Свържи се с нас

Новини

Криза или етап на развитие?

Published

on

Снимката е илюстративна

Снимката е илюстративна

Думата криза произлиза от древногръцки и означава решение, повратна точка, революция, преходно състояние.

При влошено нормално състояние, когато са на лице резки отклонения от нормалния ход на живота, човек изпитва психологическа криза. Кризисните ситуации се различават по времетраене и сила на въздействие. В психологията се споменават три вида кризи: невротични, травматични и кризи на развитието.

По детайлно ще бъдат описани кризите на развитието, като се изхожда от класификацията създадена от Ерик Ериксон (американски психолог, който смята че развитието на човека е следствие от взаимодействието на три съществени процеси–соматични или биологични, психични и социални). Той разграничава 8 периода и описва най-важните „кризи” за всеки един от тях.

Първият етап започва от раждането на детето и завършва около 1 година и 6 месеца. В него се формират доверителните отношения към близките, които полагат грижи за него. Ако бебето през този период има положителна връзка с родителите си и изгради доверие спрямо тях, то успешно преминава през този етап. Този момент от живота на детето е базов и важен за бъдещото му развитие.

Вторият етап започва от 1 година и 6 месеца до около 3-та година. Кризата на тази възраст е свързана с изграждане на автономност и самостоятелност. Актуална е фразата „Аз мога сам!” На тази възраст децата развиват чувство за самоконтрол и преминавайки успешно през този етап биват уверени в себе си.

Третият етап е характерен за възрастта 5-7 години. Тук се развива инициативността, стремежа за социално изявяване. Важно значение има контактът с приятелите и съвместните игри, чрез които въображението се обогатява. Все още водеща дейност в тази възраст е сюжетно-ролевата игра.

Четвъртият етап е свързан с прехода от игрова към учебна дейност. Това се случва около седмата година от живота на детето. Периодът, в който детето тръгва на училище. Основната задача на този етап е постигане на успехи в училище и достигане на удовлетвореност на индивида. При евентуално несправяне с тази задача, у детето се утвърждава чувство за некомпетентност и непълноценност.

Петият период е юношеството. За него характерно е търсене на идентичността, развиване на самостоятелност и независимост. През този период юношите експериментират чрез различни дейности, търсят одобрението на външната среда и търсят мястото си в приятелското обкръжение и външен свят. Проявяват се сексуални интереси.

Шестият етап е характерен за възрастта между 20 и 40-годишна възраст или кризата на младостта. Най-значимият момент в този етап е намирането на партньор и възможност за създаване на интимни отношения. Интимността е чувство, което човек изпитва към партньора си, към приятелите си, братя и сестри, родители. Привързването и създаването на интимни и близки отношения е една не лека задача. Преди да успеем да създадем такива отношения, трябва да вярваме в себе си. Поради факта, че формирането на интимността е задача на този период, браковете сключени в юношеска възраст между 16 и 19 години са по неустойчиви от тези сключени в етапа на младостта.

Следващият седми период е на възрастта между 40 и 65 години. Актуален тук е стремежът и възможността за продуктивност и за творчество в труда, както и грижата за семейството. Когато човек си направи равносметка къде се намира в този етап от живота си, може да настъпи криза произтичаща от невъзможността за справяне с основната задача на този етап.

Последният етап от класификацията е възрастта от 65 –та година на живота до неговия край. Това е времето на равносметка за изминалите дни и постигнатото в живота. Успешното завършване на този период оставя чувството за удовлетвореност и спокойствие, докато негативния изход води до отчаяние и съжаление към себе си и живота, като цяло.

В заключение е важно да се отбележи, че всеки етап е тясно свързан с изхода на предходния.

Например, ако още в първата година от живота на детето, не е изградило базисно доверие към близките, то в следващите етапи ще изпитва затруднения, свързани със създаване на доверителни отношения към външния свят – приятели и партньори.

Автор: Вероника Николова, психолог
Габрово, ул.“Капитан Дядо Никола“ 61
Тел.: 0882836255

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Габрово ще отпразнува 24 май

Published

on

С молебен, литийно шествие, поднасяне на цвете и венци, и тържествено шествие на просветните и образователни институции, Габрово ще отбележи Деня на Светите братя Кирил и Методий, българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, 24 май.

Празникът ще започне в Храма „Успение на Пресвета Богородица“ в 09.30 часа, където габровски свещеници ще отслужат тържествен молебен.

От православния храм в 09.45 часа ще потегли литийното шествие, което ще стигне до паметника на Васил Априлов, където ще бъдат поднесени венци и цветя.

Тържественото шествие на габровските детски градини и училища, Техническия университет, просветни и културни институции и гражданство, ще започне в 10.00 часа. То ще премине по ул. „Юрий Венелин“, бул. „Априлов“, площад „Възраждане“ и ул. „Скобелевска“.

Във връзка с обезпечаването на реда и сигурността по време на тържествата, посветени на Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, на 24-ми май в Габрово ще бъдат въведени временни ограничения на движението на МПС в централната градска част.

За времето от 09.00 до 13.00 часа движението на моторни превозни средства ще бъде преустановено по улиците: ул. „Брянска“ – от кръговото кръстовище при Консултативна поликлиника до мост „Игото“ , ул. „Скобелевска“, бул. „Априлов“ от пресечката с ул. „Възраждане“ до Централна поща, ул. „Юрий Венелин“ , ул. „Св. Св. Кирил и Методий“, ул. „Райчо Каролев“, ул. „Лазар Донков“ и ул. „Иван Гюзелев“.

Създава се временна организация и на движението на градския транспорт. Автобусите на Общински пътнически транспорт, движещи се по направление север – юг ще обръщат на Автогара Габрово, а тези по направление юг – север – на Шиваров мост.

Зареди още

Новини

Честит 24 май! Ден на българската просвета и култура и славянската писменост

Published

on

Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост е български национален празник, и се чества на 24 май.

На този ден в България се чества българската просвета, култура и създаването на глаголицата от Кирил и Методий, известни още и като „Солунските братя“.

Първите известни свидетелства за честването на празника са открити в арменска летопис от 1813 г., където се споменава за честване на светите братя на 22 май 1803 г. в Шумен.

За първи път на 11 май 1851 г. в епархийското училище „Св. св. Кирил и Методий“ в гр. Пловдив по инициатива на Найден Геров се организира празник на Кирил и Методий — създатели на глаголицата.

Денят 11 май не е случайно избран от Найден Геров — това е общият църковен празник на двамата светии. Във възрожденската ни книжнина първите известия за празнуването на Кирил и Методий на 11 май, се срещат в „Христоматия славянского язъка“ от 1852 г. на Неофит Рилски. През 1857 година денят на „светите братя“ е почетен в българската църква „Св. Стефан“ в Цариград, заедно със служба и за Св. Иван Рилски.

На следващата година, 1858г. този ден е отпразнуван и в Пловдив с тържествена служба в църквата „Света Богородица“, а след това учителят Йоаким Груев произнася вълнуващо слово за живота и делото на Кирил и Методий.

Празникът започва редовно да се отбелязва в Шумен и Лом, а от 1860 г. и в Скопие. От 1863 г. 11 май се установява като църковен празник на светите равноапостоли Кирил и Методий.

В Деня на българската просвета и култура, и славянската писменост своя празник честват и Народните читалища.

Зареди още

Крими

Трима „се усмихнаха от ареста“ след акция за наркотици

Published

on

Трима мъже бяха задържани при специализирана полицейска операция по линия „Наркотици“, проведена през вчерашния ден в Севлиево, съобщават от пресцентъра на Областната дирекция на МВР – Габрово.

Около 16.20 часа на пътя между Севлиево и село Кормянскоза полицейска проверка бил спрян лек автомобил „Ауди А3“. В хода на полицейските действия било установено, че водачът – 30-годишен жител на Сухиндол, придобил и държи в себе си бяло кристално вещество, реагирало при полевия наркотест на амфетамин.

У 22-годишен мъж, който също пътувал в автомобила, била намерена суха зелена листна маса, реагирала на марихуана.

Малко по-късно същия ден, около 19.00 часа на ул.“Св.св.Кирил и Методий“ бил спрян за проверка 30-годишен севлиевец, у когото било открито бяло кристално вещество и суха зелена листна маса, реагирали при полевия наркотест съответно на амфетамин и марихуана.

Образувани са бързи производства за извършени престъпления по чл. 354а ал.3 т.1 от Наказателния кодекс.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица