Свържи се с нас

Новини

Криза или етап на развитие?

Published

on

Снимката е илюстративна

Снимката е илюстративна

Думата криза произлиза от древногръцки и означава решение, повратна точка, революция, преходно състояние.

При влошено нормално състояние, когато са на лице резки отклонения от нормалния ход на живота, човек изпитва психологическа криза. Кризисните ситуации се различават по времетраене и сила на въздействие. В психологията се споменават три вида кризи: невротични, травматични и кризи на развитието.

По детайлно ще бъдат описани кризите на развитието, като се изхожда от класификацията създадена от Ерик Ериксон (американски психолог, който смята че развитието на човека е следствие от взаимодействието на три съществени процеси–соматични или биологични, психични и социални). Той разграничава 8 периода и описва най-важните „кризи” за всеки един от тях.

Първият етап започва от раждането на детето и завършва около 1 година и 6 месеца. В него се формират доверителните отношения към близките, които полагат грижи за него. Ако бебето през този период има положителна връзка с родителите си и изгради доверие спрямо тях, то успешно преминава през този етап. Този момент от живота на детето е базов и важен за бъдещото му развитие.

Вторият етап започва от 1 година и 6 месеца до около 3-та година. Кризата на тази възраст е свързана с изграждане на автономност и самостоятелност. Актуална е фразата „Аз мога сам!” На тази възраст децата развиват чувство за самоконтрол и преминавайки успешно през този етап биват уверени в себе си.

Третият етап е характерен за възрастта 5-7 години. Тук се развива инициативността, стремежа за социално изявяване. Важно значение има контактът с приятелите и съвместните игри, чрез които въображението се обогатява. Все още водеща дейност в тази възраст е сюжетно-ролевата игра.

Четвъртият етап е свързан с прехода от игрова към учебна дейност. Това се случва около седмата година от живота на детето. Периодът, в който детето тръгва на училище. Основната задача на този етап е постигане на успехи в училище и достигане на удовлетвореност на индивида. При евентуално несправяне с тази задача, у детето се утвърждава чувство за некомпетентност и непълноценност.

Петият период е юношеството. За него характерно е търсене на идентичността, развиване на самостоятелност и независимост. През този период юношите експериментират чрез различни дейности, търсят одобрението на външната среда и търсят мястото си в приятелското обкръжение и външен свят. Проявяват се сексуални интереси.

Шестият етап е характерен за възрастта между 20 и 40-годишна възраст или кризата на младостта. Най-значимият момент в този етап е намирането на партньор и възможност за създаване на интимни отношения. Интимността е чувство, което човек изпитва към партньора си, към приятелите си, братя и сестри, родители. Привързването и създаването на интимни и близки отношения е една не лека задача. Преди да успеем да създадем такива отношения, трябва да вярваме в себе си. Поради факта, че формирането на интимността е задача на този период, браковете сключени в юношеска възраст между 16 и 19 години са по неустойчиви от тези сключени в етапа на младостта.

Следващият седми период е на възрастта между 40 и 65 години. Актуален тук е стремежът и възможността за продуктивност и за творчество в труда, както и грижата за семейството. Когато човек си направи равносметка къде се намира в този етап от живота си, може да настъпи криза произтичаща от невъзможността за справяне с основната задача на този етап.

Последният етап от класификацията е възрастта от 65 –та година на живота до неговия край. Това е времето на равносметка за изминалите дни и постигнатото в живота. Успешното завършване на този период оставя чувството за удовлетвореност и спокойствие, докато негативния изход води до отчаяние и съжаление към себе си и живота, като цяло.

В заключение е важно да се отбележи, че всеки етап е тясно свързан с изхода на предходния.

Например, ако още в първата година от живота на детето, не е изградило базисно доверие към близките, то в следващите етапи ще изпитва затруднения, свързани със създаване на доверителни отношения към външния свят – приятели и партньори.

Автор: Вероника Николова, психолог
Габрово, ул.“Капитан Дядо Никола“ 61
Тел.: 0882836255

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Симона Петкова смени отбора в Швейцария

Published

on

Габровската футболна звезда Симона Петкова смени отбора в Швейцария, съобщи електронното спортно издание sport-gabrovo.com.

Футболистка №1 на България за 2021 година подписа договор за година и половина със състава на „Аарау“. Тимът от едноименния град се състезава Супер лигата и преди старта на втория полусезон заема осмата позиция в подреждането.

Това ще бъде третия тим от страната на шоколадите, банките и часовниците, за който Симона Петкова ще играе. Тя вече носила екипите на „Лугано“ и „Йънг Бойс“.

Цялата статия можете да прочетете оттук.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Любопитно

Представят книгата „Физическа и емоционална трансформация“

Published

on

Представяне на книгата „Физическа и емоционална трансформация“ ще се състои в Габрово на 10 февруари от 17.00 часа в Ритуалната зала на Община Габрово.

Събитието е част от програмата на седмия фестивал „Здраве, здраве“ в Габрово. Авторът на книгата Коко Ковачев се занимава активно с кинезитерапия от 2003 г., а от 2015 г. задълбочава работата си в приложната кинезиология.

През 2019 г. създава методът “Active sitting” и първата в България цялостна програма за Физическа и емоционална трансформация (ФЕТ), базирана на приложна кинезиология.

Как да подобрим емоционалното и физическото си здраве чрез приложна кинезиология посетителите на фестивала Узана поляна видяха за първи път през 2022 г.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

Затварят за посещения НМО – Габрово до края на март

Published

on

Поради ремонтни дейности Националният музей на образованието ще бъде затворен за посещения до края на месец март, информират от институцията. Ремонтът, който ще се реализира е част от инвестиционен проект „Основен ремонт, реставрация и модернизация на стара сграда на НАГ и НМО – Габрово”, който бе разработен и одобрен в три етапа при изпълнение на предвидените ремонтни и реставрационни дейности.

През 2018 год. бе финансирана и завършена първа част „Спешен ремонт на сутерен и английски двор в Национален музей на образованието” от първия етап на проекта.

През 2022 год. бе изпълнена втората част от първия етап на проекта включващ „Основен ремонт на покрива на Националната Априловска гимназия и Национален музей на образованието”.

След проведена процедура по ЗОП на 14.12.2022 г. бе сключен договор със строител за изпълнение на дейностите по втория етап на проекта, включващ „Подмяна дограма и реставрация фасада на сградата на Априловска гимназия и НМО“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица