Свържи се с нас

Икономика

Дигиталното евро срещу златния български лев (Част 2)

„Да бъдеш или да не бъдеш – това е въпросът…“

Published

on

(Продължение на Част 1)

Как стана въвеждането на еврото в Европа?

Еврото като една валутна конструкция не бива въведено в Европа за една нощ. То също претърпява своя еволюция, която е резултат от развитието на продължителни, на моменти противоречиви политико-икономически процеси в Европа.

След края на Първата световна война 1918 г. голяма част от Европа е в развалини. По време на войната избухва Октомврийската революция в Русия. Бойните действия завършват с подписването на Версайския договор, а САЩ за пръв път започват да играят решаваща роля в европейските дела. Създава се Лигата на нациите като средство за уреждане на евентуални спорове. Европа в голямата си част добива нов облик. Тя е разделена на 38 държави. Това, както и фактът, че нито САЩ, нито новообразуваният СССР членуват в Лигата на нациите, показва колко крехък остава тогава мирът.

В края на Втората световна война икономиката на Европа е почти съсипана, а много от градовете са разрушени. Военният съюз на западните държави загубва ориентация, а на изток СССР разширява сферата си на влияние. Провалът на следвоенната Московска конференция слага край на военно-временния договор между Запада и СССР. Превратът в Прага през 1948 г. и блокадата на Берлин през пролетта на 1949 г. увеличават напрежението и показват, че Европа е доминирана от две суперсили – Русия и Америка, макар и по различен начин. Западна Европа се бои от мощта на СССР и търси пътища за противодействие.

Седем седмици след капитулацията на нацистка Германия и шест седмици преди атомната бомба над Хирошима представители на 50 нации подписват Хартата на ООН в Сан Франциско, САЩ. През 1946 г. в историческата си реч в Цюрих Уинстън Чърчил, британският министър-председател от времето на войната, се спира на необходимостта от „нещо като Съединени европейски щати”. През лятото на 1947 г. влиза в сила американският план „Маршал” за възстановяване на европейската икономика. На всички държави от континента е предложена помощ, но приемат САМО страните от така наричаната вече „Западна Европа”.

През 1949 г. шест източноевропейски страни – СССР, България, Унгария, Полша, Румъния, Чехословакия и бившата ГДР подписват свое собствено Споразумение за икономическа взаимопомощ (СИВ), което впоследствие надхвърля границите на Европа и обхваща страни като Куба. През 1949 г. се подписва също Североатлантическият пакт, с който се основава НАТО. Варшавският договор се създава през 1955 г. Югославия, която напуска сталинисткия блок през 1948 г., не се присъединява нито към СИВ, нито към Варшавския договор.

Едва след две световни войни европейците се замислят за обединяване по различен начин от този в миналото. На Запад демократичните правителства, решени да не повтарят грешките от края на Първата световна война, търсят нови форми на развитие и избират пътя на икономическата и политическа интеграция.

В периода 1945-1950 г. се утвърждава Организацията за европейско икономическо сътрудничество (основана през 1948 г.) за разпределяне на помощта от Америка по плана „Маршал” (впоследствие наречена Организация за икономическо сътрудничество и развитие – ОИСР), а през 1949 г. е създаден Съветът на Европа. Митническият съюз на страните от Бенелюкс, включващ Белгия, Холандия и Люксембург, се сключва още през 1948 г. като образцов модел на икономическо сътрудничество между различни страни.

Първите стъпки към ново единство е заслуга на Жан Моне. Като председател на Френската национална организация за планиране, този бивш държавен служител предлага въгледобивът и производството на стомана на Франция и Германия да се поставят под ръководството на една наднационална институция.

Планът на Европейската общност за въглища и стомана (ЕОВС), обявен на 9 май 1950 г. от тогавашния френски външен министър Робер Шуман, означава ново начало за Европа. Планът „Шуман” има за цел да направи невъзможни приготовленията за война, като промишлените отрасли, необходими за производството на оръжия чрез обвързващ договор се поставят под международен контрол; този, план е първата важна стъпка.

Италия и страните от Бенелюкс незабавно подкрепят плана и на 18 април 1951 г. се подписва Парижкият договор между Белгия, Франция, Германия, Италия, Люксембюрг и Холандия. Европейската общност за въглища и стомана и нейната Парламентарна асамблея стават реалност на 10 август 1952 г., а френският държавник Жан Моне – първият президент на Висшия съвет за въглища и стомана.

Същите тези шест страни-основателки по-късно, на 29 май 1956 г., одобряват доклада на белгийския политик Пол Хенри Спаак по въпросите на един общ икономически съюз, както и на съюз в областта на мирната употреба на ядрената енергия. Това довежда до подписването на 25 март 1957 г. от страна на шестте държави на договорите в Рим, с които се създава Европейската икономическа общност (ЕИО) и Европейската общност за атомна енергия (ЕВРАТОМ). Така се поставя началото на трите европейски общности.

Европейските договори имат за цел да стимулират икономическия растеж, да повишат жизненото равнище, да предотвратят избухването на война, да укрепят мира и свободата и да допринесат за сближаване на европейските народи.

Първоначално общностите – от една страна ЕОВС (Европейската общност за въглища и стомана), а от друга ЕИО (Европейската икономическа общност) и ЕВРАТОМ (Европейската общност за атомна енергия), са отделни институции, Висшият съвет на ЕОВС и Комисията на ЕИО се сливат през 1967 г. и образуват институционната цялост на днешния Европейски съюз (ЕС).

Така се поставя началото на европейския интеграционен процес, който следва да премине последователно през няколко етапа: преференциални съглашения, зона за свободна търговия, митнически съюз, общ пазар, монетарен (паричен, валутен) съюз, икономически съюз, тоест цялостна икономическа интеграция.

С подписването на договора от Маастрихт на 7 февруари 1992 г, когато Европейската общност официално е преименувана в Европейски съюз, икономическата интеграция в Европа, включително и тази във валутната област, навлиза в нов етап. С Европейския съюз се създава вътрешен пазар – на 1 януари 1995 г., основан главно върху принципите на либерализма. На него се отдава изключително значение при осъществяването на Европейския икономически и валутен съюз с въвеждането на единната валута ЕВРО на 1. януари 2002 г.

България и Европейският съюз

На 25 април 2005 г. на тържествена церемония в Люксембург България и Румъния подписват договори за присъединяване към Европейския съюз от 1 януари 2007 г. От българска страна Договорът за присъединяване е подписан от президента Георги Първанов, министър-председателя Симеон Сакскобургготски, министъра на външните работи Соломон Паси и министъра по европейските въпроси Меглена Кунева. На 1 януари 2007 г. България става член на Европейския съюз. Като резултат от този процес, във връзка с поетите юридически задължения и в изпълнение на подписаните договорености, в това число и по отношение на Европейския икономически и валутен съюз, България следва да въведе единната европейска валута, при изпълнение на т.нар. конвергентни критерии според договора от Маастрихт и при наличие на определени политически условия, както в България, така и в Европейския съюз.

Логическо допълнение на единния вътрешен пазар е икономическият и валутен съюз, който е важен политически крайъгълен камък по пътя към обединението на Европа. Общата валута, която заменя отделните национални валути, които пък от своя страна са символ на суверенитет в продължение на векове, е дело, което няма прецедент в историята на Европа от времето на Римската империя досега, нито има еквивалент другаде по света.

Появата на единна европейска валута е резултат от продължителни действия. През 1970 г. излиза докладът на Вернер, който предлага създаването на икономически и валутен съюз на три етапа за период от общо десет години. Политическата воля за осъществяването на този съюз обаче се препъва в първата петролна криза и проектът губи ускорение.

Въпреки това през 1972 г. се създава европейската валутна система, известна под термина „европейска валутна змия”. През 1974 г. Съветът на министрите взима решение за осъществяване на висока степен на конвергенция между националните икономики на държавите-членки и приема директива за стабилност, икономически растеж и пълна работна заетост. Въпреки това растящата икономическа нестабилност постепенно подронва основите, върху които почива системата – френският франк, лирата стерлинга и италианската лира излизат от валутната змия.

На срещата на Европейския съвет в Бремен на 6 и 7 юли 1978 г. държавните и правителствени глави решават да създадат Европейска валутна система (ЕВС), която да влезе в сила на 13 март 1979 г. Тя открива възможност за създаване на зона на валутна стабилност в Европа, която благоприятства растежа и инвестициите. Европейската валутна система съдържа три основни елемента: първо, европейската валутна единица екю (European Currency Unit = Европейска валутна единица) като основен елемент на системата и съставена от кошницата от валутите на всички държави-членки; второ, обменен курс и механизми за интервенция (всяка валута има централен обменен курс, свързан с екюто. Този курс служи за определяне на централните обменни курсове на всяка двойка валути. До август 1993 г. двустранните обменни курсове могат да се колебаят в рамките на 2,25% от централния курс, а в изключителни случаи да се повишават до 6% спрямо централния курс. След това прагът на колебанието бива увеличен на 15% при сериозни смущения на валутните пазари; трето, кредитните механизми (в случаите, когато двустранните обменни курсове приближат прага от 15%, централните банки имат неограничени възможности за намеса с цел да гарантират, че прагът няма да бъде преминат).

Европейската валутна система успява да създаде зона на растяща валутна стабилност. Няколко валути обаче остават извън механизма на обменния курс, а на други е разрешено да се колебаят в по-широк диапазон. Липсата на необходимото сближаване на бюджетните политики поражда напрежение, а няколко конкурентни девалвации застрашават единството на единния пазар. С цел да се премахнат нетарифните бариери пред свободното движение на стоки, капитали, услуги и хора и да се завърши изграждането на единния пазар става необходимо колкото се може по-скоро да се въведе единната валута.

Въз основа на доклада, представен от председателя на Европейската комисия Жак Делор на срещата на Европейския съвет в Мадрид през юни 1989 г., Европейският съвет определя общите цели: Общността трябва да започне изпълнението на процес, обхващащ няколко етапа, първият от които да започне на 1 юли 1990 г., а въвеждането на единна валута да бъде кулминацията на този процес. Валутният и икономическият прогрес трябваше да вървят ръка за ръка.

През първата фаза държавите-членки се налага да разработят програми за конвергенция с цел да съдействат за подобряването и конвергенцията на икономическите си резултати, за да може между техните валути да бъдат установени фиксирани обменни курсове. Договорът, който бива подписан на 7 февруари 1992 г. в Маастрихт, прави необратимо преминаването към единната валута, като разработва график на този процес, състоящ се от три етапа. Критериите за преминаване към третия етап, известни като конвергентни критерии или Маастрихтски критерии, са следните:

• Ценова стабилност: процентът на инфлацията не трябва да възлиза на повече от 1,5% от средния процент на инфлация на трите държави-членки, характеризиращи се с най-ниска инфлация;
• Размер на лихвените проценти: лихвените проценти за дългосрочните кредити не трябва да се колебаят с повече от 2% по отношение на средния лихвен процент на трите държави-членки, притежаващи най-нисък лихвен процент за дългосрочните кредити;
• Дефицит: националният бюджетен дефицит трябва да възлиза на 3 или по-малко процента от БВП;
• Дълг: държавният дълг може да надхвърли 60% от БВП само ако тенденцията е към намаляване на това ниво;
• Стабилност на обменния курс: националната валута не трябва да бъде девалвирана през предходните две години и трябва да остане в рамките на предвиденото от Европейската валутна система колебание от 2,25%.

Вторият етап на Икономическия и валутен съюз започва на 1 януари 1994 г. Той е преходен етап, по време на който се прави значително усилие за постигане на икономическа конвергенция. Във Франкфурт е основан Европейският валутен институт (ЕВИ), чиято задача се състои в укрепване на координацията между държавите-членки в областта на тяхната валутна политика, разширяване на употребата на екюто и подготвяне на почвата за създаването на Европейската централна банка през третия етап. На срещата си в Мадрид, състояла се на 15 и 16 декември 1995 г., Европейският съвет „кръщава” бъдещата европейска валута „евро” и приема техническите процедури за нейното създаване.

Третият етап започва на 1 януари 1999 г. През май 1998 г., като вземат под внимание докладите, подготвени от Европейската комисия и от Европейския валутен институт, министрите на финансите на държавите-членки определят кои от държавите-членки отговарят на условията за приемане на единната валута. Комисията е на мнение, че на базата на икономическите прогнози за бъдещето мнозинството държави-членки, трябва да потвърди с квалифицирано мнозинство – и след като се консултира с Европейския парламент – кои държави-членки отговарят на необходимите условия и следователно могат да приемат единната валута.

В началото на третия етап се създава Европейска централна банка (ЕЦБ). Обменният курс между валутите на държавите-участнички се фиксира веднъж завинаги. Банката е независима от националните правителства и управлява валутната политика на всички държави-членки, които са се присъединили към зоната на единната валута. Държавите-членки, които останат извън валутния съюз, ще се присъединят към него, след като икономическите им показатели позволят това или когато вземат политическо решение за присъединяване.

На 1 януари 1999 г. банките и администрациите въвеждат еврото, а на 1 януари 2002 г. еврото влиза в обръщение като монети и банкноти. Дизайнът на монетите е официално представен по време на срещата на Европейския съвет в Амстердам. По време на техническите дискусии е взето под внимание мнението на лицата с непълноценно зрение и на потребителите, що се отнася до формата и състава на монетите.

На 1 юли 2002 г. еврото заменя националните валути в държавите-членки, които са се присъединили към единната валута. Между тези две дати цените се обявяват както в евро, така и в националните валути, за да се помогне на потребителите в Европейския съюз да се запознаят с новата валута и постепенно да привикнат с нея.

*Следва продължение.

Автор: Доц.д-р Цветелина Ганкова – Иванова

Доц.д-р Цветелина Ганкова – Иванова е доцент по икономика в Стопански факултет на Технически университет – Габрово. Била е гост-професор в Университета по приложни науки, Висшето училище по публична администрация и финанси – Лудвигсбург, Германия, където преподава „Проблеми на Европейския икономически и валутен съюз” в магистърската степен „European Public Management”.

Мотивирана от интереса на своите студенти, тя предлага на широката публика систематизирана информация по актуални въпроси, поднесена по възможно най-достъпен начин на желаещите да я получат. Целта на написаното е да запознае с някои икономически и исторически процеси, свързани с еврото и националната парична единица лев. В него не се засягат партийно политически позиции, не се отразяват специфични дискусионни проблеми, разглеждани в специализираните среди на учени и експерти, съзнателно не се навлиза в детайли и подробности на теоретичната наука

Икономика

Семинар „Социално предприемачество в действие“

Published

on

Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.

Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.

Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.

В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.

Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.

Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.

В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.

Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.

В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.

В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.

Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.

Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.

Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

Зареди още

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Икономика

До 31 октомври се подават декларациите за дължими данъци

Published

on

Предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица по извънтрудови правоотношения наем и/или от други източници, и са задължени по закон да удържат авансов данък върху тях, подават електронно декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО до 31 октомври за дължими данъци за третото тримесечие на 2025 г. Физическите лица също декларират дължими данъци, ако предприятието или самоосигуряващото се лице – платец на дохода, не е задължено да удържа и съответно да внася данък.

Декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се подава и за окончателните данъци, удържани върху доходите на чуждестранни физически и юридически лица (например върху възнаграждения за технически услуги, доходи от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения и други). По този ред се декларират и окончателните данъци върху доходите от дивиденти и ликвидационни дялове, разпределени на местни и чуждестранни физически лица, на чуждестранни юридически лица, когато данъкът е дължим, и на местни юридически лица, които не са търговци, включително общини.

Със същия формуляр предприятията, регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, обявяват в НАП и данни от текущата си счетоводна отчетност към края на трето тримесечие на 2025 г. Необходимо е те да обявят наличните парични средства в касите, размера на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици – физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол и други, когато общият им размер към края на тримесечието надхвърля 50 000 лв.

Информация за попълване декларациите и внасяне на суми към бюджета, може да се получи в сайта на приходната агенция или на телефона на НАП – 0700 18 700 /на цена, според тарифата на съответния оператор/.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица