Свържи се с нас

Икономика

Дигиталното евро срещу златния български лев (Част 1)

„Да бъдеш или да не бъдеш – това е въпросът…“

Published

on

Доц.д-р Цветелина Ганкова – Иванова е доцент по икономика в Стопански факултет на Технически университет – Габрово. Била е гост-професор в Университета по приложни науки, Висшето училище по публична администрация и финанси – Лудвигсбург, Германия, където преподава „Проблеми на Европейския икономически и валутен съюз” в магистърската степен „European Public Management”.

Мотивирана от интереса на своите студенти, тя предлага на широката публика систематизирана информация по актуални въпроси, поднесена по възможно най-достъпен начин на желаещите да я получат. Целта на написаното е да запознае с някои икономически и исторически процеси, свързани с еврото и националната парична единица лев. В него не се засягат партийно политически позиции, не се отразяват специфични дискусионни проблеми, разглеждани в специализираните среди на учени и експерти, съзнателно не се навлиза в детайли и подробности на теоретичната наука.

Доц.д-р Цветелина Ганкова – Иванова „Стопански факултет“ на Технически университет – Габрово

Живеем в сложен двойствен или дуалистичен свят, в който първичният материализъм и прагматизъм са гарнирани на моменти от сложни мистерии и загадки. Ориентирането в него за представителя на съвременната цивилизация е сложно и зависи от степента на неговата осъзнатост, образованост и грамотност.

Дали светът, в който живеем е театрална сцена, на която се разиграват пиеси, отчасти трагедии в Шекспиров стил? И ние главни или второстепенни герои сме на тази сцена, статисти или част от реквизита? Или просто седим на първия ред в зрителната зала и очакваме вдигането или падането на завесата?

Да си припомним, че литературните творби се наричат трагедии, не защото героите в тях умират, а защото идеалите на главните герои претърпяват крушение. Техният трагизъм се изразява в тяхното незнание как да възстановят хармонията в живота и как да съществуват в такъв свят.

Но нека се върнем към прагматичната реалност, към предизвикателството, застанало пред нас: единната европейска валута ЕВРО. Какво е еврото и какво означава то за нас?

В „букварите“ по „Макроикономика“ се казва, че еврото е единната европейска валута, функционираща в еврозоната или в европейския икономически и валутен съюз, който към момента се състои от 20 държави членки на Европейския съюз.

Съвременният човек, обсебен от материалистични цели и стремежи, удавен в морето от информация и повлиян от въздействието на дигитализацията и от възможни манипулации, е затруднен в ориентацията си в тях. Истината е, че всяко събитие или процес днес имат своя предистория и свои корени в миналото. От тук и моето внушение, че „историята е наука за бъдещето”. Защото нейното познаване дава разбиране за случващото се днес и позволява съвременните процеси в глобален или национален план да бъдат осмислени, осъзнати и превъплътени в адекватни и реалистични действия.

Ако се стигне до осъществяване на предначертаните политически намерения, и бъде въведена единната европейска валута ЕВРО, то това би означавало изпращане на националната валута БЪЛГАРСКИ ЛЕВ в миналото. Затова с цел да разбираме случващото се в нашата реалност и ориентирането ни в нея, следва да се върнем назад, а това изисква да се върнем още по-назад.

Името на националната парична единица произхожда от думата „левъ“ – остаряла форма на думата „лъв“, употребявана в българските земи през ХVІІІ и ХІХ век. Интересно е да се хвърли малко повече светлина върху символа на лъва и неговата роля във времената на миналото в България. Известна е могъщата сила на универсалния език на символизма, който не е изчезнал, не е загубен или забравен, а по-скоро съзнателно изтласкан от полето на възприятие на съвременния човек. Още от дълбока древност лъвът символизира сила, смелост, мъжество, власт и се възприема като атрибут на могъщество и достойнство. В митологията лъвовете са посланици на боговете, непобедими и с несломим дух; те олицетворяват материален успех и разкош, въплъщават онези положителни качества, към които се стремят хората. В българската народна традиция лъвът също е символ на висша божествена мощ, на благородство, благоразумие и справедливост. С времето се утвърждава образът на лъва като символ на българската държавна мощ, затова той присъства в символиката на българските царе и военачалници. Образът на лъва е съхранен в народностната ни символика през всички исторически превратности – започвайки от пренасянето му в днешните земи от прабългарите заедно с други тотемни символи, премине се през паметниците, останали от Средновековието и Възраждането, през Паисиевата „История славянобългарска“, според която българите имали лъв на царския печат – символ на смелостта и непобедимостта на българските войни, които се биели „като лъвове“, през изображенията на лъва върху почти всички знамена от национално-освободителните борби, въстаническите облекла – калпаците и копчетата на униформите. Лъвът присъства като хиралдически образ и в националния герб. Тоест, българската народностна идея се утвърждава във времената редом с изображенията на лъва върху знамена, гербове, печати и други атрибути на държавността, следователно редом с лъва като национален символ.

Българската парична единица ЛЕВ отразява различните периоди и особеностите в развитието на държавата и българската държавност. В достъпните информационни източници се посочва, че златно покритие, деноминация и паричен съвет (валутен борд) съпътстват историята на паричната ни единица. Ясно е показано, че съвременната история на българските парични знаци започва след възстановяването на българската държава през 1878 г. Преди Освобождението 1878 г. в стопанския оборот на страната се използват различни чуждестранни монети – турски, румънски, руски, сръбски сребърни монети.

През 1879 г. се създава Българска народна банка, централната банка на България, а през 1880 г. се приема Закон за правото на рязане на монети в Княжество България, утвърден с Указ на Княз Александър І. С него на практика се създава българската парична единица „лев“, разделен на сто части – „стотинки“. Българска народна банка налага употребата на лева в българските земи и успява да изтласка чуждестранните монети от паричното обращение до края на 1886 г. чрез закони за преустановяване ползването на румънски сребърни монети (1884 г.) и на руски монети (1886 г.). При въвеждането на лева той се приравнява към златния френски франк и се възприема биметален стандарт (сребро и злато), с което България на практика приема принципите на Латинския паричен съюз. Първите монети на Княжество България са медните, през 1882 г. започва сеченето на сребърни български монети, а през 1894 г. – и на златни. Това са първите български златни монети с номинали 10, 20 и 100 лв., златните монети на Фердинанд, по времето, когато той все още е титулуван „Български княз“ и са сечени в годината, в която той се сдобива с престолонаследник.

До края на Балканската война се секат монети от злато, сребро и медни сплави, постепенно започват да се секат и разменни монети от неблагородни метали и сплави – в обращение през 1917 г. навлизат цинкови, а по-късно и алуминиеви монети. В навечерието на Втората световна война се секат железни монети. До 1952 г. всички български монети се секат в чужбина. През 1951 г. се създава българският Монетен двор и през 1952 г. в него България за първи път сама започва да сече монети. В българския Монетен двор и до днес се секат разменните и възпоменателните монети. Възпоменателните монети са предимно от сплави мед, сребро и злато и са посветени на различни исторически събития и личности, постижения в различни области и др.

През 1885 г. е приет закон, който предоставя на БНБ монополно право да издава банкноти в страната. Според същия закон всички държавни учреждения са задължени да приемат българските банкноти. Първите български банкноти са със златно покритие в размер 1/3 от номинала, като в това съотношение БНБ е задължена да приема тяхната обмяна. Първите български банкноти от 20 и 50 лв. са отпечатани през 1885 г. През 1891 г. е приет закон, позволяващ на БНБ да издава и банкноти със сребърно покритие в размер 1/3 от номинала.

През следващите години златният стандарт периодично се отменя и възстановява, а съотношението в сребърния стандарт се променя. След Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война, в началото на 1919 г. със закон се преустановява обменяемостта на левове срещу злато и сребро. Златното покритие на българския лев се възстановява със закон през 1924 г., но същият закон отменя правото на БНБ да издава банкноти със сребърно покритие.

Златният стандарт е парична система, при която стойността на парите съответства на дадено количество злато. При златния стандарт парите са или монети, съдържащи определено количество злато, или банкноти, за които се гарантира замяната им със злато, в идеалния случай в предварително определено количество. Паричните единици, използващи златен стандарт, имат постоянен обменен курс една спрямо друга. С изключение на Швейцария, днес в нито една страна не се прилага златният стандарт. Когато говорим за пари днес, в обръщение са т.нар. „книжни“ или фиатни пари (fiat money), намиращи се извън т.нар. златен стандарт. Независимо от това, на практика съществуват и функционират паралелно още две парични системи – тази на дигиталните пари и на криптовалутите.

Във времето на златния стандарт златните резерви на БНБ й позволяват да поддържа курса на лева спрямо чуждата валута почти на пропорционално равнище, т.е. 1 златен лев е равен на 1 златен франк. Т.нар. книжни пари са с принудителен курс, те задължително се приемат от кредитора като законно платежно средство без да се разменят за благородни метали. Такива в България се въвеждат за първи път през 1919 г. Стойността при металните пари се е определяла с оглед стойността на метала, от който са изработени – главно според тяхното тегло. Следователно Централната банка на България, която има близо 150 годишна история, познава такива времена, когато златният български лев е бил сред най-силните европейски валути. БНБ е тази, която съумява тогава дори през военновременните години да съхрани покупателната способност на лева.

Когато след 1989 г. в България започва преходът към пазарно стопанство, новоприетият Закон за БНБ възстановява двустепенната банкова система, състояща се от търговски банки и централна банка, и потвърждава монополното право на БНБ да емитира българските монети и банкноти. След либерализацията на цените и последвалата инфлация в периода 1991 г. – 1994 г. се емитират парични знаци с високи номинали – от 20, 50, 100, 200, 500, 1000 и 2000 лв. Кризата в края на 1996 г. води до нов период на много висока инфлация и през 1996 г. – 1997 г. БНБ спешно пуска в обращение по две емисии банкноти с номинална стойност 1000, 2000, 5000 и 10 000, а също и банкнота с номинална стойност 50 000 лв. През 1997 г. в страната е въведен валутният борд (паричният съвет) и курсът на лева е фиксиран първоначално към германската марка при курс 1000 лева = 1 германска марка, а след това към еврото. Така се постига ценова стабилност, която дава възможност през 1999 г. да се извърши деноминация на лева. В обращение са пуснати нови банкноти от 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100 лв., както и монети от 1, 2, 5, 10, 20 и 50 ст. и разменни монети от 1 и 2 лв. След деноминацията на лева от 5 юли 1999 г. курсът става 1 лев = 1 германска марка, а след премахването на германската марка в края на същата година левът се привързва към еврото при курс 1,95583 лева = 1 евро. На практика с фиксирането на лева към еврото, частично еврото е въведено в България още тогава. Ето защо формулировки в печата, медиите или специализирани издания, че България била приета в чакалнята на еврозоната през лятото на 2020 г. са де юре верни, но фактически неточни.

Какво е паричният съвет или валутният борд, каква е неговата същност и „къде се намира той“?

Неговата същност надлежно е характеризирана в учебниците по „Макроикономика“: В края на 1996 и началото на 1997 г. макроикономиката на България изпадна в тежка криза. Тя се характеризираше с хиперинфлация, рязък спад на производството, силна обезценка на лева, намаляване на валутния резерв до критични нива. БНБ изгуби контрол върху финансовата и банковата система, а инструментите на паричната политика престанаха да действат. Единственият възможен изход от създалата се ситуация беше въведеният в средата на 1997 г. паричен съвет, чиито принципи по принцип представляват нова парична система. Паричният съвет е система на парична политика, която се въвежда в страни с дефицитен платежен баланс, голяма външна задлъжнялост, лоша финансова дисциплина и нестабилна банкова система. На практика той е атестат за неумението на държавата да управлява икономиката. Тя е принудена да прибягва до дългосрочна външна помощ за финансиране на дефицита в платежния баланс и поради това нейните кредитори й предписват задължителни условия, определят параметрите на икономиката, за да й отпуснат финансова помощ. Всъщност това е набор от правила за финансовите взаимоотношения между стопанските агенти и държавата, които са присъщи на пазарната икономика и би трябвало да се спазват, без да е нужен паричен съвет. Правилата се свеждат до следното – предприемачите, домакинствата и държавата да не потребяват повече, отколкото са им приходите. Паричният съвет забранява провеждането на парична политика. Следователно централната банка не финансира бюджета, не рефинансира финансовите посредници и не провежда политика на открития паричен пазар. Курсът на лева беше фиксиран към германската марка (1000/1), а резервните пари са изцяло покрити с валутни активи. Това дава възможност централната банка да изпълнява ангажимента си за безусловен и неограничен обмен на левове срещу марки, а след въвеждането на единната европейска валута – и срещу евра – по фиксирания валутен курс, който не е променян до настоящия момент. Особеност на прилагането на паричния съвет в България е, че неговите функции се изпълняват от управление „Емисионно“ на БНБ. В тези условия централната банка на страната си постави за основна задача усъвършенстването на банковия надзор и следенето на банковата система за недопускане на финансови кризи. БНБ продължава да изпълнява функциите на фискален агент на правителството като обслужва касовото изпълнение на държавния бюджет и пазара на държавни ценни книжа. Паричният съвет не е кредитор от последна инстанция, което означава, че той не отговаря за невъзвръщаемите кредити на стопанските агенти. Защитен е от политически натиск, защото правилата на паричната политика са предписани със закон. Приходите и разходите в републиканския бюджет по принцип следва да бъдат балансирани. Съществуват стабилни източници за външно финансиране на задлъжнялостта на държавата. Системата може да функционира обаче само в условия на политическа стабилност. Паричният съвет променя съществено функционалния механизъм на макроикономиката, защото правителството не може да влияе върху паричната маса, лихвените проценти и валутния курс.

Осезаемите резултати от въвеждането на паричен съвет в България могат да бъдат систематизирани по следния начин: първо, увеличиха се както левовите, така и валутните депозити на населението; второ, намали се делът на твърдата валута в широките пари; трето, голямо количество обездвижени пари се включиха в паричния оборот; четвърто, значително спаднаха темповете на инфлацията; пето, драстично спаднаха равнищата на лихвените проценти; шесто, чувствително се подобри събираемостта на задълженията към бюджета което стана ясно от промяната на отношението на данъчните постъпления към БВП при отчитане на измененията в данъчните ставки; седмо, активно се развива процесът на изравняване на вътрешните цени с международните; осмо, нормализираха се плащанията по вътрешния дълг и бюджетните разходи.

*Прочетете Част 2 на „Дигиталното евро срещу златния български лев“.

Икономика

Вземете безвъзмездно до 100 000 лв. за фотоволтаици – нова програма за бизнеса

Published

on

Микро, малки и средни предприятия вече могат да се възползват от нова възможност за финансиране на фотоволтаични системи и енергийно ефективни решения. Това е възможно чрез процедура BG16RFPR001-2.004 „Eнергийна ефективност и използване на енергия от възобновяеми източници в предприятията” по Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“  2021-2027 г. (ПКИП).

С общ бюджет от 126 млн. лв., програмата цели да ускори прехода към климатична неутралност и да помогне на над 1 200 предприятия в страната да намалят разходите си за енергия чрез модерни технологии и възобновяеми източници. Подкрепата е насочена към инвестиции, които водят до по-ниски разходи за електроенергия и повишават устойчивостта на фирмите.

Какво се финансира?
Предприятията могат да получат между 30 000 и 100 000 лв. безвъзмездна помощ, с интензитет до 65% от стойността на проекта за следните дейности:

  • изграждане на фотоволтаични системи за собствено потребление;
  • инсталиране на батерии за съхранение на енергия;
  • закупуване на енергийно ефективни машини и оборудване;
  • подмяна на старо осветление с LED и интелигентни системи за управление;
  • всички съпътстващи разходи по монтаж, свързване и пускане в експлоатация.

Кои фирми могат да кандидатстват?
За да участват в процедурата, предприятията трябва да отговарят на следните условия:

  • Да са регистрирани преди 31.12.2021 г.;
  • Да попадат в определените допустими икономически сектори (КИД-2008);
  • Да имат реализиран минимален оборот за 2023 г.:
    – 100 000 лв. за микропредприятия;
    – 300 000 лв. за малки;
    – 1 000 000 лв. за средни предприятия;

Важно: Предприятия, които развиват дейност в приоритетни райони, какъвто е и Габрово, получават предимство при оценката на проектите.

Защо е важно?
С нестабилните цени на електроенергията и все по-честите прекъсвания на захранването, фотоволтаичните системи и енергийната ефективност вече не са само тенденция, а необходимост, особено за бизнеса, който търси устойчивост, предвидимост на разходите и по-добра конкурентоспособност.

И в Габрово интересът расте
Габрово попада в списъка с приоритетни райони, където проектите ще бъдат оценявани с допълнителни точки. Това дава сериозно предимство на местния бизнес в класирането.

През последните години в региона се наблюдава засилен интерес към фотоволтаични решения. Все повече компании в Габрово инвестират в енергийна независимост, особено предвид зимните периоди с нестабилно захранване и високи цени на електроенергията.

Според експерти, изграждането на фотоволтаична система с батерии е не само екологично, но и икономически оправдано – инвестицията се изплаща средно за 3–4 години, а системата работи над 20 години.

Интер Пауър – водещ партньор в Габрово и региона
С дългогодишен опит и десетки успешно изградени фотоволтаични системи, Интер Пауър е сред най-доверените и предпочитани изпълнители в региона. Те ще ви съдействат от първоначалната консултация до реализацията на проекта, включително при подготовката на документи, избор на оборудване и техническо изпълнение като ще спестим време, ресурси и административна тежест.

Интер Пауър предлага:

  • Пълна проверка за допустимост по програмата;
  • Изготвяне на проектна документация;
  • Консултация и съдействие при кандидатстване;
  • Проектиране, доставка и монтаж на фотоволтаична система;
  • Техническа поддръжка и въвеждане в експлоатация.

А какво предстои за физическите лица?
Въпреки че тази програма е насочена само към бизнеса, домакинствата също трябва да помислят за енергийна независимост. Очакванията за зимата са тревожни – възможни са нови увеличения на цената на електроенергията, както и чести прекъсвания на електрозахранването, особено в по-малки населени места и планински райони.

Собствената фотоволтаична система с батерия дава:

  • Спокойствие при аварии или прекъсвания
  • Намаляване на сметките за ток
  • Принос към опазване на околната среда

Интер Пауър предлага и индивидуални решения за физически лица – съобразени с енергийните нужди на всяко домакинство, с гъвкави схеми на плащане и възможности за бъдещо финансиране по национални програми.

За повече информация относно програмата, кандидатстването и условията, свържете се с Интер Пауър на e-mail: r.peykova@inter-power.eu или на тел. 0877 801 815.

Зареди още

Икономика

Над 4 млрд. лева ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност

Published

on

Над 4 млрд. лв. ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради в страната до края на 2029 г. В тази сметка са включени средствата от Плана за възстановяване и устойчивост, Фонда за справедлив преход на Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г. и втория етап на Националната програма за енергийна ефективност, която ще стартира до края на т.г.

Това обяви в Габрово заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Дора Янкова. Тя участва във форум „Кметовете говорят“, организиран от „ЕнЕфект“ и Община Габрово. В него се включиха още вицепремиерът Томислав Дончев, кметът на Габрово Таня Христова, изпълнителният директор на Фонд на фондовете Александър Ненков, изпълнителният директор на ЕнЕФект Драгомир Цанев, кметове на общини, представители на местната и на централната власт от цялата страна, международни партньори от Испания, Словакия, Чехия, Гърция, Финландия, представители на бизнеса, неправителствения сектор и др.

Зам.-министър Янкова отбеляза, че в момента тече изпълнение на одобрените 1038 проекта по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), чрез които около 150 000 български граждани ще имат възможност да обновят жилища си. В тази връзка тя поздрави кмета на Габрово за проявената инициативност и информира, че по двата етапа на програмата в общината ще бъдат обновени общо 24 жилищни блока с 807 жилища в тях, със 77 000 кв. м застроена площ на стойност 22,5 млн. лв.

„Първата национална програма за енергийна ефективност генерира около 5000 сдружения на гражданите в цялата страна, от които са обновени 1968 жилищни блока, а средствата за реновиране на други 48 са предоставени на съответната община, на чиято 2 територия се намират. По Плана за възстановяване и устойчивост кандидатстваха 3006 сдружения, от които 660 се повтарят. Това означава, че в обществото има голяма енергия и интерес гражданите да си обновят жилищата, понижавайки разхода за енергия и подобрявайки стандарта си на живот. Това ни задължава да разработим нови стимули и инструменти, чрез които да санираме стария жилищен фонд“, коментира още заместник-регионалният министър.

Дора Янкова информира, че от 1 юли ще започне разплащането към общините по вече сключените договори за енергийна ефективност по ПВУ. Първоначално са предвидени около 33 млн. лв., като по-голямата част от тях са предназначени за покриване на разходите на домакинствата за технически паспорт и енергийно обследване, които бяха необходимо условие за кандидатстване по ПВУ.

Съгласно регламента сдруженията на собствениците с одобрени проекти и сключени договори получават обратно парите си по Етап 1. „Опитваме се да наваксаме голямото забавяне от предишни управления. Благодарение на активността на правителството и доверието от страна на ЕК, успяхме да запазим целия ресурс за енергийна ефективност по ПВУ“, коментира още Янкова.

Заместник-регионалният министър каза още, че до края на годината ще стартира и вторият етап на Националната програма за енергийна ефективност, която е с ресурс от 2,5 млрд. лв. до края на 2029 г. „В момента в дискусия с Националното сдружение на общините и професионалните организации разработваме методическите указания и правилата за кандидатстване и изпълнение. Стремежът ни е да направим програмата с максимално олекотени административни процедури, без излишни тежести. В същото време програмата ще е справедлива и прозрачна, за да се разходва по най-добрия начин общественият ресурс“, коментира Янкова.

Според нея е много важно да се защити интересът на малките населени места, защото до момента в 103 малки общини няма нито един одобрен проект за саниране на сгради, въпреки че са били допустими по някои от програмите.

Предстои да се обявяват и пазарни консултации за определяне на референтната стойност на цената за саниране на сградите. Целта е строителните фирми да дадат актуални цени на стойностите на материалите и труда, с оглед инфлационните процеси от 2023 г. насам, за да има пазарни цени.

„Предстои ни и дебатът за нова жилищна стратегия, борбата с енергийната бедност и достъпа до жилище. Трябва да обсъдим и бъдещите програми за саниране, те да не се свеждат само до топлоизолация и дограма, а за цялостно енергийно обновяване 3 и управление на сградите, достъпна среда, зелени мерки, подобряване на цялата среда около блока – осветление, паркинг, площадки и т.н.“, коментира още Янкова.

Зареди още

Икономика

Габрово събира държавата, науката и бизнеса в името на иновациите и растежа

Published

on

В Ритуалната зала на Община Габрово се проведе ключова среща между заместник министър-председателя и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев, представители на Министерския съвет и Министерството, кмета на Габрово Таня Христова, научната общност и представители на бизнеса от региона.

Събитието бе организирано от Министерството на иновациите и растежа, в партньорство с Община Габрово, Технически университет – Габрово и Регионалния иновационен център „Амбициозно Габрово“. В центъра на дискусиите бяха новите възможности за финансиране по европейски програми, насочени към малките и средни предприятия, иновациите, дигитализацията и енергийната ефективност.

Представителите на Министерството подчертаха, че до края на годината се очакват над 20 процедури по двете управлявани програми с общ бюджет над 1 милиард лева. Сред водещите теми бяха Индустрия 4.0, цифровите двойници, изкуственият интелект и развитието на иновационната инфраструктура – ключови приоритети, които ще формират бъдещето на българската икономика.

Особено внимание беше отделено на нуждата от по-тясно взаимодействие между бизнеса и научните среди, включително използването на лабораторна инфраструктура и развитието на индустриални зони в стратегически райони.

Според Томислав Дончев, в момента се развиват 10 индустриални зони, но страната се нуждае от още поне толкова, за да се ускори реализацията на инвестиционни проекти и да се съкрати времето за тяхната реализация поне четири-пет пъти. Енергийната ефективност също бе сред основните акценти – определена като стратегически инструмент за повишаване на конкурентоспособността, устойчивостта и енергийната независимост на страната.

По време на срещата бе повдигнат въпросът за Центровете за върхови постижения и Центровете за компетентност, включително този в Техническия университет – Габрово. Въпреки направените инвестиции за милиони левове, инфраструктурата остава слабо използвана от бизнеса.

Вицепремиерът обяви, че скоро ще бъде създадена публична платформа с информация за наличното оборудване и условията за достъп до всеки технологичен парк в страната. Сред обсъдените теми бе и тази за отбранителната индустрия, където Дончев изрази желание разходите да се превърнат във възможности.

Той подчерта потенциала на България да се утвърди като производител на дронове и специализирани продукти за сектора – посока, която би дала силен тласък на икономиката.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица