Свържи се с нас

Култура

90 години от рождението на Христо Питев

Published

on

По повод 160-та годишнина от обявяването на Габровo за град, Държавен архив – Габрово подготвя публикации за личности, свързани с града ни, дали своя принос за развитието на българската наука и изкуство. Днес си спомняме с голямо уважение за Христо Питев – музикален педагог, композитор, диригент, музиковед и основател на Камерния оркестър в Габрово.

снимка: Държавен архив – Габрово

Христо Питев е едно от най-разпознаваемите лица на родната музикална сцена. Роден на 27 април 1930 г. в Габрово. Завършва средното си образование в родния град и по-късно се дипломира в теоретичния факултет на Държавната Музикална академия в София (сега Национална музикална академия “Проф. Панчо Владигеров”).

Първите стъпки на Христо Питев в професията са основаването на Акордеонния клас към Детска Музикална школа – Габрово и публичните му изяви като негов диригент. През 1960 г. става художествен ръководител на първия щатен естраден оркестър извън София – оркестър „КО“ – към тогавашното Предприятие „Културен отдих“ – Габрово.

снимка: Държавен архив – Габрово

Оркестърът свири популярни мелодии и изнася концерти в цялата страна с участието на певици като Мими Николова и Йорданка Христова. През 1962 г. се класира втори на „Общобългарско състезание за майстори на естрадното изкуство“. П

о това време Питев оказва методическа помощ на ученическия оркестър към Текстилен техникум – Габрово, създаден година по-рано, през 1961 г. Оркестърът участва в ученически увеселения и печели множество награди от градски, окръжни и републикански фестивали, като получава най-високото отличие „Златен медал“ на Републиканския фестивал на средношколската и студентска младеж през 1964 г. Питев ръководи и други музикални формации, като смесения хор при Пионерския дом в Габрово, с когото участва и се класира като първенец на Републиканския сбор през 1962 г. На 30 юли 1969 г. печели Златен медал от III-ти Републикански фестивал и Спартакиада, София.

снимка: Държавен архив – Габрово

По инициатива на Христо Питев на 1 септ. 1969 г. към читалище „Априлов- Палаузов“, със съдействието на Окръжен съвет и Градски съвет за култура в Габрово се основава Габровски Камерен оркестър.

Той е негов художествен ръководител от създаването му до 1974 г. В репертоара на оркестъра влизат сравнително непознати за местната публика пиеси от музикалните направления Барок, Виенски класицизъм и Романтизъм, като много от тях за първи път се изпълняват в Габрово: „Концерт за две цигулки и струнен оркестър „Ехо” в ла мажор“ от Антонио Вивалди и „Сюита за цигулка, виола и струнен оркестър“ от шведския композитор Курт Атерб.

снимка: Държавен архив – Габрово

Христо Питев композира произведения от различни жанрове – песни, опери, оратории, сонати, увертюри и др., неизменна част от репертоара на оркестрите и хоровете, които ръководи. За своите композиции е многократно награждаван със златни и сребърни медали от републикански фестивали.

От 1980 г. е редовен член на Съюза на Българските композитор (СБК). Сред по-известните му произведения са „Апокалипсис“- опера в пет действия, „Пет пиеси за струнен оркестър“ и др.

снимка: Държавен архив – Габрово

Освен като автор на множество музикални произведения, включително музика за пиеси на габровския Драматичен театър („Мандарагора“ от Николо Макиавели, „Тази малка земя“ от Георги Джагаров и др.), Христо Питев допринася към българската музикална теория чрез научни трудове и публикации, посветени на геометрията на тона, формирането на звукореда и тоналната система, също така изследва задълбочено музикалните възгледи през Античността.

Математическата теория на множествата заляга дълбоко в неговите трудове, като в основата е разбирането за неразривното единство между тона и числото. Тази теория той изследва през целия си творчески път, като едни от основните изразители на постиженията му са книгите „До Питагор и напред: ново музикално познание” и “Music and knowledge: a new theory of music“ („Музика и познание: нова музикална теория“).

снимка: Държавен архив – Габрово

Освен тях, той издава в съавторство учебници за технически упражнения с инструменти. Автор е и на множество статии в научни списания „Българска музика“, „Българско музикознание“, „Музикални хоризонти“, съдържащи теоретични концепции високо оценени от научните среди. Интересите му са подкрепени с изнасяне на лекции пред студенти в Българската консерватория – София, консерваторията „Ференц Лист” в Будапеща, висшето музикално училище „Ханс Айслер” в Берлин.

През 2006 г. е провъзгласен за Почетен гражданин на Габрово заради дългогодишната си ангажираност към родната музикална култура и популяризирането на местните музикални традиции и търсения.

снимка: Държавен архив – Габрово

Почива на 30 юни 2017 г. след кратко боледуване. Държавен архив – Габрово съхранява документи, свързани с житейския му път и творческа дейност в Частично постъпление № 325, във фондовете на Габровски Камерен оркестър, Школа по изкуствата „Емануил Манолов” и др., както и в личните фондове на музикантите Илко Илиев и Манол Цоков.

Част от използваните материали за настоящата статия са предоставени от Илко Илиев – музикант и близък приятел на Христо Питев.

Автор: Стела Илева, младши експерт Държавен архив – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

Published

on

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.

Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.

„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“

На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.

„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“

Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.

„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“

Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.

„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“

Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.

Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.

Зареди още

Култура

Валидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето

Published

on

По повод 225 години от рождението на Колю Фичето и проведения конкурс за пощенско-филателно издание от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), на 25 ноември от 13.00 часа в Исторически музей – Дряново ще бъде валидирана пощенската марка, посветена на възрожденския майстор.

През 2025 година се навършват 225 години от рождението на родения в Дряново възрожденски строител, а годишнината беше отбелязана с Национална програма, организирана от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

В тази връзка, дряновският музей ще бъде домакин на събитието по валидиране на пощенско-филателното издание, победител в конкурса за пощенска марка, на тема „225 години от рождението на Колю Фичето“, чийто автор е Стоян Дечев. Заедно с него на церемонията ще присъстват и представители на МТС.

След валидирането пощенската марка може да бъде закупена в деня на събитието в ИМ – Дряново.

Зареди още

Култура

Преди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните

Published

on

Паметникът, край който са преминавали ежедневно поколения габровци, пред бившата Консултативна поликлиника, е открит точно преди 100 години, на 22 ноември 1925 г. (в някои източници се посочва датата 25 ноем.). Той е издигнат със средства на Дружество „Инвалид“ – Габрово. В устава на Дружеството, запазен в Държавен архив – Габрово четем:
„Дружество „Инвалид“ има за цел: да подпомага материално и морално своите членове; … да се грижи за настаняване безработните из средата на инвалидите, вдовиците, сираците и родителите членове на дружеството на подходяща работа, а децата в училища, пансиони и др. подобни;.. да участвува във всички благотворителни обществени прояви и в манифестации, които имат за цел манифестиране култа към родните герои..“

Габровското дружество отива отвъд манифестирането на култ, почит и др. подобни действия към падналите герои, като успява да финансира изграждането на един много въздействащ паметник в тяхна чест. Средствата на организацията се събират от встъпителен и ежемесечен членски внос, доброволни пожертвования, лихви от капитали и др.

На свое заседание Габровско градско общинско управление с протокол № 21 от 27 юли 1925 г. взема решение, с което уважава постъпилата молба на Дружеството и приема да му се предостави място в м. „Падало“ (днес част от Габрово) за изграждане на паметник за загиналите във войните за национално обединение през 1912-1913 и 1915-1918 г.

Паметникът е изразителен в художествено отношение и е първия паметник с барелефи, издигнат в Габрово. Изработен е от бял врачански камък. Надписът му гласи: „На скъпите другари, паднали в войните за обединението на българското племе 1912-1913 и 15-18 г.“. Барелефите представляват следните три сцени: Първата на гроба на убит войник плачат баща, майка и дете; на втората – вдовица плаче с рожбата си. В третата сцена са представени двама инвалиди с липсващи крайници. Негов автор е проф. Марин Василев. Той е един от основоположниците на скулптурното изкуство в Следосвобожденска България, заедно с Жеко Спиридонов и Борис Шатц. Той е един от първите българи след Освобождението, с академично образование, след като завършва Академия за изобразителни изкуства в Мюнхен. Автор е на паметници на редица забележителни българи. По изпълнението на паметника работи и габровския скулптор Иван Начев.

От запазените статии на краеведа Илия Габровски научаваме, че инициатор за издигане на паметника е габровския учител Христо Аврамов. Пак според Габровски, на откриването му, в присъствието на политика и бъдещ министър-председател Андрей Ляпчев, учителя Аврамов казва: „Нашият войник достойно изпълни патриотичния си дълг към родината по кървавите бранни поля, но нашите дипломати я проиграха на зелената маса“. Представените снимки и информация се съхраняват във фондове от личен и учрежденски произход в Държавен архив – Габрово.

Автор:
Цветомира Койчева – началник на отдел „Държавен архив“ – Габрово.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица