Свържи се с нас

Икономика

Проектобюджетът на Трявна бе публично представен

Published

on

Проектобюджетът на Община Трявна за 2022 год. бе публично представен пред местната общественост. В Заседателна зала №403 в сградата на общинска администрация, кметът Силвия Кръстева подробно презентира заложените местни приоритети, съгласно Плана за интегрирано развитие 2021 – 2027 год. и програмата за управление на Община Трявна.

На публичното обсъждане присъстваха зам.-кметът на Община Трявна, кметът на Кметство Плачковци, председателят на Общински съвет-Трявна, служители на общинска администрация, общински съветници, представители на образователни институции, както и заинтересовани граждани.

Финансовата рамка на общинския проектобюджет за тази година е в размер на 16 410 390 лв. В сравнение с предходния период е нараснал с 3 309 842 лв. (13 100 548 лв. за 2021 год.), а сравнение с 2020 год. – с 5 435 635 лв. повече (10 974 755 лв.). Освен допълнителните отпуснати средства с постановления за капиталови разходи и преходни остатъци от 2021 год. за реализиране на инвестиционни обекти, увеличението тази година включва и делегирани от държавата трансфери в размер на 10 146 183 лв. или с 1 395 704 лв. повече сравнение с миналата година. В т.ч. влизат общата допълваща субсидия в размер на 6 858 383 лв. или с 11% повече; общата изравнителна субсидия на стойност 1 060 100 лв., която е с 36% нагоре; трансфери за зимно поддържане, които са намалени с 700 лв. (от 727 400 лв. на 726 700 лв.) и целевата субсидия за Капиталови разходи, които имат най-голям процент увеличение – 1 501 000 лв. или с 436 300 лв. повече сравнение с тези през 2021 год.

Въпреки увеличението на целевата субсидия за капиталови разходи, кметът на Община Трявна подчерта, че средствата няма да окажат значително влияние и тяхното изпълнение ще бъде приблизително, както миналогодишното, поради инфлацията в страната в момента и масовото нарастване на цените във всяка една сфера.

“Основните предизвикателства пред нас са наистина изключително голямата инфлация. Продължаващото нарастване на цените на абсолютно всичко няма как да не се отрази и на Община Трявна като администрация, тъй като има увеличение в цената на електрическата енергия, горивата и това създава едно трудно изпълнение на бюджета на Община Трявна!” допълни още Кръстева.

На база представените разчети и финансовата рамка на проектобюджета на Община Трявна за 2022 год., кметът подчерта, че заложените приоритети в управлението на местната власт за тази година са насочени към благоустрояване на населените места с привличане на преки инвестиции, оптимизиране на дейностите по опазване на околната среда и подобряване на жизнения стандарт; повишаване на събираемостта на данъчните приходи; прозрачност, публичност и последователност в действията на общинска администрация, както и стремеж към увеличаване на усвоените средства от национални и европейски фондове, насочени към развитие на местната икономика.

Не на последно място сред приоритетите на общинското ръководство, и тази година, остава повишаване качеството на живот на местното население и модерното развитие на градските части в Трявна и Плачковци. Специално внимание бе обърнато на Капиталовата програма на Община Трявна, която тази година е в размер на 7 430 286 лв.

Предвидените дейности ще бъдат извършени с включени в сумата целева субсидия за Капиталови разходи, собствени бюджетни средства, преходен остатък от 2021 год. и ПМС, както и със средства от Европейския съюз.

“Проведохме редица срещи с г-н Борислав Борисов, кмета на Плачковци, кметските наместници, представителите на образователни и просветни институции, както и с общинските съветници. Искам да Ви уверя, че аз и моя екип се стремим да се съобразяваме с желанията на хората, разбира се, доколкото това е възможно!” сподели кметът на Община Трявна и допълни, че в Капиталовата програма за 2022 год. са заложени общо 56 инфраструктурни обекта, които ще бъдат ремонтирани в населените места на територията на общината.

“Включили сме доста от селските райони и ще работим за тяхното облагородяване, като подчертавам още веднъж, че сме съобразили с исканията и желанията на кметските наместници”, коментира още Кръстева.

Предвидени за изпълнение са още ремонтни дейности, които ще подобрят значително техническото състояние на детските и учебни заведения, както и на културните и просветни институции. В Капиталовата програма за 2022 год. е заложена още отоплителна система на отделение за лечение на COVID-19 в МБАЛ “Д-р Теодоси Витанов” в Трявна; технически проекти за изграждане на велоалея от Трявна до парка Божковска поляна; технически проект за така необходимото водоснабдяване в с. Кисийците, възстановяване на Тракийското светилище в Елова могила, както проектиране и изграждане на паметник на Васил Левски.

Кметът на Община Трявна подробно запозна присъстващите и с проектите, финансирани с евросредства, чието изпълнение продължава и през настоящата година. Сред тях са подмяна на уличното осветление в Трявна и Плачковци с по-енергоспестяващо такова; рекултивация на старото депо за битови отпадъци в околностите на града; социални проекти в подкрепа на уязвими лица от Община Трявна.

Представени бяха и новите проекти, спечелени от местната власт, чието изпълнение предстои да започне през следващите месеци. Очаква се да бъде извършен ремонт на ул. “Черновръх” в Трявна, да се обособи зона за отдих в местността Кръста, да бъде изградена нова отоплителна система в ДГ “Калина” със закупуване на нов котел; да се подобри енергийната ефективност на сградата на общинска администрация и да се реновира цялостно Туристическия информационен център.

В началото на тази година Община Трявна е кандидатствала и по още 11 проекта от Програмата за развитие на селските райони и Националната кампания на МОСВ и ПУДООС “Чиста околна среда – 2022 год.”. В края на публичното обсъждане г-жа Силвия Кръстева отговори на въпроси, коментари и предложения от страна на общински съветници и граждани.

Проектът за бюджет 2022 год. на Община Трявна е разработен в съответствие с изискванията на Закона за публичните финанси и Закона за държавния бюджет на Република България за настоящата година. Той предстои да бъде внесен за гласуване на извънредна сесия на Общински съвет – Трявна.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Социалният предприемач вижда възможност там, където другите виждат проблем!

Published

on

На 1 юни преди две години Министерство на труда и социалната политика създаде шест Регионални центъра на социалната икономика /фокус-точки/ в страната, за всеки от плановите икономически райони по NUTS-2. По този повод разговаряме с г-жа Теодора Тодорова, началник-отдел „Социална икономика и социална отговорност“ в министерството.

Г-жо Тодорова, какво е социално предприемачество и необходимо ли ни е то?
Социалното предприемачество е форма на стопанска дейност, при която печалбата не е самоцел, а средство за постигане на обществено значими цели. Това означава, че социалните предприятия съчетават бизнес модел с мисия – например, да създават работни места за хора в неравностойно положение, да предоставят достъпни социални услуги или да допринасят за устойчивото развитие на дадено населено място.

То е необходимо повече от всякога, защото отговаря на комплексни социални предизвикателства, които често не могат да бъдат решени единствено с класически административни подходи. Социалните предприемачи предлагат иновативни решения, изградени върху реални нужди и с активното участие на общността. Те създават добавена стойност – не само икономическа, но и социална, и екологична.

В допълнение, в контекста на променящия се пазар на труда, демографските процеси и социалните неравенства, социалното предприемачество е ключов инструмент за изграждане на по-справедливо, приобщаващо и устойчиво общество. То е мост между икономиката и солидарността – и точно затова ни е толкова нужно.

Как администрацията подкрепя развитието на социалното предприемачество? Министерството на труда и социалната политика (МТСП), чрез нашата дирекция, разработва и прилага политики, които насърчават създаването и устойчивото развитие на социални предприятия. Администрацията подкрепя сектора чрез нормативна уредба, финансиране по проекти, популяризиране на добри практики и изграждане на капацитет. Един от най-съществените приноси е приемането на Закона за предприятията на социалната и солидарната икономика, който създаде стабилна рамка за развитие на сектора.

С какви механизми и инструменти разполага администрацията, за да прилага ефективно политиката на МТСП в тази посока?
Основните механизми включват както законодателни, така и финансови инструменти. На първо място, Регистърът на социалните предприятия дава възможност за институционално признаване и подпомагане на тези структури. Предприятията, вписани в него, могат да се възползват от насърчителни мерки, като преференции при участие в обществени поръчки, достъп до финансиране и консултации.

Проект П41 „Развитие на социалната икономика“, който изпълняваме със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост, осигурява целенасочена подкрепа чрез обучения, информационни кампании, създаване на мрежи за сътрудничество и обмен на добри практики между публичния и частния сектор. Именно чрез този проект изградихме шест регионални фокус-точки, които действат като посредници между администрацията и социалните предприемачи по места.

Каква е Вашата оценка за изминалия период – две години след създаването на шестте регионални центъра на социалната икономика в страната?
Оценката ни е положителна. Регионалните центрове /фокус- точки/ в Благоевград, Бургас, Варна, Габрово, Ловеч и Пловдив вече функционират активно като информационно-консултативни центрове. За тези две години те проведоха стотици консултативни срещи, инициативи и кампании за повишаване на информираността на обществото. Създадоха мрежи от местни партньори, включително общини, неправителствени организации, университети и бизнес. Това е изключително важно, защото именно на местно ниво социалните иновации могат да се адаптират най- добре към конкретните нужди на общностите. Регионалните центрове вече са разпознаваеми в публичното пространство, а тяхната експертиза е търсена от заинтересованите субекти.

Ще дам само следния пример, в който числата говорят достатъчно красноречиво. Преди регионалните центрове да започнат работа в Регистъра на министерството имаше 38 регистрирани социални предприятия. Днес, 2 години по-късно, те са вече над 170 /някои са в процес на оценка/.

Кажете ни защо темата „Социална икономика, социално предприемачество и социални иновации“ е важна за местните администрации?
Местните администрации са най-близо до хората и до социалните проблеми, с които се сблъскват техните общности. Те разполагат с най-добрата възможност да идентифицират нуждите и да насърчат устойчиви решения чрез социалната икономика. Чрез подкрепата на социални предприятия, местните власти могат да насърчават местната заетост, социалното включване и икономическата устойчивост.

Освен това социалното предприемачество предлага иновативни подходи за предоставяне на социални услуги, които често са по-гъвкави и адаптивни от традиционните модели. Това прави сътрудничеството между централната и местната власт критично важно за развитието на една устойчива и солидарна икономика.

В заключение какво послание бихте отправили?
Социалното предприемачество не е просто икономически модел — то е начин на мислене, при който човешкото достойнство, общността и устойчивото развитие стоят наравно с печалбата. В свят, който се променя бързо и често е разделен, социалните предприятия показват, че е възможно бизнесът да бъде и добър, и полезен.

Както често казваме при нас — там, където някой вижда проблем, социалният предприемач вижда възможност за промяна. Именно такива хора и организации изграждат тихата, но значима трансформация в българското общество.

Предстоят ни още много стъпки, но вярвам, че с усилията на всички – институции, граждани, местни власти и предприемачи – ще продължим да превръщаме социалните идеи в реални възможности. Защото бъдещето на икономиката не е просто по-иновативно. То е по-солидарно.

Зареди още

Икономика

„Теспом“ търси фрезист – универсална фреза

Published

on

Фирма „Теспом“АД търси:

1. Фрезист – универсална фреза.

При интерес, моля изпратете Вашата автобиография на е електронна поща: tedi_nikolova@tespom.bg или на място в дружеството: гр. Габрово, ул.“Бодра смяна“1.

Тел. за връзка: 0879/123 678 – инж.Георги Дженков.

Зареди още

Икономика

„Теспом“ търси фрезист – универсална фреза

Published

on

Фирма „Теспом“АД търси:

1. Фрезист – универсална фреза.

При интерес, моля изпратете Вашата автобиография на е електронна поща: tedi_nikolova@tespom.bg или на място в дружеството: гр. Габрово, ул.“Бодра смяна“1.

Тел. за връзка: 0879/123 678 – инж.Георги Дженков.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица