Култура
Всички пътища водят към…Габрово,или Ден на отворените врати в ДХС
„Всички пътища водят към Габрово!” – категорично знаят всички карикатуристи и творци на комичното, които вече 40 години поне веднъж са се свързвали с Габрово чрез Музея „Дом на хумора и сатирата”. Достатъчно е да са били част от Международното биенале, от някой национален или регионален карикатурен конкурс, да са пожелали тук да направят своя изложба или са получили писмо от екипа на Дома, или пък са бродили из пестеливата столица на хумора в карнавално време. Тогава наистина са се почувствали специални и когато са се върнали у дома, вече са възкликвали като истински откриватели: „Всички пътища водят към … Габрово!”
Такова е емоционалното внушение на едноименната изложба. Създадена като една от „Златните колекции” по случай празничния четиридесети рожден ден на ДХС, тя съдържа 52 произведения на 28 автори от 12 държави. Първата среща с нея може да стане в Деня на отворените врати, когато от 9 до 24 ч. Домът е отворен за всички, а входът е безплатен.
В експозицията ще забележим няколко любопитни момента. Преди всичко, тя ни припомня забележителни рисунки и карикатури на Борис Димовски, когото в Дома с право считат за един от духовните бащи на институцията. Може творците да остават с нас отброено време, такива са природните закони, но произведенията им пренасят техните послания от поколение на поколение и са винаги с нас. Специално срещите с ведрия и мъдър карикатурист и художник Димовски започват още от входната врата на Музея: в изложбата „Корените на габровския хумор”, чрез най-популярните сувенири на щанда, чрез мозайки, пана, гоблени (в изложбата „Адам и Ева”, на Рачо Ковача, да не изброяваме всички). Екипът на Дома на хумора е поканил за празника на 1 април дъщерята на Димовски – Валерия, и неговия внук, и вероятно те ще разкажат нещо интересно за прочутия си баща и дядо.
Българската карикатура във „Всички пътища…” е представена от Валентин Георгиев, Валери Лютов, Ивайло Цветков, Борислав Златанов, Велко Велков, Ивайло Нинов, Радой Гердов… Творбите им не са затворени в рамките на някакъв карикатурен каламбур, а блясват с находчива идея и будещо смях изображение. А шаржът на Ивайло Цветков е пророчески: когато рисува бразилската президентка на път за Габрово, родния град на баща й, нейният екип едва ли е планирал подобно посещение!
Юрий Кособукин (Украйна) пък е уверен, че пътят за Габрово е известен дори на облаците – достатъчно е да тръгнеш по тяхната диря. В тази „златна колекция” ще си припомним творби от първото Биенале (1973), но ще имаме удоволствието да се любуваме и на най-новите, изпратени като подарък за 40.годишнината – от Мохамед Ефат Исмаил (Египет) и Лотар Ото (Германия).
Карикатурите на Василе Трифан (Белгия) едва ли ще оставят намръщен зрител: табелките за Брюксел може да ви объркат, но за Габрово сочат вярната посока, дори да попаднете в най-заплетения лабиринт, пак ще се ориентирате правилно към Габрово. Или към габровския хумор, който ще ви вдигне и от смъртно легло (както твърди Б. Златанов), към града с гостоприемния Дом на хумора. За Ивайло Нинов ДХС е като класическа героиня, поставена на пиедистал, пред която са обожателите й – музиканти. Да, казва художникът, това не са обикновени обожатели, а наши и чужди хумористични вестници и списания, ще ги познаете по техните символи.
Може би от тази карикатура тръгва и идеята за самостоятелната изложба на прочутия ни карикатурист (роден 1960 г.), наречена „Лица от политиката” и разположена също в зала 7. Творчеството на Нинов е добре познато от пресата („Стършел”, „Поглед”, „Антени”, „Вечерни новини”, „168 часа”, „24 часа”, „Пари” и др. ). Мнозина любители на карикатурата го наричат „баща” на Малкия Иванчо заради близо двайсетгодишната му карикатурна поредица с този герой. В средите на карикатуристите са известни самостоятелните му изложби в София, Будапеща, Виена Братислава, Лондон, Прага, Варшава, Белград, Берлин. „Лица от политиката” е първата му самостоятелна карикатурна изложба в ДХС, участвал е и в Международното биенале на хумора и сатирата в карикатурата (1983).
Изложбата на Нинов ни среща с 30 вестникарски карикатури на актуални теми от съвременния обществен и политически живот в България. Както споделя авторът, „те не са правени с мисълта, че ще бъдат показвани на изложба, а са в своя автентичен вид – така, както са подавани за публикации в печатните издания – на обикновена хартия и с корекции по тях.” Подобни карикатури са като исторически хроникьори, фиксират точно събитията, а художествените средства само подсилват безпощадната оценка за хората и събитията. Изложбата ще представи главният редактор на в. „Стършел” Михаил Вешим.
Не пропускайте сериозно-лъжовния 1 април, когато в Дома на хумора празничната програма започва от 9 часа и продължава до полунощ, при това напълно безплатно, както се полага за Ден на отворените врати. Двете изложби в зала 7 са само малка част от специалната поредица.
Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
РЕМО „Етър“ представи България на престижен форум в Словения

Словенската столица Любляна се превърна в средище на идеи, иновации и вдъхновение. Там се проведе колоквиумът „Интерактивни изложби и дигитално куриране на нематериално културно наследство в музеите“, организиран от Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа (София) и фондация „Форум за славянски култури“.
Събитието събра представители на музеи и културни институции от Сърбия, Словения, Хърватия, Гърция, Албания, Босна и Херцеговина, България и Република Северна Македония – хора, обединени от общата мисия да съхраняват духа на миналото чрез средствата на бъдещето. Модератор на събитието бе д-р Мирена Станева – експерт в Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО.

„Във времето на дигитална трансформация, нашата отговорност е не само да съхраняваме нематериалното културно наследство, но и да го превърнем в живо преживяване, достъпно, ангажиращо и свързано с общностите, които го създават. В този процес музеите надскачат традиционната си роля и от пазители на артефакти се превръщат в пространства за диалог и социализация, където нематериалното културно наследство може да бъде разказано и съприживяно.“, коментира д-р Ирена Тодорова – изпълнителен директор на Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО, която заедно с д- р Андрея Рихтер, директор на Фондация фондация „Форум за славянски култури“, откри събитието.

Сред впечатляващите презентации бе тази на Регионален етнографски музей на открито „Етър“, подготвена от директора проф. д-р Светла Димитрова и Тихомир Църов, главен експерт „Връзки с обществеността“, който я представи пред международната аудитория.
Презентацията предизвика жив интерес сред участниците, които задаваха въпроси и споделяха впечатления от показания културен продукт. „Бих определил музей „Етър“ като добре представящ се по отношение на използването на съвременни технологии. В последната част от презентацията представих проекта „Дигитални близнаци“, който бе приет съвсем естествено на фона на останалите традиционни форми на представяне на нематериалното културно наследство“, сподели след събитието Тихомир Църов.

Когато занаятите оживяват чрез екрана Примерите, показани по време на колоквиума, доказаха, че новите технологии вече са неразделна част от културното представяне. Все по-често музеите използват виртуална реалност (VR), допълнена реалност (AR), 3D моделиране и сканиране, интерактивни екрани, холограми и онлайн виртуални турове.
Тези средства не само съхраняват знанието, но и го правят достъпно, емоционално и преживяемо – за хора от всички възрасти и точки на света.
Партньорството между фондация „Форум за славянски култури“ и Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа започва през 2024 г. – с церемонията по връчването на наградите „Жива“, която се проведе именно в музей „Етър“ в Габрово.

