Свържи се с нас

Любопитно

102 години от откриването на жп линията Габрово – Царева ливада

Published

on

снимка: www.trainspotters.tk

снимка: www.trainspotters.tk

Най-активното строителство на железопътни линии в България се извършва през последното десетилетие на 19 век и първите 10 – 12 години на 20 век. От 693 километра в 1887 година дължината на железопътните линии нараснала на 1931 километра през 1911 година. Само през периода 1900 – 1911 година, били построени нови железопътни линии с обща дължина 754 километра. През този период е построена и линията Русе – Търново, а от 1906 година започва строежа на презбалканската линия Търново –Дряново – Трявна – Борущица – Стара Загора с отклонение за Габрово.

По това време във Върбаново (Царева ливада) се строи голяма гара, която в последствие става важен железопътен възел, с която се определя и по-нататъшното развитие на селото и целия регион. Контролът на строежа на жп гара Върбаново бил възложен на Йордан Марков от село Сяровци, протеже на Никола Мушанов. Като общи работници по строежа на жп линията са работели много мъже и жени от района.

Чрез системата на предприемачи, акорданти и надзиратели, компаниите подлагали на жестока експлоатация работниците – българи, македонци, италианци, черногорци, сърби, хървати и други, наричани с общото име „бараби”. Неслучайно на няколко пъти на строежа се провеждат големи стачки – едната в края на 1906 година, другата през пролетта на 1907 година в района на Търново – Върбаново – Борущица. Третата най-голяма стачка, в която участват 1300 души е през 1909 година в участъка Царева ливада – Габрово.

По време на строежа на двете ЖП линии и гарата животът в Царева ливада бил много бурен. Стотици работници напълвали селището като мравуняк, особено в празнични дни. Две фурни не смогвали да изпекат хляб. Всички ханчета са превърнати в кръчми и гостилници. Всички свободни стаи и стаички са натъпкани с квартиранти. Хранителни продукти и напитки се продавали и на „кантони” – на открито по обектите.

Гара Царева ливада и жп линията за Габрово били открити по най-тържествен начин на 29 януари 1912 година. На тържеството присъствал и цар Фердинанд, председателят на министерския съвет Гешев, много министри и висши чиновници. Гаровата постройка е била украсена с гирлянди и знамена. Точно в 10 часа и 5 минути, царят прерязва лентата, която е опъната от две момиченца с разплетени коси и ленти през рамената. Влакът, теглен от два локомотива, е готов да откара гостите в Габрово с първият пътнически влак Царева ливада – Габрово. В крайната гара, на 17,380 км от Царева ливада, хиляди жители на Балканския град посрещат влака – символ на прогреса.

Непрекъснатото увеличаване на трафика по Презбалканската и Габровската жп линии налага бързото разширяване на железопътната гара в Царева ливада. Тя става важен железопътен възел по 4-та главна жп линия и врата на индустриално Габрово. Първият началник гарата в Царева ливада е бил Йордан Бръчков, а най-много години като началник гара е работил Пейно Пейнов.

Ако през 1925 година по линията преминават денонощно 12 влака, през 1968 година те са вече 72, от които само до и от Габрово 26 влака – 17 пътнически и 9 товарни. Товарът за Габрово достига 120 – 140 вагона на денонощие, а общо през гара Царева ливада за денонощие преминават по 540 вагона. Непрекъснато се подобрява и тягата на влаковете. До 1954 година влаковете се теглят от парни локомотиви серия 19. През 1969 година е извършена реконструкция на железния път, с което се завишава осовото натоварване до 20 тона. През 1974 година по линията преминава и първия дизелов локомотив, а от 1977 година се появяват и електровозите.

В различни периоди през годините габровци са имали възможността да ползват, освен влаковете до Царева ливада и директни влакове до Горна Оряховица, Русе, Плачковци, Пловдив и, разбира се, легендарният влак „Шипка” до София. Днес по линията се движат общо 18 влака, по 9 на посока, които се обслужват от електромотрисни влакове серия 32.

Припомняме, че в момента тече кампания на „Железниците Днес” в подкрепа на железопътния транспорт в Габровския регион. Тя предвижда различни отстъпки и малки подаръци за клиентите на жп гара Габрово.

Източник: „Железниците Днес, брой 2 – 2014“

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Любопитно

Мотосезонът в Габрово ще бъде открит тази събота, 13 април

Published

on

Тази събота, 13 април, в Габрово ще се проведе откриване на мотосезон 2024. Стартът ще бъде даден на площад „Възраждане“ в 09.30 часа, а след 13.00 часа ще започне демонстрационната мото обиколка на града.

Екипи на полицията ще съпроводят участниците по време на мото обиколката, която ще се проведе по определен маршрут.

Участниците в откриването ще потеглят от пл. „Възраждане“, ще преминат по бул. „Априлов“, в посока кръговото на Шиваров мост, откъдето ще продължат по бул. „Хемус“ до кръстовището с бул. „Столетов“.

Оттам след ляв завой по бул. „Столетов“ ще преминат по ул. „Капитан дядо Никола“, ул. „Йосиф Соколски“, ул. „Николаевска“, ул. „Априловска“, на която след завой надясно по ул. „Юрий Венелин“ ще се отправят към площад „Игото“, ул. „Брянска“, ул. „Христо Смирненски“, ул. „Търновсско шосе“ (бивша „Орловска“).

След това ще преминат по ул. „Индустриална“, ул. „Лазурна“ и оттам ще продължат на ляво по бул. „Могильов“ до кръстовището с бул. „Стефан Караджа“ и по бул. „Стефан Караджа“ към Севлиево.

Полицията призовава всички участници в движението да спазват правилата за движение, да бъдат внимателни и толерантни на пътя.

Зареди още

Любопитно

„ВАИКАР“ ще оцени по достойнство Вашия стар „Мерцедес“ или „БМВ“

Published

on

Притежавате стар, но все пак ценен немски автомобил „Мерцедес“ W126 или „БМВ“, произведен преди 1993 година? Фирма „ВАИКАР“ изкупува екземпляри от двете марки.

Ние разбираме стойността на класическите коли и сме готови да предложим конкурентни и достойни цени за Вашата стара кола. Независимо дали тя е в добро или лошо състояние, ние сме заинтересовани да я видим.

📞 Свържете се с нас, като позвъните на телефон: +359 999 009 008.

Не изпускайте възможността да се освободите от стария си автомобил и той да бъде оценен по достойнство за вярната си дългогодишна служба.

Позвънете още сега и ще се погрижим за цялата процедура. „ВАИКАР“ – вашата връзка със света на класическите автомобили!

Зареди още

Любопитно

Над 120 екипажа пристигат в Трявна за традиционното офроуд състезание

Published

on

Несъмнено едно от най-мащабните и харесвани спортни събития, провеждащо се на територията на община Трявна, е офроуд състезанието, което събира любители на екстремните преживявания от близо и далеч.

След едногодишно прекъсване, тази година в надпреварата се включват над 120 екипажа от България и съседна Турция, които ще открият пролетния сезон в Трявна. Главен организатор на събитието е Автомобилен спортен клуб „Риск-Габрово“, с подкрепата на Община Трявна.

Официалното откриване на офроуд състезанието „Трявна 4х4“ 2024 ще се състои на 13 април, събота, от 08.45 ч пред сградата на Община Трявна. Точните трасета и места за наблюдение ще бъдат обявени ден по-рано.

Идеята за провеждане на подобно кроскънтри рали и офроуд състезание в покрайнините на Трявна се заражда през 2010 година, когато е и първото издание на екстремната надпревара.

„Така вече 13 години имаме възможността да организираме офроуд състезание и Трявна да е наш любезен домакин, за което отново благодарим! Неслучайно сме избрали региона, защото е центърът на България и отделно тук има много повече хотели и места за настаняване на хората. Трасетата са много подходящи и има на полигоните затворен кръг, който е много подходящ също за публика и състезатели“, коментира Йосиф Лагадов от АСК „Риск-Габрово“.

В тридневното офроуд приключение в Трявна и Плачковци ще участват високопроодими джипове и UTV-та.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица