Свържи се с нас

Икономика

Голяма част от габровските фирми се възползват от отстъпките на НАП

Published

on

© Copyright 2011 — Gabrovo News. All Rights Reserved

В момента тече кампанията по данъчните декларации за облагане на доходите през отчетната 2010 година. Крайният срок за подаване на тези декларации е 2 май, като се дават 2 възможности за облекчения. Единият вариант е, ако декларациите за доходите  се подадат до 10-ти февруари и  съответно данъкът бъде внесен, гражданите получават 5% отстъпка от данъка за довнасяне. Втората възможност предвижда, ако декларациите се подадат до 2-ри май подписани с електронен подпис също да има 5% отстъпка.

„Нашите усилия са насочени към тези алтернативни начини за подаване на данъчни и осигурителни декларации. Бележим ръст в данъчните декларации спрямо 2009 година. Предлагаме и попълване на данъчни декларации с баркод – клиента може да изтегли декларацията по интернет, след което я попълни. Друг алтернативен начин, който предлагаме на нашите клиенти е да подадат своите декларации с обратна разписка. Цената е оринтировъчно около 2.40 лева. Тази услуга също много добре се ползва от нашите клиенти“, заяви началника на сектор „Услуги за клиента“ – Николета Савчева.

Тя допълни, че относно облагането с корпоративените данъци срокът за тези декларации е 31-ви март. Декларация се подава от всички юредически лица, неперсонифицирани дружества, които са или не са извършвали дейсност.  Възможно да ползват 1% отстъпка, ако бъдат подадени в срок и подписани с електронен подпис.

„В Габрово голяма част от фирмите се възползват от тази възможност, ако са подписани с електронен подпис и подадени до 31-ви март получават 1% отстъпка от дължимия годишен корпоративен данък, но тази отстъпка не може да бъде повече от 1000 лева. Почти всички счетоводни къщи подават годишните декларации за юридически лица по електронен път“, добави г-жа Савчева.

Другото ново през тази година е, че фирми и самоосигуряващи се лица, които ползват помещения под наем трябва да внесат авансов данък на своите хазяи, намаляват с 10% нормативно признати разходи и внасят 10% авансов данък, там където е регистрирано самото задължено лице (наемателя). За този наем ще трябва да се издаде служебна бележка и сметка за изплатени суми на лицето, на което плащат наем, и съответно това лице в края на годината ще е задължено да ги декларира пред НАП.

„Искаме да обърнем внимание за самоосигуряащите се лица, какви декларации трябва да подават. Това са декларация Образец 1, която трябва дасе подава всеки месец до 10-ти число, декларация Образец 6 – срокът на тези всички самоосигурващи се е 2-ри май. Тютюнопроизвододителите и регистрираните замеделски производители подават декларация, от техния доход се приспадат 60 % нормативно признати разходи и след, което се прави облагане. Всяка година както и тази година до 31-ви януари самоосигуряващите се лица мога да променят вида на осигуряването си, т.е те избират за какви осигурителни рискове да се осигуряват, като се използват всички осигурителни рискове без трудова злополука и професионална болест. Продължават и облекченията, които се декларират от млади семейства върху платените лихви по получени заеми от банки. Друг нов момент от тази година за намаляване на данъците на годишната данъчна основа до 50% може да се намали данъчната основа с дарения в полза на фондовете, които се занимават с дарения за инвитро оплождане и в полза на културни институции. С парите, които са платени за култура може да се намали до 15% от данъчната основа, като размера на всички облекчения, които едно лице може да направи не може да бъде повече от 65%“ ,  коментира началника на сектор „Услуги за клиента“.

Новото през 2011 година е, че се въвежда минимален размер на осигурителния доход на самоосигуряващите се лица в размер на 420 лева. Максималния размер си остава не променен.

Икономика

Габрово се срина до 15-то място в страната по заплати

Published

on

Област Габрово регистрира сериозен спад в класацията по средна брутна месечна работна заплата и вече се нарежда на 15-то място в страната. Това сочат последните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, за първото тримесечие на 2025 година.

Само три месеца по-рано, в края на 2024 г., областта заемаше 9-та позиция. Сега Габрово отстъпва зад София (столица), Варна, София (област), Враца, Пловдив, Стара Загора, Русе, Бургас, Плевен, Шумен, Перник, Търговище, Разград и Велико Търново.

Средната месечна работна заплата в Габрово за периода януари–март 2025 г. възлиза на 1 845 лева. Това е понижение от 4.3% спрямо четвъртото тримесечие на 2024 г., когато средното възнаграждение е било по-високо. По месеци, през януари тя е 1 820 лв., през февруари – 1 823 лв., а през март достига 1 892 лв. Макар и на годишна база да има ръст от 10.8% спрямо същия период на предходната година, но този ръст не е достатъчен, за да задържи областта в по-предна позиция спрямо останалите региони.

По-сериозно увеличение на заплатите се отчита в обществения сектор – 20.2%, докато в частния ръстът е по-скромен – 7.8%. Най-голям спад в заплащането е отчетен в секторите „Професионални дейности и научни изследвания“, „Образование“ и „Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети“.

В същото време се наблюдава увеличение на заплатите в „Селско, горско и рибно стопанство“, „Строителство“ и „Административни и спомагателни дейности“. По отношение на нивото на възнагражденията по икономически дейности, най-високо платени през първото тримесечие са били служителите в „Държавно управление“ със средна заплата от 2 319 лв., следвани от заетите в „Образование“ – 2 208 лв., и тези в „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 054 лв. Най-ниски са били заплатите в секторите „Административни и спомагателни дейности“ – 1 173 лв., „Други дейности“ – 1 342 лв., и „Култура, спорт и развлечения“ – 1 470 лв.

Спадът на област Габрово с шест позиции в рамките на едно тримесечие е показателен за икономическия натиск и дисбаланси в пазара на труда. Това поставя предизвикателства пред устойчивото развитие на региона и откроява нуждата от целенасочена подкрепа в секторите с намаляващи доходи.

Зареди още

Икономика

Габрово дава глас на бъдещето: Устойчиви градове, енергийни общности, нова визия

Published

on

За четвърта поредна година Габрово ще бъде домакин на дискусионния форум „Кметовете говорят“, който се завръща в разширен формат на 24 и 25 юни 2025 г. Събитието ще е в рамките на конференцията „Изпълнението започва сега: Решения за забавени процеси в търсене на устойчиви резултати“. На фокус ще са ключови въпроси, свързани със стъпките към по-добро управление на проектите и прилагане на технологични иновации в полза на общините. 

Програмата предвижда представяне на визията „Габрово 2030“ от кмета Таня Христова – стратегически инвестиции, системни решения и енергийна независимост. Темата ще бъде надградена от вицепремиера Томислав Дончев, който ще очертае възможностите пред общините и гражданите в контекста на новите програми за енергийна ефективност както чрез националното финансиране до 2030 г., така и по Социалния климатичен фонд.

За участие в сесията е поканена и Дора Янкова, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството с ресор „Сградно обновяване“, която ще даде практически указания за изпълнението на текущите проекти по Националния план за възстановяване и устойчивост. Двудневният форум ще обърне внимание на темата за ролята на градовете в борбата с климатичните промени. Опитът си ще споделят експерти от Габрово, Столична община, финландския град Еспоо, както и представители на бизнеса относно изграждане на енергийни общности, фотоволтаични системи, локални решения за геотермална енергия, системи за управление на енергията чрез изкуствен интелект, пътни карти за сградно обновяване.

Събитието ще завърши с отворена среща за гражданите на Габрово на тема „Какви са ползите от енергийната ефективност, възобновяемата и споделената енергия?“. В нея ще бъдат представени резултатите от соларни обследвания в квартали на града, термографски визуализации на топлинни загуби, примери за местни ВЕИ системи и модели за собствено потребление на енергия в многофамилни сгради.

Конференцията ще се състои присъствено в зала „Възраждане“ и зала „Ритуална“ на Община Габрово. Организатори са Центърът за енергийна ефективност „ЕнЕфект“, Общинската мрежа за енергийна ефективност „ЕкоЕнергия“, Областният информационен център и Община Габрово. Участието е безплатно с регистрация в електронна форма на адрес – https://forms.gle/gQMsV49KFgQDjUbY8 .   Предварителна програма.

Зареди още

Икономика

Изкуственият интелект в производството

Published

on

Изкуственият интелект (ИИ) бързо навлиза във всички сфери на нашия живот, включително и в производството. В рамките на проекта DIGITAL COACH INTELIGENCE Габровската търговско-промишлена палата проведе двудневен семинар.

В първия ден участниците – на място и онлайн, се запознаха с бъдещите дейности по проекта, примери от Учебната фабрика на Рурския университет в Бохум, Германия за контрол на качеството с помощта на ИИ, добри практики в приложението му в управлението на човешките ресурси. Ръководителят на Дигиталния иновационен хъб за Северен централен район Светослав Матеев представи възможностите за подпомагане на фирмите и публичната администрация. Семинарът беше открит от зам. – областния управител на Габрово Иван Любомиров.

Във втория ден ученици от ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ в Габрово участваха в пилотно обучение за контрол на качеството в производството с помощта на изкуствен интелект. Представителите на учебната фабрика към Рурския университет в Бохум, Германия ги запознаха как на практика може да се използва ИИ в контрола на качеството, какви са стъпките при разработване на такова приложение.

Учениците имаха възможност да направят на практика подбор на данни за обучението на ИИ. Увериха се, че никак не е лесно да подбереш такива данни, които да дадат добър краен резултат от работата на ИИ. В края на обучението всички ученици получиха сертификати.

Повече за проекта:
Габровската търговско-промишлена палата е партньор за България по проекта DIGITAL COACH INTELIGENCE. Водеща организация е Институтът за трудово правни науки към Рурския университет в Бохум. Участват и Катедрата по производствени системи към университета, Университетът в Гренобъл (Катедра „Индустрия 4.0“, Фабрика за обучение и изследвания, Франция), Университетът в Будапеща (Технологичен център BME „Индустрия 4.0“, Фабрика за обучение и изследвания, Унгария) и консултантска фирма по управление от Ираклион (Крит, Гърция).

Целта е да предоставим решения с ИИ на малки и средни предприятия (МСП). Потенциалът е огромен, независимо дали става въпрос за осигуряване на качеството в производството, за оптимизиране на сътрудничеството между хора и роботи или за вътрешни логистични процеси. Проектът се основава на своя предшественик „Digital Coach“, който беше признат от ЕС за проект с най-добри практики. В рамките на този проект хора от МСП бяха обучени като цифрови треньори, които ефективно следят за промените, включват служителите и помагат за преодоляване на съпротивата срещу новите технологии. Сега ще разширим сферата им на дейност, като включим и областта на изкуствения интелект. Предвижда се и активно включване на учениците от средните училища чрез разработване на гъвкави програми за обучение, които да предизвикат интереса им за работа в промишлеността и да демонстрират как ИИ може да бъде полезен.

Проектът се финансира от програма Еразъм+ в рамките на „Партньорства за сътрудничество“ – Партньорства за сътрудничество в областта на професионалното образование и обучение от 2024 до 2027 г. (2024-1-DE02-KA220-VET-000256987).

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица