Свържи се с нас

Новини

Обучение по време на пандемия от коронавирус

Published

on

Вече отминаващата пандемия и психоза покрай нея, причинена от коронавируса, ни кара да се върнем в нейното начало и да си спомним с носталгия по нормалното протичане на ежедневието ни. Точно преди началото на вируса, обхванал цялото земно кълбо, двама учители – Мирослав Михайлов и Косьо Христов от Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, бяха на едноседмично обучение в един от най – засегнатите испански градове, Валенсия. За това какво научиха, как си дойдоха и всичко интересно, разказва учителят по Английски език Мирослав Михайлов.

„Едноседмичният курс, който се проведе от 9 до 13 март, с участието на Мирослав Михайлов и Косьо Христов беше продължение на участието на ПТГ – Габрово в проекта за квалификация на учителите „Програмиране и ИКТ за по-качествено техническо образование в ИТ сектора“, с код 2019-1-BG01-KA101-061368 към програма Еразъм+.

За разлика от първата част, провела се през септември м.г., сега акцентът беше върху прилагането на различни технологии на комуникацията в процеса на обучение, която би довела до модерен подход както в преподаването, така и в усвояването на добри практики и умения. На базата на предишните ни сътрудничества с ЕСМОВИЯ, както и участието ни в проекти от миналото, напр. „Влак за Европа“, може да се каже, че ПТГ „Д-р Никола Василиади“ постепенно с времето се утвърди в международната си интегрираност, като сигурен партньор в образователни проекти от различен спектър.

Избраната посока на модернизиране и усвояване на ползотворни образователни практики има вече своята традиция, която беше потвърдена и с участието ни през месец март във Валенсия. Както и в предишните ни съвместни обучения, домакините от ЕСМОВИЯ бяха структурирали обучението на отлично ниво.

Чрез лекторите Хоаким Ортиз – Чимо и Хермеландо Ферандо – Херме, ни беше демонстриран модерен подход, засягащ в по-малка степен обучението в реална класна стая. В по-голямата си част, семинарите и практическите задачи засегнаха актуалното по време на пандемията дистанционното обучение.

Акцентът при Чимо беше в 2 посоки – ИКТ в реална класна стая да се използва като методически помощник на учителя, чието умело прилагане спестява време и оптимизира използването на мултимедийни инструменти, напр. Мултимедийна дъска, водещо до постигането на методическите цели в реална класна стая.

Използването на облачни технологии при онлайн обучение и постигането на максимален ефект при работата със Symbaloo (MS Teams) и различните възможности, които дава Google. Практическите занимания включиха запознаване с: Jamboard – облачна интерактивна дъска достъпна за всеки ученик Classroom screen – онлайн методическо средство за урегулиране на урока с помощни средства – екран с инструкции, светофар регулиращ активността в час и дисциплината посредством трите светлинни сигнала.

Бяха ни показани неизчерпаемите възможности на Google Suite – облачната технология в помощ на учителя, даваща му редица възможности да си създаде собствен сайт без да е програмист, да класифицира методични и помощни материали и работа в екип с колеги.

Другите скрити чудеса на Google като Timeline Tools ни запознаха с инструментите за гъвкаво управление на разпределението на преподаден материал, с помощта на хронологични графики, показващи напредъка и трудностите при всеки ученик, както и бърза обратна връзка, при преценка на учителя да се отдели повече време за определени затруднения, нефиксирани в разпределението.

Padlet пък би ни помогнал в създаването на собствен ресурс от материали и шкафче за събиране и съхранение на домашни проекти и работи.

Всичко дотук, колкото и напредничаво да е, ни демонстрира класическата връзка ученик- учител, в едно ново „облачно“ измерение на понятието. В семинарите на Херме бяхме въведени в т.нар „Обърната класна стая“ – Flipped Classroom, ученикът или група подготвя новия урок с всички възможности на смарт технологиите, докато учителят е само координатор, като така учениците учат новия материал и го преподават на съучениците си.

Беше ни демонстриран методът Plickers чрез специални карти, които се раздават на учениците, за да се установяват индивидуалните отговори на всеки един от класа за минута. Учениците нямат нужда от смарт устройства в Пликърс.

След демонстрирането и работата с всичките ИКТ, както в онлайн, така и в реална среда, която основна цел е мотивирането на учениците, дойде време да бъдем въведени и в Учене базирано на игра, т.нар. Геймификейшън или GBL- Games Based Learning- част от активната методика, заложена в концепцията за поддържане и засилване на мотивацията за учене.

С изричното условие, че игрите се използват като помощно средство, а не заради самата игра ни беше демонстриран ClassCraft, чиято философия е чрез прилагане на ролеви игрови модели в неигрова среда, повишаване на мотивацията и фокусиране върху преподаването, с вкарване на игрови модел има система от награди след преодоляване на някакво предизвикателство, да се проследява напредването на играча-ученик в реална среда.

Технически играта се създава от учителя – има си свой сюжет и история, което включва учебен материал, адаптиран за нивото на класа, изградена е във виртуална среда и учениците имат аватари, като минават през различни стадии, в които индиректно се преподава, т.е. усвоява се материалът. Подходяща е за всеки учебен предмет.

В заключение можем само да благодарим за професионализма на нашите преподаватели Чимо и Херме, с който те успяха да ни покажат новите начини и техники при дистанционно обучение, някъде там в края на нашия престой във Валенсия, в края на семинарите ни, надвисна сянката на пандемията, която промени начина на обучение и ни постави нови предизвикателства за преподаване и методи, заложени сякаш подсъзнателно в темите на семинара.“

Така, само ден преди обявяване на карантина в цяла Валенсия, нашите учители излетяха към България. А ден преди полета, нищо не е подсказвало за това, което предстои. В петъчната вечер, Валенсия е бил завладян от местен карнавал, в който градът се е веселил от сърце.

Два дни след обявяването на извънредното положение и в България, Михайлов и Христов се прибраха на родна земя и съвсем съвестно изкараха 14-дневната си карантина. За щастие и двамата са абсолютно здрави и дори под карантина продължиха да обучават дистанционно младите „Василиадиевци“.

Новини

От понеделник може да се сменя личния лекар

Published

on

Хората, които планират смяна на общопрактикуващия си лекар, могат да го направят през целия месец декември, напомнят от Районната здравноосигурителна каса Габрово. Следващата възможност ще бъде от 1-ви до 30-ти юни 2026 г.

С електронната услуга, предоставяна от НЗОК на www.nhif.bg в секцията „Електронни услуги“ – „Търсене на договорни партньори и дейности“ – „Общопрактикуващи лекари“, могат да се видят всички практики, сключили договор с НЗОК по области и общини, с техните адреси и телефони. На територията на област Габрово работят по договор с РЗОК 51 индивидуални практики за първична извънболнична медицинска помощ и 2 групови практики.

Смяната се осъществява лично, като лицето попълни и подпише регистрационна форма за постоянен избор при новоизбрания общопрактикуващ лекар. Здравноосигурените граждани, които имат електронен подпис, могат да попълнят и подадат регистрационната форма онлайн през Персонализираната информационна система на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) на официалния портал на институцията www.nhif.bg. Изборът на личен лекар за деца до 18 години се прави от техните родители или настойници.

На новоизбрания лекар, при записването, се представя и здравноосигурителната книжка, но ако лицето не притежава такава, това не може да е пречка за осъществяване на смяната.

Когато смяната е направена в регламентираните в нормативните документи периоди – юни и декември, не е необходимо хората да посочват причина, да подават в Районната здравноосигурителна каса заявление или да уведомяват предишния си лекар. Здравноосигурените лица, направили нов постоянен избор, стават пациенти на новоизбрания лекар от датата, която е вписана в регистрационната форма и от този момент той поема медицинските грижи за тях.

През останалото време смяна може да се прави само при промяна на местоживеенето или ако бъде констатирана трайна невъзможност на лекаря да изпълнява задълженията си, както и при прекратяване на договора с НЗОК. Здравноосигурените граждани, които нямат общопрактикуващ лекар, могат да избират такъв по всяко време без никакви ограничения.

Ако хората променят местоживеенето си само временно, примерно за зимните месеци, не е необходимо да правят смяна, а могат да изберат временно личен лекар в населеното място, в което пребивават за период до пет месеца. Това става със специална регистрационна форма за временен избор. След изтичането на посочения в нея срок, лицето автоматично се връща в пациентската листа на постоянно избрания лекар.

Зареди още

Култура

В музей „Етър“ бе открита изложба „Жените носят света“

Published

on

В музей „Етър“ беше открита впечатляващата изложба „Жените носят света“ – 42 фотографии на американската визуална художничка Лекха Сингх, посветени на силата, устойчивостта и тихия героизъм на жените по целия свят.

Всяка снимка разказва история – за ежедневието, борбите, красотата и непоклатимата вътрешна сила на жените от различни култури и континенти. На откриването присъства Карли Блакмен – представител на екипа на Лекха Сингх. Това е първата международна изложба, показвана в новия Музеен център на „Етър“ – важен момент за развитието на музея и за културния живот на Габрово.

Домакини на събитието бяха Таня Христова – кмет на Габрово и проф. д-р Светла Димитрова – директор на музей „Етър“.

Сред гостите, уважили откриването, бе Мария Башева-Венкова – Областен управител на област с административен център Габрово.

Зареди още

Култура

Мобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща

Published

on

В Икономовата къща към Исторически музей – Дряново се състоя откриването на мобилната изложба „ГРЕХЪТ“ – ключов етап от новия изследователски и експозиционен проект на Музея на хумора и сатирата. Тя представя съвременен поглед към 50 стенописни копия, създадени през 70-те години, чрез които се изследва темата за греха и нейните визуални проявления в българската църковна традиция.

Изложбата е организирана в 28 табла, проследяващи създаването на колекцията, пътя на образите през времето и мястото им в днешното визуално въображение. Заместник-директорът на Музея на хумора и сатирата Нела Рачевиц откри събитието и подчерта, че мобилната изложба е замислена като междинна „платформа за размисъл“, която прави видими резултатите от продължаващите проучвания и подготвя основата за обновяването на постоянната експозиция „Грехът“.

Тя акцентира върху задачата на музея да интерпретира наследството не буквално, а през съвременните културни, социални и психологически контексти.

Сава Христов – управител на Галерия „Видима“ и ръководител на проекта „Грехът – изследователски и изложбен проект“, открои интензивната и ползотворна работа по него, значимостта на изготвените изследователски и интерпретативни анализи и добавената стойност на професионалните контакти, изградени в хода на изпълнението.

Официален гост беше заместник-кметът на Община Дряново Диляна Джеджева. Подчертано бе значението на партньорството между институциите и споделения стремеж към съвременна интерпретация на културното наследство. Директорът на Исторически музей – Дряново Иван Христов приветства гостите и отбеляза, че за институцията е чест дряновската публика първа да види тази работна фаза от бъдещата експозиционна трансформация.

Проектът обединява експерти от различни области: проф. Райна Гаврилова (история на културата, СУ); гл. ас. Владимир Димитров (история и теория на изкуството, НБУ); д-р Слава Янакиева (НБУ); организационният психолог Светослав Стоев; карикатуристът Чавдар Николов („Прас Прес“); Татяна Цанкова – бивш директор на музея. Теренните изследвания, осъществени от Илина Пенева и Иво Делийски, обхващат църкви и манастири в Ябланица, Бачково, Чурилово, Курило, Лозно, Лешко, Рилския и Троянския манастир и др.

Събраната документация разкрива картина на съхранени и загубени стенописи – свидетелства за традиция, памет и забрава. Централният акцент на изложбата е многопластовият прочит на образите.

„Грехът“ ги представя не като назидателни символи, а като живи културни форми, чиито значения се променят във времето. Архивни кадри, полеви фотографии, документи и експертни анализи се преплитат, за да покажат как грехът се пренася от морална категория към културен въпрос – и как може да бъде представен в музейна среда днес.

Материалите и изводите от проекта ще бъдат в основата на обновената постоянна изложба „Грехът“, чието разработване предстои. Паралелно се подготвят уебсайт и монография, които ще обединят научната и визуална документация.

Проектът „Грехът – изследователски и изложбен проект“ се реализира с подкрепата на Министерството на културата, в партньорство с Исторически музей – Дряново и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица