Свържи се с нас

Новини

Григоров: Купуването на два електромобила в условията на криза е излишно!

Published

on

В дневния ред на заседанието на Общински съвет – Габрово през изминалата седмица бе включено предложение на кмета на община Габрово Таня Христова за „закупуването на 2 броя електромобили за нуждите на габровското ОП „Регионално депо за неотпасни отпадъци“. Общинският съветник, областен председател и ръководител на групата на БСП – Габрово в местния парламент Николай Григоров заяви, че решението предизвиква сериозно безпокойство и несъгласие в групата на социалистите.

Според предложението на кмета Таня Христова закупуването на двата електромобила трябва да се реализира чрез схема за насърчаване употребата на електрически превозни средства и Инвестиционната програма за климата с Национален доверителен екофонд. Като Нацоналният доверителен екофонд осигурява финансиране на 20 000 лева за един автомобил.

А в случая финансирането ще бъде, в размер на 40 000 лева, като от своя страна Общината трябва да даде 90 хил. лева. Това е и поводът за разговор с Николай Григоров.

– Какво буди безпокойство сред общинските съветници от групата на „БСП за България“, г-н Григоров?
– Доколкото успяхме да се доберем до някаква информация, средства за покупката на тези автомобили, които не са никак малко – 90 хил. лева, ще трябва да се осигурят от Бюджета за 2021 г.

– Защо възразявате за покупката на електромобилите?
– В ситуация като днешната, в условията на КОВИД-19 не само в общината, но и в страната, закупуването на електромобил е един лукс, който според нас габровската община не може да си позволи. Не само защото средствата, които ще се използват, са от местните данъци – от таксите за битовите отпадъци. А защото тези средства трябва да се използват единствено именно за дейности, свързани с управлението на отпадъците – почистване, депониране и т.н.

Освен това тази година за известен период от време част от търговците бяха освободени от тези такси и наеми, именно защото в началото на пандемията няколко месеца те не работеха. По-късно постъпиха искания за намаляване на такса смет и от други търговски обекти. Габровската левица и лично аз, смятаме, че след Нова година ще постъпят още доста искания за намаляне и освобождаване от плащането на такса смет, тъй като, поради развитието на пандемията, няма как всички обекти и особени онези, свързани с търговията и услугите да функционират. Някои от тях работят с намален капацитет, а други направо затварят – дискотеки, нощни заведения, клубове.

Освен тях ще добавим и други търговски обекти – магазини за нехранителни стоки, малки магазинчета, МОЛ-овете също ще изпитват затруднения, търговците, които са платили тротоарно право, за да пласират стоките си и т. н.

Фирмите в сферата на услугите, които са немалко в Габрово, също свиват своята дейност, а други я преустановяват, тъй като не могат да работят дистанционно. При тази ситуация Общината да си позволи да харчи 90 000 лева за електромобили е като пир по време на чума. Приемам доводите, че наистина ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“ има нужда от автомобили, с които да се извършва дейността, свързана с контрола на чистотата на града.

– Но защо електромобили?
– Наистина възниква въпросът защо трябва да се купуват скъпите електомобили, вместо да се купи нов, значително по-евтин автомобил, с който ще може да се достига до всички труднодостъпни места в общината. А аз и колегите ми не сме убедени, че с електромобил може да се достигне безпроблемно до всички точки на общината, особено през зимата.

Защото, пак казвам, има по-евтини високопроходими автомобили и то нови, чиято поддръжка не е много по-скъпа от тази на електромобилите. Аргументацията е, че електромобилите са значително по-евтини като поддръжка, което вероятно е така.

А мотивировката, която е приложена към предложението на кмета Таня Христова за купуването на двата електромобила, не е добре издържана.

– Какъв е мотивът?
– Че обикновените автомобили имат голям разход, че гаранционният срок е за сметка на търговеца и т.н. Като в обосновката към предложението е посочено, че годишните разходи на един бензинов автомобил са в размер на 5 488 лева, а на електромобила, който е освободен от годишен данък МПС те са общо – 717, 60 лева.

– Колко са автомобилите, с които разполага ОП „Регионално депо за отпадъци“ в момента?
– С два. Единият автомобил е на 5 години, а другият – на повече от 15. Но купуването на два електромобила по никакъв начин няма да повиши ефективността от работата на инспекторите, тъй като тя не зависи от това с какво превозно средство се возят, а доколко стриктно изпълняват задълженията си. Дейността на депото и доколко то ефективно си върши работата, ще бъде оценявана в началото на идващата година.

Но пак повтарям, ние считаме за каприз на Общината и на кмета на града Таня Христова да се купуват непременно електромобили с мотива, че видите ли, те са икономични и прочие. Смятаме, че тази покупка не е по нашия джоб. И то в момент, когато трябва внимателно да следим харченето на всеки лев.

А и когато става дума за промяна на Бюджета, свързана с инвестиции, считам, че те трябва да са насочени към инфраструктурни проекти. Между другото, едната от точките в дневния ред на предстоящото заседание на Общински съвет е свързана с актуализация на инвестиционната програма, където част от средствата, предвидени за културни институти, се насочват към проект, чрез който да се изгради съврменна писта за лека атлетика на стадион „Христо Ботев“.

Приемам да се осигурят средства за нейното изграждане. Приемам да се изразходват средства и за инвестиции в инфраструктура, която би облекчила живота на хората в крайните квартали и по селата.

Отварям една скоба – изследването, което беше направено от Института за пазарна икономика във връзка с новия план на Габрово показа, че рязко се увеличава броят на хората, които се регистрират със свой настоящ адрес по селата.

Тази година пандемията изостри желанието на доста габровци не само да се регистрират в селата на областта, но и да се заселят трайно в тях. Освен това, приемайки, че постъпленията от такса смет са достатъчни, се задават въпроси защо те не се инвестират в създаването на нови контейнери от типа на подземните, които са съвременни и модерни.

А и това е пътят, по който трябва да се върви. Затова питам отново, защо при това нямане, на което сме свидетели и което в следващите месеци има вероятност и да нарасне, защо си позволяваме лукса да имаме още електромобили. Какъв е този каприз?! Това скъпо удоволствие, което според нас в този момент е излишен лукс за няколко човека, които се възползват от него.

А ще платим всички ние, с нашите пари тези 90 000 лева, които не са никак малко. Ето защо ние считаме, че това е поредният пример за нецелесъобразно изразходване на общинските финанси, особено в днешната трудна икономическа ситуация, свързана с КОВИД-19. Без солидна икономическа обосновка, без да се посочи с какво ще се подобри работата на ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“, без да се правят разчети за по-дългосрочни инвестиции в инфраструктура.

Считаме, че в случая с лека ръка се пилеят парите на габровци, които не се изкарват никак лесно.

– Колко са електромобилите в момента на Община Габрово?
– Два. Единият се използва от РЕМО „Етъра“, а другият от Общината. Пак повтарям, считам за нецелесъобразно да се харчат пари за електромобил за ОП „РДНО“. Ако наистина наличният им автомобил не е в добро състояние, харчи много гориво, поддръжката му е скъпа, би могло да се купи един нов по-високопроходим значително по-евтин, с което да си изпълняват задълженията.

Да, съгласен съм, че наистина електромобилите са транспортът на бъдещето, но ние не сме стигнали до етапа, в който можем да си го позволим. Просто няма достатъчно пари, така да се каже.

– Колко са зарядните станции за електромобили в община Габрово?
– Една и тя се намира в Общината, и вероятно там ще се и паркират.

– Сега се предлага купуването на два електромобила, а електротранспортът (тролейбусният транспорт) в Габрово настоящото управление на Общината го ликвидира, защо?
– Тролейбусният транспорт беше екологичен, удобен, евтин, но и аз питам защо трябваше да се нарежат тролейбусите, електропроводната мрежа, да се премахнат стълбовете и унищожи подземната инфраструктура.

Едва сега ли разбрахме, че това е транспортът на бъдещето? Къде бяха преди няколко години същите тези управляващи, когато ни убеждаваха, че тролейбусният транспорт е отживял времето си, морално остарял и че е много по-добре да имаме автобуси на метан, отколкото тролейбуси.

Или тук става дума за интересите за единици хора? Извинете, но и за електромобилите е същото. Кой ще ги ползва – един определен кръг хора, а ще плащаме всички. Затова повтарям, че това е излишно удоволствие в условията на криза.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

АГ-отделението в Севлиево временно спира работа, поради недостиг на кадри

Published

on

Акушеро-гинекологичното отделение на МБАЛ “Д-р Стойчо Христов” в Севлиево временно спира работа, поради кадрови дефицит, информираха от здравното заведение. За да се обезпечат дежурствата, са необходими още двама лекари с придобита специалност по акушерство и гинекология.

Болницата вече обяви свободните работни места, като предлага на кандидатите: атрактивно възнаграждение, възможности за обучение по различни програми у нас и в чужбина, добра материална база и допълнителни социални придобивки.

Задължително е да имат специалност по гинекология.

През годината в отделението са дошли на бял свят 63 бебета, през последните три месеца има 7 раждания.

Проблемът с недостига на кадри е бич за лечебните заведения в цялата страна, но от болницата правят всичко възможно да осигурят необходимите условия за нови попълнения.

Зареди още

Любопитно

Валидираха пощенска марка “225 години от рождението на Колю Фичето”

Published

on

Заместник – кметът на Община Дряново Диляна Джеджева, областният управител на Габрово Мария Башева и доц. д-р Стоян Дечев от катедра „Плакат и визуална комуникация“ в Национална художествена академия валидираха пощенска марка, посветена на възрожденския майстор Колю Фичето.

Официалната церемония по създаване на пощенско-филателното издание „225 години от рождението на Колю Фичето“ се проведе днес, 25 ноември, в Исторически музей – Дряново.

Събитието беше открито от Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, който приветства гостите на музея и подчерта, че моментът е специален, тъй като се случва в постоянната експозиция „Колю Фичето: живот и творчество“, в родния град на Първомайстора – Дряново.

Стефан Трифонов, ръководител на Областна пощенска станция – Габрово, запозна присъстващите със заповедта на транспортния министър, издадена по повод създаването на марката. Пощенско-филателното издание е с размер 25х50 мм, с номинална стойност от 1,50 лева и с тираж от 5 500 бр.

След официалното пускане на изданието в употреба, специалният пощенски печат е предоставен за три работни дни за ползване на пощенска станция 5370 – Дряново, след което ще бъде предаден за съхранение в хранилището на МТС.

Художник на пощенската марка е доц. Стоян Дечев. Той спечели проведен конкурс за пощенско-филателно издание, който Министерство на транспорта и съобщенията организира повод 225 години от рождението на Колю Фичето.

„Темели – означава основи! Шаул – означава отвес! Гония и терзия – означават либела или нивел! Уста – означа майстор! Колю Фичето е в темелите на българския строителен гений! Той е отвесът, по който се е въздигала нашата архитектура. Той е нивелът и либелата, по която са се равнявали всички следващи поколения! Той е кулата – камбанария в нашата балканска архитектура, такава, каквито е правил на много места в страната. На печата пише: Уста Колю Фичето! Това е знак за качество, трайност, дълговечност, чест и достойнство – неща, които в нашия съвременен свят са в остър дефицит“, заяви доц. Дечев.

В своето изказване той отбеляза още, че Дряново е прочуто и с други свои майстори и школа, което според него е доказателство, че в културата няма малки и големи народи, или велики сили! „Надявам се, че тази пощенска марка ще бъде едно от признанията за величието на този Човек и една малка тухличка в строежа и сградата на българската архитектура“, добави още авторът на пощенско-филателно издание.

В своето обръщение Диляна Джеджева отбеляза, че днешното събитие е достоен завършек на честванията от Националната програмата, посветена на 225 години от рождението на Колю Фичето, което се организира под патронажа на Министерство на културата.

Марката бе дарена на Исторически музей – Дряново от Областен управител на област с административен център Габрово Мария Башева, а пощенският плик с изданието, печат върху него и подпис от автора му, получи Иван Христов.

Зареди още

Крими

Двама „мутреещи“ на пътя раздаваха юмруци и шамари на 65-годишен

Published

on

Полицията установи двама мъже, на 19 и 26 години, нанесли на пътя побой над 65-годишен. Неприятният инцидент се разиграл вчера, 24 ноември, следобед край Дряново.

Около 15.40 часа, от 65-годишен мъж подал сигнал в полицията, че при управление на автомобила си в посока Велико Търново бил застигнат и заставен да спре от лек автомобил “Ауди А6“.

От колата изскочили две непознати за него лица, които му нанесели удари в областта на лицето, след което напуснали мястото в посока Велико Търново.

В резултат от проведените незабавни оперативно-издирвателни мероприятия били установени и задържани извършителите на деянието. Това били двамата мъже на 26 и 19 години, извършили деянието.

По случая в РУ-Дряново е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица