Свържи се с нас

Икономика

Фирмите ще имат повече директно еврофинансиране след 2014 г.

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Повече директна подкрепа за българския бизнес – това е основната цел на новата оперативна програма “Иновации и Конкурентоспособност”, обяви министърът на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев по време на дискусия “Деветте европътя пред България до 2020 г: Предизвикателства пред бизнеса”, информираха от Аргументи БГ.

Програмата е една от малкото, чийто бюджет беше увеличен с 50 млн. евро спрямо настоящия програмен период. Така безвъзмездната европейска помощ за вторите седем години възлиза на 1.037 млн. евро и ще отиде за технологична модернизация на предприятията, стандартизация и интернационализация на бизнеса, ваучери за иновации, каза министър Стойнев.

Над четири пъти се свиват средствата за финансов инженеринг за сметка на безвъзмездната помощ за малките и средните предприятия. От 350 млн. евро сега те се редуцират на 70-80 млн. евро след 2014 г., каза зам.-министърът на икономиката Юнал Тасим, който отговаря за оперативната програма. Аргументът му е, че инструментът “Джеръми” (чрез който става финансовия инженеринг) е неефективен и неразбираем за българския бизнес. “Само наливаме пари в банковата система, където и без това има свръхликвидност”, каза Тасим. В момента отпускането на средствата през “Джеръми” става с помощта на банковата система.

Другата новост е, че финансовият инженеринг няма да бъде отделна ос на програмата, както е сега, а ще бъде част от двата приоритета, като допълваща мярка, посочи Тасим.

Вторият вариант на програма “Иновации и Конкурентоспособност”, разработен от екипа на Стойнев, няма нищо общо с първия, направен от служебното правителство. “В първите дни видях една концепция, която беше изцяло отхвърлена от българския бизнес, и новата програма е изцяло преработена”, каза икономическият министър. Сега му предстои по-тежката задача програмата да бъде защитена пред Европейската комисия. Тя, заедно с “Човешки ресурси”, “Наука и образование” и “Добро управление” все още не са изпратени в Брюксел за съгласуване, каза вицепремиерът и министър на правосъдието Зинаида Златанова.

И новият вариант на “Иновации и Конкурентоспособност” обаче не решава основния проблем на бизнеса – осигуряването на мостово финансиране за фирмите, стана ясно по време на дискусията. В момента около една пета от компаниите се отказаха от реализацията на проектите, защото не могат да осигурят съфинансирането по тях. “Мостовото финансиране не може да се случи с европейски средства и инструментът “Джеръми” не може да играе тази роля, защото това е недопустима помощ”, обясни Ели Милушева, новият ръководител на оперативна програма “Конкурентоспособност”.

По схемата за предприемачество ще се финансира технологичното обновление на фирмите, като за това към момента са предвидени 458 млн. евро при 450 млн. евро през този програмен период. По схемите за интернационализация се предвижда не само участие в международни панаири и изложения, но и подпомагане на експорта, каза министър Стойнев.

Бизнесът поиска да има ваучери за участие в чуждите панаири, вместо сега действащия модел, по който Агенцията за малки и средни предприятия да организира и определя в кои изложения и кои браншове ще участват фирмите. Бизнесът поиска още и помощ при експортното застраховане.

Към момента по програмата са предвидени само ваучери за иновации. Идеята е бизнесът да си поръчва разработката или закупуването на иновативен продукт срещу определена сума.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица