Свържи се с нас

Икономика

Годишната инфлация в България закова 5.2%

Published

on

Според данните на Националния статистически институт годишната инфлация у нас стигна 5.2 на сто.

Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за февруари 2011 г. спрямо януари 2011 г. е 101.2%, т.е. месечната инфлация е 1.2%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 1.9%, а годишната инфлация за февруари 2011 г. спрямо февруари 2010 г. е 5.2%. Това сочат данни от проучване на Националния статистически институт (НСИ).

Средногодишната инфлация за периода март 2010 – февруари 2011 г. спрямо периода март 2009 – февруари 2010 г. е 3.1%.

През февруари 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
– хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 3.1%;
– алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.2%;
– облекло и обувки – намаление с 1.1%;
– жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други
– горива – цените остават на равнището от миналия месец;
– жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – цените остават на равнището от миналия месец;
– здравеопазване – увеличение с 0.1%;
– транспорт – увеличение с 1.2%;
– съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
– свободно време, развлечения и културен отдих – увеличение с 0.1%;
– образование – намаление с 0.1%;
– ресторанти и хотели – увеличение с 0.2%;
– разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.3%.

През февруари са се увеличили цените на следните хранителни продукти:
брашно – с 5.3%,
хляб – с 5.4%,
макаронени изделия – с 0.8%,
пасти, торти, сиропирани сладкиши – с 1.2%,
месо от едър рогат добитък – с 2.1%,
риба и рибни продукти – с 1.1%,
пресни млека – с 1.8%,
кисели млека – с 1.2%,
сирене – с 0.7%,
кашкавал – с 2.4%,
маргарин – с 3.6%,
млечни и растителни масла – съответно с 1.9 и 4.8%,
домати – с 4.5%,
ябълки – с 6.1%,
краставици- с 27.6%,
зрял чесън – с 4.0%,
зрял лук – с 8.9%,
картофи – със 17.0%,
зеле – с 33.6%,
пипер – всички видове – с 13.6%,
леща – с 1.1%,
захар – с 22.6%,
захарни и шоколадови изделия – с 1.4%,
кафе – всички видове – с 1.4%,
алкохолни напитки – с 0.7%.

През месеца са се намалили цените на следните хранителни продукти: птиче месо – с 0.3%, свинско месо – с 1.5%, малотрайни колбаси – с 0.5%, яйца – с 0.8%, маслини – с 0.3%, цитрусови и южни плодове – с 2.8%, гъби – с 1.1%, минерални води и безалкохолни напитки – с 3.6%, и други.
През февруари в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение при: наеми за жилища – с 0.1%, водоснабдяване – с 0.3%, течни горива за битови нужди – с 3.5%, готварски печки – с 0.6%, бойлери – с 0.5%, хладилници и хладилни камери – с 0.2%, дизелово моторно гориво – с 4.3%, автомобилен бензин А95Н – с 2.5%, автомобилен бензин А98Н – с 2.4%, услуги в ресторанти, кафенета и други – с 0.3%, продукти за лична хигиена – с 0.4%, и други.
Намалили са се цените на: облекло – с 1.0%, обувки – с 1.5%, мебели – с 0.6%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 3.3%, телевизионни приемници и антени – с 0.9%, услуги, свързани с образованието – с 0.1%, услуги по настаняване – с 2.0%.
През февруари са се повишили цените на лекарствата и на стоматологичните услуги с по 0.1%, а цените на лекарските услуги са на нивото от януари.

По окончателни данни на НСИ индексът на потребителските цени за януари 2011 г. спрямо декември 2010 г. е 100.6%, т.е. месечната инфлация е 0.6%.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за февруари 2011 г. спрямо януари 2011 г. е 100.6%, т.е. месечната инфлация е 0.6%.
Инфлацията от началото на годината (февруари 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 1.0%, а годишната инфлация за февруари 2011 г. спрямо февруари 2010 г. е 4.6%.
Средногодишната инфлация за периода март 2010 – февруари 2011 г. спрямо периода март 2009 – февруари 2010 г. е 3.5%.
Според ХИПЦ през февруари 2011 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
– хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 2.2%;
– алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.2%;
– облекло и обувки – намаление с 0.9%;
– жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други
горива – цените остават на равнището от миналия месец;
– жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – намаление с 0.1%;
– здравеопазване – увеличение с 0.1%;
– транспорт – увеличение с 0.8%;
– съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
– свободно време, развлечения и културен отдих – цените остават на равнището от миналия месец;
– образование – намаление с 0.1%;
– ресторанти и хотели – намаление с 0.3%;
– разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.1%.
По окончателни данни на НСИ хармонизираният индекс на потребителските цени за януари 2011 г. спрямо декември 2010 г. е 100.5%, т.е. месечната инфлация е 0.5%.
Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) за февруари 2011 г. спрямо януари 2011 г. е 102.2%, а от началото на годината (февруари 2011 г. спрямо декември 2010 г.) е 103.2%.
През февруари цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
– хранителни продукти – увеличение с 3.6%;
– нехранителни стоки – намаление с 0.1%;
– услуги – увеличение с 0.1%.
По окончателни данни на НСИ индексът на цените за малката по състав кошница за януари 2011 г. спрямо декември 2010 г. е 101.0%.

Аргументи БГ

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Икономика

„Интер Пауър“ изгради фотоволтаична централа върху сграда на ОПТ – Габрово

Published

on

Габровската компания Интер Пауър, лидер с дългогодишен опит в сферата на изграждане на фотоволтаични системи и внедряване на енергийно ефективни решения в индустриални и търговски обекти, реализира фотоволтаична централа върху покрива на сграда, стопанисвана от Общински пътнически транспорт.

Фирмата бе избрана за изпълнител на проект за изграждане на фотоволтаична електроцентрала, иницииран от „Енергийна общност Габрово“. Върху покрива на зданието е изградена съвременна фотоволтаична система, с инсталирана мощност от 150 киловата(kWp). Използвани са общо 256 високоефективни соларни модули, с номинална мощност между 570 и 590 Wp.

Електроцентралата е оборудвана с пет трифазни хибридни инвертора от серията Deye SUN, които осигуряват висока ефективност на преобразуване и позволяват последващо надграждане на системата с акумулиращи устройства за съхранение на енергия. Всички компоненти са с дългосрочни производствени и експлоатационни гаранции, включително 30-годишна линейна гаранция за мощността на панелите. 

Интер Пауър е утвърдена габровска компания с над десетгодишен опит в проектирането, изграждането и поддръжката на фотоволтаични системи, системи за индустриално и битово LED осветление, електроизграждане и умни решения за енергийна автоматизация. Фирмата е партньор на водещи производители и притежава множество успешно реализирани проекти както в частния, така и в публичния сектор, включително обекти, изградени с европейско финансиране.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица