Свържи се с нас

Новини

Честваме Гергьовден – Ден на храбростта и Българската армия!

Published

on

На този ден честваме паметта на Свети Георги Победоносец (275-281 – 23 април 303). Той е войник в Римската империя, който е почитан като мъченик за Христовата вяра. Свети Георги е един от най-тачените светци в Източноправославната църква. Обезсмъртен в мита за Свети Георги и ламята, той е покровител на Канада, Каталония, Англия, Етиопия, Грузия, Гърция, Черна гора, Португалия,България, Сърбия, градовете Истанбул, Любляна и Москва.

Роден в Кападокия (Мала Азия), на 20 години му е дадена военната титла трибун, след като се проявява като пълководец. През 303 г., по време на управлението на император Диоклециан, е убит, тъй като е защитавал християнската вяра. На иконите Св. Георги Победоносец е изобразяван винаги на кон, а в краката му лежи убитата от него ламя.

Гергьовден в България се нарича денят, в който се чества Свети Георги Победоносец, 6 май. Обявен е за официален празник в Република България, както и за Ден на храбростта и Българската армия. Чества се и като главен празник на овчаря. Денят на храбростта започва да се чества в Българската армия още с нейното създаване.

снимка: Oborishte.bg

Празникът се чества на 6 май, но е официално учреден на 9 януари 1880 г. с указ № 5 на княз Александър I Батенберг. По-рано на 1 януари с указ № 1 е учреден и военният орден За храброст – отличие, с което се удостояват извършилите подвизи на бойното поле.

През 1946 г. комунистическото управление прекъсва традицията на празника, обявявайки го само за „Ден на пастиря”. Традицията е възстановена на 27 януари 1993 г. с постановление № 15 на Министерския съвет.

Гергьовден е най-празнуваният имен ден в България преди Ивановден, отбелязван от около 180 хиляди души. Той е имен ден на носещите имената Георги, Гергана, Гинка, Ганка, Глория, Ганчо, Гено, Генчо, Генади, Гошо, Генка, Галина, Галя, Генко, Геновева, Габрил, Габрина, Габриела, Габриел и други имена, подходящи за празника.

В българския народен календар Гергьовден е един от най-големите празници през годината и най-големият пролетен празник. Познат е с имената Гергьо̀вден, Гѐргевден, Гю̀рговден, Гѐрги, Джу̀рджовдън, както и Хъдърлез и Адрелѐс, сред мюсюлманите и помаците. Празникът е календарно обвързан-празнува се на 6 май и се чества във всички територии населени с българи. С него започва лятната половина на стопанската година, завършваща на Димитровден.

Според народните представи св. Георги освен покровител на земеделците, е и най-могъщият покровител на стадата, затова голяма част от обредните практики и обичаите, изпълнявани на този ден имат за цел да осигурят здравето и плодовитостта на живата стока.

На Гергьовден рано сутринта се извършва ритуалното извеждане на животните на първа зелена паша (на по̀пас), като стадото се подкарва със зелена пръчка. На този ден се прави и първото обредно доене на овцете. Овчарите отварят вратата на кошарата и която овца излезе първа, украсяват главата ѝ с предварително подготвен венец и я издояват (другаде се дои първата оягнила се овца). Ведрото, в което се дои овцата, е украсено също с венци или различни зелени растения и пресукани бял и червен конец (мартеница). По същия начин са украсени и вратата на кошарата, както и самата кошара. Млякото на първата овца се издоява през сребърен пръстен, кравайче, венец, а някъде и през речен „гергьовски камък” с естествен отвор[. Първите капки мляко се изливат на земята или върху яйце (не рядко червено), което после се заравя в земята. Някъде овчарите гърмят с пушки край стадото, за да изгонят злите духове. Широко разпространен е обичаят на този ден овцете да се захранят с обреден хляб, приготвен от жените. Също така на Гергьовден става първото вкусване на мляко и млечни продукти през годината.

Традиционно на Гергьовден се коли агне. На този ден всяка къща, независимо дали притежава или не овце, трябва да заколи агне, защото:
Изборът на жертвеното животно е различен – някъде това е първото родено агне през годината, другаде – агнето на първата излязла от кошарата овца. Може да се взема предвид и пола (първото мъжко) или цвета (първото бяло) на животното. Преди да се заколи, то също се окичва с венец или цветя, захранва се със свежа зеленина, трици и сол (на някои места и с обреден хляб) и се запойва с вода; някъде го прекадяват с тамян или свещеникът му чете молитва. От солта и хляба, с които е захранено, дават и на другите домашни животни.

В миналото агнето обикновено се е колело в къщата при огнището, като се е гледало кръвта му да опръска стената. На някои места според дебелината на кървавите бразди се гадаело плодородна ли ще е годината или не. След заколването се взима от кръвта и с нея се мазват децата по челото и бузите, за да бъдат здрави през годината. С тази кръв се мазват и праговете на вратите и ъглите на стаите. Останалата кръв се събира в съд, (в който също има зеленина), и се заравя в земята на чисто място (в смисъл далеч от бунище, тоалетна, капчук и др. места, които в народните представи се определят като „нечисти”), където не се стъпва.

На места в Южна България агнето се коли под плодни дървета и се следи кръвта да попие в земята. В Западна България пък агнето се коли при река, като кръвта му изтича във водата (ако е заколено в къщи, кръвта му се отнася и се хвърля в реката). След празника костите на жертвеното агне също се хвърлят в течаща вода („да тече млякото като вода”), заравят се в нивата или в мравуняк („да се въдят овцете като мравки”). От тях някъде запазват кокалчето от предния десен крак, което използват на следващата година при украсата на обредните гергьовденски хлябове, както и предната плешка – с нея лекуват децата от уруки. В Родопите по предната плешка се гадае за плодородието през годината и съдбата на стопанина.
Обикновено агнето се пече цяло, като след изпичането се носи в църква, за да се освети или ако се пече на общоселската трапеза, свещеникът или стопанинът го прекадяват на място.

Тя обикновено е общоселска. Прави се извън селището някъде на зеленина – обикновено при оброчище, параклис или манастир (ако има такъв в близост). След като се освети, на нея се носят опечените агнета, обредните хлябове, прясно издоеното мляко и подсиреното от него сирене, квасено мляко и други подобни. На този ден за първи път през годината се яде пресен чесън, който задължително присъства на трапезата.

Край празничната трапеза отново се изпълняват обредни практики, свързани както с плодородието, така и с брачна насоченост. В някои райони на Източна България младите булки в началото стоят прави край трапезата, „за да стават високи конопите”, а после хукват да бягат, като децата ги замерят с трохи хляб за плодородие. Другаде с бучки сирене за плодовитост са замеряни и младоженците. На Гергьовден, край трапезата, кумът ритуално събува сватбените чорапи на младоженката и сваля връхната ѝ сватбена дреха, като я забражда с женска забрадка, вместо носената досега булчинска.

На празничната трапеза (както и през целия ден на празника) цари веселие и се играят т. нар. „гергьовденски хора“. Играят се обикновено на песни с религиозно-митичен характер и такива, свързани с мотивите за св. Георги – обикалящ полето, побеждаващ ламята и отключващ изворите и влагата. Веселието е задължително по време на целия празник.

Аргументи.бг

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Любопитно

Младежки център Габрово отвори врати в обновения Летен театър

Published

on

С тържествена и вълнуваща програма Габрово официално откри Младежкия си център – съвременно и вдъхновяващо пространство, посветено на развитието на младите хора. Новото средище се помещава в напълно обновената сграда на емблематичния Летен театър – място, което носи дълбока емоционална стойност за поколения габровци.

Летният театър дълги години е бил културният пулс на града – сцена на концерти, фестивали, музикални и артистични изяви. След повече от десетилетие тишина, той отново оживява – този път като модерен младежки център с обучителни зали, хотелска част и най-голямата открита сцена в България.

„Вие сте първите гости на това пространство и се надявам да се чувствате добре и да се насладите на една прекрасна вечер тук. Младите хора в Габрово вече имат своето невероятно пространство“, каза при откриването заместник-кметът Мария Йозова.

Тя призова младите да запазят в себе си духа на младостта – оптимизма, бунтарството, свободата и стремежа към промяна. „Пожелавам ни много прохладни вечери тук, сред зеленината и песните на птиците, с любими изпълнители и спектакли, които ни правят по-добри, по-човечни и още по-горди, че сме габровци и българи“, добави тя.

Кулминацията на вечерта бе вдъхновяващият спектакъл „Паисий“ на Национален фолклорен ансамбъл „БЪЛГАРЕ“, който напълни сцената с енергия, история и национална гордост.

Зареди още

Крими

Пиян водач блъсна и потроши велосипедист край Войново

Published

on

44-годишен велосипедист бе приет в габровската болница, след като пиян водач го блъсна. Пътният инцидент е станал в събота сутринта.

Тогава, около 09.00 часа чрез спешния телефон 112 бил получен сигнал за пътнотранспортно произшествие между лек автомобил „Опел Омега“ и велосипедист.

Инцидентът настъпил на пътя между Габрово и Севлиево, в района на разклона за квартал Войново.

Снимка: Дидо Бетев, фейсбук

Пристигналият на мястото на произшествието полицейски екип установил, че 61-годишен водач, при престрояване в лентата в посока Севлиево, отнел предимство на 44-годишен велосипедист, правещ маневра в посока към кв. Войново, и го блъснал.

Пострадалият мъж бил откаран в болница с фрактура на дясната раменна става, без опасност за живота. Пробата за алкохол на водача на лекия автомобил се оказала положителна, като дрегерът отчел 1.1 промила.

Мъжът отказал да даде кръв за химически анализ. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Новини

Белгийски уролог обучава екип в Габрово на ХоЛЕП – техника

Published

on

За пръв в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ – Габрово се извърши иновативна лазерна енуклеация на простата с холмиев лазер (ХоЛЕП). В два поредни дни, гостуващият уролог д-р Петер Схатеман направи процедурите на четирима пациенти с асистиращ екип в състав: д-р Георги Анастасов, д-р Симеон Стефанов, д-р Стилиян Ибовски и операционните медицински сестри: Искра Колева, Петя Иванова,Марина Карагьозова и Цветелина Недялкова.

Д-р Схатеман е уролог с дългогодишен опит в Azorg Clinic в Аалст, Белгия. В практиката си е извършил над 2000 подобни процедури, като сподели и своя опит в уъркшоп с българските си колеги.

Той обясни, че в отделението, в което работи, се извършват около 500 подобни процедури ежегодно. Екипът му е съставен от 12 уролози, а лазерният апарат, с който работят, е същият модел като този в МБАЛ“Д-р Тота Венкова“ АД, гр. Габрово. Схатеман представи спецификите на модела и предимствата му пред други подобни лазерни методики.

Урологът даде и насоки за подходящи техники, като подчерта, че едно от най-големите предимства на процедурата е това, че не се стига до кръвозагуба, каквато се наблюдава в 10% от случаите с отворена операция. П

роведеният уъркшоп е част от процеса на обучение на габровските уролози, като предстои постепенно въвеждане на процедурата в ежедневната оперативна дейност.

ХоЛЕП е минимално инвазивен метод, гарантиращ много добра успеваемост, добро възстановяване на пациентите с минимален болничен престой. Приложим е при пациенти със значително уголемена простата, при които до сега е използвана отворената, класическа операция. Операцията е включена в предлаганите услуги на рамковия договор на НЗОК, като от пациента се заплаща необходимия еднократен консуматив.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица