инфлация за февруари 2011 г. спрямо февруари 2010 г. е 4.6%.
Средногодишната инфлация за периода март 2010 – февруари 2011 г. спрямо периода март 2009 – февруари 2010 г. е 3.5%.
Според ХИПЦ през февруари 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
– хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 2.2%;
– алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.2%;
– облекло и обувки – намаление с 0.9%;
– жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други
горива – цените остават на равнището от миналия месец;
– жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – намаление с 0.1%;
– здравеопазване – увеличение с 0.1%;
– транспорт – увеличение с 0.8%;
– съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
– свободно време, развлечения и културен отдих – цените остават на равнището от миналия месец;
– образование – намаление с 0.1%;
– ресторанти и хотели – намаление с 0.3%;
– разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.1%.
По окончателни данни на НСИ хармонизираният индекс на потребителските цени за януари 2011 г. спрямо декември 2010 г. е 100.5%, т.е. месечната инфлация е 0.5%.
Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) за февруари 2011 г. спрямо януари 2011 г. е 102.2%, а от началото на годината (февруари 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 103.2%.
През февруари цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
– хранителни продукти – увеличение с 3.6%;
– нехранителни стоки – намаление с 0.1%;
– услуги – увеличение с 0.1%.
По окончателни данни на НСИ индексът на цените за малката по състав кошница за януари 2011 г. спрямо декември 2010 г. е 101.0%.

Аргументи БГ

Икономика

Реч за състоянието на Съюза

Published

on

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще произнесе годишната си реч за състоянието на Съюза на 10 септември (сряда) от 10.00 ч. българско време пред членовете на Европейския парламент в Страсбург.

От избор към действие: как ЕС се справя с днешните предизвикателства

През юни 2024 г. близо 200 милиона европейци гласуваха на европейските избори — най-високата избирателна активност от 20 години насам. Това показа, че гражданите се интересуват от ЕС и искат той да намери решения на най-големите предизвикателства.

От декември 2024 г. новата Европейска комисия се съсредоточи върху изграждането на една по-силна и по-устойчива Европа. Тя стимулира икономиката, инвестира в умения и жилища, осигурява енергия на достъпни цени и подпомага иновациите в области като чистите технологии и изкуствения интелект (ИИ). Същевременно ЕС задълбочава глобалните партньорства, поема по- голяма отговорност за собствената си отбрана и твърдо подкрепя Украйна. В перспектива модернизираният бюджет на ЕС от 2028 г. нататък ще осигури необходимата гъвкавост и амбиция за справяне с бъдещи кризи. Силата на Европа е в единството — заедно можем да отвърнем на днешните предизвикателства.

Речта за състоянието на Съюза

Речта за състоянието на Съюза (SOTEU) е годишната реч, произнасяна от председателя на Европейската комисия пред Европейския парламент, в която се определят приоритетите на Съюза за следващата година. Това е ключов момент за демокрацията в ЕС. Речта е последвана от дебат с членовете на Европейския парламент, който допринася за засилване на отчетността.

Първата за настоящия мандат на Комисията реч за състоянието на Съюза ще очертае общите постижения, предизвикателства и приоритети на ЕС и ще обяви нови инициативи за следващата година. Речта е знаково събитие в началото на новия политически сезон в ЕС. Речта и дебатът с членовете на ЕП допринасят за отчетността и за изграждането на по-прозрачен и демократичен Съюз. Тази година речта ще бъде на 10 септември 2025 г. от 10 часа българско време.

Речта и пленарният дебат ще се предават на живо с превод на български език на уебсайта и Фейсбук страницата на Представителството на ЕК в България, страницата във фейсбук на Европа директно Габрово, както и по БНТ 2, Нованюз, Евронюз и коментарно студио в предаването на Жени Атанасова “Светът и ние” по БНТ1.

Зареди още

Икономика

Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници

Published

on

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.

Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.

За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.

Зареди още

Икономика

Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници

Published

on

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.

Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.

За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица