

Икономика
НАП – Габрово напомни за новите здравни осигуровки
Габровските данъчни информират своите клиенти, че от началото на 2020 г. има изменение на сумите, които се дължат за здравни осигуровки, заради направените промени в нормативната база и повишената сума на минималния осигурителен доход, чиито размер става 610 лева.
Проверка на здравноосигурителния статус може да се направи чрез сайта на Националната агенция за приходите. Конкретният адрес от сайта на НАП е https://inetdec.nra.bg/freesrvinfo.html, като проверката изисква въвеждане на ЕГН (или на друг личен номер).
С чл. 2 от Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване е определен размерът на задължителната здравноосигурителна вноска. За 2020 г. здравната осигуровка се запазва в размер 8% от дохода.
Не се променя и съотношението, в което се разпределя този размер между осигуряващ (работодател) и здравно осигурен и то остава 60:40, като по-голямата част се поема от работодателя.
Колко е точното задължение за конкретен човек зависи от доходите му, но също и от това дали той работи, дали се осигурява сам или е със статут на безработен без или със право на обезщетение.
Увеличеният размер на минималния осигурителен доход от 560 лева (през 2019 г.) на 610 лева (за 2020 г.) променя сумата, която трябва да бъде внесена за здравно осигуряване. Здравни осигуровки за хора, които през 2020 г. не работят на трудови или приравнени на тях договори, се внасят върху осигурителен доход не по-малък от половината от минималния му размер и не по-голям от сумата на максималния осигурителен доход (3000 лева за месец).
Половината от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се равнява на 305 лева за 2020 г. Това означава, че дължимата сума здравни осигуровки за безработни през 2020 е не по-малка от 24,40 лева за всеки месец – 8% от 305 лева (за 2019 г. беше 22,40 лева месечно).
Хората, които подлежат на задължително осигуряване към НЗОК, но не са здравно (например трайно безработните без право на парично обезщетение за безработица), плащат здравни осигуровки за своя сметка и подават еднократно декларация за това. Става въпрос за декларация образец № 7. В декларацията се посочва и избраният от лицето здравноосигурителен доход.
В рубриката „Здравно осигуряване“ на интернет страницата на Национална агенция за приходите е поместена и информацията за попълване и подаване на декларация образец 7, както и образец на формуляра, който може да бъде изтеглен.
Подаването на декларацията може да стане в офиса на НАП Габрово на ул. „Радецка“ №11, по пощата и пощенските клонове от Областта с обратна разписка или по електронен път чрез Персонален идентификационен код (ПИК), който се получава безплатно от офис на приходната агенция.
Плащането на здравни осигуровки за хора, които нямат трудови доходи през 2020 г. трябва да стане до 25-то число на месеца, следващ този, за който са дължими. Например за януари 2020 г. здравната осигуровка се плаща до 25 февруари 2020 г.
Месечните и окончателните здравни осигуровки се дължат и плащат чрез ЕГН по банкова сметка на съответната териториална дирекция на НАП (по постоянен адрес) за събиране на приходите за НЗОК.
Важно е да се уточни, че неплащането на повече от 3-месечни здравни осигуровки за предходните 36 месеца лишава тези хора от здравноосигурителни права. Здравният статус се възстановява, когато лицето внесе всички дължими здравни вноски през последните 5 години, но сумите, платени за оказаната медицинска помощ, не му се възстановяват.
Хората, които са се осигурявали сами здравно за 2019 г. правят и годишно изравняване, като плащат окончателни здравни вноски през 2020 г. Това се случва, когато доходите по данъчната декларация за 2019 г. надвишават осигурителния доход, върху който ежемесечно са внасяни здравни осигуровки за 2019 г. Става въпрос например за доходи от наем, авторски възнаграждения и др.
Годишното изравняване за тези лица обичайно се извършва чрез Таблица 2, която е приложение към годишната данъчна декларация. Срокът за внасяне на окончателните здравни вноски за 2019 г. е до 30 април 2020 г.
Хората, които са безработни и получават парично обезщетение за безработица не плащат здравноосигурителна вноска. Здравните вноски за тях, както и през предходните години, са за сметка на държавния бюджет.
Габровските данъчни допълват още, че завършилите средното си образование ученици плащат сами здравните си осигуровки.
За повече информация клиентите могат да позвънят на национален телефон 0700 18 700 или да потърсят компетентно мнение в салона за обслужване на клиенти на ул. „Радецка“ №11 в центъра на Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации


За единадесета поредна година Министерство на труда и социалната политика обявява конкурс за годишната „Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“. В него могат да участват всички физически лица (български граждани) и юридически лица, регистрирани в България.
Основната цел на наградата е да насърчи развитието на социални иновации в подкрепа на социалното предприемачество. Чрез нея ще се постави акцент върху ролята на социалните предприятия и ще се повиши видимостта им. Ще бъдат удостоявани социални предприятия, кооперации, представители на бизнеса и неправителствения сектор, образователни и научни институции и организации, които допринасят за развитието на социалната икономика у нас.
Конкурсът ще се проведе в три категории: „Социални иновации, свързани със заетост“; „Социални иновации, свързани със социално включване“; „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“. Ще бъдат връчени три награди – първа, втора и трета (почетен плакет). Крайният срок за кандидатстване е 17.30 часа на 30.09.2025 г. Предложенията се подават на ел. адрес: si_nagrada@mlsp.government.bg.

Кандидатите представят следните документи на български език: формуляр за кандидатстване (по образец) и декларация (свободен текст), с която се удостоверява оригиналността на идеята. Ако документите съдържат лични данни, в декларацията е необходимо да се добави текст, с който декларатора дава съгласие МТСП да обработва личните му данни. Повече информация относно документите за кандидатстване, текста за съгласие към декларацията, както и контакти с организаторите, вижте на сайта на Министерство на труда и социалната политика, страница „Социална икономика“, в статията „Конкурс за участие в годишна Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“, която се намира на следния линк: https://bit.ly/4mvfKbt.
В случай на последващ отказ от участие в конкурса, организаторът предоставя възможност даденото съгласие да бъде оттеглено, съгласно вътрешните правила за Защита на личните данни.
През 2024 г. по време на същата церемония Женското благотворително дружество „Майчина грижа“ от Габрово получи награда за инициативата „За качествено здраве на село“. Отличието беше в категорията „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“.
Инициативата на ЖБД „Майчина грижа“, популярна още като „мобилен доктор“, беше осъществена в партньорство с Община Габрово. Тя беше първата такава за страната. Общинският съвет в Габрово отпусна сумата от 35 000 лв. Към инициативата Дружеството привлече и дарители. Организирани бяха профилактични медицински прегледи в малките населени места в община Габрово, където няма здравна служба и няма график за посещение на медицински персонал.
Медицинският екип се състоеше от кардиолог, невролог и две медицински сестри от Диагностично-консултативен център 1 – Габрово. Извършиха се прегледи във 22 кметства и кметски наместничества в община Габрово. Бяха прегледани общо 584 възрастни лица над 65 години, които не са минавали на профилактичен преглед при лични лекари.


Икономика
НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна

Служителите от „Фискален контрол“ на НАП са поставили под наблюдение по-големите борси, тържища и складове в цялата страна. Контролните действия стартираха на 16 септември сутринта и до момента на входа и на изхода на обектите са проврени близо 3500 камиона и микробуса, които превозват стоки с висок фискален риск, като плодове и зеленчуци, месо и др.
Данъчните инспектори изискват документи за произход на стоките, както и отчитат ли се всички реализирани продажби в търговските обекти, спазват ли се задълженията за регистриране и отчитане на продажбите в съответствие с нормативните изисквания. В някои от обектите проверяващите са констатирали нарушения като липса на касов апарат, неотчитане на приходи в реален размер, фактуриране на по-ниски цени от продажните и др.
За времето, в което присъстват в борсите, тържищата и складовете, фискалните инспектори са отчели завишени обороти в сравнение с предходни периоди. С цел да избегнат проверяващите екипи, част от рисковите търговци са изнесли дейността си извън тържищата и борсите. Затова и служителите на НАП контролират и санкционират нелегалната търговия и извън границата на стоковите борси.
„Поставили сме под наблюдение възможно най-много обекти, както в района на борсите, така и извън тях. Целта ни е да се гарантира коректното отчитане на обороти и плащането на дължимите данъци. Правим това и за да защитим търговците, които спазват закона. Резултатите от наблюденията и проверките ще бъдат анализирани, след което ще предприемем необходимите действия, за да предотвратим опитите за избягване на данъчно облагане в борсите, тържищата и складовете“, коментира проверките зам. изпълнителният директор на НАП Евгени Нанков.

Икономика
Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП

Близо 1000 граждани и фирми дадоха своята оценка за контролните действия на Националната агенция за приходите. Над 90% от анкетираните са оценили високо професионализма на служителите и взаимодействието им с участниците в контролното производство. Близо 97% от попълнилите въпросника са заявили, че са получили пълна информация и разяснения за необходими документи и действия в рамките на проверките. Най-честите препоръки към НАП, които дават гражданите и дружествата, са свързани с намаляване на административната тежест, подобряване и адаптиране на контролните подходи. Проучването стартира през юли, като от приходната агенция изпращат линк за попълване на анкетата на дружества и физически лица, чиито проверки и/или ревизии са приключили през първото тримесечие на тази година. То се провежда периодично за всяко тримесечие. За достъп до анкетата не се изисква въвеждането на данни за потребителския профил (акаунт) на анкетирания и негов имейл.
До края на септември ще бъдат изпратени анкети на лицата, чиито контролни действия са приключили през април, май или юни. Целта на проучването е приходната агенция да получи обратна връзка за хода на контролните производства и проявените комуникативни и професионални умения от служителите на НАП.
Резултатите от проучването ще се ползват за подобряване на комуникацията и намаляване на административната тежест в хода на контролните производства, оптимизиране на процеса и повишаване на професионалната компетентност на органите по приходите.
Анкетата е анонимна, съдържа общо 14 въпроса и попълването й отнема не повече от 10 минути.
„Благодарим на лицата, които отделиха от времето си, за да участват в проучването. Очакваме все по-висока активност, като апелираме към дружествата и гражданите да отправят ясно формулирани препоръки, които да ни помогнат да подобрим работата си и да улесним максимално данъкоплатците“, каза Пламен Димитров – директор на дирекция „Контрол“ в НАП.

-
Икономикапреди 7 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници
-
Икономикапреди 4 дни
НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна
-
Икономикапреди 4 дни
Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП
-
Новинипреди 4 дни
9-годишният Иван Екимов спечели шахматен турнир в Стражица
-
Културапреди 3 дни
НМО показа в Ямбол с изложбата „Училищни символи и ритуали“
-
Новинипреди 4 дни
Положиха основния камък на новия параклис кв.“Шенини“ в Габрово
-
Културапреди 3 дни
„Габровски гласчета“ с четири „ДА“ в „България търси талант“
-
Икономикапреди 4 дни
МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации