Икономика
С над 30-годишна история ОЙРОШПЕД днес предлага 360-градусови решения за своите клиенти

Ойрошпед е първото частно дружество за логистика и транспорт, регистрирано в
България след промените. Днес компанията е вече холдингово дружество, което предлага на своите клиенти, 360-градусови услуги в сектора – групажни линии и куриерски услуги в страната и чужбина, складова логистика, сухопътен, морски и въздушен транспорт, IT решения.
Основател на фирмата е Стоян Стоянов, който след дългогодишен опит в Германия и
създава ОЙРОШПЕД. “ Ние сме семейна компания, а семейният бизнес определено е гаранция за това, че на клиентите ще бъде гледано с необходимото уважение и респект и с мисъл за дългосрочно сътрудничество.” Това споделяше Стоян Стоянов, който за съжаление ни напусна през 2021 година.
ОЙРОШПЕД е българска група от компании, доказала се като универсален лидер в
логистиката, изграждайки дългосрочни отношения с колеги, клиенти, партньори и
доставчици. Взаимното доверие и позитивно взаимодействие, са в основата на
организационната и управленската култура.

Към днешна дата дружествата от групата ОЙРОШПЕД предлагат пълна палитра от услуги
в областта на логистиката. Структурата обединява над 10 компании, които обслужват
десетки хиляди вносители и износители в страната, както и редица международни
компании.
Дружествата от групата са специализирани в отделни направления и някои от тях
предлагат уникални за страната услуги или тясна специализация, която е гаранция за
качеството на предлаганите услуги.
Сред приоритетните дейности са транспорта и складирането на препарати за
растителна защита, семена за посев, стоки под температурен контрол и митнически
контрол, опасни товари (ADR / RID / IMDG/ IATA DGR), където компанията е предпочитан
партньор на водещи вносители в България. Предимство е и отличното разположение на
складови бази на територията на цялата страна (София, Пловдив, Русе, Стара Загора,
Варна, Лясковец). Те са обща застроена площ от 94 000 кв. м, от които складови площи
разположени върху 24 090 кв. м. с общ капацитет от 25 800 евро палетни места.
Складовете в Стара Загора и Лясковец, осигуряват качествено обслужване на
логистичните нужди на компаниите от региона на Габрово и Севлиево. Те предоставят
възможност за бърз и лесен достъп на различни транспортни коридори по суша, въздух
и вода.

Новопостроената складова база в Русе е и разпределителен терминал за българския
бизнес, който има дейност в Румъния. В момента компанията инвестира и в
изграждането на складова база в Белград.
ОЙРОШПЕД инвестира сериозно в разширяването на международното си
присъствие. Групата има собствени дружества в Сърбия, Русия, Германия и Иран. Това
създава сигурност на партньорите й и дава възможност да предлага допълнителни
консултантски услуги, които подпомагат експорта на българските фирми.
Международната експанзия на групата се развива и чрез развитието на множество
групажни линии. Най-отличителната от тях е уникалната групажна линия Германия –
Русия. Традиционна вече за българския пазар е линията София – Москва, която се ползва
от множество местни компании, които имат бизнес в ОИД. ОЙРОШПЕД има собствени
линии и до Казахстан, Армения, Грузия, Иран и други. Българският бизнес ползва и
множество групажни линии, които оперират, както на територията на страната, така и в
Европейския съюз, като част от тях са директна връзка с други транспортни коридори по
въздух и/или вода.

ОЙРОШПЕД осъществява и икономични и експресни куриерски услуги на територията на България под собствената си марка Ойрокуриер, както и на територията на над 200
държави чрез мрежата на SkyNet Worldwide Express.
ОЙРОШПЕД е и сред пионерите в България, които внедряват дигитализация в бизнеса си, чрез дъщерното си дружество Техникъл Солушънс.
Качеството на предлаганата услуга гарантираме чрез постоянна инвестиция в
изграждане на системно мислене и познание у нашите колеги и партньори. Налагаме
най-новите утвърдени международни стандарти, като разработваме и внедряваме
иновативни продуктови и технологични решения за отрасъла, споделя Председателят на
съвета на директорите Явор Панталеев.
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 5 дниСтана ясна причината за жестоката катастрофа между камион и бус на обхода
-
Културапреди 5 дниГран-при и четири златни медала за МК „Весела“
-
Новинипреди 6 дниНад 31 000 лева за ремонт на Детското отделение в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“
-
Икономикапреди 5 дниДо края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца
-
Новинипреди 6 дниЯнтра взе точка при гостуването си в Благоевград на Пирин
-
Културапреди 5 дниDISTRXCT с ексклузивно интервю за „Габрово Нюз“
-
Новинипреди 3 дни„Седмица на отворените враРти“ за туберкулоза през декември
-
Културапреди 5 дниРазкриват дигитален клуб във филиала на библиотеката на ул.”Йосиф Соколски”







