Новини
Еньовден е!
На Еньовден православната църква празнува рождението на св. Йоан Кръстител, наричан още Предтеча Господен заради това, че подготвил пътя за появяването на Спасителя, а по-късно сам го кръстил във водите на река Йордан.
Йоан се родил в дните на цар Ирод, в семейството на свещеника Захарий и жена му Елисавета, която била братовчедка на св. Ана, майката на Богородица.
Двамата праведници живеели според Бога, но си нямали рожба, макар вече да били в напреднала възраст. Въпреки това те се молели усилено на Бога да стори с тях чудо: да им даде син.
Така и станало. Ангел Господен се явил на Захарий и му възвестил Божията милост: „Твоята молитва бе чута: жена ти Елисавета ще ти роди син, и ще го наречеш с името Йоан… той ще бъде велик пред Господа… и мнозина синове Израилеви ще обърне към техния Господ Бог…“. Ангелът обещал и, че тоя негов син ще бъде велик светец и предтеча на Изкупителя на човечеството.
Скоро Елисавета заченала. Благочестивите съпрузи топло благодарили на Бога, че проявил към тях тази велика милост.
Вестта за всичко случило се обаче скоро се разчула. В определеното от пророците време се родил и Иисус Христос. Изпаднал в паника, жестокияt и подозрителен юдейски цар Ирод, който се страхувал, че Иисус е потомък на цар Давид и може да му отнеме престола, издал заповед да бъдат избити всички младенци до двегодишна възраст във Витлеем и околностите му.
Йоан също бил застрашен с убийство, затова разтревожената майка се криела с него в някаква пустинна планинска пещера. Скоро престарелите родители починали. Закрилян от Бога, техният син израснал в пустинята и останал там до деня, когато се явил на Израиля.
Еньовден е и български народен празник
и често обредите и традициите в този ден се преплитат. В народния календар празникът съвпада с лятното слънцестоене – затова и много от поверията и обичаите са свързани с пътя на небесното светило и култа към него.
Според народа на Еньовден започва далечното начало на зимата; казва се: „Еньо си наметнал кожуха да върви за сняг“. Вярва се, че когато изгрява сутринта на празника, слънцето трепти и играе и който види това, ще бъде здрав през годината.
Точно по изгрев всеки трябва да се обърне с лице към слънчевия диск и през рамо да наблюдава сянката си. Отразява ли се тя цяла, човекът ще бъде здрав през годината, а очертае ли се наполовина – ще боледува.
Вярва се още, че преди да „тръгне към зима“ слънцето се окъпва във водите и ги прави лековити. После се отърсва и росата, която пада, има особена сила. Затова всеки трябва да се умие преди изгрев слънце в течаща вода или да се отъркаля в росата за здраве.
За Еньовден е характерно още „грабенето“ и „маменето“ на плодородието от нивите и добитъка, макар че ритуалът се прави и на Гергьовден.
Казват, че жени (баятелки, магьосници) отиват на чужда нива
събличат се голи и извършват различни ритуали. Тогава стръковете на нивата им се покланят. Прав остава само един – царят на нивата. Магьосницата го откъсва и го носи на своята нива или на този, който е поръчал краденето. Вярва се, че с царя си тръгва и плодородието.
За предпазване от такова „открадване“, срещу празника стопанинът сам жъне своята нива в средата или в четирите ъгъла, за да я намери житомамницата вече „обрана“. Понякога в нощта срещу Еньовден стопаните отиват на нивите си, за да ги пазят от мамници.
Грижата за съхраняване на реколтата и страхът от природните сили са породили още един ритуал – забраната да се жъне на Еньовден. Вярва се, че „Свети Еньо“ ще порази с гръм нивата на онзи, който не го е уважил на празника му, а е отишъл да работи.
Народът вярва още, че на Еньовден
различните треви и билки имат най-голяма лечебна сила,
особено по изгрев слънце.
Докато билките, които се берат на Гергьовден се използват за лекуване на добитъка, еньовденските билки се използват за лекуване на хората. С тях според народните вярвания се лекуват бездетни жени, прогонват се зли духове, правят се магии за любов и омраза.
Набраните за зимата билки трябва да са „77 и половина“ – за всички болести и за „болестта без име“. От набраните билки, между които на първо място е еньовчето, жените правят еньовски китки и венци, вързани с червен конец.
В някои райони правят толкова китки, колкото са членовете на семейството, наричат ги по именно и ги оставят през нощта навън. Сутринта по китката гадаят за здравето на този, комуто е наречена.
Те се окачват на различни места из дома и през годината ги използват за лек – с тях кадят болните, запойват ги или ги окъпват с вода, в която са топили китките или венците.
С тревите и цветята, набрани на празника, увиват голям еньовски венец, през който се провират всички за здраве. Той също се запазва и се използва за лекуване.
Днес имен ден празнуват всички с имената: Еньо, Енчо, Йоана, Йоан, Яни, Яна, Янина, Янка, Янита, Янко, Янчо.
източник: Vesti.bg
Култура
Представят в ДХС книгата „Капанът на нарцистичната връзка“

След изключително успешната и емоционална премиера на книгата „Капанът на нарцистичната връзка“ на 15 октомври в София, когато разговорът се превърна в искрена и задълбочена дискусия за личните граници, любовта и възстановяването на себе си, еуфорията от тази вечер все още ни държи.
Сега, с радост и нетърпение, Габриела Гатева се завръща в своя роден град – Габрово, за да сподели тази книга с публиката, сред която са нейните корени, приятели и вдъхновители.
Тази среща е особено лична, защото Габриела е родом от Габрово – градът, в който живее и практикува професията си на психолог, и където намира вдъхновение за този своеобразен наръчник по себепознание и вътрешна свобода. Книгата ѝ „Капанът на нарцистичната връзка“ изследва механизмите на емоционалната зависимост, манипулацията и възстановяването на автентичното „аз“ – с език достъпен, човешки и дълбоко съпричастен.
Събитието в Габрово ще бъде обогатено от участието на Моника Дойчинова Симеонова-Ингилизова, PhD – преподавател, изследовател и психолог- консултант с богат професионален опит. Тя е доцент по ПН 3.2. Психология, специалност „Педагогическа и възрастова психология“ в Техническия университет – София, Инженерно-педагогически факултет, гр. Сливен (2025), и доктор (PhD) по ПН 1.2. Педагогика, специалност „Теория на възпитанието и дидактика“ (2015). Завършила е магистратура по психология във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ и е преминала пълното обучение към БАХХ. Сред следдипломните ѝ квалификации са Детско-юношеска психотерапия (МУ–Пловдив, 2023–2024) и Сексология (МУ–Пловдив, 2021–2022).
Моника Симеонова-Ингилизова има богат опит в областта на педагогическата и възрастовата психология, професионалната устойчивост и терапевтичните техники за работа с деца, юноши и възрастни. Нейният аналитичен, но същевременно човешки подход обещава да внесе ценна перспектива в разговора по темите, които книгата поставя.
След силния старт в София вярваме, че габровската публика ще надмине всички очаквания – с активност, топлина и осъзнат интерес към темата. Очаква ни разговор, в който няма да има клишета, а само споделен опит, разбиране и вдъхновение. Входът е свободен.
В края на събитието ще можете да получите лично подписан екземпляр от Габриела Гатева.


Култура
Духът на Грузия завладява Габрово тази сряда в зала „Орловец“
Държавен ансамбъл за песни и танци „Мхедрули“ с концерт в Габрово.

На 29 октомври, сряда, от 19.00 часа в зала „Орловец“ в Габрово, публиката ще има възможността да се потопи в магията на грузинската култура с незабравимия Държавен ансамбъл за песни и танци „Мхедрули“ – Грузия.
„Мхедрули“ – името на ансамбъла означава „Воин на кон“ – не е просто художествен колектив, а жив символ на грузинския дух.
Повече от 20 години ансамбълът покорява сцени по целия свят – от Франция и Австрия до Китай, където 31 поредни концерта изправят публиката на крака.
За втори път грузинските артисти пристигат в България, след изключително топлото посрещане през 2024 г., а турнето тази година е още по-мащабно. В Габрово пристига внушителен състав от 70 души – певци, музиканти и танцьори, водени от Народния артист на Грузия и диригент Бичико Наврозашвили – легендарен изпълнител на обичаната песен „Йоро“, която ще прозвучи и на българска сцена.
„Мхедрули“ е различен. Той не следва модата и комерсиалните тенденции, а представя автентичните грузински танци – сурови, благородни и емоционални. Всички танцьори са възпитаници на собствената школа на ансамбъла, където от малки се обучават над 400 деца. Нито един външен изпълнител – само хора, израснали заедно като семейство и дишащи в ритъма на своята традиция.

Особен акцент в спектакъла е мъжкият хор от академични певци, всеки от които има самостоятелна кариера, но се събират специално за турнето от любов към изкуството на „Мхедрули“. Зрителите ще чуят грузинското многогласие, признато от ЮНЕСКО за част от световното културно наследство. Звукът на древните инструменти, съчетан с виртуозните музиканти, обещава истинска фолклорна симфония.
Програмата, озаглавена „Духът на Грузия“, е пътуване през историята, любовта и духовността на страната. Тя разказва за преклонението пред жената, майката и най-голямата ценност – свободата. Всеки танц и всяка песен носят заряд, който се усеща с цялото сърце.

„Мхедрули“ не спират да танцуват, дори след като прожекторите изгаснат. Те пеят, свирят и се радват на живота с неизчерпаема енергия – такава, каквато само истинските артисти могат да излъчват.
Билети: на касата на Драматичен театър – Габрово, Технополис – ул. „Индустриална“ 10, ОМV – Габрово (бул. „Васил Априлов“), както и онлайн: kupibileti.bg, eventim.bg


Икономика
Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово
-
Кримипреди 4 дниМоторист загина при катастрофа в Царева ливада
-
Икономикапреди 4 дниНавтех Груп откри офис в Габрово
-
Любопитнопреди 22 часаГруминг салон Gabrielle Belle Grooming
-
Кримипреди 4 дниБелезници за габровец, спипан с близо 100 грама марихуана
-
Кримипреди 5 дни„Да си нагъл, агресивен и брутален не е нова ценност, а обществен разпад“
-
Новинипреди 4 дниРотари – мисия за свят без детски паралич
-
Новинипреди 5 дниКметът на Габрово поздрави Милка Пурел по повод 95-годишния ѝ юбилей
-
Икономикапреди 5 дни„Социално предприемачество в действие“









