Свържи се с нас

Новини

Обучение по време на пандемия от коронавирус

Published

on

Вече отминаващата пандемия и психоза покрай нея, причинена от коронавируса, ни кара да се върнем в нейното начало и да си спомним с носталгия по нормалното протичане на ежедневието ни. Точно преди началото на вируса, обхванал цялото земно кълбо, двама учители – Мирослав Михайлов и Косьо Христов от Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, бяха на едноседмично обучение в един от най – засегнатите испански градове, Валенсия. За това какво научиха, как си дойдоха и всичко интересно, разказва учителят по Английски език Мирослав Михайлов.

„Едноседмичният курс, който се проведе от 9 до 13 март, с участието на Мирослав Михайлов и Косьо Христов беше продължение на участието на ПТГ – Габрово в проекта за квалификация на учителите „Програмиране и ИКТ за по-качествено техническо образование в ИТ сектора“, с код 2019-1-BG01-KA101-061368 към програма Еразъм+.

За разлика от първата част, провела се през септември м.г., сега акцентът беше върху прилагането на различни технологии на комуникацията в процеса на обучение, която би довела до модерен подход както в преподаването, така и в усвояването на добри практики и умения. На базата на предишните ни сътрудничества с ЕСМОВИЯ, както и участието ни в проекти от миналото, напр. „Влак за Европа“, може да се каже, че ПТГ „Д-р Никола Василиади“ постепенно с времето се утвърди в международната си интегрираност, като сигурен партньор в образователни проекти от различен спектър.

Избраната посока на модернизиране и усвояване на ползотворни образователни практики има вече своята традиция, която беше потвърдена и с участието ни през месец март във Валенсия. Както и в предишните ни съвместни обучения, домакините от ЕСМОВИЯ бяха структурирали обучението на отлично ниво.

Чрез лекторите Хоаким Ортиз – Чимо и Хермеландо Ферандо – Херме, ни беше демонстриран модерен подход, засягащ в по-малка степен обучението в реална класна стая. В по-голямата си част, семинарите и практическите задачи засегнаха актуалното по време на пандемията дистанционното обучение.

Акцентът при Чимо беше в 2 посоки – ИКТ в реална класна стая да се използва като методически помощник на учителя, чието умело прилагане спестява време и оптимизира използването на мултимедийни инструменти, напр. Мултимедийна дъска, водещо до постигането на методическите цели в реална класна стая.

Използването на облачни технологии при онлайн обучение и постигането на максимален ефект при работата със Symbaloo (MS Teams) и различните възможности, които дава Google. Практическите занимания включиха запознаване с: Jamboard – облачна интерактивна дъска достъпна за всеки ученик Classroom screen – онлайн методическо средство за урегулиране на урока с помощни средства – екран с инструкции, светофар регулиращ активността в час и дисциплината посредством трите светлинни сигнала.

Бяха ни показани неизчерпаемите възможности на Google Suite – облачната технология в помощ на учителя, даваща му редица възможности да си създаде собствен сайт без да е програмист, да класифицира методични и помощни материали и работа в екип с колеги.

Другите скрити чудеса на Google като Timeline Tools ни запознаха с инструментите за гъвкаво управление на разпределението на преподаден материал, с помощта на хронологични графики, показващи напредъка и трудностите при всеки ученик, както и бърза обратна връзка, при преценка на учителя да се отдели повече време за определени затруднения, нефиксирани в разпределението.

Padlet пък би ни помогнал в създаването на собствен ресурс от материали и шкафче за събиране и съхранение на домашни проекти и работи.

Всичко дотук, колкото и напредничаво да е, ни демонстрира класическата връзка ученик- учител, в едно ново „облачно“ измерение на понятието. В семинарите на Херме бяхме въведени в т.нар „Обърната класна стая“ – Flipped Classroom, ученикът или група подготвя новия урок с всички възможности на смарт технологиите, докато учителят е само координатор, като така учениците учат новия материал и го преподават на съучениците си.

Беше ни демонстриран методът Plickers чрез специални карти, които се раздават на учениците, за да се установяват индивидуалните отговори на всеки един от класа за минута. Учениците нямат нужда от смарт устройства в Пликърс.

След демонстрирането и работата с всичките ИКТ, както в онлайн, така и в реална среда, която основна цел е мотивирането на учениците, дойде време да бъдем въведени и в Учене базирано на игра, т.нар. Геймификейшън или GBL- Games Based Learning- част от активната методика, заложена в концепцията за поддържане и засилване на мотивацията за учене.

С изричното условие, че игрите се използват като помощно средство, а не заради самата игра ни беше демонстриран ClassCraft, чиято философия е чрез прилагане на ролеви игрови модели в неигрова среда, повишаване на мотивацията и фокусиране върху преподаването, с вкарване на игрови модел има система от награди след преодоляване на някакво предизвикателство, да се проследява напредването на играча-ученик в реална среда.

Технически играта се създава от учителя – има си свой сюжет и история, което включва учебен материал, адаптиран за нивото на класа, изградена е във виртуална среда и учениците имат аватари, като минават през различни стадии, в които индиректно се преподава, т.е. усвоява се материалът. Подходяща е за всеки учебен предмет.

В заключение можем само да благодарим за професионализма на нашите преподаватели Чимо и Херме, с който те успяха да ни покажат новите начини и техники при дистанционно обучение, някъде там в края на нашия престой във Валенсия, в края на семинарите ни, надвисна сянката на пандемията, която промени начина на обучение и ни постави нови предизвикателства за преподаване и методи, заложени сякаш подсъзнателно в темите на семинара.“

Така, само ден преди обявяване на карантина в цяла Валенсия, нашите учители излетяха към България. А ден преди полета, нищо не е подсказвало за това, което предстои. В петъчната вечер, Валенсия е бил завладян от местен карнавал, в който градът се е веселил от сърце.

Два дни след обявяването на извънредното положение и в България, Михайлов и Христов се прибраха на родна земя и съвсем съвестно изкараха 14-дневната си карантина. За щастие и двамата са абсолютно здрави и дори под карантина продължиха да обучават дистанционно младите „Василиадиевци“.

Култура

Илко Илиев представя новата си книга „Шантави истории“

Published

on

Регионалната библиотека „Априлов – Палаузов“ организира среща – разговор с Илко Илиев. Известният габровски джаз – музикант, композитор, аранжор и публицист ще представи новата си книга „Шантави истории или Разкази за момчето, което не спираше да се учудва“ на 15 декември от 17:45 ч в Читалня „Д-р Петър Цончев“.

Илко Илиев е роден на 21.07.1945 г. в гр. Горна Оряховица. Завършва Естраден отдел на БДК – София (днес Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“) със специалност саксофон и кларинет.

Започва професионалната си музикална кариера в Габрово в състава на Духовия оркестър към читалище „Априлов-Палаузов“ през 1967 г. От януари 1968 г. постъпва в състава на Естрадния оркестър към Окръжния съвет за изкуство и култура. Част е от състава и проявите на Естраден оркестър към Общински съвет за култура – Габрово, „Биг бенд Габрово“, „Оркестър Габрово“, „Диксиленд Габрово“ и „Суинг дикси бенд Габрово“. През 1968 г. участва в съпътстващата музикална програма на ІX-ия Световен младежки фестивал в София. Като изпълнител и аранжор участва в Прегледите на джазовите оркестри в България (1977-1984 г.) и в джаз-фестивалите в Дрезден (ГДР) през 1981 и 1984 г., Прага (Чехословакия) през 1985 г. и Париж (Франция) през 1986 г. Вписан е в европейското родословно дърво на джаза („The European JAZZ Community“), отпечатано от немското издателство „Peter von Bartkowski Edition“ (1999 г.), заедно с имената на още няколко габровски музиканти – Манол Цоков, Илия Раев, Николай Антонов и Петко Приводанов. След 1990 г. е създател на няколко нещатни джазови оркестри в Габрово – „Биг смайлс бенд“, „Б 15+“, „Джаз класик бенд“. През 80-те години записва свои песни и аранжименти в БНР и „Балкантон“. Автор на музика за куклените театри във Варна и Габрово (1987-1990 г.), както и на два аудио компактдиска с авторски композиции и аранжименти – „Очакване” (2002) и „By Ilko“ (2004). Автор е на книгите: „Справочник на английската терминология в популярната, танцова и джазова музика” (1996) и „Тъга по слънчева вода” (2005 г., публицистика), „Габрово. Джаз и още нещо“ (2021).

През 1998 г. Илко Илиев написва „Българска сюита за струнен оркестър и кларинет”, Премиерата на „Фантазия за пиано и струнни инструменти” през 2011 г. е част от тържествения концерт по повод 150-годишнината от основаването на габровската библиотека „Априлов – Палаузов”.

През май 2014 г. Илко Илиев получава Почетния знак на Община Габрово за активна и разностранна творческа дейност в областта на музиката и за принос в утвърждаване авторитета на габровската музикална култура.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Веселина Кожухарова представи новия си роман „Въглени“

Published

on

В музей „Старото школо“ в Трявна бе представен най-новият роман на Веселина Кожухарова „Въглени“, посветен на китния ни възрожденски град. Културното събитие е част от тазгодишната Коледно-новогодишната програма на Община Трявна и се осъществи със съдействието, както на местната власт, така и на Специализиран музей за резбарско и зографско изкуство – Трявна и Читалище „Иван Вазов“ – с. Първомайци.

Представянето на книгата събра близки и познати на авторката, както и почитатели на словото, които изпълниха залата на музея. Сред официалните гости бе зам.-кметът на Трявна Марин Маринов, общински съветници, директорът и екипът на СМРЗИ-Трявна, просветни деятели и др.

Всички те бяха поздравени с музикалните изпълнения на децата от класа по народно пеене и инструменти към НЧ „Пенчо Славейков 1871“ – Трявна с ръководител Николина Кирилова.

Книгата „Въглени“ бе представена пред аудиторията с рецензия на Иван Антонов – член на Съюза на българските писатели у нас и председател на Сдружение „Сцена на духовността“-гр. Плевен, която бе изчетена от Стефан Митев. А защо последния ѝ роман е свързан с Трявна, Веселина Кожухарова посочи художествения занаят казаслък и неговото практикуване почти само в тревненско.

За написването на книгата, писателката искрено благодари на журналистката Галина Иванова и приноса й с информация от публицистичните й материали в нейния авторски блог „Тревненски БУдил“. Срещата-разговор премина с изчитане на откъси от книгата „Въглени“, както и от другите две авторски такива – „Погледни през рамо“ и „Между звездите и зората“ на Веселина Кожухарова.

Авторката бе поздравена от зам.-кмета, както и от директора на СМРЗИ-Трявна с красиви букети и пожелания за още много нови вдъхновящи книги.

Веселина Кожухарова е родена и живее в Горна Оряховица.

Практикува като учител по музика и ръководи детски вокални състави с участия и отличия в национални конкурси. Пише стихове и проза. До момента е издала „Жених за царкинята“; „Погледни през рамо“; „Между звездите и зората“ и „Въглени“. Най-новият й роман се очаква да излезе от печат през пролетта на 2023 година.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

ПГТ – Габрово включва ученици със СОП в проектите мобилност

Published

on

Професионалната гимназия по туризъм в Габрово включва ученици със специални образователни потребности в проектите мобилност.

За първи път в дългогодишната си работа по проекти Професионална гимназия по туризъм „Пенчо Семов“ – Габрово включи в групите за мобилност двама ученици със специфични образователни потребности (СОП).

Представяме ви мнението на госпожа Даниела Ненчева, ръководител на ЦНСТДМУ – Център за настаняване на деца и младежи с увреждания, в Габрово за участието на Николай Звездов, настанен в социалното заведение. През пролетта на 2022 г, от 20 април до 6 май, непълнолетният Николай Звездов участва в Програма Еразъм+, по проект мобилност, с цел ученическа производствена практика.

Проектът бе осъществен от ПГТ „Пенчо Семов“ – Габрово. Младежът е настанен в ЦНСТДМУ „Хризантема“, тъй като е сирак и се нуждае от постоянни грижи. За Николай това бе първо излизане за период от 16 дни извън ЦНСТ и без придружител от центъра.

След завръщането си от Германия, Лайпциг, той сподели впечатления. Щастлив е от дадената му възможност да контактува с връстници и да се чувства част от групата. Гордее се с това, че се е справил с поставените му задачи по време на практиката. Смята, че в бъдеще може да се реализира , като използва придобитите умения. Създал е приятелства и се е научил да спазва норми и правила, които са валидни за цялата група.

Позитивните емоции и наученото по време на участието си в програмата са незабравим спомен за него. Много би искал и в бъдеще да се включва в дейности с връстниците си, да изгражда приятелства и да се чувства част от неформална група. За мен като настойник на Николай и ръководител на ЦНСТДМУ включването на деца и младежи с увреждания в проекти, съвместно със своите връстници от общността, е най-добрият начин за интеграция и социализация на тези деца и младежи.

В същото време това дава възможност на обществото да забележи децата със специфични потребности, да ги приобщи и да ги приеме такива, каквито са.

Подкрепата на Европейската комисия за изготвянето на настоящата публикация не представлява одобрение на съдържанието, което отразява гледните точки само на авторите и не може да се търси отговорност от Комисията за всяка употреба, която може да бъде използвана за информацията, съдържаща се в нея.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица