Свържи се с нас

Икономика

Агенциите за превод и легализация – заплашени от фалит

Published

on

На 30.05.2012 г. беше издадена Заповед за сключване на новини договори между преводаческите агенции и  Министерство на външните работи ( МВнР)носеща подписа на министър Н.Младенов, която заповед задължава всички фирми за преводи в България (включително и най-малките) в срок до 01.07.2013 г. да закупят задължително стандарт ЕN15038 (който струва хиляди левове) и в допълнение, да назначат още трима служители във фирмите си на трудов договор и то в момент на икономическа криза, в която всички едва оцеляваме, което неминуемо ще доведе до фалит на огромната част от фирмите и изхвърлянето на борсата на труда на хиляди хора. И не е ли това опит за създаване на монопол на пазара?! Това гласи разпространено в медиите писмо на фирма за превод и легализация у нас относно новите изисквания от МВнР и Консулски Отдел (КО) към всички агенции за преводи.

В писмото пише още: Никъде в по-богата Европа токова сертифициране Не е задължително, а  само доброволно  (което лесно можем да докажем)  и какво налагаше въвеждането му в най-бедната държава в Европа, което ще доведе до фалирането на над 80 % от фирмите в бранша?

Аргументите на дирекция „Консулски отношения” за задължителното въвеждане на този стандарт са смешни и лесно оборими. Силно впечатление правят различията между така наречените Нови изисквания, вписани в де факто „старите” ни договори с МВнР, и действителните изисквания, които въвежда стандарт ЕN15038, (съгласно  сключеното споразумение между Виенския институт по стандартизация и Българския институт по стандартизация). От тези различия, човек остава с впечатлението, че служителите налагащи ни този стандарт, дори не са си направили труда първо да прочетат изискванията в този стандарт и после да нареждат изпълнението на тези т.н.„нови” договори! Три бяха разлики от старите ни договори: Назначаване на всички преводачи на свободна практика (примерно 50 човека да се назначат в 100 агенции) на трудов договор, което беше АБСУРДНО изискване и беше тихомълком премахнато със Заповедта на 30.05.2012, изискване за назначаване на поне двама филолози (няма такова изискване според стандарта и ТЗ) и третото, но най-важното-задължителното въвеждане на стандарта, което ще оскъпи преводаческите услуги поне тройно за преводаческите при фирмите, които случайно не фалират.

Тук за интересите на граждани и фирми въобще не се споменава. Явно от Консулски отдел смятат, че българските граждани (на които и сега им се вижда скъпо) тънат в разкош и някакво си там тройно поскъпване въобще няма да им се отрази на джоба. От Консулски отдел, също така нито са чували, нито се интересуват от огромната междуфирмената задлъжнялост. Затова пък, сертифициращите фирми по ЕN15038, започнаха да ни обсаждат още през април-май т.г.! Как и откъде са разбрали всички сертифициращи фирми, че предстои точно  такова изискване, преди датата на заповедта?!

Тук е моментът да зададем и един друг въпрос, а именно, защо имаше подписани договори по Новите изисквания, преди датата 30.05.2012 г., тоест още преди министър Младенов да е бил запознат и убеден да подпише каквато и да било заповед и кой си е позволил да изземва функциите му. Явно, съответните служители са били сигурни в това, въпреки абсурднитеЕ положения в тези т.н. „нови договори“.  

Ние не сме против въвеждането на стандарт за качество, защото преценяваме, че действително има фирми, които не са достатъчно коректни и ползват евтини преводачески услуги на деца, току-що завършили дадена езикова гимназия, и това ще е така, докато КО го допуска дори в „новите” си стари договори. Това, обаче, не означава, че всяка уважаваща себе си фирма, би допуснала подобна некомпетентност, независимо дали тя е малка и средна. Именно затова, задължителното сертифициране не само, че няма да реши въпроса с качеството, а ще изхвърли хиляди квалифицирани хора на улицата.

В заключение само ще кажа, че ние, малките и средни фирми в бранша,  не искаме нищо от държавата! Не искаме помощи, не искаме социални придобивки и не искаме някой да ни подпомага! Искаме само да ни оставят да работим, се казва в заключение в писмото изпратено до медиите.

Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Преходът към чиста енергия и ползите от включването в енергийна общност

Published

on

Проект „Активни граждани за енергийно независими общини“ се изпълнява от„Асоциация на българските градове и региони” АБГР, „Институт по предприемачество, устойчиво развитие и иновации” (ИПУРИ), „Български Енергиен и Минен Форум“ (БЕМФ) и B16 Urban Energy AS, Осло, Норвегия.

Основната цел на проекта е повишаване на гражданската осведоменост в общините Панагюрище, Костинброд, Трявна и Дряново и енергийната демокрация, посредством колективни действия за подкрепа на енергийния преход.

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по Фонд Активни граждани България в рамките на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство.

За постигане на своите цели, проектът предвижда широка информационна кампания за насърчаване на гражданското участие в процесите на Зеления преход.

Част от информационната кампания е и настоящият материал.

Приятно четене!

ПРЕХОД КЪМ ЧИСТА ЕНЕРГИЯ

На производството и използването на енергия се дължат повече от 75 % от емисиите на парникови газове в ЕС.Затова декарбонизацията на енергийната система на ЕС е от решаващо значение за постигането на нашите цели в областта на климата за 2030 г. и за дългосрочната стратегия на ЕС за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г.

Европейският Зелен пакт е съсредоточен върху 3 основни принципа за прехода към чиста енергия, което ще спомогне за намаляване на емисиите на парникови газове и за подобряване на качеството на живот на нашите граждани:

  1. гарантиране на сигурно енергийно снабдяване на ЕС на достъпни цени
  2. изграждане на напълно интегриран, взаимносвързан и цифровизиран енергиен пазар на ЕС
  3. даване на приоритет на енергийната ефективност, подобряване на енергийните характеристики на нашите сгради и развитие на енергиен сектор, основан до голяма степен на енергия от възобновяеми източници

Основните цели на Комисията с оглед на постигането на това са:

  • изграждане на взаимносвързани енергийни системи и по-добрe интегрирани мрежи с цел подкрепа за възобновяемите енергийни източници
  • насърчаване на развитието на иновативни технологии и модерна инфраструктура
  • подобряване на енергийната ефективност и екопроектирането на продуктите
  • декарбонизация на газовия сектор и насърчаване на интелигентна интеграция между секторите
  • даване на повече права на потребителите и подпомагане на държавите членки да се справят с енергийната бедност
  • популяризиране на енергийните стандарти и технологии на ЕС на в световен мащаб
  • разгръщане на пълния потенциал за производство в Европа на вятърна енергия от разположени в морето инсталации

Европейската комисия прие набор от предложения, чиято цел е политиките на ЕС в областта на климата, енергетиката, транспорта и данъчното облагане да бъдат пригодени към целта за намаляване на нетните емисии на парникови газове с най-малко 55 % до 2030 г. в сравнение с равнищата от 1990 г. 

Защо гражданите трябва да бъдат по-активни и да настояват властимащите по-скоро да транспонират Директива 2018/2001, част от пакета „Чиста енергия за всички европейци”, чиято основна цел е да мобилизира гражданския ресурс в децентрализираното производство на чиста енергия и с нея на практика да бъде приет закон за създаване на енергийни общности?

Поради следните 10 ползи от включването в енергийна общност:

1. Ще изградите система, необходима за справяне с климатичната криза.

2. Общностните от възобновяеми енергийни източници пренасочват парите, определени да финансират системата за изкопаеми горива.

3. Може да се намали енергийната бедност във вашия район.

4. Ще опознаете съседите си и ще укрепите общността си.

5. Ще произвеждате своя собствена възобновяема енергия.

6. Ще се създадат пространства за обучение на хората по въпросите на енергията, климата и демокрацията.

7. Запазване на парите локално във вашата общност.

8. Ще покажете на другите общности какво е възможно.

9. Ще допринесе за създаването на по-местна, по-кръгова икономика.

10. Ще изградите света, който искате да видите.

Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство – www.activecitizensfund.bg, в изпълнение на проект „Активни граждани за енергийно независими общини“. Основна цел на проекта е повишаване на гражданската осведоменост в общините Костинброд, Панагюрище, Трявна и Дряново и енергийната демокрация, посредством колективни действия за подкрепа на енергийния преход.

Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от “Асоциация на българските градове и региони” /АБГР/ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и на Оператора на Фонд Активни граждани България.

Зареди още

Икономика

Зам.-министър Христова: Програми за близо 600 млн. лв отварят за бизнеса до края на годината

Published

on

В Министерството на иновациите и растежа до края на годината ще се предоставят 600 млн. лв. безвъзмездни средства на микро, малки и средни предприятия от програмите за бизнеса по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Това заяви заместник-министърът на иновациите и растежа Надя Христова.

„До момента сме първите, които са стартирали процедура по Плана – за технологична модернизация с общ бюджет от 260 млн. лв., а до края на годината ще работим активно да тръгнат още три нови програми”, добави Христова. Тя подчерта, че първата процедурата за модернизация е отворена за кандидатстване до 21.09.2022г., като до момента са подадени вече близо 20 проекто – предложения.

Заместник-министърът на иновациите посочи още, че по процедурата ще бъдат подкрепени предприятия от секторите преработваща промишленост, ВиК услуги, управление на отпадъци, творчески индустрии, медии, далекосъобщения, научни изследвания и др.

„Един от основните ни приоритети е с ускорени темпове тези средства да достигнат до бизнеса. Ще се фокусираме възможно най-улеснено и бързо българските фирми да кандидатстват по програмите от ПВУ“, каза тя и допълни, че това ще бъде глътка въздух за българските малки и средни компании, след множеството предизвикателства през последните  две години.

По думите ѝ фокусът в работата на новия екип в министерството ще бъде именно подкрепата за тези предприятия. „Министерството активно работи да подсигури средства за българския бизнес и в срокове да тръгнат процедурите по Плана за възстановяване и устойчивост, за да може българските фирми да достигнат до средствата по график“, допълни Христова.

Тя обяви, че останалите три процедури, които се предвижда да стартират до края на годината по Плана са за IT – решения и киберсигурност, с бюджет малко над 30 млн. лв., втората е за 200 милиона, за фотоволтаични решения и локално съхранение на електрическа енергия и последната, която ще бъде обявена до края на годината, е с бюджет близо 120 млн. лв. и е за развойна дейност и интелектуална собственост.

До дни ще бъде входирана за одобрение в ЕК и новата Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“, каза Христова. Първата процедура по нея е за развойна дейност и е с бюджет 145 млн. лв. В нея за безвъзмездно финансиране ще могат да участват и големи предприятия.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Български безпилотни товарни самолети започват карго полети в ЕС тази година

Published

on

Още до края на 2022 г. ще стартират карго полети с български безпилотни товарни самолети в Средиземноморието, а през 2024 г. и в България. Карго полетите на българските дронове ще започнат първоначално в Малта и Италия, като постепенно ще се разширява обхватът им.

Това стана ясно при посещението на министъра на иновациите и растежа Александър Пулев в “Дронамикс“ – български технологичен стартъп, който работи по създаването и оперирането на безпилотни самолети за доставки на товари. Компанията е разработила собствен дрон, наречен „Черният лебед“, като крайната ѝ цел е да улесни логистиката и начина на пренасяне на товари, с доставка още на същия ден. Близо 140 души работят в компанията, от които над 100 в България. На срещата беше обсъдена още възможността България да се превърне в карго Хъб, а държавата да играе по-активна роля в подкрепа на високотехнологични компании за осигуряване на нови пазари.

„Радвам се, че имам възможност да посетя успешни компании, технологични стартъпи,  чието развитие е преминало през внедряването на иновации. Ще запазим всички работещи механизми в подкрепа на иновативните и високотехнологични български компании и ще опитаме да надградим останалите“, изтъкна министър Пулев. Той допълни, че предстоят още посещения на компании, за да получи обратна връзка как да се подобри подкрепата към родните производства.

Съоснователят на компанията Свилен Рангелов изтъкна от своя страна, че се планира масово производство на карго дронове в дългосрочен план в България, като тук със сигурност ще бъде запазен центърът за развойна дейност и прототипиране, който компанията развива в последните осем години. Рангелов посочи, че „Дронамикс“ е първата в Европа с лиценз за дрон карго авиолиния.

Министър Пулев подчерта още, че българските високотехнологични компании, които създават добавена стойност в икономиката, ще бъдат подкрепени още по-активно с всички финансови инструменти и програми в ресора на Министерството на иновациите и растежа, в това число и Плана за възстановяване и устойчивост. Той посочи като пример предстоящата Оперативна програма Конкурентоспособност и иновации в предприятията /ПКИП/, която ще осигури подкрепа най-вече на микро, малките и средни компании за близо 3 млрд. лв. „По нея ще бъдат подпомогнати високотехнологични стартиращи компании, както и такива в различни етапи на развитието си. Ще се стимулират партньорства между малките компании и големи дружества за разработване и внедряване на нови технологии и иновации“, допълни Пулев.

Българският стартъп „Дронамикс“ е основан през 2014 г. от братята Свилен и Константин Рангелови и е единствен и стратегически партньор на IATA за безпилотни летателни апарати в целия свят. Компанията е финансирала разрастването си през борсата, като вече има над 1000 акционери. Стартира в рамките на инициативата ДЖЕРЕМИ и Фонда Илевън, като чрез различни финансови инструменти и бизнес ангели през годините е набрала 20 млн. евро инвестиции.

Компанията вече подготвя първите полети на карго дрона си, който е с възможност да транспортира 350 кг. товари на разстояние до 2500 км., в това число в рамките на един работен ден, до няколко часа. Възможното приложение на услугата е в секторите на транспорта, доставките, земеделието, машиностроенето и други. Стартъпът вече притежава сертификат за оператор на лека безпилотна авиационна система (UAS) на ЕС (LUC). Лицензът позволява полети на карго дронове в ЕС.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица