

Икономика
Габровският Хакатон започна
Състезанието Габрово Хакатон (#GabrovoHackathon) стартира с официална онлайн сесия, в която се включиха участници, ментори, жури и партньори. Инициативата се организира от Община Габрово, Областен информационен център – Габрово и Innovation Starter в рамките на добилия вече популярност и престиж Gabrovo Innovation Camp.
В приветствените си думи към участниците кметът на Община Габрово Таня Христова припомни хронологията – от първите стъпки на инициативата, започнала през 2016 година по идея на президента Росен Плевнелиев и Марку Маркула – към онзи момент президент на Комитета на регионите, до днешното издание, събрало като участници 16 отбора от цялата страна.

„За мен е голяма радост, че Gabrovo Innovation Camp е инициатива, която всяка година вдъхновява участниците да развиват идеите си, да ги реализират и да бъдат успешни“ – каза в приветствието си към участниците Таня Христова.
Управителят на Областен информационен център – Габрово Маринела Събева благодари на спонсорите и партньорите на състезанието – габровските фирми Стемо, Сиентия и Графиксофт, осигурили част от наградата; на Училищна Телерик академия, Европейски информационен център „Европа директно“, Технически университет – Габрово, Хюлет Пакард Ентърпрайз, Лирекс и FFW, както и на медийните партньори DevStyler и СофтУни.
Представени бяха различните етапи на състезанието, както и отделните отбори, които са се регистрирали по трите теми на Хакатона – КОД ЗЕЛЕНО, ГРАЖДАНИТЕ.НЕТ и ТУРИЗЪМ@ГАБРОВО.
С мотивиращи думи към участниците се обърнаха и част от менторите и журито на #GabrovoHackathon. Ето какво казаха те:

„Пожелах да се включа, за да помогна с каквото мога. От много години съм излязъл от Габрово. Градът ми даде много, странствал съм в различни държави, искам да предам опита си и това, което съм научил в годините на екипите и заедно да направим Габрово по-добър!“.
Христо Симеонов, водещ архитект в IBM – Прага

„Радвам се, че ще помогна за развитието на Габрово като град и като иновативен център на България. Вярвам, че това е възможно и може да се постигне. На всички участници желая успех и разчитайте на нашата помощ. Ние ще сме добронамерени и ще помагаме с всичко, с което можем“.
Ивайло Братанов, бизнес анализатор в Лирекс БГ

„Очаквам страхотни и креативни идеи, които имат голям потенциал и биха променили най-малкото България към по-добро. Радвам се, когато виждам, че младите хора се борят и искат промяна. Продължавайте да дерзаете и да създавате, да давате стойност на нашата мила родина и да си я направим много по-хубаво място за живеене. Ще бъда критичен, ще наблюдавам и ще оценявам идеите спрямо критериите и ще бъда изцяло отговорен да изберем най-добрите“.
Петър Шарков, изпълнителен директор на Фондация „Телерик академия“

„Поздравявам ви, че имате смелостта да създавате нови неща и да разчупвате статуквото. Точно от това имаме нужда. Живеем във време, което дава възможност да изпъкнат тези които мечтаят, имат смелост, искат да променят и внесат нещо ново. Сега е нашето време, сега е вашето време. Много съм щастлив като ментор, и ви обещавам да сме заедно, ще ви помагаме, ще ви даваме съвети, но и ще се учим от вас. Най-хубавото в цялото това събитие е процесът на взаимно учене“.
Ираван Хира, генерален директор на Хюлет Пакард Ентърпрайз
В рамките на #GabrovoHackathon участници от различни отбори от страната ще работят по създаването на иновативно мобилно приложение.
Състезанието ще се проведе онлайн на няколко етапа. До 17 юли отборите ще работят по тематични групи с представители на Община Габрово и Innovation Starter за насочване по темата и доразвиване на идеите.
Ще бъдат селектирани 5 отбора, които да продължат работата си с ментори – професионалисти в следващия етап на инициативата.
Състезанието ще приключи на 12 септември, когато отборите, менторите и партньорите на #GabrovoHackathon ще се съберат за първи път на живо в Габрово, за официалното представяне на мобилните си приложения и награждаване на победителите.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации


За единадесета поредна година Министерство на труда и социалната политика обявява конкурс за годишната „Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“. В него могат да участват всички физически лица (български граждани) и юридически лица, регистрирани в България.
Основната цел на наградата е да насърчи развитието на социални иновации в подкрепа на социалното предприемачество. Чрез нея ще се постави акцент върху ролята на социалните предприятия и ще се повиши видимостта им. Ще бъдат удостоявани социални предприятия, кооперации, представители на бизнеса и неправителствения сектор, образователни и научни институции и организации, които допринасят за развитието на социалната икономика у нас.
Конкурсът ще се проведе в три категории: „Социални иновации, свързани със заетост“; „Социални иновации, свързани със социално включване“; „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“. Ще бъдат връчени три награди – първа, втора и трета (почетен плакет). Крайният срок за кандидатстване е 17.30 часа на 30.09.2025 г. Предложенията се подават на ел. адрес: si_nagrada@mlsp.government.bg.

Кандидатите представят следните документи на български език: формуляр за кандидатстване (по образец) и декларация (свободен текст), с която се удостоверява оригиналността на идеята. Ако документите съдържат лични данни, в декларацията е необходимо да се добави текст, с който декларатора дава съгласие МТСП да обработва личните му данни. Повече информация относно документите за кандидатстване, текста за съгласие към декларацията, както и контакти с организаторите, вижте на сайта на Министерство на труда и социалната политика, страница „Социална икономика“, в статията „Конкурс за участие в годишна Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“, която се намира на следния линк: https://bit.ly/4mvfKbt.
В случай на последващ отказ от участие в конкурса, организаторът предоставя възможност даденото съгласие да бъде оттеглено, съгласно вътрешните правила за Защита на личните данни.
През 2024 г. по време на същата церемония Женското благотворително дружество „Майчина грижа“ от Габрово получи награда за инициативата „За качествено здраве на село“. Отличието беше в категорията „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“.
Инициативата на ЖБД „Майчина грижа“, популярна още като „мобилен доктор“, беше осъществена в партньорство с Община Габрово. Тя беше първата такава за страната. Общинският съвет в Габрово отпусна сумата от 35 000 лв. Към инициативата Дружеството привлече и дарители. Организирани бяха профилактични медицински прегледи в малките населени места в община Габрово, където няма здравна служба и няма график за посещение на медицински персонал.
Медицинският екип се състоеше от кардиолог, невролог и две медицински сестри от Диагностично-консултативен център 1 – Габрово. Извършиха се прегледи във 22 кметства и кметски наместничества в община Габрово. Бяха прегледани общо 584 възрастни лица над 65 години, които не са минавали на профилактичен преглед при лични лекари.


Икономика
НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна

Служителите от „Фискален контрол“ на НАП са поставили под наблюдение по-големите борси, тържища и складове в цялата страна. Контролните действия стартираха на 16 септември сутринта и до момента на входа и на изхода на обектите са проврени близо 3500 камиона и микробуса, които превозват стоки с висок фискален риск, като плодове и зеленчуци, месо и др.
Данъчните инспектори изискват документи за произход на стоките, както и отчитат ли се всички реализирани продажби в търговските обекти, спазват ли се задълженията за регистриране и отчитане на продажбите в съответствие с нормативните изисквания. В някои от обектите проверяващите са констатирали нарушения като липса на касов апарат, неотчитане на приходи в реален размер, фактуриране на по-ниски цени от продажните и др.
За времето, в което присъстват в борсите, тържищата и складовете, фискалните инспектори са отчели завишени обороти в сравнение с предходни периоди. С цел да избегнат проверяващите екипи, част от рисковите търговци са изнесли дейността си извън тържищата и борсите. Затова и служителите на НАП контролират и санкционират нелегалната търговия и извън границата на стоковите борси.
„Поставили сме под наблюдение възможно най-много обекти, както в района на борсите, така и извън тях. Целта ни е да се гарантира коректното отчитане на обороти и плащането на дължимите данъци. Правим това и за да защитим търговците, които спазват закона. Резултатите от наблюденията и проверките ще бъдат анализирани, след което ще предприемем необходимите действия, за да предотвратим опитите за избягване на данъчно облагане в борсите, тържищата и складовете“, коментира проверките зам. изпълнителният директор на НАП Евгени Нанков.

Икономика
Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП

Близо 1000 граждани и фирми дадоха своята оценка за контролните действия на Националната агенция за приходите. Над 90% от анкетираните са оценили високо професионализма на служителите и взаимодействието им с участниците в контролното производство. Близо 97% от попълнилите въпросника са заявили, че са получили пълна информация и разяснения за необходими документи и действия в рамките на проверките. Най-честите препоръки към НАП, които дават гражданите и дружествата, са свързани с намаляване на административната тежест, подобряване и адаптиране на контролните подходи. Проучването стартира през юли, като от приходната агенция изпращат линк за попълване на анкетата на дружества и физически лица, чиито проверки и/или ревизии са приключили през първото тримесечие на тази година. То се провежда периодично за всяко тримесечие. За достъп до анкетата не се изисква въвеждането на данни за потребителския профил (акаунт) на анкетирания и негов имейл.
До края на септември ще бъдат изпратени анкети на лицата, чиито контролни действия са приключили през април, май или юни. Целта на проучването е приходната агенция да получи обратна връзка за хода на контролните производства и проявените комуникативни и професионални умения от служителите на НАП.
Резултатите от проучването ще се ползват за подобряване на комуникацията и намаляване на административната тежест в хода на контролните производства, оптимизиране на процеса и повишаване на професионалната компетентност на органите по приходите.
Анкетата е анонимна, съдържа общо 14 въпроса и попълването й отнема не повече от 10 минути.
„Благодарим на лицата, които отделиха от времето си, за да участват в проучването. Очакваме все по-висока активност, като апелираме към дружествата и гражданите да отправят ясно формулирани препоръки, които да ни помогнат да подобрим работата си и да улесним максимално данъкоплатците“, каза Пламен Димитров – директор на дирекция „Контрол“ в НАП.

-
Икономикапреди 7 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници
-
Икономикапреди 4 дни
НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна
-
Икономикапреди 4 дни
Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП
-
Новинипреди 4 дни
9-годишният Иван Екимов спечели шахматен турнир в Стражица
-
Културапреди 3 дни
НМО показа в Ямбол с изложбата „Училищни символи и ритуали“
-
Новинипреди 4 дни
Положиха основния камък на новия параклис кв.“Шенини“ в Габрово
-
Културапреди 3 дни
„Габровски гласчета“ с четири „ДА“ в „България търси талант“
-
Икономикапреди 4 дни
МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации