Свържи се с нас

Новини

Едно успешно партньорство с Брага Мобилити, Португалия

Published

on

Срещаме Ви с Ива Дойнова, учител по философия в ПГТ „Пенчо Семов“, специалист по детско-юношеска психология. Ива неслучайно бе избрана да участва в структурирания курс в Брага, Португалия. От нея се очаква да бъде двигателят за рализация на интересни предложения, които работната група на участниците в обучението ще представи на учителската колегия и ръководството.

– Ще попитам и Вас какви са впечатленията Ви от организацията на курса в Брага, Португалия?
– Оставам с отлични впечатления от обучението. Темата е изключително актулна, дискусионна, пряко свързана с моята работа като учител и като психолог. И двамата лектори умело съчетаха академичността и сериозността на проблема, свързан с отпадане на учениците от училище, добрите практики за превенциия на отпадането, новата образователна политика по отношение на задържането на учениците в училище. Беше отделено и достатъчно време за теми с акцент тормоза в училище, като една от причините за отпадане, както и мерките, които могат да бъдат ефективни в подобни случаи. Паралелно с това, в контекста на неформалното общуване, се докоснахме до някои от особеностите на тяхната културна и национална идентичност.

– Какъв е коментарът ви за разликите в образователните системи на България и Португалия?
– Както колегата сподели в предишното интервю, различни са степените на образование– първа степен от първи до четвърти клас, втора степен – пети и шести клас, трета степен – седми до девети клас и от десети до дванадесети клас – средно образование. Като различие в образователните системи на двете страни ме впечатли стремежът към по-малък брой ученици в клас /максимум 24/, като при някои от дисциплините класът се разделя на две групи, с цел по ефективно усвояване на учебния материал. Друга съществена разлика е продължителността на учебния час. В Португалия учебните часове са с времетраене от 90 минути, следвани от 10-минутно междучасие. Всичко това е започнало като пилотен проект в Порто и Лисабон, като в продължение на 5 години са провеждани паралелно учебни часове от 45 минути и 90 минути, след което са били сравнени резултатите. Оказало се, че учениците, обучавани при 90-минути часове, са постигнали по-високи образователни постижения. Всичко това е част от новите образователни политики на правителството.

– Справя ли се по-добре португалската образователна система с проблема отпадане на ученици от училище?
– Да припомним, че в момента процентът на отпадане на ученици е 8, което сравнено с директивата на ЕС /процентът на отпадащите ученици да не е по-голям от 10/, е чудесен резултат. С това постижение португалци изпреварват много европейски държави. Португалският образователен модел избира да се използват всички налични ресурси, за да може да се посрещнат нуждите на учениците с трудности, след което да ги мотивират да продължат да полагат усилия да се впишат в училищната общност. В същото време се работи и в насока, че децата трябва да видят, че различията не са основание за дискриминация, а фактор, който може да осигури различни аспекти. По този начин учениците с трудности няма да се чувстват маргинализирани, а ще са по-предразположени да посещават училище.

Практиките, които споделих по горе, свързани с броя на учениците в клас и продължителността на учебни час, са само някои от предпоставките за намаляване броя на отпадналите ученици от училище през последните години.

– Мотивирана ли сте да приложите добрите практики за решаване на проблема в ПГТ – Габрово?
– За мен престоят Португалия беше едно емоционално и вдъхновяващо преживяване. Върнах се изключително мотивирана и ще се опитам да заредя с тази емоция всички мои колеги, като споделям наученото и преживяното, след което съвместно да продължим работа в посока обогатяване формите и методите на ежедневна дейност за постигане на по-висока ефективност при превенцията на отпадане на ученици от училище.

Подкрепата на Европейската комисия за изготвянето на настоящата публикация не представлява одобрение на съдържанието, което отразява гледните точки само на авторите и не може да се търси отговорност от Комисията за всяка употреба, която може да бъде използвана за информацията, съдържаща се в нея.

Новини

Първият спортно-терапевтичен център в Габрово ще заработи съвсем скоро

Published

on

Габрово ще се сдобие с първия по рода си спортно-терапевтичен център, който ще предлага безплатна подкрепа и възможности за спортни занимания на деца и младежи с двигателни и ментални затруднения. Заявленията за ползване на услугите ще се приемат още от понеделник.

Новината беше обявена по време на официалното представяне на инициативата от Георги Левичаров, основен двигател на проекта, реализиран от спортен клуб „Равен старт“.

Той сподели, че създаването на центъра е осъществяване на дългогодишна мечта: „Това е една седемгодишна мечта, която днес е близо до пълното си реализиране. Благодарен съм на всички, които подкрепиха процеса до този момент“, каза Левичаров.

Събитието се проведе в Деня на духовността – празник на Габрово, което областният управител Мария Башева определи като символично съвпадение: „Вярвам, че неслучайно точно днес се събираме, за да подкрепим тази важна за нашия град и нашите деца инициатива“, посочи тя и поздрави екипа за усилията и отдадеността им.

Центърът ще се помещава в сградата на ОУ „Иван Вазов“ в Габрово. Там ще бъдат обособени различни зони – зала за обща физическа подготовка, кабинет за активна и пасивна рехабилитация, както и достъп до физкултурния салон и външни спортни пространства.

Благодарение на дарители, помещенията вече са ремонтирани, а предстои поставянето на специална настилка и оборудване. Средствата за част от тях все още се набират – сред тях са клетка на Роше с кушетка, плувен тренажор, бягаща пътека и устройство за придвижване на хора с инвалидни колички или двигателни затруднения.

Екип от различни специалисти ще работи безвъзмездно с децата и младежите, които ще ползват услугата, предоставяйки им възможност за развитие, рехабилитация и социална интеграция чрез спорта.

Зареди още

Новини

Областният управител прие в кабинета си здравния министър

Published

on

Областният управител представи на министъра на здравеопазването основните въпроси на лечебните заведения и лекарските съсловия в областта. Мария Башева припомни за необходимостта от ново кухненско оборудване за Държавната психиатрична болница в Севлиево.

Министър Кирилов разясни, че вече е посетил лечебното заведение, като посочи, че казусът е сведен до вниманието му и са предприети конкретни действия. Ремонт на операционен блок и финансиране за релокализиране, и ремонт на детското отделение в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ е втората тема, която обсъдиха, като министърът поясни, че детското здравеопазване е приоритет за министерство.

Башева предаде и три искания от Районната колегия на Българския зъболекарски съюз в Габрово. В рамките на посещението министър Кирилов посочи като основен проблем кадровият дефицит, като акцентира и върху липсата на специалисти за Регионалните здравни инспекции.

Зареди още

Новини

„Най-добрата реклама за всеки лекар е пациентът. Вие сте пример“

Published

on

Това заяви министърът на здравеопазването доц. д-р Силви Кирилов, дм пред екипа на МБАЛ „Д-р Тота Венкова“. Министърът разгледа някои от отделенията в областната болница и се срещна с началниците на отделенията и специализантите в лечебното заведение. Кирилов посочи връзката и комуникацията с пациентите като приоритетни.

„Вие имате и знанията, и уменията, и житейския опит, за да контактувате ефективно с тях и да ги изведете от тази малка криза, в която изпада всеки пациент, когато има някакъв здравословен проблем“, допълни министърът.

Връзката със специализантите и предаването на опит е другата тема, която бе обсъдена в рамките на срещата, като доц. Кирилов призова началниците да ги напътстват и да ги подпомогнат за формирането на най-важните качества на лекарите- клинично мислене и дисциплина.

По-късно през деня министърът се срещна и със специализантите в областната болница, които имаха възможността да поставят важните за тях въпроси. „Имате широко отворени врати към познанието и може да го използвате. Не се притеснявайте да питате и да попивате от опита на професионалистите, които работят с Вас. На Вас, като лекари, ще Ви се налага да вземате десетки решения. Няма човек, който да взема само правилни решения. Но когато го направите, ще изпитвате от удоволствие от това“, каза още доц. Силви Кирилов.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица