Свържи се с нас

Новини

ПП: Хората очакват реални действия за Тунела под Шипка, а не ПР акции

Published

on

„Хората очакват реални действия за Тунела под Шипка, а не ПР акции.“ Това гласи изпратена до „Габрово Нюз“ позиция на ПП „Продължаваме промяната“ – Габрово, във връзка с публикувана през миналата седмица информация от ГЕРБ – Габрово относно бъдещия инфраструктурен обект под Стара планина.

В писмото пише:
„Преди 4 години третото правителство на Бойко Борисов остави проекта за тунел под Шипка в задънена улица и без каквато и да е светлина в края на тунела. Проектът беше миниран и умишлено бавен. Фактите показват, че именно през последните 4-години започна реалната работа по проекта за тунел под Шипка. Представители на ГЕРБ – Габрово се опитват да манипулират общественото мнение с разпространяване на фалшиви новини.

Така например в разпространено от Цветомир Михов прессъобщение фигурират множество дати, но удобно е пропусната най-важната – 8 юни 2022 година. Тогава след огромни усилия, положени от кабинета на Кирил Петков, лидерът на „Продължаваме Промяната“ в Габровска област Богомил Петков, както и на цялата местна общественост, беше подписан договорът за проектиране, строителство и строителен надзор с бъдещите изпълнители на проекта за изграждане на Тунела под Шипка.

„Вероятно е чиста случайност, че в същия този ден настоящите коалиционни партньори на ГЕРБ от ИТН се оттеглиха от правителството и предизвикаха парламентарни избори. Следващото правителство на Коалиция ПП-ДБ – кабинетът „Денков“ завари проекта за Шипка в една съвсем друга реалност – течаха процедури по прецизиране и осъвременяване на проектното предложение и екологични оценки.“ – коментира Народният представител Богомил Петков.

След като направи всичко възможно да задвижи процеса – нещо, за което местните структури на „Продължаваме промяната“ в Габровско многократно апелираха тогава – министърът на регионалното развитие Андрей Цеков нямаше друг избор и обяви, че реализацията се отлага за неопределено време, тоест докато текат въпросните процедури. ГЕРБ Габрово прави манипулативни внушения, че Андрей Цеков е спрял Тунела под Шипка. Проектът беше замразен преди това и по независещи от управлението на МРРБ причини. Ето фактите: На 13.06.2022 г. е започнала работата по изработването на техническата документация, но поради установени пропуски в Подробния устройствен план — парцеларен план (ПУП-ПП) срокът за проектиране е удължен с 356 дни и общо за етапа стават 576 календарни дни.

През юли 2023 г. изпълнението на договора временно е спряно до отстраняване на явна фактическа грешка (ЯФГ) в Кадастралните карти на гp. Габрово и гp. Стара Загора. През септември 2024 г. тя е отстранена. При геодезическо заснемане на терена и извършени инженерно-геоложки проучвания в зоните на предпорталните пространства и тунелите е установено, че обхватът на ПУП-ПП и отчуждените площи са недостатъчни за изпълнението им по открит способ, поради липсата на покритие на скалния масив. В тази връзка се налага извършване на допълнителни отчуждителни процедури. Освен това изпълнителят е установил, че не може да разработи проектно решение за кръстовище с път I-5 Габрово – Шипка – Казанлък, при км 28+070, което осигурява достъпа до връх Шипка, поради факта, че предвиденото в идейния проект местоположение на същото не отговаря на действащите норми за проектиране на пътища и тунели.

АПИ е изискала от Агенцията по обществени поръчки методически указания за изменение на договора за проектиране, с което да се допусне възможността изпълнителят да извършва проектантски и впоследствие строителни дейности извън обхвата на одобрения ПУП-ПП. Съобразно становището, АПИ изготвя допълнителни насоки за разработването на технически проект и за промяна на ПУП, след което ще се процедира изменение на договора.

През 2021 г. в становището на Министерството на околната среда и водите по екологичната оценка на Програма .,Транспортна свързаност” 2021 -2027 г. са определени мерки и условия за изпълнение на проекта, а именно: извършване на допълнителни оценки за преминаване на трасето на проекта през територията на Природен парк „Българка“, включващ защитени зони за опазване на диви птици и природни местообитания и дива флора и фауна, след определяне на специфичните цели и мерки, както и след приемането на План за управление на ПП .,Българка“.

Планът за управление на ПП „Българка е приет с Решение на Министерски съвет (MC) през декември 2021 г., което е обжалвано пред Административен съд София- град (АССГ). С решение от февруари 2023 г. съдът отменя решението на MC като незаконосъобразно. Решението на АССГ е обжалвано пред Върховен административен съд (ВАС) и през април 2024 г. ВАС оставя решението, постановено от АССГ, в сила. Планът за управление на ПП „Българка“, който предвижда ограничения в зоната на тунела под Шипка е отменен и към момента няма такъв.

Служебният регионален министър Виолета Коритарова прогнозира през миналата година, че строителството на Тунела ще може най-сетне да започне през 2025 година. За проекта винаги са предвиждани пари в бюджета. Ето при кабинета Денков – виж ред 199 за Бюджет 2024 г. сумата е 36 252 000 лева. Сега за Проектобюджет 2025 г.- Приложение №2, раздел I, ред 69, сумата е 36 120 000 лева.

Оттук нататък е във Ваши ръце, господа от ГЕРБ и партньори, да придвижите напред проекта! Прозрачно и коректно!

Не изкривявайте информацията и не разпространявайте измислени оправдания и неверни внушения. При многогодишните Ваши управления имахте предостатъчно време да започнете и завършите проекта, а не да спекулирате с мечтата на хората от Габровска област!“, пише в изпратената до нас позиция на ПП.

Икономика

„Интер Пауър“ демонстрира на живо работа на соларна система (Видео)

Published

on

По време на тазгодишното издание на фестивала „Узана Поляна Фест 2025“ габровската компания „Интер Пауър“ представи иновативна демонстрация на своя специално оборудван бус с хибридна система.

В рамките на фестивала гостите имаха възможността да се запознаят отблизо с цялостна соларна инсталация, състояща се от 36 фотоволтаични панела по 590 W, монтирани в изток–запад конструкция.

Енергията се съхраняваше в батерия с капацитет 40 kWh – осем модула по 5,12 kWh, управлявани от система за управление на батерии (BMS), която следи заряда и разряда на всеки модул.

Посетителите на буса видяха нагледно как произведената от слънцето енергия се използва за захранване на сцените и шатрите на фестивала, както и на станцията за зареждане на мобилни телефони.

Демонстрацията показа, че възобновяемата енергия е не само устойчива, но и напълно приложима в реални условия – „тук и сега“.

„Интер Пауър“ благодари на всички, които посетиха соларната зона и се докоснаха до възможностите на зелената енергия.

Зареди още

Култура

За житейската съдба на двама генерали, взели участие в Шипченската епопея

Published

on

В дните на 15-тото по ред Национално честване на Шипченската епопея ще Ви припомним за съдбата на две личности, взели пряко участие в събитията през август 1877 г. и за кратко пребивавали в Габрово, но остави своите следи в българската история. Това са командирът на Десета опълченска дружина майор Доршпрунг (както се подписвал саморъчно), едно малко известно име за широката публика и най-малкият опълченец, участвал в Руско-турската война 1877/1878 г. – Тодор Василев Габаров.

В края на месец юли в Габрово се сформира Десета опълченска дружина, от така наречената втора серия. От града и от съседните села и колиби се записват за доброволци в нея 172 мъже, от Дряновско 37 и Севлиевско 10. Това е военното формирование, в което габровци имат най-голям брой числен състав от всички останали дружини. Честта да бъде командир на „габровската“ дружина е възложена със заповед от 28 юли 1877 г. на майор Иван Петрович Доршпрунг-Целица (в официалните документи на руското командване винаги е изписван с двете фамилни имена). Неговото име присъства в редица документи – рапорти, писма, телеграми и др. Той остава командир на дружината от първия ден на нейното създаване до разформироването ѝ през месец юли 1878 г., но биографични данни за него липсват в историческите изследвания и до момента няма известна негова снимка или рисуван портрет.

За едно българско момче срещата с майор Доршпрунг-Целица като командир на Десета опълченска дружина има съдбоносно значение – това е Тодор Василев Габаров. През юни 1877 г. той заедно с майка си е оцелял от турските зверства след опожаряването на Стара Загора и настъплението на турската войска към прохода Шипка. Те са част от бежанския поток към спасителния Балкан и Габрово. В с. Зелено дърво командирът на дружината се среща с Тодор Василев, будно и любознателно момче, което иска да воюва за свободата на поробеното си отечество. По негово желание и със съгласието на майка му на 15 октомври 1877 г. той официално е зачислен в 4-та рота на 10-та дружина с командир майор Иван Петрович Доршпрунг-Целица. След време ще се установи, че той е най-младият опълченец, записал се и участвал в Руско-турската война от 1877 – 1878 г.

Цялата статия на Катя Гечева, главен уредник в РИМ – Габрово, можете да прочетете в страницата на музея на адрес: http://h-museum-gabrovo.bg/?p=17409.

Зареди още

Крими

Прокуратурата ще поиска арест за пияния, убил жена и ранил 4-ма при тежка катастрофа

Published

on

Окръжната прокуратура в Габрово ще иска арест за пияния водач, причинил тежко пътнотранспортно произшествие, с един загинал и четири пострадали лица, за което вчера информирахме.

Габровската окръжна прокуратура упражнява надзор и ръководи досъдебното производство, образувано от разследващ полицай за престъпление по чл.343 ал.3 б.“б“, във вр. с ал.1 б.“в“, във вр. с чл.342 ал.1 от НК.

То е водено за това, че около 22.00 часа на 24 август т.г., на прав участък на пътя между Севлиево и Габрово, в землището на гр. Севлиево, при управление на лек автомобил „БМВ 530 Д“ от мъж, с инициали С. Х., от село Горна Росица, в пияно състояние с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда, при управление на лек автомобил „Фолксваген Крафтер“ от Й.Й. от с. Яворец, и при управление на лек автомобил „БМВ Х5“ от П. Н. от село Шумата, са нарушени правилата за движението по пътищата и по непредпазливост е причинена смъртта на 45-годишна жена и средни телесни повреди на четири лица, пътували в превозните средства.

Водачите са тествани за употреба на алкохол и наркотици. Пробата за алкохол на 26-годишния водач на лекия автомобил „БМВ 530 Д“ е отчела положителен резултат от 2,24 промила. Същият не е представил свидетелство за управление на МПС.

В хода на разследването до момента е извършен оглед на местопроизшествие, разпитани са свидетели. Предстои назначаването на съдебномедицински експертизи за установяване причината за смъртта на пътничката и телесните увреждания на другите пострадалите лица, както и автотехническа експертиза относно причините и механизма на възникване на пътнотранспортно произшествие.    

26-годишният водач на лекия автомобил „БМВ 530 Д“ е задържан за срок от 24 часа по реда на Закона за МВР и под ръководството на наблюдаващия прокурор от Окръжна прокуратура – Габрово е привлечен като обвиняем за престъпление по транспорта, извършено при евентуален умисъл в пияно състояние.

Водачът е задържан за срок до 72 часа от Окръжна прокуратура – Габрово за довеждането му пред съда, от когото ще бъде поискано вземане на най-тежката мярка за неотклонение – задържане под стража.

Действията по разследването продължават под ръководството на Окръжна прокуратура – Габрово.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица