Свържи се с нас

Култура

Денят на Свети Спиридон ще бъде отбелязан в ЕМО „Етър“

В ЕМО „Етър“ отбелязват Денят на Св. Спиридон – покровител на най-голям брой занаяти

снимка: ЕМО „Етър“

12 декември се отбелязва в Етнографски музей на открито „Етър“ като празник на занаятчиите. Денят е на Св. Спиридон – покровител на най-голям брой занаяти.

От 09:30 часа в разположената на територията на музея църква „Св. Богоявление“ започва света литургия и водосвет. Свещеникът ще мине във всяка от музейните работилници, за да отправи благословия. Екипът на музей и майсторите ще поднесат цветя пред паметника на Лазар Донков – създател на „Етър“-а. Ще бъдат представени занаятчиите, започнали работа в музея през 2018 година. Участници в празника ще втъкат своя нишка в паното, наречено „Нишки в историята“, посветено на 55-годишнината на „Етър“-а, която предстои да бъде отбелязана през 2019-та.

По-късно, по време на „Вечерта на майстора“, ще бъде обявен победител в „Майстор за един ден“. Събитието се провежда за втори път. Ден преди това, на 11 декември, в работилниците си занаятчиите ще обучат на определени умения свои колеги от екипа на музея, които през друго време от годината нямат пряк ангажимент към производствената работа. На 12 декември, който е усвоил най-добре занаята получава наградата „Майстор за един ден“.

снимка: ЕМО „Етър“

Историята на празника „Св. Спиридон“ е от времето на Българското Възраждане, когато всяка еснафска организация има свой патронен празник, свързан с определен светец, покровител на занаята. Колкото по-богат и силен е един еснаф, толкова по-тържествен и пищен е празникът, посветен на светеца. Занаятчиите, облечени в нови дрехи, със семействата си, начело с еснафското знаме и музика, преминават през улиците на града и отиват в църква за тържествен молебен. Отслужва се панихида за починалите майстори. Раздават се жито и осветени хлябове.

Важна част от празника е свързана с въвеждането в майсторско звание. Това става след службата, на мястото, което е определено за обща трапеза. Устабашията (най-стар и почитан майстор) обявява кандидатите за майстори, държи им напътствена реч, препасва ги през рамо с червен пояс, подарява им от страна на еснафа скромен набор от инструменти, плесва им по врата по един шамар с думите: „Стани като мен!“. Еснафският празник прераства в общоградско тържество.

снимка: ЕМО „Етър“

В наши дни в ЕМО „Етър” тази традиция намира своето продължение. През 1980 г. се ражда идеята за Празник на занаятчиите или Ден на Св. Спиридон – 12 декември. Събират се майсторите, за да споменат починалите, да почетат живите, да се повеселят. Това е традиция, която се спазва и до днес.

Защото в ЕМО „Етър” с думата „майстор” хората наричат не кого да е, а само онези, чиито изделия ни връщат към корените на занаятчийството и помагат за неговото съхраняване и развитие.

Свети Спиридон Тримитунски е един от най-великите светители и чудотворци на ІV век. Той се прославя с чудотворната си дарба да лекува и с участието си в Първия вселенски събор в Никея през 325 г., когато горещо защитава християнството, осъждайки учението на Арий. Владее много занаяти и се счита за покровител на грънчари, тухлари, златари, чехлари, бакърджии, шарланджии, абаджии и др.

снимка: ЕМО „Етър“

Защо е покровител на чехларите?
Спиридон тръгва с магарето си на събор. Лоши хора крадат животното и му отрязват главата.На сутринта стопанинът залепя на мястото на отрязаната глава една конска и продължава към събора.Когато го виждат, хората си казват „не е обикновен човек”. А когато ядосан от случилото се, пред смаяните погледи на всички, стиска една керемида и от нея потича вода, го провъзгласяват за светец.

Защо Св. Спиридон е покровител на грънчарите?
Свети Спиридон пръв се опитва да направи съд от глина. Мъчи се, мъчи се, но не успява, защото глината се лепи по ръцете му. Тогава се разплаква. Сълзите падат върху глината и той разбира, че за да източи съд на колелото, трябва да вземе вода. Замесва глината с вода и прави първият съд. След това го изпича. Оттогава насам светецът се счита за покровител на грънчарите.

Защо Свети Спиридон е покровител на шарланджиите?
В навечерието на празника занаятчиите се събират да обсъждат дали да работят. Само един от тях решава да се труди през нощта. Две от пресите в работилницата се спукват, а третата отказва да се върти. Оттогава празникът на Св.Спиридон е тачен винаги, тъй като се вярва, че той е измислил този занаят и го закриля.

Св. Спиридон започва да работи като яхнаджия. Знае всичко освен едно – как маслото се отделя от тахана при изваряването му. Опитва много пъти, но разбира, че е безпомощен и започва да плаче. Сълзите падат в казана и благодарение на тях шарланът започнал да се отделя. Така Св. Спиридон се досеща, че в тахана е необходимо да се слага вода, за да се добие масло.

При едно от чудесата си Св. Спиридон „обръща“ змията в злато – за това е покровител на куюмджиите.

Св. Спиридон е герой в творчеството на един от големите български писатели – Елин Пелин. В „Очите на Св. Спиридон“ той е представен като красив, скромен младеж, който изработва обувки, наслаждава се на красотата на Божия свят, но не успява да се наслади на своята собствена природа. Св. Спиридон гледа с очите и чувства с душата си, но отказва да усеща с тялото си, тъй като смята това за грях. За да вземе мярка за обуща на жените, ги кара да стъпват в съд с пепел, поставен пред работилницата. Туркиня, чиято красота е очевидна, въпреки характерното за вярата й прикриване на образа, поставя младия майстор на изпитание. Дали на Бог е необходимо да бягаме от красотата, която твори? Отговорът, който дава Елин Пелин е интересен. Св. Спиридон избожда очите си, защото едното се поддава на женското изкушение на туркинята. Започва самотен живот сред природата, за да разбере, че вижда образа й, макар да няма очи. Краят на произведението „Очите на Св. Спиридон“ е особено драматичен и носи важно послание.

„Господи, защо ме мъчиш! Погубих очите си, за да те постигна — а далече съм от тебе. Научи ме как да те постигна! Направи знамение, Господи!

И Св. Спиридон падна с очите си към земята, за да стори поклон. Като се повдигна пак и обърна глава към небето, на младото му лице светнаха отново сините хубави очи с дълбината на езера, в които се оглеждаха всички небесни светила.“

Коментари

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Култура

Юбилеен сборник за разкопките на Хоталич представят на Варварския събор

Музейни работници, учени и преподаватели са подготвили специално юбилейно издание за средновековния град и крепост

Историческият музей в Севлиево ще представи юбилеен сборник, посветен на археологическите проучвания на средновековния град и крепост „Хоталич“. Книгата е по повод на 40-тата годишнина от началото на разкопките край крепостта. Специалното издание ще може да бъде видяно по време на тазгодишния фестивал Варварски събор, който ще се проведе от днес до неделя, 13 – 15 септември.

снимка: Община Севлиево

Сборникът ще бъде представен от проф. д-р Константин Тотев, директор на филиала на НАИМ при БАН, клон Велико Търново.

Освен него ще присъстват и много от авторите на изданието. Всички те са учени, работещи в Националния исторически музей, Националния археологичен институт с музей при БАН, СУ „Св. Климент Охридски“, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, както и експерти от музеите във Велико Търново, Габрово, Троян и Ловеч. Общо 23-ма души са авторите, които са се трудили настоящият сборник да бъде подготвен, обясниха от Историческия музей в Севлиево.

снимка: Община Севлиево

Събраните материали в юбилейното издание са комплектовани в два дяла. Първият е свързан с проучването на ранновизантийската и средновековна крепост „Хоталич“. Втората част на сборника е посветена на археологическите проучвания в Севлиевския край и включва както редица нови публикации, така и някои известни, но позабравени паметници и находки от праисторията до османското владичество. Специално място е отделено на изследванията на тези от тях, които са изложени в експозицията на музея в Севлиево.

„Община Севлиево осигурява ежегодно средства за археологически проучвания и консервация на откритото, благодарение на което крепостта до град Севлиево стана един от успешно експонираните археологически обекти в България. В резултат на десетилетия археологически разкопки е разкрита и реставрирана значителна част от фортификацията и градоустройствената структура на ранновизантийската крепост и средновековния град от времето на Второто българско царство“, обясняват авторите на юбилейния сборник.

Освен представяне на книгата организаторите от Историческия музей са предвидили редица други изненади за гостите, които посетят Варварския събор. Една от тях е специална изложба край крепостните стени, която е посветена на разкопките край Хоталич.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Пърформанс пред чинията на Бузлуджа тази събота

Театър пред чинията на Бузлуджа и изложба „Нонумент“ в Музея на хумора и сатирата в Габрово.

Почти в своя край, 24-ото Габровско биенале на хумора и сатирата в изкуството представя Нонумент – изложба в Музея на хумора и сатирата в Габрово и представление на група ЛИГНА (Германия), Стефан А. Щерев и с музика на Емилиян Гацов – Елби, което ще се състои пред Чинията на връх Бузлуджа.

Посветено на темата Измерения на публичното, Биеналето приключва с една изложба, представяща нонументи – монументи, които са загубили или променили символната си стойност в резултат на промени в идеологията.

снимка: Димитър Караниколов

Създадени като места за възхвала и памет, нонументите се оказват в забвение, занемарени и оставени на влиянието на времето, напомняйки за непостигнати утопии, за принуда и суъчастие.

Представяйки примери от Централна и Източна Европа от платформата Nonument.org, изложбата обръща специално внимание на паметника на връх Бузлуджа, създаден като дом на Българската комунистическа партия, в центъра на страната, върху балкански връх, така че да се вижда от север и юг.

Изложбата представя документални материали, фотографии и филми от проектирането, планирането, строежа, функционирането, затварянето, разграбването и разрухата на монумента, както и карикатури и вицове с познати метафори и скорошни исторически събития.

фотография: Стефан А.Щерев

Пърформънсът е под формата на пиеса за слушане, която се изиграва от публиката по време на разходка около чинията. Така участниците преживяват архитектурата, стават свидетели на сцени от историята на паметника и получават инструкции за изпълнение на обичайни, ежедневни жестове, които в своята дискретност напомнят протестните пърформанси на Иржи Кованда в Прага от 1976 или на Ердем Гюндюз в парка Гези в Истанбул от 2013 година.

Желаещите да се включат в артистичното приключение е необходимо да си носят смартфон и слушалки. Организаторите предвиждат транспорт от Габрово, Казанлък и Велико Търново, но участниците могат да стигнат и със собствен транспорт до паркинга на Чинията. За повече информация следете сайта на Биеналето и фейсбук събитието.

фотография: Стефан А.Щерев

Представлението Нонумент ще се случи единствено на 14 септември, събота. Изложбата Нонументи ще остане в Музея до края на януари 2020 година, а Биеналето може да бъде разгледано до края на септември 2019.

снимка: Бедрос Азинян

За онези, които ще тръгнат към Бузлуджа от Габрово, организаторите предлагат тур в Биеналето, воден от директорката на Музея на хумора и сатирата Маргарита Доровска (14 септември, събота, 10:30).

Проектът се реализира с подкрепата на Програма „Творческа Европа” на Европейската комисия, Национален фонд „Култура” и със съдействието на Областна управа Стара Загора.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

„Фортисимо фест“ през обектива на „Габрово Нюз“

Разгледайте галерията от снимки от „Фортисимо фест“, уловени от фоторепортера на „Габрово Нюз“ Борис Петков – Щрък

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

 

Популярни новини от последната седмица