Тазгодишният колоквиум в Любляна надгради това сътрудничество, като предостави пространство за обмен на знания между музейни специалисти, дигитални куратори и експерти по нематериално културно наследство. Програмата акцентира върху интерактивните изложби, дигиталното разказване на истории и използването на изкуствен интелект, добавена и виртуална реалност в музейната практика.
Събитието имаше една ясна мисия – да насърчи обмена на опит и добри практики между културните институции в славянския и Югоизточноевропейския регион, като изследва как музеите съчетават традицията и иновацията в дигиталната епоха. В Любляна този диалог оживя – между държави, между поколения и между светове, в които занаятите от миналото срещат технологиите на бъдещето.


Култура
Историята на Петър Бавулов и неговото музикално наследство

Петър Христов Бавулов, роден на 15 ноември 1875 г. в с. Етър, днес квартал на Габрово, е едно от имената, оставили трайна следа в музикалната история на региона. Неговата кариера като музикант и ръководител на духова музика не само обогатява местната култура, но и вдухновява поколения музиканти и любители на музиката. В ранните си години Петър Бавулов работи като чаркаджия в родното си село, като изработва гайтани, но в края на 1883 г. по съвет на своя приятел Атанас Станчев започва музикалното си обучение.
В своята автобиография той разказва: „Като поотраснах работих по чаркове, където се плете гайтан за селски дрехи като чирак 2 години и като калфа 2-3 години. По внушение на едно по-възрастно момче от мен със 2-3 години, което работеше в един магазин (колониален) в гр. Казанлък на име Атанас Станчев ме посъветва да постъпя доброволец-ученик в музиката на 23 Шипченски полк и че капелмайсторът пазарувал от техния магазин и щял лесно да ме приеме и че съм щял там да науча хубав занаят и ще се наредя по-добре в живота. Тоя съвет ме доста сериозно запали и с големи молби на баща си и майка си, която беше много против, понеже ще дам задължително за 4 години служба, такъв бе реда, който иска да учи музика, и след доста молби и сръдни се сдобих с родителско разрешително от баща ми и майка ми, заверено от Общинското управление. Това трябваше понеже бях малолетен.
Вземам разрешителното в джоб и хайде в Казанлък. Приятеля ми нареди среща с капелмайстора, който ми прегледа зъбите, че са здрави и се съгласи да ме приеме и след един малък медицински преглед от полковия лекар въпроса за приемането ми се разреши. След това давам задължително, че ще служа 4 години и на 28 ян. 1894 г. излезе заповед от полка, в която беше вписано и мойто приемане като музикантски ученик в музиката на 23 Шипченски полк. ”
Обучението му се ръководи от Михаил Копчалиев – известен музикант и педагог. Бързо овладява флигорната и започва да свири цели маршове, което го поставя на пътя на музиката за цял живот.
„По време на службата си през отпуск, се запознах с музикантите от Габрово и един от тях Бай Коста Шопа, който притежаваше повече репертора на музиката ме замоли да напиша по-хубавите маршове, които свирим в полка, също и музикални пиеси, за да си обогатят репертоара и аз посотянно пишех и изпращах ноти на музиката в Габрово. Тогава ръководител на музиката беше Васил Петков, тъй наричания от всички в града Бай Васил, който освен като ръководител на музиката, се занимаваше с предаване на уроци по цигулка, китара, мандолина и др. струнни инструменти. Така да се каже той е според мен основоположникът на струнните инструменти и малки оркестри в Габрово.”
След успешното завършване на военната си служба през 1898 г., Бавулов се завръща в Габрово, където започва работа като бас флигорнист в Габровската духова музика, ръководена от Васил Петков. През 1905 г. е избран за ръководител на състава, като веднага започва да разширява репертоара и да внася нови произведения и инструменти от Чехия. Стремежът му да обогати музикалния живот на Габрово е ясно изразен в усилията му за развитие на местната музикална сцена.
„Мечтаех да създам една доста сериозна музика минимум от 15 човека, за да дам на Габрово макар и малка музикална култура.”
През 1914 г., когато Габровската духова музика временно спира своята дейност, Бавулов не спира да свири. Той се включва в оркестъра на местното казино и изявява таланта си не само като музикант, но и като виолончелист и тромбонист.
Когато Първата световна война го отвежда в Русе, той постъпва във Втори Искърски полк като баритонист, но след края на конфликта се връща в Габрово и възобновява своята роля като ръководител на музиката в града. Талантът и страстта му към музиката не само го правят известен, но и създават основата за трайно присъствие на духовата музика в културния живот на Габрово. Участвал е в концерти, свирил е с ученически оркестър, както и с музикални състави в региона, оставяйки своето наследство в музикалната история на града.
Петър Христов Бавулов почива на 30 януари 1969 г. в Габрово, но неговото име и принос в музикалната култура на България продължават да живеят. Неговият живот и работа са пример за отдаденост на изкуството и стремеж към обогатяване на културната идентичност на местната общност.
Представените документи се съхраняват в Държавен архив – Габрово и са достъпни за потребителите на архивна информация.
Изготвил:
Стефка Вуцова, главен експерт в Държавен архив – Габрово.


Култура
Библиотеката в Габрово кани на среща – разговор с Елена Чамуркова

Регионалната библиотека „Априлов – Палаузов“ – Габрово кани на среща – разговор с Елена Чамуркова. Събитието ще се проведе на 18 ноември, от 17.30 часа в читалнята „Д-р Петър Цончев“.
Елена Чамуркова е родена в Габрово. Завършва “Българска филология” във Великотърновския университет “Св. св. Кирил и Методий” – магистър по български език и литература, а по-късно защитава докторска дисертация по политология. Дългогодишен журналист.
Била е главен редактор, водещ и репортер в Дарик радио – Велико Търново, репортер в областния всекидневник “Борба”, редактор в сайта “Болярски новини”. Била е общински съветник във Великотърновския общински съвет мандат 2019 – 2023. Първият ѝ роман „Обществена поръчка“ излиза през 2018 г. За него тя получава награда „Култура“ на община Велико Търново през 2019 г. в категорията „Дебют“.
През 2019 г. излиза романът ѝ „Изнудвачът“, изд. „Фабер“, също политически трилър, за които е отличена с награда от регионалния клон на НОЛИ. През 2021 г. излиза романът ѝ „Заговорът“ изд. “Фабер” , посветен на пандемията от КОВИД-19, а през 2023 г. излиза романът й „Спасение“, чиято сюжетна линия проследява две любовни истории на фона на българския преход.
През 2020 г. е отличена с трето място от Български център за нестопанско право в националния конкурс „Граждански будилник“ за високо художествено и смислово съдържание към темата за гражданските права и свободи по време на ограничителните мерки за борба с КОВИД – 19 за разказите „Агресия“, „Асансьор за Ники“, „Цензура“ и „Добрите думи“. Нейни разкази са публикувани в няколко сайта за литература. Три от романите ѝ са качени в платформата „Сторител”, като няколко месеца подред са в топ 50 на най-слушаните книги.


-
Кримипреди 3 дниХванаха мъж с над половин кило марихуана
-
Новинипреди 5 дниПроменят движението между Севлиево и Велико Търново заради ремонт
-
Кримипреди 5 дниЧетири години затвор за тираджия, прегазил жена на пешеходна
-
Икономикапреди 3 дниБез опашки по бензиностанциите на „Лукойл“ в Габрово
-
Любопитнопреди 6 дниМотото на Карнавала догодина ще бъде обявено на специална церемония
-
Кримипреди 4 дниИнспектори сгащиха бракониер в яз. „Александър Стамболийски“
-
Новинипреди 5 дниДнес е денят на Свети Мина
-
Любопитнопреди 5 дниГаброво влезе в Петото годишно време: „Краят е близо – да му отпуснем края!“












