Свържи се с нас

Новини

Обучение по време на пандемия от коронавирус

Published

on

Вече отминаващата пандемия и психоза покрай нея, причинена от коронавируса, ни кара да се върнем в нейното начало и да си спомним с носталгия по нормалното протичане на ежедневието ни. Точно преди началото на вируса, обхванал цялото земно кълбо, двама учители – Мирослав Михайлов и Косьо Христов от Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, бяха на едноседмично обучение в един от най – засегнатите испански градове, Валенсия. За това какво научиха, как си дойдоха и всичко интересно, разказва учителят по Английски език Мирослав Михайлов.

„Едноседмичният курс, който се проведе от 9 до 13 март, с участието на Мирослав Михайлов и Косьо Христов беше продължение на участието на ПТГ – Габрово в проекта за квалификация на учителите „Програмиране и ИКТ за по-качествено техническо образование в ИТ сектора“, с код 2019-1-BG01-KA101-061368 към програма Еразъм+.

За разлика от първата част, провела се през септември м.г., сега акцентът беше върху прилагането на различни технологии на комуникацията в процеса на обучение, която би довела до модерен подход както в преподаването, така и в усвояването на добри практики и умения. На базата на предишните ни сътрудничества с ЕСМОВИЯ, както и участието ни в проекти от миналото, напр. „Влак за Европа“, може да се каже, че ПТГ „Д-р Никола Василиади“ постепенно с времето се утвърди в международната си интегрираност, като сигурен партньор в образователни проекти от различен спектър.

Избраната посока на модернизиране и усвояване на ползотворни образователни практики има вече своята традиция, която беше потвърдена и с участието ни през месец март във Валенсия. Както и в предишните ни съвместни обучения, домакините от ЕСМОВИЯ бяха структурирали обучението на отлично ниво.

Чрез лекторите Хоаким Ортиз – Чимо и Хермеландо Ферандо – Херме, ни беше демонстриран модерен подход, засягащ в по-малка степен обучението в реална класна стая. В по-голямата си част, семинарите и практическите задачи засегнаха актуалното по време на пандемията дистанционното обучение.

Акцентът при Чимо беше в 2 посоки – ИКТ в реална класна стая да се използва като методически помощник на учителя, чието умело прилагане спестява време и оптимизира използването на мултимедийни инструменти, напр. Мултимедийна дъска, водещо до постигането на методическите цели в реална класна стая.

Използването на облачни технологии при онлайн обучение и постигането на максимален ефект при работата със Symbaloo (MS Teams) и различните възможности, които дава Google. Практическите занимания включиха запознаване с: Jamboard – облачна интерактивна дъска достъпна за всеки ученик Classroom screen – онлайн методическо средство за урегулиране на урока с помощни средства – екран с инструкции, светофар регулиращ активността в час и дисциплината посредством трите светлинни сигнала.

Бяха ни показани неизчерпаемите възможности на Google Suite – облачната технология в помощ на учителя, даваща му редица възможности да си създаде собствен сайт без да е програмист, да класифицира методични и помощни материали и работа в екип с колеги.

Другите скрити чудеса на Google като Timeline Tools ни запознаха с инструментите за гъвкаво управление на разпределението на преподаден материал, с помощта на хронологични графики, показващи напредъка и трудностите при всеки ученик, както и бърза обратна връзка, при преценка на учителя да се отдели повече време за определени затруднения, нефиксирани в разпределението.

Padlet пък би ни помогнал в създаването на собствен ресурс от материали и шкафче за събиране и съхранение на домашни проекти и работи.

Всичко дотук, колкото и напредничаво да е, ни демонстрира класическата връзка ученик- учител, в едно ново „облачно“ измерение на понятието. В семинарите на Херме бяхме въведени в т.нар „Обърната класна стая“ – Flipped Classroom, ученикът или група подготвя новия урок с всички възможности на смарт технологиите, докато учителят е само координатор, като така учениците учат новия материал и го преподават на съучениците си.

Беше ни демонстриран методът Plickers чрез специални карти, които се раздават на учениците, за да се установяват индивидуалните отговори на всеки един от класа за минута. Учениците нямат нужда от смарт устройства в Пликърс.

След демонстрирането и работата с всичките ИКТ, както в онлайн, така и в реална среда, която основна цел е мотивирането на учениците, дойде време да бъдем въведени и в Учене базирано на игра, т.нар. Геймификейшън или GBL- Games Based Learning- част от активната методика, заложена в концепцията за поддържане и засилване на мотивацията за учене.

С изричното условие, че игрите се използват като помощно средство, а не заради самата игра ни беше демонстриран ClassCraft, чиято философия е чрез прилагане на ролеви игрови модели в неигрова среда, повишаване на мотивацията и фокусиране върху преподаването, с вкарване на игрови модел има система от награди след преодоляване на някакво предизвикателство, да се проследява напредването на играча-ученик в реална среда.

Технически играта се създава от учителя – има си свой сюжет и история, което включва учебен материал, адаптиран за нивото на класа, изградена е във виртуална среда и учениците имат аватари, като минават през различни стадии, в които индиректно се преподава, т.е. усвоява се материалът. Подходяща е за всеки учебен предмет.

В заключение можем само да благодарим за професионализма на нашите преподаватели Чимо и Херме, с който те успяха да ни покажат новите начини и техники при дистанционно обучение, някъде там в края на нашия престой във Валенсия, в края на семинарите ни, надвисна сянката на пандемията, която промени начина на обучение и ни постави нови предизвикателства за преподаване и методи, заложени сякаш подсъзнателно в темите на семинара.“

Така, само ден преди обявяване на карантина в цяла Валенсия, нашите учители излетяха към България. А ден преди полета, нищо не е подсказвало за това, което предстои. В петъчната вечер, Валенсия е бил завладян от местен карнавал, в който градът се е веселил от сърце.

Два дни след обявяването на извънредното положение и в България, Михайлов и Христов се прибраха на родна земя и съвсем съвестно изкараха 14-дневната си карантина. За щастие и двамата са абсолютно здрави и дори под карантина продължиха да обучават дистанционно младите „Василиадиевци“.

Любопитно

Севлиево е първият град от турнето на актьора Димитър Маринов

Published

on

Известният актьор Димитър Маринов, който през 2019 г. стана първият български актьор, качил се на сцената на “Оскар”-ите по време на 91-вата церемония, след като филмът „Зелената книга“, в който той участва, спечели наградата за най-добър филм, ще гостува в Севлиево на 7-ми май.

Той пристигна преди няколко дни в България, за да участва в дует с Дивна, която влезе в образа на Хилда в „Като две капки вода“. Както винаги, актьорът представи едно към едно образа на своя учител – големият Тодор Колев.

През 2020 г. Димитър Маринов спечели място във формата „Като две капки вода“, но благородно отстъпи мястото си, защото (както той казва), “няма нужда от награди, а желание да раздава своите знания”. Към момента популярният в Холивуд актьор е преподавател по актьорско майсторство в САЩ. Срещата с него е по инициатива на Община Севлиево и включва представяне на пътеводителите по актьорска подготовка, чиито автор е Маринов. Книгите му “Към сцената“ и „Към екрана“ излязоха в края на 2024 г. под знака на издателство „АЗ-БУки“, печатът е на www.artniton.com.

Официалната премиера на заглавията започва от Севлиево – в 17.30 часа в сградата на Общината.

„Нашата форма на работа е строго индивидуална в партньорство. Актьорството е точно този съзнателен избор, който идва от вярата вътре във вас. То е начин на живот. Имам класове в САЩ, в които работят по четири сесии и им казвам директно кой става и кой не, според мен. Актьорлъкът е дарба – той е вид мислене. Аз не мога да ви науча на актьорско майсторство – никой не може. Ние можем само да ви придадем похвати, практики, с които да ви помогнем да откриете себе си”, споделя пред младите хора Димитър Маринов. С харизмата си и естественото си поведение, Димитър Маринов пленява всяка аудитория.

Всеки, който има интерес към литературата и киноизкуството ще има чудесна възможност да се запознае лично с актьора и да почерпи вдъхновение от неговия професионален път. Животът му е като филмова лента, с много обрати и събития, но примерът му да не се отказва да се бори е много мотивиращ.

Зареди още

Култура

Исторически музей – Дряново отбелязва 120 години от рождението на Иван Койчев

Published

on

В залата за временни изложби „Колю Фичето“ на Исторически музей – Дряново този петък, 2 май, ще бъде открита изложбата „Иван Койчев: човекът, художникът, учителят (1905–1976)“.

Събитието, което ще започна в 17.30 часа, е посветено на 120 години от рождението на видния художник, педагог и общественик, оставил значим отпечатък в културния живот на Дряново.

Изложбата е в две части и включва част от последното дарение на семейството на Иван Койчев, направено през 2024 г. В първата част посетителите ще видят негови архивни снимки, документи и лични вещи, показващи живота и приноса му като художник и педагог. А във втората са представени непоказвани за публиката негови творби.

Изложбата представя Иван Койчев не само като талантлив творец, но и като личност с активна обществена роля, оставил следа в местната историческа памет.

Зареди още

Крими

Софиянец с „Мерцедес“ преби дядо до автогарата в Габрово

Published

on

76 –годишен габровец бе пребит от 34-годишен мъж от София. Неприятният инцидент се разиграл в понеделник, 28 април, в ранния следобед до автогарата в Габрово.

Тогава около 15.40 часа, чрез спешния телефон 112 в полицията постъпил сигнал от гражданин, който съобщил, че в района на автогарата е намерен мъж, с видими следи от побой в областта на лицето.

На място незабавно бил изпратен автопатрулен екип, който установил самоличността на пострадалия. Допълнително при събеседването с пострадалия било установено, че мъжът бил ударен от непознат, който се придвижвал с лек автомобил „Мерцедес“, със софийска регистрация.

Предприети били незабавни оперативно-издирвателни мероприятия, в хода на които бил задържан извършителят на деянието. Това е 34-годишен софиянец.

Работата по изясняване на случая продължава в рамките на образуваното досъдебно производство.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица