Свържи се с нас

Новини

Едно успешно партньорство с Брага Мобилити, Португалия

Published

on

Срещаме Ви с Ива Дойнова, учител по философия в ПГТ „Пенчо Семов“, специалист по детско-юношеска психология. Ива неслучайно бе избрана да участва в структурирания курс в Брага, Португалия. От нея се очаква да бъде двигателят за рализация на интересни предложения, които работната група на участниците в обучението ще представи на учителската колегия и ръководството.

– Ще попитам и Вас какви са впечатленията Ви от организацията на курса в Брага, Португалия?
– Оставам с отлични впечатления от обучението. Темата е изключително актулна, дискусионна, пряко свързана с моята работа като учител и като психолог. И двамата лектори умело съчетаха академичността и сериозността на проблема, свързан с отпадане на учениците от училище, добрите практики за превенциия на отпадането, новата образователна политика по отношение на задържането на учениците в училище. Беше отделено и достатъчно време за теми с акцент тормоза в училище, като една от причините за отпадане, както и мерките, които могат да бъдат ефективни в подобни случаи. Паралелно с това, в контекста на неформалното общуване, се докоснахме до някои от особеностите на тяхната културна и национална идентичност.

– Какъв е коментарът ви за разликите в образователните системи на България и Португалия?
– Както колегата сподели в предишното интервю, различни са степените на образование– първа степен от първи до четвърти клас, втора степен – пети и шести клас, трета степен – седми до девети клас и от десети до дванадесети клас – средно образование. Като различие в образователните системи на двете страни ме впечатли стремежът към по-малък брой ученици в клас /максимум 24/, като при някои от дисциплините класът се разделя на две групи, с цел по ефективно усвояване на учебния материал. Друга съществена разлика е продължителността на учебния час. В Португалия учебните часове са с времетраене от 90 минути, следвани от 10-минутно междучасие. Всичко това е започнало като пилотен проект в Порто и Лисабон, като в продължение на 5 години са провеждани паралелно учебни часове от 45 минути и 90 минути, след което са били сравнени резултатите. Оказало се, че учениците, обучавани при 90-минути часове, са постигнали по-високи образователни постижения. Всичко това е част от новите образователни политики на правителството.

– Справя ли се по-добре португалската образователна система с проблема отпадане на ученици от училище?
– Да припомним, че в момента процентът на отпадане на ученици е 8, което сравнено с директивата на ЕС /процентът на отпадащите ученици да не е по-голям от 10/, е чудесен резултат. С това постижение португалци изпреварват много европейски държави. Португалският образователен модел избира да се използват всички налични ресурси, за да може да се посрещнат нуждите на учениците с трудности, след което да ги мотивират да продължат да полагат усилия да се впишат в училищната общност. В същото време се работи и в насока, че децата трябва да видят, че различията не са основание за дискриминация, а фактор, който може да осигури различни аспекти. По този начин учениците с трудности няма да се чувстват маргинализирани, а ще са по-предразположени да посещават училище.

Практиките, които споделих по горе, свързани с броя на учениците в клас и продължителността на учебни час, са само някои от предпоставките за намаляване броя на отпадналите ученици от училище през последните години.

– Мотивирана ли сте да приложите добрите практики за решаване на проблема в ПГТ – Габрово?
– За мен престоят Португалия беше едно емоционално и вдъхновяващо преживяване. Върнах се изключително мотивирана и ще се опитам да заредя с тази емоция всички мои колеги, като споделям наученото и преживяното, след което съвместно да продължим работа в посока обогатяване формите и методите на ежедневна дейност за постигане на по-висока ефективност при превенцията на отпадане на ученици от училище.

Подкрепата на Европейската комисия за изготвянето на настоящата публикация не представлява одобрение на съдържанието, което отразява гледните точки само на авторите и не може да се търси отговорност от Комисията за всяка употреба, която може да бъде използвана за информацията, съдържаща се в нея.

Новини

Областна среща акцентира върху ранното включване на децата в образованието

Published

on

ОУ „Христо Ботев“ – Севлиево бе домакин на изнесена междуинституционална среща на Областния координационен център по Механизма за обхват с представители на училища и детски градини от общини Севлиево и Дряново. Участниците имаха възможността да дискутират по темата „Подобряване обхвата на рискови групи“.

Допълнителни усилия трябва да бъдат насочени към 4-годишни деца, които не са обхванати в подготвителни групи, както и новоотпаднали ученици на възраст 9–13 години, с цел предприемане на навременни мерки за превенция на отпадането.

Акцент беше поставен върху значението на ранното включване в образователния процес и необходимостта от целенасочена работа с децата и семействата им за преодоляване на културологични, социални и емоционални бариери.

Отчетени бяха положителни резултати от реализираните обходи и предприетите дейности на екипите за обхват на местно ниво – за по-малко от две седмици четири деца са обхванати отново в образователната система. ОУ „Христо Ботев“ – Севлиево представи „Иновативни проекти и партньорства за задържане и мотивиране на ученици“, като беше отчетен постигнат 90% обхват.

Четири ключови проекта допринасят за повишаване мотивацията и ангажираността на учениците, като важна роля играе и новото оборудване в STEM лабораториите по роботика, природни науки и математика.

Беше подчертана значимостта на доброто взаимодействие с образователен медиатор и обществен възпитател, особено при работата с деца в риск от отпадане от кв. Балабанца. Обсъдени бяха актуални случаи на деца и ученици в риск от отпадане, както и планирани обходи и срещи с родители по Проект BG05SFPR001-1.002-0002 „Достъп до образование за всяко дете – Габрово“.

В заключение заместник областният управител Иван Любомиров потвърди значението на координираните усилия между институциите и прилагането на добри практики за задържането на децата и учениците в образователната система.

Зареди още

Новини

Подписаха договора за ремонт на бившето училище Радион Умников

Published

on

Кметът на Габрово Таня Христова и управителят на „Вертикал 90“ ЕООД Симеон Кръстев подписаха договор за ремонт и преустройство на сградата на бившето училище „Радион Умников“, информираха от общинската администрация. Емблематичната сграда ще се превърне в Център за дигитални умения и иновации.

Кметът Таня Христова подчерта, че обектът е знаков за развитието на града и за изпълнението на волята на дарителя, а ремонтът трябва да бъде изпълнен качествено и в срок.

От своя страна Симеон Кръстев заяви, че не очаква пречки при изпълнението на проекта. Центърът ще предлага модерна образователна среда с учебни зали, лаборатории, зона „Роботика“ с LEGO® Education, както и пространства за иновации, обучения и събития.

Зареди още

Новини

ПТГ „Д-р Никола Василиади“ откри новата си спортна зала „Арена Механо“

Published

on

Днес, 19 декември, в деня на патронния си празник, Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, тържествено откри новата си спортна зала „Арена Механо“.

Събитието съвпадна с честването на 130-годишния юбилей на гимназията и се превърна в израз на приемственост между традициите, постиженията и стремежа към развитие.

Официалната церемония започна с ритуал по издигане на националния флаг, поднасяне на венец пред паметника на д-р Василиади и водосвет за здраве и успех.

Лентата на новата зала бе прерязана от кмета на Габрово Таня Христова, председателя на Общинския съвет Климент Кунев, областния управител Мария Башева, директора на гимназията Корнелия Мотова и Юлия Влаева, РУО – Габрово.

В рамките на събитието бяха представени спортните отбори на училището – по футбол, хандбал, волейбол, баскетбол, крикет и боче, които успешно защитават името на гимназията и Габрово на различни състезания.

По повод юбилея Община Габрово връчи на ПТГ „Д-р Никола Василиади“ Юбилейна грамота за значим принос към развитието на техническото образование, професионализма и връзката между образование, бизнес и общество.

В приветствието си областният управител Мария Башева подчерта, че новата „Арена Механо“ е модерно място не само за спорт, но и за изграждане на характери чрез труд, дисциплина и постоянство.

Кметът Таня Христова изтъкна, че 130-годишната история на гимназията е пример за устойчивост и отдаденост на знанието, а новата спортна зала е „пространство, което ще вдъхновява младите хора да се развиват, да спортуват и да мечтаят“.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица