Свържи се с нас

Новини

Григоров: Купуването на два електромобила в условията на криза е излишно!

Published

on

В дневния ред на заседанието на Общински съвет – Габрово през изминалата седмица бе включено предложение на кмета на община Габрово Таня Христова за „закупуването на 2 броя електромобили за нуждите на габровското ОП „Регионално депо за неотпасни отпадъци“. Общинският съветник, областен председател и ръководител на групата на БСП – Габрово в местния парламент Николай Григоров заяви, че решението предизвиква сериозно безпокойство и несъгласие в групата на социалистите.

Според предложението на кмета Таня Христова закупуването на двата електромобила трябва да се реализира чрез схема за насърчаване употребата на електрически превозни средства и Инвестиционната програма за климата с Национален доверителен екофонд. Като Нацоналният доверителен екофонд осигурява финансиране на 20 000 лева за един автомобил.

А в случая финансирането ще бъде, в размер на 40 000 лева, като от своя страна Общината трябва да даде 90 хил. лева. Това е и поводът за разговор с Николай Григоров.

– Какво буди безпокойство сред общинските съветници от групата на „БСП за България“, г-н Григоров?
– Доколкото успяхме да се доберем до някаква информация, средства за покупката на тези автомобили, които не са никак малко – 90 хил. лева, ще трябва да се осигурят от Бюджета за 2021 г.

– Защо възразявате за покупката на електромобилите?
– В ситуация като днешната, в условията на КОВИД-19 не само в общината, но и в страната, закупуването на електромобил е един лукс, който според нас габровската община не може да си позволи. Не само защото средствата, които ще се използват, са от местните данъци – от таксите за битовите отпадъци. А защото тези средства трябва да се използват единствено именно за дейности, свързани с управлението на отпадъците – почистване, депониране и т.н.

Освен това тази година за известен период от време част от търговците бяха освободени от тези такси и наеми, именно защото в началото на пандемията няколко месеца те не работеха. По-късно постъпиха искания за намаляване на такса смет и от други търговски обекти. Габровската левица и лично аз, смятаме, че след Нова година ще постъпят още доста искания за намаляне и освобождаване от плащането на такса смет, тъй като, поради развитието на пандемията, няма как всички обекти и особени онези, свързани с търговията и услугите да функционират. Някои от тях работят с намален капацитет, а други направо затварят – дискотеки, нощни заведения, клубове.

Освен тях ще добавим и други търговски обекти – магазини за нехранителни стоки, малки магазинчета, МОЛ-овете също ще изпитват затруднения, търговците, които са платили тротоарно право, за да пласират стоките си и т. н.

Фирмите в сферата на услугите, които са немалко в Габрово, също свиват своята дейност, а други я преустановяват, тъй като не могат да работят дистанционно. При тази ситуация Общината да си позволи да харчи 90 000 лева за електромобили е като пир по време на чума. Приемам доводите, че наистина ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“ има нужда от автомобили, с които да се извършва дейността, свързана с контрола на чистотата на града.

– Но защо електромобили?
– Наистина възниква въпросът защо трябва да се купуват скъпите електомобили, вместо да се купи нов, значително по-евтин автомобил, с който ще може да се достига до всички труднодостъпни места в общината. А аз и колегите ми не сме убедени, че с електромобил може да се достигне безпроблемно до всички точки на общината, особено през зимата.

Защото, пак казвам, има по-евтини високопроходими автомобили и то нови, чиято поддръжка не е много по-скъпа от тази на електромобилите. Аргументацията е, че електромобилите са значително по-евтини като поддръжка, което вероятно е така.

А мотивировката, която е приложена към предложението на кмета Таня Христова за купуването на двата електромобила, не е добре издържана.

– Какъв е мотивът?
– Че обикновените автомобили имат голям разход, че гаранционният срок е за сметка на търговеца и т.н. Като в обосновката към предложението е посочено, че годишните разходи на един бензинов автомобил са в размер на 5 488 лева, а на електромобила, който е освободен от годишен данък МПС те са общо – 717, 60 лева.

– Колко са автомобилите, с които разполага ОП „Регионално депо за отпадъци“ в момента?
– С два. Единият автомобил е на 5 години, а другият – на повече от 15. Но купуването на два електромобила по никакъв начин няма да повиши ефективността от работата на инспекторите, тъй като тя не зависи от това с какво превозно средство се возят, а доколко стриктно изпълняват задълженията си. Дейността на депото и доколко то ефективно си върши работата, ще бъде оценявана в началото на идващата година.

Но пак повтарям, ние считаме за каприз на Общината и на кмета на града Таня Христова да се купуват непременно електромобили с мотива, че видите ли, те са икономични и прочие. Смятаме, че тази покупка не е по нашия джоб. И то в момент, когато трябва внимателно да следим харченето на всеки лев.

А и когато става дума за промяна на Бюджета, свързана с инвестиции, считам, че те трябва да са насочени към инфраструктурни проекти. Между другото, едната от точките в дневния ред на предстоящото заседание на Общински съвет е свързана с актуализация на инвестиционната програма, където част от средствата, предвидени за културни институти, се насочват към проект, чрез който да се изгради съврменна писта за лека атлетика на стадион „Христо Ботев“.

Приемам да се осигурят средства за нейното изграждане. Приемам да се изразходват средства и за инвестиции в инфраструктура, която би облекчила живота на хората в крайните квартали и по селата.

Отварям една скоба – изследването, което беше направено от Института за пазарна икономика във връзка с новия план на Габрово показа, че рязко се увеличава броят на хората, които се регистрират със свой настоящ адрес по селата.

Тази година пандемията изостри желанието на доста габровци не само да се регистрират в селата на областта, но и да се заселят трайно в тях. Освен това, приемайки, че постъпленията от такса смет са достатъчни, се задават въпроси защо те не се инвестират в създаването на нови контейнери от типа на подземните, които са съвременни и модерни.

А и това е пътят, по който трябва да се върви. Затова питам отново, защо при това нямане, на което сме свидетели и което в следващите месеци има вероятност и да нарасне, защо си позволяваме лукса да имаме още електромобили. Какъв е този каприз?! Това скъпо удоволствие, което според нас в този момент е излишен лукс за няколко човека, които се възползват от него.

А ще платим всички ние, с нашите пари тези 90 000 лева, които не са никак малко. Ето защо ние считаме, че това е поредният пример за нецелесъобразно изразходване на общинските финанси, особено в днешната трудна икономическа ситуация, свързана с КОВИД-19. Без солидна икономическа обосновка, без да се посочи с какво ще се подобри работата на ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“, без да се правят разчети за по-дългосрочни инвестиции в инфраструктура.

Считаме, че в случая с лека ръка се пилеят парите на габровци, които не се изкарват никак лесно.

– Колко са електромобилите в момента на Община Габрово?
– Два. Единият се използва от РЕМО „Етъра“, а другият от Общината. Пак повтарям, считам за нецелесъобразно да се харчат пари за електромобил за ОП „РДНО“. Ако наистина наличният им автомобил не е в добро състояние, харчи много гориво, поддръжката му е скъпа, би могло да се купи един нов по-високопроходим значително по-евтин, с което да си изпълняват задълженията.

Да, съгласен съм, че наистина електромобилите са транспортът на бъдещето, но ние не сме стигнали до етапа, в който можем да си го позволим. Просто няма достатъчно пари, така да се каже.

– Колко са зарядните станции за електромобили в община Габрово?
– Една и тя се намира в Общината, и вероятно там ще се и паркират.

– Сега се предлага купуването на два електромобила, а електротранспортът (тролейбусният транспорт) в Габрово настоящото управление на Общината го ликвидира, защо?
– Тролейбусният транспорт беше екологичен, удобен, евтин, но и аз питам защо трябваше да се нарежат тролейбусите, електропроводната мрежа, да се премахнат стълбовете и унищожи подземната инфраструктура.

Едва сега ли разбрахме, че това е транспортът на бъдещето? Къде бяха преди няколко години същите тези управляващи, когато ни убеждаваха, че тролейбусният транспорт е отживял времето си, морално остарял и че е много по-добре да имаме автобуси на метан, отколкото тролейбуси.

Или тук става дума за интересите за единици хора? Извинете, но и за електромобилите е същото. Кой ще ги ползва – един определен кръг хора, а ще плащаме всички. Затова повтарям, че това е излишно удоволствие в условията на криза.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Любопитно

Програма за Деня на Карнавала в Габрово

Published

on

Зареди още

Новини

Таня Христова издигна знамето на Габрово за Празника на града (снимки)

Published

on

Кметът Таня Христова издигна знамето на Габрово за Празника на града. Днес, 17 май, нашият град навършва 164 години.

Точно в 10.00 часа, на площад „Възраждане“, под музикалния съпровод на Оркестър „Габрово“ и пред строя на Ученическия гвардейски отряд към ПТГ „Д-р Никола Василиади“, на пилоните пред сградата на Общината габровският кмет тържествено издигна знамето на града.

Ритуалът бе уважен от председателя на Общински съвет – Габрово Климент Кунев, областния управител на Габрово Мария Башева и заместника ѝ Иван Любомиров, зам.-кметовете на Габрово инж. Николай Меразчиев, Невена Минева и Мария Йозова, общински съветници, секретаря на Общината Полина Тихова, ръководители на културни институции, учебни заведения и граждани.

По традиция инициативите по случай Деня на Габрово продължават през целия ден. Празничната програма за Деня на Габрово започна в 9.30 ч. в Храма Успение на Св. Богородица”, където архиерейският наместник Руслан и габровски свещеници отслужиха Молебен за здраве и благополучие.

Церемонията по издигане знамето на града на площад „Възраждане“ бе последвана от инициативата  „Нарисувай Габрово“, в която се включиха ученици от габровските училища.

През целия ден в изложбената зала на Старо школо в МАИР Боженци ще се проведе изложба и ателие „Боженци – сградите разказват“, където посетителите ще могат да пишат с паче перо и мастило, а в Музея на хумора и сатирата се провеждат ателиета за изработване на карнавални маски на всеки кръгъл час.

Художествена галерия „Христо Цокев“ ще организира детско арт ателие на тема „Моят карнавал“, а в Детския отдел на РБ „Априлов-Палаузов“ се организира ателие за изработване на карнавални маски.

През деня, в 11.00, 14.00 и 18.00 часа, ще се проведат специализирани обиколки на театър ДТ „Рачо Стоянов“. Публиката ще има възможност да разгледа театъра, да се запознае с актьорите и да се качи на сцената.

И още, в близост до църквата „Успение Богородично“, ще се проведе традиционен благотворителен кулинарен базар, организиран от Женско благотворително дружество „Майчина грижа“, като събраните от него средства ще се използват за връчване на еднократна парична награда на зрелостници с отличен успех и в затруднено финансово положение.

В обедните часове градинката на Глинени гърнета ще бъде домакин на концерт от популярна и джазова музика, с участието на „ОРКЕСТЪР ГАБРОВО“.

Празничният за Габрово 17 май, ще продължи с церемонията „Дарования и постижения“, която ще се проведе в 16.00 часа в зала „Възраждане“.

След това, в 17.00 часа, Регионален исторически музей – Габрово и НЧ „Христо Ботев 1929 г.” – с. Донино ще организират Празник на щирника в Дечкова къща.

В 17.30 часа в Художествена галерия „Христо Цокев“ ще се открие изложба „Живопис, графика, скулптура“, посветена на празника на Габрово.

Празничната вечер ще продължи с концерт „The best of Vassil Petrov“, който ще започне в 19.00 часа на пл. „Възраждане“. В програмата ще участват Васил Петров (вокалист), Живко Петров (пиано), Радослав Славчев – Riverman (бас), и Димитър Семов (барабани).

В 19:30 часа Ротари клуб – Габрово ще организира благотворителен маскен бал в ресторанта на хотел „Мак“. Събраните средства ще подпомогнат детски културни и спортни дейности в града. По традиция карнавалните костюми са задължителни, като немаскираните плащат двойно, а маскираните – едва 100 лв.

Празничният ден ще завърши с концерт на група RDMK в 20.30 часа на пл. „Възраждане“.

Зареди още

Новини

17 май е Денят на Габрово

Published

on

Годината 1860-та е знакова за развитието на Габрово. Тогава официалните власти решават габровският район да се отдели от Търново и да бъде признат за град.

Писмено свидетелство за този акт е приписката на йеромонах Неофит Георгиев Соколски, оставена в църковно-учителен сборник от съкратени жития на светци, разположени по дните на годината „Пролог за месеците юни, юли и август 1764 г.“.

Тя гласи:

„1860, майа 4, нашето село Габрово ся провозгласи град от тяхно превозходителство Търновский и Рухчушкий пашли.“ Ценното издание, което пази паметта за акта на провъзгласяването на Габрово за град, се съхранява от Архиерейското наместничество в храм „Успение на Пресвета Богородица“.

По повод отбелязването на Деня на Габрово за 164 път, културните институти в града ще отворят врати за всички желаещи, а денят ще бъде неучебен за учениците. Всички зони за платено паркиране ще бъдат безплатни, за да се осигури максимално удобство за гражданите и гостите на града.

Как ще бъде отбелязан Празникът на Габрово можете да научите оттук.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица