Култура
Широко отворени очи, виенски модернизъм и театрална експресивност

Широко отворете очи за потока на съзнанието си. Това ви предлага Габровският драматичен театър в последната си постановка „Лейтенант Густл. Да обичаш живота“ на режисьора Васил Дуев. Премиерата събра не само любители на театъра, но и литературни ценители вечерта на 14 юли на сцената на ДТ „Рачо Стоянов“.
Постановката е сценична адаптация на режисьора по новелата „Лейтенант Густл“ от австрийския писател и драматург Артур Шницлер. Хореографията в спектакъла е направена от Магдалена Славчева и Найден Банчевски.

С проницателната точност на психоаналитик, Шницлер ще ви пренесе във Виена от началото на ХХ век, а Васил Дуев ще ви разкрие колебливата деликатност на човешката душа, самозаблудата ѝ за накърнено честолюбие, ненужната ѝ решителност, възторжената ѝ радост на предначертана свобода. Темата за ценностите е винаги актуална, променя се само интензитетът на интереса ни към нея. Нужна ни е нова рефлексия на това, което ни се случва тук и сега. Нужно ни е преосмисляне на света около нас и света в нас. Нужно ни е дори ренесансовото самочувствие за значимостта на човешката природа. „Лейтенант Густл. Да обичаш живота“ ще ви даде откровението да бъдете себе си и възможност за избор: какво е чест, дълг, достойнство, смисъл и истина. Ще ви изправи пред разделителната линия между вашите желания и амбицията ви да желаете. Ще ви постави пред везните на пропуснатите възможности, защото „загубиш ли честта си, губиш всичко“, както сам възкликва лейтенат Густл. Ще ви покаже изящество, красота и любов, които имаме в живота си, но не се осмеляваме да познаем.

Силен и въздействащ образ изгражда актьорът Любен Попов, който влиза в ролята на лейтенат Густл. Със задълбочен психологизъм и умело боравене с богатия арсенал от театрални изразни средства, той въвежда зрителя в необятния и променлив мисловен свят на героя си. Неговата актьорска игра размива границата между зрителското възприятие на героя и отъждествяването с него. Лейтенант Густл се превръща във ваш познат или ви напомня за самите вас. Публиката не гледа отчуждено отстрани, а деликатно е поканена да надникне в съзнанието на лейтенанта.
За този умел преход между действие и съзнание помага режисьорското решение да вкара познатия още от времето на атическата трагедия колективен персонаж на хора. Тук хорът е другото главно действащо лице, проявление на мислите и чувствата на героя, а не коментатор на системата от събития в сюжетната линия на постановката. Актрисите Магдалена Славчева и Адриана Димова майсторски се превъплъщават в персонифицирания поток на съзнанието, въображаеми духове, които неотлъчно следват героя си в екзистенциалните му терзания. Те са допълващото отражение на цялостния образ на лейтенант Густл, неговото неосъзнато анализиране на случващото му се в живота.

Многобройни роли, важни за драматургичното разгръщане на спектакъла, пресъздават актьорите Тони Христова и Найден Банчевски. Лекотата на тяхната игра умело рисува пъстрия свят на австро-унгарска Виена от началото на ХХ век. А в една от сцените те подаряват на публиката неочаквано въздействащо изяществото на копнежа и смелостта да желаеш.

Сценографията е стилизирана до най-необходимото за случването на спектакъла, но експресивността на театралния език на Васил Дуев се развихря в пълната си широта. Тук ще видите отново умела игра със светлини и сенки, картини, които визуално доразвиват многопластовата сюжетна линия. Ще видите сцена от самия живот, какъвто е – пълнокръвен, живототворящ, истински и чувствен, и ще забравите, че сте в театрална зала, защото ще съпреживеете всичко като част или спомен от вашия живот. Музикалният подбор на фрагменти от произведения на Шуберт, Прокофиев и Йохан Пахелбел, е направен от режисьора.

„Лейтенант Густл. Да обичаш живота“ е четвъртата постановка на режисьора Васил Дуев с трупата на ДТ „Рачо Стоянов“. През последните две години той създаде на габровска сцена едни от най-смелите и експресивни спектакли от репертоара на театъра: „Истината или се осмеляваш”, 2019 г., „Начало на спектакъла“, 2019 г. и „Орото ламя е“, 2020 г. Артур Шницлер е определян от изследователите като проницателен аналитик и познавач на човешката психика, ироничен наблюдател на обществените процеси от края на XIX и началото на ХХ век. По времето когато излиза новелата му „Лейтенант Густл“ е бил на служба като главен лекар в австрийската кралско-имперска армия. Има запазен документ в офицерските архиви от това време, където се вижда, че е бил обвинен в „уронване и унижаване честта и авторитета на австро-унгарската армия“ за съчиняването и публикуването на новелата. А на нея Шницлер дължи авторитета си като ярък представител на виенския модернизъм в литературата. По новелата му „Като насън“ режисьорът Стенли Кубрик създава филма „Широко затворени очи“ през 1999 г.

Последната премиера за сезона на Габровския драматичен театър ще бъде на спектакъла „Руски вечери с микроскоп“ на режисьора Петринел Гочев от цикъла „Театър на маса“. Тя ще се състои на 21 юли 2020 г., от 19.00 часа на сцената на ДТ „Рачо Стоянов“.
Преди това на 16 юли от 19.00 часа ще бъде второто представление на „Салиери“ на реж. Петринел Гочев, а на 23 юли от 19.00 часа публиката може отново да се срещне с „Мечтата на Наташа“ на реж. Ана Батева. Двете постановки ще се играят на сцената на габровския театър.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
В музей „Етър“ бе открита изложба „Жените носят света“

В музей „Етър“ беше открита впечатляващата изложба „Жените носят света“ – 42 фотографии на американската визуална художничка Лекха Сингх, посветени на силата, устойчивостта и тихия героизъм на жените по целия свят.
Всяка снимка разказва история – за ежедневието, борбите, красотата и непоклатимата вътрешна сила на жените от различни култури и континенти. На откриването присъства Карли Блакмен – представител на екипа на Лекха Сингх. Това е първата международна изложба, показвана в новия Музеен център на „Етър“ – важен момент за развитието на музея и за културния живот на Габрово.
Домакини на събитието бяха Таня Христова – кмет на Габрово и проф. д-р Светла Димитрова – директор на музей „Етър“.
Сред гостите, уважили откриването, бе Мария Башева-Венкова – Областен управител на област с административен център Габрово.


Култура
Мобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща

В Икономовата къща към Исторически музей – Дряново се състоя откриването на мобилната изложба „ГРЕХЪТ“ – ключов етап от новия изследователски и експозиционен проект на Музея на хумора и сатирата. Тя представя съвременен поглед към 50 стенописни копия, създадени през 70-те години, чрез които се изследва темата за греха и нейните визуални проявления в българската църковна традиция.

Изложбата е организирана в 28 табла, проследяващи създаването на колекцията, пътя на образите през времето и мястото им в днешното визуално въображение. Заместник-директорът на Музея на хумора и сатирата Нела Рачевиц откри събитието и подчерта, че мобилната изложба е замислена като междинна „платформа за размисъл“, която прави видими резултатите от продължаващите проучвания и подготвя основата за обновяването на постоянната експозиция „Грехът“.
Тя акцентира върху задачата на музея да интерпретира наследството не буквално, а през съвременните културни, социални и психологически контексти.

Сава Христов – управител на Галерия „Видима“ и ръководител на проекта „Грехът – изследователски и изложбен проект“, открои интензивната и ползотворна работа по него, значимостта на изготвените изследователски и интерпретативни анализи и добавената стойност на професионалните контакти, изградени в хода на изпълнението.

Официален гост беше заместник-кметът на Община Дряново Диляна Джеджева. Подчертано бе значението на партньорството между институциите и споделения стремеж към съвременна интерпретация на културното наследство. Директорът на Исторически музей – Дряново Иван Христов приветства гостите и отбеляза, че за институцията е чест дряновската публика първа да види тази работна фаза от бъдещата експозиционна трансформация.

Проектът обединява експерти от различни области: проф. Райна Гаврилова (история на културата, СУ); гл. ас. Владимир Димитров (история и теория на изкуството, НБУ); д-р Слава Янакиева (НБУ); организационният психолог Светослав Стоев; карикатуристът Чавдар Николов („Прас Прес“); Татяна Цанкова – бивш директор на музея. Теренните изследвания, осъществени от Илина Пенева и Иво Делийски, обхващат църкви и манастири в Ябланица, Бачково, Чурилово, Курило, Лозно, Лешко, Рилския и Троянския манастир и др.
Събраната документация разкрива картина на съхранени и загубени стенописи – свидетелства за традиция, памет и забрава. Централният акцент на изложбата е многопластовият прочит на образите.

„Грехът“ ги представя не като назидателни символи, а като живи културни форми, чиито значения се променят във времето. Архивни кадри, полеви фотографии, документи и експертни анализи се преплитат, за да покажат как грехът се пренася от морална категория към културен въпрос – и как може да бъде представен в музейна среда днес.
Материалите и изводите от проекта ще бъдат в основата на обновената постоянна изложба „Грехът“, чието разработване предстои. Паралелно се подготвят уебсайт и монография, които ще обединят научната и визуална документация.

Проектът „Грехът – изследователски и изложбен проект“ се реализира с подкрепата на Министерството на културата, в партньорство с Исторически музей – Дряново и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.


Култура
„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.
Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.
„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“
На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.
„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“
Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.
„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“
Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.
„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“
Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.
Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.


-
Кримипреди 2 дниКола блъсна неправилно пресичащ в центъра на Габрово
-
Любопитнопреди 2 дниГаброво грейва в коледна светлина тази вечер!
-
Кримипреди 2 дниТежка катастрофа със загинал на обходния път на Габрово
-
Новинипреди 5 дниГаброво се обединява за Иван и Ванеса в „The Golden Circle“
-
Новинипреди 5 дниНазначават психолози и педагогически съветници ще бъдат в 8 учебни заведения
-
Новинипреди 5 дниОт понеделник може да се сменя личния лекар
-
Културапреди 5 дниМобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща
-
Новинипреди 2 дниДжудистите ни със силно представяне на татамито сред 700 участници от 6 държави







