Свържи се с нас

Икономика

Няма да има таван за „зелени” плащания след 2013 г.

Published

on

Европейската комисия не предвижда определяне на таван за новите директни плащания за така наречените „зелени дейности”. Те ще бъдат подпомагани в пълен размер. Плащанията за необлагодетелстваните райони по Втори стълб, отпускани за хектар земеделска земя, които да компенсират земеделските производители за направени разходи и пропуснати доходи, свързани с ограниченията за селското стопанство в такива райони, се фиксират между минимален и максимален размер за хектар за година. За тези плащания в бъдещата ОСП не се предвижда прилагане на таван, така както е за директните плащания по Първи стълб.
Това стана ясно по време на дебата, проведен в гранд-хотел „София” вчера, по бъдещето на ОСП след 2013 г. с участие на неправителствени и граждански организации и фермери от цялата страна. Експертите от дирекциите „Директни плащания и пазарна подкрепа” и „Развитие на селските райони” представиха в детайли на техническо ниво предложенията на Комисията за промени в схемите на подпомагане за периода 2014-2020 г.
Специално внимание участниците в дискусията отделиха на понятието „активен фермер”, като експертите подчертаха, че вероятно то ще се определи на базата на извършване на определен задължителен минимум земеделска дейност.
Беше поставен въпрос за необходимостта от ясно дефиниране на понятия като „интегриран проект” и проект за иновации”, за да могат потенциалните бенефициенти ясно да програмират бъдещите си инвестиции.
По време на дискусията стана ясно още, че нови елементи на подпомагането, предвидени в предложението на Комисията, са подпомагането на памука, както и определените задължителни подпомагания в рамките на бюджета за преки плащания на млади фермери– в размер на 2% от общия бюджет, за „зелени” плащания – в размер на 30%,  както и възможността за подпомагане на малки фермери– в размер до 10% от общия бюджет за преки плащания. Бе уточнено, че новата помощ, предназначена за млади фермери ще съществува успоредно с подпомагането на младите фермери по линия на бюджета, определен за развитие на селските райони, което се прилага и в момента, така че като цяло се завишава подпомагането на начинаещите и младите земеделски стопани.
По време на дискусията стана ясно, че задължителен национален резерв за права на плащания ще задели 3% от правата за подпомагане на млади фермери, които не са получавали подпомагане в референтната 2011 г. Същевременно по отношение на самата избрана за референтна 2011 г. за определяне на „правата на плащане” бяха направени коментари, че този избор ощетява страни като България и Румъния, и не стимулира обработването на нови, досега пустеещи земи.
Дебатът за многогодишната финансова рамка на Общата селскостопанска политика на целия Европейски съюз ще определи средствата по основните политики на ЕС, а оттам и мащабът на тяхното разпределение в следващия програмен период. Бе подчертано, че по отношение на схемите на подпомагане, ще бъде преминато към нова, единна система на подпомагане и за новите, и за старите страни-членки. Повечето от критериите, по които обаче това подпомагане ще се извършва, все още са дискусионни в рамките на Съюза, като част от тях трябва да бъдат определени на национално равнище и именно това налага подобни обществени дискусии, коментираха участниците в дискусията.
Беше направено предложение в тази връзка да се сформира работна група с участието на представители на неправителствените и браншови организации за дебатиране и уточняване на техническите детайли по позицията, която България да представи пред комисията.
Предложение беше направено от страна на неправителствения сектор в бъдещия период на планиране, отново да се създадат възможности за финансиране на проекти на потенциалните бенефициенти като се използва инструментът „рефинансиране” чрез Търговските банки, така както това беше възможно по програма САПАРД.

Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

До 31 октомври се подават декларациите за дължими данъци

Published

on

Предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица по извънтрудови правоотношения наем и/или от други източници, и са задължени по закон да удържат авансов данък върху тях, подават електронно декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО до 31 октомври за дължими данъци за третото тримесечие на 2025 г. Физическите лица също декларират дължими данъци, ако предприятието или самоосигуряващото се лице – платец на дохода, не е задължено да удържа и съответно да внася данък.

Декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се подава и за окончателните данъци, удържани върху доходите на чуждестранни физически и юридически лица (например върху възнаграждения за технически услуги, доходи от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения и други). По този ред се декларират и окончателните данъци върху доходите от дивиденти и ликвидационни дялове, разпределени на местни и чуждестранни физически лица, на чуждестранни юридически лица, когато данъкът е дължим, и на местни юридически лица, които не са търговци, включително общини.

Със същия формуляр предприятията, регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, обявяват в НАП и данни от текущата си счетоводна отчетност към края на трето тримесечие на 2025 г. Необходимо е те да обявят наличните парични средства в касите, размера на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици – физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол и други, когато общият им размер към края на тримесечието надхвърля 50 000 лв.

Информация за попълване декларациите и внасяне на суми към бюджета, може да се получи в сайта на приходната агенция или на телефона на НАП – 0700 18 700 /на цена, според тарифата на съответния оператор/.

Зареди още

Икономика

Навтех Груп откри офис в Габрово

Мисията на компанията е подкрепа
развитието на младите и дигитализация на бизнеса.

Published

on

Технологичната компания Навтех Груп откри нов офис в Габрово, като поставя на преден план своята отдаденост към развитието на млади специалисти и подкрепа в дигитализацията на местния бизнес.

Навтех Груп е дългогодишен партньор на Microsoft, специализиран във внедряването и поддръжката на ERP системи за малки и средни предприятия. Отварянето на офиса в Габрово е естествена стъпка в разрастването на компанията, която вече няколко години изгражда местен екип.

Компанията работи с клиенти от разнообразни индустрии, включително търговия на дребно и производство, а фокусът ѝ е върху предоставянето на софтуерни решения, които обхващат всички бизнес процеси на едно предприятие. След решението за присъединяване на България към еврозоната, през последните месеци Навтех засилва вниманието си към конвертирането на ERP системи към новата валута, като използва решение, разработено и доказано на хърватския пазар.

Навтех отпразнува откриването и освещаването на новия си офис в град Габрово на адрес ул. „Априловска“ 4, Офис 2 А. На откриването присъстваха преподаватели от Технически университет – Габрово – проф. д-р инж. Станимир Садинов, Декан на Факултет „Електротехника и електроника“, доц. д-р Делян Генков, ръководител катедра „Компютърни системи и технологии“, и доц. Красен Ангелов, катедра „Комуникационна техника и технологии“. От Навтех подчертаха желанието си активно да участват в инициативи, насочени към развитието на младите кадри и обсъдиха с представителите на Технически университет възможностите за практическо обучение и развитие на студенти в областта на ERP технологиите.

Присъствието на компанията в Габрово обуславя възможностите за дигитализация и автоматизация в местния бизнес, както и подпомагане на процеса по преминаване на бизнеса към еврото.

Навтех предлага и консултации за всички компании, кандидатстващи по програма BG16RFPR001-1.008 – Въвеждане на технологии от областта на Индустрия 4.0 в предприятията, която предоставя възможността фирмите да получат финансиране не само за внедряване на ERP и бизнес софтуер, но и за интеграция на IoT технологии – интелигентни устройства и сензори, които осигуряват автоматизиран обмен на данни в реално време.

Малко след официалното откриване на офис, през септември се проведе и среща между Навтех и кмета на Габрово – Таня Христова, на която компанията представи своята дейност и мисия за присъствието си в града. Екипът на Навтех постави акцент върху желанието да подпомогне развитието на младите кадри в университета и училищата чрез лекции и стажантска програма в партньорство с Технически университет – Габрово. Предвид нарастващото търсенето на специалисти в областта на ERP технологиите и ограничените образователни възможности в сферата, Навтех приема крачката да информира, обучава и предава своите знания на студенти, избрали да градят своя кариерен път в Габрово.

Управителят на Навтех – Димитър Илиев споделя, че в направления като ERP системите, обучението в България е лимитирано, а практическият опит е още по-ценен за младите хора. В допълнение той споделя, че екипът на Навтех иска да допринесе за развитието и модернизацията на бизнеса в Габрово чрез предлаганите от компанията решения, експертиза и подкрепа при прехода към еврото.

Повече за дейността на Навтех Груп ще намерите на https://navtech.net, както и на имейл contact@navtech.net или телефон +359 2 439 6680.

Зареди още

Икономика

„Социално предприемачество в действие“

Published

on

СНЦ „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ е регистрирано социално предприятие. Екипът на социалното предприятие изпълнява проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване“ в периода август–октомври 2025 г., финансиран от Фонд „Социална закрила“. Фокусът е върху реално сътрудничество между работещи социални предприятия и хора от уязвими групи в Благоевград и Перник и СНЦ „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“.

Подходът е практичен: срещи на място, демонстрации на процеси, разговори с ръководства и участници, а накрая – еднодневен семинар, в който изводите се превръщат в кратки, изпълними мини-планове с отговорници и срокове. До момента е изпълнена Дейност 2 – организирани посещения в три социални предприятия („Съни Арт Дизайн“, ОП „Озеленяване и поддържане на зелени площи“, „Направено с любов 21“).

На всяко място е проведена кратка демонстрация на реална работа, среща с екипа и разговор с включени участници от целевите групи. Събрани са конкретни добри практики – менторски модели за въвеждане на нови хора, адаптирани работни задачи и огледален график за постепенно натоварване.

Финалът е еднодневният семинар „Социално предприемачество в действие“ на 30.10.2025 г., 09:30–17:00 ч., в Регионалния център по социална икономика – Благоевград. Програмата включва представяне на резултатите от посещенията, кратки презентации на трите предприятия, модерирана дискусия за устойчиви модели и работилница „Какво можем да приложим на местно ниво“. Участват екипът на проекта, социални предприятия, партньори, местни институции и представители на целевите групи.

Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица