Икономика
Агенциите за превод и легализация – заплашени от фалит
На 30.05.2012 г. беше издадена Заповед за сключване на новини договори между преводаческите агенции и Министерство на външните работи ( МВнР)носеща подписа на министър Н.Младенов, която заповед задължава всички фирми за преводи в България (включително и най-малките) в срок до 01.07.2013 г. да закупят задължително стандарт ЕN15038 (който струва хиляди левове) и в допълнение, да назначат още трима служители във фирмите си на трудов договор и то в момент на икономическа криза, в която всички едва оцеляваме, което неминуемо ще доведе до фалит на огромната част от фирмите и изхвърлянето на борсата на труда на хиляди хора. И не е ли това опит за създаване на монопол на пазара?! Това гласи разпространено в медиите писмо на фирма за превод и легализация у нас относно новите изисквания от МВнР и Консулски Отдел (КО) към всички агенции за преводи.
В писмото пише още: Никъде в по-богата Европа токова сертифициране Не е задължително, а само доброволно (което лесно можем да докажем) и какво налагаше въвеждането му в най-бедната държава в Европа, което ще доведе до фалирането на над 80 % от фирмите в бранша?
Аргументите на дирекция „Консулски отношения” за задължителното въвеждане на този стандарт са смешни и лесно оборими. Силно впечатление правят различията между така наречените Нови изисквания, вписани в де факто „старите” ни договори с МВнР, и действителните изисквания, които въвежда стандарт ЕN15038, (съгласно сключеното споразумение между Виенския институт по стандартизация и Българския институт по стандартизация). От тези различия, човек остава с впечатлението, че служителите налагащи ни този стандарт, дори не са си направили труда първо да прочетат изискванията в този стандарт и после да нареждат изпълнението на тези т.н.„нови” договори! Три бяха разлики от старите ни договори: Назначаване на всички преводачи на свободна практика (примерно 50 човека да се назначат в 100 агенции) на трудов договор, което беше АБСУРДНО изискване и беше тихомълком премахнато със Заповедта на 30.05.2012, изискване за назначаване на поне двама филолози (няма такова изискване според стандарта и ТЗ) и третото, но най-важното-задължителното въвеждане на стандарта, което ще оскъпи преводаческите услуги поне тройно за преводаческите при фирмите, които случайно не фалират.
Тук за интересите на граждани и фирми въобще не се споменава. Явно от Консулски отдел смятат, че българските граждани (на които и сега им се вижда скъпо) тънат в разкош и някакво си там тройно поскъпване въобще няма да им се отрази на джоба. От Консулски отдел, също така нито са чували, нито се интересуват от огромната междуфирмената задлъжнялост. Затова пък, сертифициращите фирми по ЕN15038, започнаха да ни обсаждат още през април-май т.г.! Как и откъде са разбрали всички сертифициращи фирми, че предстои точно такова изискване, преди датата на заповедта?!
Тук е моментът да зададем и един друг въпрос, а именно, защо имаше подписани договори по Новите изисквания, преди датата 30.05.2012 г., тоест още преди министър Младенов да е бил запознат и убеден да подпише каквато и да било заповед и кой си е позволил да изземва функциите му. Явно, съответните служители са били сигурни в това, въпреки абсурднитеЕ положения в тези т.н. „нови договори“.
Ние не сме против въвеждането на стандарт за качество, защото преценяваме, че действително има фирми, които не са достатъчно коректни и ползват евтини преводачески услуги на деца, току-що завършили дадена езикова гимназия, и това ще е така, докато КО го допуска дори в „новите” си стари договори. Това, обаче, не означава, че всяка уважаваща себе си фирма, би допуснала подобна некомпетентност, независимо дали тя е малка и средна. Именно затова, задължителното сертифициране не само, че няма да реши въпроса с качеството, а ще изхвърли хиляди квалифицирани хора на улицата.
В заключение само ще кажа, че ние, малките и средни фирми в бранша, не искаме нищо от държавата! Не искаме помощи, не искаме социални придобивки и не искаме някой да ни подпомага! Искаме само да ни оставят да работим, се казва в заключение в писмото изпратено до медиите.
Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 6 дниСтана ясна причината за жестоката катастрофа между камион и бус на обхода
-
Културапреди 6 дниГран-при и четири златни медала за МК „Весела“
-
Новинипреди 7 дниНад 31 000 лева за ремонт на Детското отделение в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“
-
Икономикапреди 6 дниДо края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца
-
Новинипреди 7 дниЯнтра взе точка при гостуването си в Благоевград на Пирин
-
Културапреди 6 дниDISTRXCT с ексклузивно интервю за „Габрово Нюз“
-
Кримипреди 19 часа„Оплезен“ от пико и амфетамин габровец остана без книжка на Никулден
-
Новинипреди 4 дни„Седмица на отворените враРти“ за туберкулоза през декември







