

Новини
Обучение по време на пандемия от коронавирус

Вече отминаващата пандемия и психоза покрай нея, причинена от коронавируса, ни кара да се върнем в нейното начало и да си спомним с носталгия по нормалното протичане на ежедневието ни. Точно преди началото на вируса, обхванал цялото земно кълбо, двама учители – Мирослав Михайлов и Косьо Христов от Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, бяха на едноседмично обучение в един от най – засегнатите испански градове, Валенсия. За това какво научиха, как си дойдоха и всичко интересно, разказва учителят по Английски език Мирослав Михайлов.

„Едноседмичният курс, който се проведе от 9 до 13 март, с участието на Мирослав Михайлов и Косьо Христов беше продължение на участието на ПТГ – Габрово в проекта за квалификация на учителите „Програмиране и ИКТ за по-качествено техническо образование в ИТ сектора“, с код 2019-1-BG01-KA101-061368 към програма Еразъм+.
За разлика от първата част, провела се през септември м.г., сега акцентът беше върху прилагането на различни технологии на комуникацията в процеса на обучение, която би довела до модерен подход както в преподаването, така и в усвояването на добри практики и умения. На базата на предишните ни сътрудничества с ЕСМОВИЯ, както и участието ни в проекти от миналото, напр. „Влак за Европа“, може да се каже, че ПТГ „Д-р Никола Василиади“ постепенно с времето се утвърди в международната си интегрираност, като сигурен партньор в образователни проекти от различен спектър.

Избраната посока на модернизиране и усвояване на ползотворни образователни практики има вече своята традиция, която беше потвърдена и с участието ни през месец март във Валенсия. Както и в предишните ни съвместни обучения, домакините от ЕСМОВИЯ бяха структурирали обучението на отлично ниво.
Чрез лекторите Хоаким Ортиз – Чимо и Хермеландо Ферандо – Херме, ни беше демонстриран модерен подход, засягащ в по-малка степен обучението в реална класна стая. В по-голямата си част, семинарите и практическите задачи засегнаха актуалното по време на пандемията дистанционното обучение.

Акцентът при Чимо беше в 2 посоки – ИКТ в реална класна стая да се използва като методически помощник на учителя, чието умело прилагане спестява време и оптимизира използването на мултимедийни инструменти, напр. Мултимедийна дъска, водещо до постигането на методическите цели в реална класна стая.
Използването на облачни технологии при онлайн обучение и постигането на максимален ефект при работата със Symbaloo (MS Teams) и различните възможности, които дава Google. Практическите занимания включиха запознаване с: Jamboard – облачна интерактивна дъска достъпна за всеки ученик Classroom screen – онлайн методическо средство за урегулиране на урока с помощни средства – екран с инструкции, светофар регулиращ активността в час и дисциплината посредством трите светлинни сигнала.

Бяха ни показани неизчерпаемите възможности на Google Suite – облачната технология в помощ на учителя, даваща му редица възможности да си създаде собствен сайт без да е програмист, да класифицира методични и помощни материали и работа в екип с колеги.
Другите скрити чудеса на Google като Timeline Tools ни запознаха с инструментите за гъвкаво управление на разпределението на преподаден материал, с помощта на хронологични графики, показващи напредъка и трудностите при всеки ученик, както и бърза обратна връзка, при преценка на учителя да се отдели повече време за определени затруднения, нефиксирани в разпределението.

Padlet пък би ни помогнал в създаването на собствен ресурс от материали и шкафче за събиране и съхранение на домашни проекти и работи.
Всичко дотук, колкото и напредничаво да е, ни демонстрира класическата връзка ученик- учител, в едно ново „облачно“ измерение на понятието. В семинарите на Херме бяхме въведени в т.нар „Обърната класна стая“ – Flipped Classroom, ученикът или група подготвя новия урок с всички възможности на смарт технологиите, докато учителят е само координатор, като така учениците учат новия материал и го преподават на съучениците си.

Беше ни демонстриран методът Plickers чрез специални карти, които се раздават на учениците, за да се установяват индивидуалните отговори на всеки един от класа за минута. Учениците нямат нужда от смарт устройства в Пликърс.
След демонстрирането и работата с всичките ИКТ, както в онлайн, така и в реална среда, която основна цел е мотивирането на учениците, дойде време да бъдем въведени и в Учене базирано на игра, т.нар. Геймификейшън или GBL- Games Based Learning- част от активната методика, заложена в концепцията за поддържане и засилване на мотивацията за учене.

С изричното условие, че игрите се използват като помощно средство, а не заради самата игра ни беше демонстриран ClassCraft, чиято философия е чрез прилагане на ролеви игрови модели в неигрова среда, повишаване на мотивацията и фокусиране върху преподаването, с вкарване на игрови модел има система от награди след преодоляване на някакво предизвикателство, да се проследява напредването на играча-ученик в реална среда.
Технически играта се създава от учителя – има си свой сюжет и история, което включва учебен материал, адаптиран за нивото на класа, изградена е във виртуална среда и учениците имат аватари, като минават през различни стадии, в които индиректно се преподава, т.е. усвоява се материалът. Подходяща е за всеки учебен предмет.

В заключение можем само да благодарим за професионализма на нашите преподаватели Чимо и Херме, с който те успяха да ни покажат новите начини и техники при дистанционно обучение, някъде там в края на нашия престой във Валенсия, в края на семинарите ни, надвисна сянката на пандемията, която промени начина на обучение и ни постави нови предизвикателства за преподаване и методи, заложени сякаш подсъзнателно в темите на семинара.“
Така, само ден преди обявяване на карантина в цяла Валенсия, нашите учители излетяха към България. А ден преди полета, нищо не е подсказвало за това, което предстои. В петъчната вечер, Валенсия е бил завладян от местен карнавал, в който градът се е веселил от сърце.
Два дни след обявяването на извънредното положение и в България, Михайлов и Христов се прибраха на родна земя и съвсем съвестно изкараха 14-дневната си карантина. За щастие и двамата са абсолютно здрави и дори под карантина продължиха да обучават дистанционно младите „Василиадиевци“.
Крими
Напушен млад шофьор не видя паркирана кола и се удари в нея


21-годишен водач, шофирал влиянието на наркотици, предизвика пътнотранспортно произшествие в Габрово. Катастрофата, разминала се без жертви, е станала на 11 юни, около 21.00 часа, на ул.“Хан Аспарух“ в областния град. Младият шофьор бил зад волана на „Роувър“, който ударил в паркиран автомобил „Шкода Фабия“.
Пристигналият на мястото на произшествието полицейски екип извършил проверка на водача, като техническото средство отчело положителен резултат за марихуана. Младият мъж отказал да даде кръв за химически анализ. По случая е образувано бързо производство.
Проблеми със Закона ще си имат още 36-годишен софиянец и 37-годишен габровец, които бяха хванати с дрога. Полицията в Габрово откри в тях марихуана и метамфетамин. Образувани са 2 досъдебни производства.
63-годишен мъж пък блъсна с автомобила си неправилно пресичаща 79-годишна жена, която е с четири счупени ребра след инцидента.
Пътнотранспортното произшествие е станало на 12 юни, около 10.50 часа на ул.“Стефан Пешев“ в Севлиево. Пробите за алкохол и наркотици на водача са отрицателни. По случая е образувано досъдебно производство.

Новини
Бившето училище „Радион Умников“ става Център за дигитални умения и иновации


С пълно единодушие Общински съвет Габрово подкрепи създаването на Център за подкрепа за личностно развитие „Център за дигитални умения и иновации“ – Габрово в сградата на бившето училище „Радион Умников“, съобщиха от местната общинска администрация.
Тази емблематичната за Габрово сграда в централната градска част ще бъде преустроена в рамките на проект по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 и отново ще има образователна функция.
Ремонтът на сградата на училището ще възстанови естетиката на градското пространство и същевременно ще отговори на местните нужди за образование и обучение, като предостави на достъпно място дейности, основани на иновации.
Предвижда се в сградата ще бъдат обособени учебни зали и лаборатории, тематични зони и пространства за провеждане на обучения и демонстрации, както и многофункционална зала за събития.
Центърът ще разполага с тематична зона „Роботика“, оборудвана с LEGO® Education (Лего за Образованието) за проектно-базирано и мотивиращо обучение на деца. За обучение на бъдещите професионалисти в областта на роботиката и автоматизацията ще има зона „Роботика“ – ресурсно обезпечена с приложения в сферата на изкуствения интелект.

Ще функционират лаборатории по „3Dкреативност и бързо прототипиране“, „Добавена и виртуална реалност“ и „Интелигентни комуникационни инфраструктури“. Преносими компютри със сензорни екрани ще позволяват различни обучения.
Сградата на бившето училище „Радион Умников“ – собственост на Община Габрово е част от Концепцията „Габрово – център на иновации, образование и предприемачество“, която предвижда строителни дейности по още два обекта – собственост на Технически университет – Габрово, припомнят още от Общината.


Новини
Читател на „Габрово Нюз“ сигнализира за опасни кабели


Сигнал за опасна нередност в Габрово, получихме на редакционна ни поща от читател на „Габрово Нюз“, пожелал анонимност. Става въпрос за високоволтови кабели в района на стълбичките между улиците „Венера“ и „Петър Михов“, показали се изпод земята и застрашаващи живота и здравето на гражданите.

Сигналът до нас бе придружен от снимки и кратък коментар към тях. „Здравейте, притеснен съм от опасни високоволтови кабели, в района на стълбичките между улиците „Венера“ и „Петър Михов“. Моля за анонимност – не желая да бъда субект на засилен интерес от Енерго или Община, заради желанието си да помогна.

След обилните дъждове преди няколко седмици се вижда, че кабелите са „закопани“ на няколко сантиметра дълбочина (при изискване мисля 1 метър). Тези кабели са с много високо напрежение и захранват няколко квартала. Не ми се мисли какво би станало, ако деца решат да си играят там. Прилагам снимка на проблема и локация къде се намира“, пише в писмото до нас.
Надяваме се, че след публикацията, в кратки срокове, компетентните институции ще се самосезират и чрез действията си ще намерят бързо решение за проблема, преди някой невинен човек да пострада. Какви мерки ще бъдат предприети, предстои да разберем. Ще продължим да следим случая и да ви информираме за него. А дотогава бъдете внимателни и по възможност избягвайте близост до показалите се кабели!
Вашите новини от деня, сигнали, мнения, коментари и гледни точки можете да изпращате на редакционната ни поща: info@gabrovonews.bg, на фейсбук страницата. Ние ще ги правим публично достъпни на вниманието на широката общественост и аудитория на „Габрово Нюз“.


-
Новинипреди 5 дни
Архивът отличи своите „Читател“, „Дарител“ и „Приятел“
-
Новинипреди 5 дни
Габровски студенти посетиха Техническия университет в Рига
-
Културапреди 5 дни
„Алея на книгата“ идва в Габрово
-
Културапреди 6 дни
Изложба „Живопис на Константин Марков“ – носител на наградата на град Дряново
-
Кримипреди 5 дни
Спипаха габровец, ловил незаконно риба от язовир „Христо Смирненски“
-
Икономикапреди 5 дни
Изкуственият интелект в производството
-
Новинипреди 4 дни
След сигнал до „Габрово Нюз“: Окосиха тревата от детска площадка на бул.“Могильов“
-
Кримипреди 6 дни
Пожарната с апел: Спазвайте противопожарните правила!