Култура
90 години от рождението на Христо Питев
По повод 160-та годишнина от обявяването на Габровo за град, Държавен архив – Габрово подготвя публикации за личности, свързани с града ни, дали своя принос за развитието на българската наука и изкуство. Днес си спомняме с голямо уважение за Христо Питев – музикален педагог, композитор, диригент, музиковед и основател на Камерния оркестър в Габрово.

Христо Питев е едно от най-разпознаваемите лица на родната музикална сцена. Роден на 27 април 1930 г. в Габрово. Завършва средното си образование в родния град и по-късно се дипломира в теоретичния факултет на Държавната Музикална академия в София (сега Национална музикална академия “Проф. Панчо Владигеров”).
Първите стъпки на Христо Питев в професията са основаването на Акордеонния клас към Детска Музикална школа – Габрово и публичните му изяви като негов диригент. През 1960 г. става художествен ръководител на първия щатен естраден оркестър извън София – оркестър „КО“ – към тогавашното Предприятие „Културен отдих“ – Габрово.

Оркестърът свири популярни мелодии и изнася концерти в цялата страна с участието на певици като Мими Николова и Йорданка Христова. През 1962 г. се класира втори на „Общобългарско състезание за майстори на естрадното изкуство“. П
о това време Питев оказва методическа помощ на ученическия оркестър към Текстилен техникум – Габрово, създаден година по-рано, през 1961 г. Оркестърът участва в ученически увеселения и печели множество награди от градски, окръжни и републикански фестивали, като получава най-високото отличие „Златен медал“ на Републиканския фестивал на средношколската и студентска младеж през 1964 г. Питев ръководи и други музикални формации, като смесения хор при Пионерския дом в Габрово, с когото участва и се класира като първенец на Републиканския сбор през 1962 г. На 30 юли 1969 г. печели Златен медал от III-ти Републикански фестивал и Спартакиада, София.

По инициатива на Христо Питев на 1 септ. 1969 г. към читалище „Априлов- Палаузов“, със съдействието на Окръжен съвет и Градски съвет за култура в Габрово се основава Габровски Камерен оркестър.
Той е негов художествен ръководител от създаването му до 1974 г. В репертоара на оркестъра влизат сравнително непознати за местната публика пиеси от музикалните направления Барок, Виенски класицизъм и Романтизъм, като много от тях за първи път се изпълняват в Габрово: „Концерт за две цигулки и струнен оркестър „Ехо” в ла мажор“ от Антонио Вивалди и „Сюита за цигулка, виола и струнен оркестър“ от шведския композитор Курт Атерб.

Христо Питев композира произведения от различни жанрове – песни, опери, оратории, сонати, увертюри и др., неизменна част от репертоара на оркестрите и хоровете, които ръководи. За своите композиции е многократно награждаван със златни и сребърни медали от републикански фестивали.
От 1980 г. е редовен член на Съюза на Българските композитор (СБК). Сред по-известните му произведения са „Апокалипсис“- опера в пет действия, „Пет пиеси за струнен оркестър“ и др.

Освен като автор на множество музикални произведения, включително музика за пиеси на габровския Драматичен театър („Мандарагора“ от Николо Макиавели, „Тази малка земя“ от Георги Джагаров и др.), Христо Питев допринася към българската музикална теория чрез научни трудове и публикации, посветени на геометрията на тона, формирането на звукореда и тоналната система, също така изследва задълбочено музикалните възгледи през Античността.
Математическата теория на множествата заляга дълбоко в неговите трудове, като в основата е разбирането за неразривното единство между тона и числото. Тази теория той изследва през целия си творчески път, като едни от основните изразители на постиженията му са книгите „До Питагор и напред: ново музикално познание” и “Music and knowledge: a new theory of music“ („Музика и познание: нова музикална теория“).

Освен тях, той издава в съавторство учебници за технически упражнения с инструменти. Автор е и на множество статии в научни списания „Българска музика“, „Българско музикознание“, „Музикални хоризонти“, съдържащи теоретични концепции високо оценени от научните среди. Интересите му са подкрепени с изнасяне на лекции пред студенти в Българската консерватория – София, консерваторията „Ференц Лист” в Будапеща, висшето музикално училище „Ханс Айслер” в Берлин.
През 2006 г. е провъзгласен за Почетен гражданин на Габрово заради дългогодишната си ангажираност към родната музикална култура и популяризирането на местните музикални традиции и търсения.

Почива на 30 юни 2017 г. след кратко боледуване. Държавен архив – Габрово съхранява документи, свързани с житейския му път и творческа дейност в Частично постъпление № 325, във фондовете на Габровски Камерен оркестър, Школа по изкуствата „Емануил Манолов” и др., както и в личните фондове на музикантите Илко Илиев и Манол Цоков.
Част от използваните материали за настоящата статия са предоставени от Илко Илиев – музикант и близък приятел на Христо Питев.
Автор: Стела Илева, младши експерт Държавен архив – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
Новата стихосбирка на Венелин Бараков с премиера в Габрово

Днес, 10 декември, от 17.30 ч. в Интерактивния музей на индустрията в Габрово ще се състои габровската премиера на новата поетична книга на Венелин Бараков – “Последният път”.
Организатори на събитието са платформата за литература, изкуство и култура “Тетрадката” и Интерактивен музей на индустрията. Излязла със знака на издателство „Фенер“, книгата идва с въздействаща корица, създадена от художника Веселин Марков, който успява да предаде емоционалната дълбочина на поезията на Венелин Бараков.

Редакторът Николай Фенерски описва стихосбирката като “красиво и смирено преосмисляне на важното”, сравнявайки я с поетиката на филмите на Джим Джармуш.
Венелин Бараков е роден в Трявна, доктор по средновековна археология и автор на научни и художествени книги.
„Последният път“ е нова възможност за читателите да се потопят в поетичния свят на автора, в който темите за живота и преосмислянето на съществуването са представени с дълбочина и нежност.


Култура
Представят книгата на Марина Ангелова

Книгата “Ти можеш…и силата да полетиш“ на Марина Ангелова – основател на “Фондация в помощ на жени, претърпели насилие – ФЛАЙ – първо обичай себе си“, ще бъде представена на 9 декември от 17.00 ч. в Ритуалната зала на Община Габрово.
Форматът на събитието съчетава арт преживяване и дискусия по проблемите поставени от авторката. В 90 страници се преплитат лична изповед с анализ и препоръки от психолог.
Детайлно, образно и в дълбочина е проследено поведението на пострадалата от домашно насилие и насилникът – от друга страна, от друга – специалист анализира сигналите, при които на всеки в обществото трябва да заработи механизъм за отрезняване и вземане на решения.

“Ти можеш…и силата да полетиш“ е книга пътеводител, книга наръчник, който да ви послужи за разпознаване на елементите на цикъла на насилие. Тя е насочена към всички онези, които имат усещането, че няма да се справят, които се чувстват неразбрани, които се срамуват и страхуват. Всички онези, които са се предали и не вярват, че изход има. Всички онези, които се питат “Защо на мен?“ и всички, които в безпътицата се връщат отново и отново при насилника, мислейки че този път ще е различно, пише в предговора към книгата.
Представянето е в периода на 16-те дни активизъм, в които се реализират инициативи във връзка с 25 ноември – Международен ден за елиминиране насилието срещу жени. Изданието е финансирано от Български фонд за жените и Европейски съюз.
Марина Ангелова е родена в Габрово през декември 1982 г. Днес Марина учи и съчетава социални дейности, работи в център за деца и младежи с тежки увреждания и е основател на Фондация в помощ на жени, претърпели насилие F.L.Y. – Първо обичай себе си.


Култура
Представиха изложбата „Грехът“ в Православния богословски факултет на ВТУ

В края на миналата седмица, в зала „Проф. д-р Любен Прашков“ на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ беше представена мобилната изложба „Грехът“ на Музей „Дом на хумора и сатирата“ – Габрово. Събитието се проведе по покана и в партньорство с Православния богословски факултет, който е домакин на експозицията.
На откриването присъстваха заместник-ректорът на университета проф. д.н. Вихрен Бузов, деканът на Православния богословски факултет проф. д-р Магдалена Легкоступ, заместник-декани, преподаватели, студенти, художници и иконографи – което постави изложбата в ясно академично и професионално контекстуализирана рамка. Колекцията, представена под заглавие „Грехът“, включва общо 50 копия на стенописи и икони, свързани с темата за греха, изработени през 70-те години на XX век от екип, ръководен от изкуствоведа Асен Василиев.
В този екип участва и проф. Любен Прашков – факт, който прави особено значимо именно експонирането на колекцията в залата, носеща неговото име. Във Велико Търново са представени 28 табла с информация за колекцията от копия, теренните проучвания за локализиране на оригиналите и интерпретации на експерти по темата.

Подборът дава възможност да се проследят различни визуални подходи към мотива за греха в православното изкуство – от по-строги морални сцени до такива, в които ясно присъстват елементи на критика, ирония и сатирично отношение към човешките слабости.
Особено важен контекст за тази колекция е фактът, че значителна част от оригиналите, по които са правени копията, днес са силно увредени, променени или недостъпни. Поради това копията придобиват стойност на визуален документ и представляват ключов източник за изследване на конкретни стенописни цикли и иконографски решения от втората половина на XX век.
В рамките на представянето заместник-директорът на Музей „Дом на хумора и сатирата“ Нела Рачевиц очерта хронологията на създаване на колекцията и изследването ѝ 50 години по-късно. Началото е поставено през 70-те години по идея на сатирика и карикатурист Тодор Цонев, който насочва вниманието към сатиричното и комичното в българското възрожденско изкуство.

На тази основа музейният екип започва целенасочено да издирва в различни храмове и манастири стенописи, в които действителността – и в частност прегрешенията – е представена в критичен, понякога гротескен план. През 2024 г., след като екип от проведеното в Център Кристо и Жан-Клод училище за куратори започва работа по изложба, свързана с колекцията, музеят прави следваща стъпка: става ясно, че освен събраните копия е необходим и съвременен разказ, който да ги свърже с днешната публика.
Поради това се възобновява работата по колекцията, вече с фокус върху допълнително документиране, анализ и подготовка на бъдеща постоянна експозиция. Настоящият етап от проекта се реализира с финансиране от Министерството на културата през 2024 г. Целта е да се изгради цялостен пакет от материали – архивни документи, снимки, експертни текстове и полеви наблюдения – който да послужи като основа за реструктуриране на представянето на колекцията в Музей „Дом на хумора и сатирата“.
Рачевиц подчерта, че се планира обновяване на сградата на музея, преосмисляне на туристическия поток и обособяване на специално пространство, в което изложбата „Грехът“ да бъде показвана в постоянен формат. Ръководителката на теренните проучвания по проекта, кураторката Илина Пенева, представи пред аудиторията конкретните стъпки в изследователската работа на екипа.

В рамките на проекта са посетени множество храмове и манастири в страната, където е проследено състоянието на оригиналните стенописи, промените в интериора на храмовете и причините за загубата на определени изображения. Пенева акцентира върху това, че на редица места оригиналите липсват изцяло или са силно нарушени, което прави наличните копия не просто „репродукции“, а реална основа за реконструиране на визуалната история на тези стенописи.
Този материал е в основата и на решенията как да бъдат експонирани таблата – така, че да се запази връзката между историческия контекст, изследователските данни и възприятието на съвременната публика.
Деканът на Православния богословски факултет проф. д-р Магдалена Легкоступ поздрави екипа на музея за последователната работа по проекта и отбеляза, че включването на богослов в бъдещите етапи би допринесло за още по-пълноценен анализ на представените сцени и надписи. Тя обърна внимание и на възможността изложбата да се използва в обучението на студенти по богословие, история на Църквата и християнско изкуство. Отец д-р Теодор Енчев, който е участвал в симпозиума (септември 2025), свързан с проекта, постави колекцията в контекста на времето, в което е създадена – периода на комунизма.

Той подчерта, че върху копията са работили едни от най-добрите специалисти, а размерите и композициите следват оригиналите с висока точност. По думите му в тези изображения ясно се виждат едновременно осъждането и осмиването на греха – хумор и гротеска, които възрожденските художници използват смело и свободно.
В дискусията след представянето участниците определиха проекта като изключително ценен ресурс за специалисти и за всички, които работят в областта на визуалното наследство, църковната история и културното наследство.
Изложбата „Грехът“ вече е била показвана в Дряново и предстои да продължи своето пътуване към други градове и институции. Като част от дългосрочната работа по проекта в началото на януари се предвижда издаването на двуезична монография, обединяваща изображенията и изследователските текстове на експерти от различни области. До края на годината се очаква и стартирането на специализиран уебсайт, на който ще бъдат достъпни значителна част от събраните материали.


-
Кримипреди 14 часаКола блъсна жена, пресичаща на пешеходна пътека в Габрово
-
Кримипреди 3 дни„Оплезен“ от пико и амфетамин габровец остана без книжка на Никулден
-
Кримипреди 3 дниПрокуратурата обяви подробности за катастрофата със загинал край Севлиево
-
Новинипреди 7 дни„Седмица на отворените враРти“ за туберкулоза през декември
-
Новинипреди 6 дниГаброво с активно участие в национален форум за майчино и детско здраве
-
Кримипреди 3 дниЗакопчаха криминално проявен, участвал в телефонна измама в Габрово
-
Новинипреди 4 дниОтличие за Йоан Велчев от престижния шахматен турнир „Бургас Оупън 2025“
-
Културапреди 4 дниПредставят книгата на Марина Ангелова






