Новини
Отстояваме нова Лява и Екологична коалиция

„Отстояваме Нова Лява и Екологична коалиция“ – така е озаглавена статията подписана от 9 европейски депутати от различни политически семейства (GUE/NGL, С&Д, Зелените/ALE), които са и членове на Координационния съвет на Прогресивния алианс – пространство за диалог на основата на доверие и откритост. Целта на Алианса е да анализира различията и да изгражда мостове между прогресивните сили в Европейския парламент и в цяла Европа. Създаден е от членове на ЕП от различни политически групи и е отворен за всички, които споделят ценностите солидарност, демокрация, социална справедливост и устойчивост.
Статията е публикувана днес в изданието Euractiv. В нея се говори за острата необходимост от общи действия между Левицата, Прогресивните, Екологичните и Демократичните сили в цяла Европа.
Отстояваме нова Лява и Екологична коалиция
На няколко пъти през последните мандати на Европейския парламент бяха правени опити да се създаде пространство за диалог и сближаване между различните фракции на левицата и на eкологичните сили. През последните три години групата на Прогресивния алианс e част от това движение, което вероятно вече е надхвърлило фаза „опити“.
По време на обсъжданията ни се очерта ясна необходимост да се изправим срещу двете процъфтяващи “злини” – неолиберализмът и национализмът. Тези две явления са дълбоко свързани. Неолиберализмът, проспериращ включително и чрез широки коалиции както на европейско, така и много често на национално равнище, стимулира нарастването на неравенствата в Европа, нанася сериозни социални вреди и застрашава околната среда.
Национализмът конструира “чужденецът” и набеди ЕС като “изкупителна жертва”, отговорна за всичките ни беди. Не можем да позволим това да се случва в европейски държави. Ето защо спешно се нуждаем от инициатива за сплотяване на прогресивните сили. Развихме дейността си на следните три етапа:
1. Първо: Създаваме свободно и неформално пространство за дебати между левицата, прогресивните сили, зелените и еколозите. Изработваме предложение до желаещите да споделят и/или сравнят гледната си точка.
2. След това: Действаме заедно. Организирахме срещи, форуми, дебати, както и предложения в защита на Гърция и на държавите-членки, подложени на остеритета /орязването на бюджетите/. Вслушахме се в неправителствените организации (НПО) и осъдихме вредите, които нанасят споразуменията за свободна търговия (TTIP, CETA)
3. В резултат: Задаваме основния политически въпрос. Как да насърчим съвместните действия и единството между еколозите и левицата, след като споделяме толкова много общи позиции?
С това питане за единството поставяме под въпрос старите политически структури и старите рефлекси. Разединението носи риска от нарастването на реакционни, неолиберални, екстремистки и националистически сили. Това отслабва нашата борба за социална справедливост, която е и необходимо условие за по-бърз екологичен преход. Европейската демократична рамка е в по-голяма опасност от когато и да е било. Рискът, който носи разединението между нас, може потенциално да подхрани появата на бъдещ европейски парламент, доминиран от реакционната десница. И така, каква форма ще придобие новото социално, зелено и демократично политическо пространство в Европейския парламент?
В този политически контекст, разделението и фрагментацията е лишено от каквото и да било оправдание; както също би било евентуалното повторение на вече практикуваните големи коалиции, без ясно отхвърляне на досегашните неолиберални схеми. Ето защо Прогресивният алианс дава знак за бъдещето и път към изграждане на реална алтернатива. Той доказва, че взаимовръзките са възможни. Затова ние ще присъстваме на всички ключови инициативи за сближаване на прогресивните сили. Ще участваме в колкото се може повече битки, за да се противопоставим на политическото статукво. Ще бъдем на Европейския форум на прогресивните сили в Билбао на 9-11 ноември т.г., както бяхме и на първата подобна среща в Марсилия миналата година. Ще присъстваме в деня след изборите, за да дадем живот на едно по-голямо пространство, да формираме един по-голям съюз с политическите сили, които искат промяна чрез прогресивен, демократичен и екологичен преход.
Координационен съвет на Прогресивния алианс:
Гийом Балас (S&D)
Димитрис Пападимулис (GUE / NGL)
Ърнест Уртасун (Зелените / ALE)
Флорент Марчелеси (Зелените / АЛЕ)
Ева Джоли (Зелените / АЛЕ)
Ели Шлейн (S&D)
Мартин Ширдеван (GUE / NGL)
Серджо Коферати (S&D)
Георги Пирински (S&D)
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Новини
Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата
Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.
В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.
По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.
Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.
Със Стефановден завършват Коледните празници.

Новини
Честито Рождество Христово!
Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.
Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.
Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.
Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.
Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Новини
Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.
Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.
На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.
Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.
Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.
Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.
На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.
До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.
Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.
От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).
През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.
Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.
Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

-
Кримипреди 7 дниЗадържаха жена, откраднала 12 000 лева от съсед. Парите заровила в гората
-
Кримипреди 7 дниПолицията хвана над кило марихуана
-
Кримипреди 4 дниПиян водач без книжка причини тежка катастрофа със загинал край Севлиево
-
Кримипреди 4 дниОставиха в ареста един от двамата, „шетали“ из цяло Габрово
-
Новинипреди 7 дниПТГ „Д-р Никола Василиади“ откри новата си спортна зала „Арена Механо“
-
Икономикапреди 7 дниНАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото
-
Новинипреди 7 дниПодписаха договора за ремонт на бившето училище Радион Умников
-
Новинипреди 4 дниОбластна среща акцентира върху ранното включване на децата в образованието





