Свържи се с нас

Култура

„Шипка – символ на върховен устрем към свобода”

Published

on

снимка: Областна администрация - Габрово

снимка: Областна администрация – Габрово

Държавен архив – Габрово представя изложбата „Шипка – символ на върховен устрем към свобода”, като част от проявите за Националното честване Шипченска епопея, което се провежда под патронажа на Президента на Република България.

В изложбата са подбрани картички отразяващи моменти от Руско-турската война и величавата Шипченска епопея; снимки на паметници на нашата признателност към подвига на героите „Шепата българи, които се биха на Шипка – българи дошли от всички земи, дето звучи българска реч – с тази вяра те победиха.”; снимки и документи на опълченци, провъзгласени за почетни граждани на Габрово.

Изложбата ще може да бъде разгледана през целия ден на 26 август пред сградата на Областната администрация, където ще бъде подредена, а при лошо време пред зала „Възраждане”.

Официалното й откриване ще се състои от 17:30 часа, а веднага след това от 18:00 часа всички поканен гости и граждани са добре дошли да се включат в шествие – преклонение, организирано за първи път в нашия град от НД „Традиция”, което ще премине под съпровода на Габровския духов оркестър.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

СМРЗИ – Трявна съдейства за изложбата на художник Николай Майсторов

Published

on

Специализиран музей за резбарско и зографско изкуство – Трявна съдейства при организирането и откриването на последната изложба на българския художник Николай Майсторов. Събитието се състоя в галерия „Мисията“ на Държавния културен институт към Министъра на външните работи и се проведе по повод 80-годишнината на художника и Испанското председателство на Съвета на ЕС.

Изложбата включва литографския цикъл „Сервантес – Дон Кихот“ по текстове на световно известния испанския философ и писател Мигел де Унамуно. Организатор на изложбата е Национален дарителски фонд „13 века България“ с любезното съдействие на Галерия „Мисията“ и Специализирания музей по резбарско и зографско изкуство в Трявна.

През 1994 година Николай Майсторов дарява на НДФ „13 века България“ 338 свои произведения, които според дарителската му воля следва да бъдат експонирани в музея в Трявна.

Сред тях са 60 творби от цикъла – „Сервантес -„Дон Кихот“ по стихове на Мигел де Унамуно; 147 творби по стиховете „Цветя на злото“ на Бодлер; 55 по текстове от Библията; 45 рисунки по „Стария завет“ и 22 по Соломоновата „Песен на песните“.

Художникът участва в общи художествени изложби от 1969 г., както и в редица самостоятелни изложби у нас и в чужбина. Автор е на няколко цикъла от живопис и графика – „Човекът“, „Холандски цикъл“, „Градски подлези“, „Автопортрети“. През 2004 г. е удостоен от Съюза на българските художници и Община Самоков с престижната награда „Захарий Зограф“.

Носител е на националната награда за живопис „Владимир Димитров – Майстора“ 2017 г.

Зареди още

Култура

Ден на четенето и в Габрово

Published

on

Началото на първия „Ден на четенето“ в България се поставя тази година, на 17 ноември. Организатори са фондация „Четене”, фондация „Детски книги” и сдружение „Книги и четене”. Инициативата обхваща цялата страна и цели да насочи вниманието към четенето като основополагащ процес за развитието на грамотността, трупането на знания и усвояването на различни умения през целия живот.

Мотото на събитието е „Четенето дава възможности“. 

„Четенето е ключова дейност, чрез която можем да променим средата, в която живеем. Четенето е в основата на мисленето и от него зависи дали хората ще развият потенциала си чрез добро образование, дали ще вземат адекватни решения за себе си и за обществото, дали ще се поддават на манипулации и ще толерират неравенствата“, казва председателят на фондация „Детски книги“ Валентина Стоева. По думите ѝ основите на демокрацията и силното гражданско общество са пряко свързани с уменията за четене. 

„Да превърнеш детето в читател означава много повече от това да го научиш да чете и да обича книгите. Ти го превръщаш в отговорен гражданин на обществото, който години по- късно ще взима обосновани решения и няма да се поддава на манипулации и фалшиви новини“, посочва  Виктория Бисерова, издател, преподавател и съорганизатор на събитието. Тя допълва, че четящият човек се докосва до стотици гледни точки, учи се да мисли критично и да проявява симпатия, което изгражда едно по-емпатично общество.

Инициативата се организира с подкрепата на Stiftung Lesen (фондация „Четене“, Германия).

Екипът на РБ „Априлов-Палаузов” в Габрово и четящи габровци от различни поколения подкрепят инициативата и се включват в нея с литературни четения.

На 17 ноември, петък, от 13.30 ч. в Детски отдел на Габровската регионална библиотека деца от II и III класове на ОУ „Ран Босилек”, учители, доброволци на библиотеката и библиотекари ще четат стихове от детски писатели и други любими литературни текстове по собствен избор.

Четене ще има и във филиала на библиотеката на ул. Йосиф Соколски”, където библиотекарят Руска Симеонова и верни читатели – деца и възрастни, ще четат от любими книги.

Библиотечният екип отправя покана към габровци при възможност да се включат в инициативата: „Вие сте сила, четящи хора! Ако все още не сте се регистрирали, за участие в Ден на четенето – България, направете го: https://readingfoundation.bg/day-of-reading- bulgaria/ Инициативата е отворена за всички – местоположението на 17.11.2013 г. и местоживеенето нямат значение.

Да заявим заедно: Четенето дава възможности! Надяваме се денят на четенето, който ще се провежда всеки трети петък на месец ноември да се превърне в едно от традиционните събития за популяризиране на четенето и книгата в България.

Зареди още

Култура

„Музейно училище“ привлече над 100 участници в двудневен семинар

Published

on

Национален център „Музейно училище“ – партньорска инициатива на Национален музей на образованието и Регионално управление на образованието – Габрово, стартира изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН „България – образователни маршрути“, модул „Културните и научните институции като образователна среда“ с два обучителни и един практически семинар.

Форумът бе открит на 10 ноември от директора на НМО Любка Тинчева и Юлия Влаева – началник на Регионално управление на образованието – Габрово. На събитието присъстваха Катюша Станчева – началник отдел „ОМДК“ в РУО – Габрово, Теодора Карапавлова – Старши експерт по образованието в начален етап в РУО-Габрово и председателят на СБУ – Габрово Ренета Колева.

Директорът на НМО Любка Тинчева и началникът на РУО – Габрово
Юлия Влаева откриват обучителния семинар

Над 50 педагози от предучилищен и начален етап на образование и музейни специалисти се включиха в обучение на тема „Учителят през погледа на д-р Томас Гордън“. Съвременният учител трябва да има възможност за личен избор на традиционни и иновативни технологии, методи, средства, за да образова и възпитава. В подкрепа на това ръководителят катедра “Предучилищна педагогика” в ПУ “Паисий Хилендарски” доц. д-р Елена Събева запозна участниците с модела „Гордън”. Томас Гордън е американски психолог, посветил дейността си за подобряване на човешките взаимоотношения. За значимостта на неговите научни и практически методи говори фактът, че той 3 пъти е номиниран за Нобелова награда. През 1966 г. създава първата програма в света, която дава възможност на хиляди учители и възпитатели, да се запознаят и обучат в умение за общуване с деца и ученици, помага им да създадат и поддържат ефективна и продуктивна учебна среда. Световноизвестните методи на американския психолог Томас Гордън успешно се прилагат в разрешаването на конфликти между родители и деца, учители и ученици, работници и работодатели.

Директорът на НМО и доц. д-р Елена Събева

В България тренинг и обучение се организира за първи път през 2011 година. Доц. д-р Елена Събева е сред от първите сертифицирани обучители. Тя е изследовател на иновативни подходи и методи в педагогическата практика, на съвременни технологии във възпитателната дейност на педагозите. В тази връзка запознаването с методите на Т. Гордън, които залагат на индивидуалния подход към детето, е изключително актуално в съвремието. Целта е да се изгради модерна и мобилна личност, която се адаптира успешно в непрекъснатия информационен поток.

Участниците в обучението се запознаха с методи на позитивна дисциплина, която цели да възпита автономни и щастливи деца.

Педагози от детски градини и начални учители, участници в
семинара

Следобед на 10 ноември се проведе практикум „Нови методи в преподаване на противоречивите теми от историята на близкото минало“. Ръководител на обучението беше Цветомира Антонова – учител по история и цивилизации и MYP Individual and societies, DP- History в ЧСУ „Увекинд“, гр. София. В него се включиха близо 30 учители и музейни специалисти от Габрово, Севлиево, Варна, Плевен, Сливен, София. Чрез работа по групи присъстващите бяха въвлечени в иновативната форма на семинара като активни участници по темата за паметта и заобикалящите ни паметници. Основен акцент бяха паметниците, изградени по време на социализма в България, и как те се интерпретират днес, обективно ли се разглеждат моменти от близкото ни минало. С прилагането на различни методи – мозъчна атака, попълване на работни листове, дискусия – бяха обсъдени проблемите при преподаване на теми от най-новата история, включваща периода след Втората световна война. На базата на анализиране на изображения на паметници от тази епоха участниците имаха възможност да вземат активно отношение по разглежданите казуси. Какво е конкретното послание на историческия паметник и как аудиторията ще го възприема, зависи и от това, в историята да няма премълчани истини независимо от историческата действителност.

Цветомира Антонова и директорът на НМО

Участниците достигнаха до извода, че при преподаване на този учебен материал е необходимо да се формира критическо мислене у подрастващите, да се търсят различните гледни точки, да се акцентира на съхраняването на общочовешките ценности.

В края на занятието работните групи получиха задача да изработят макет на паметник, който би обогатил и визуализирал тенденциите в развитието на населените места, откъдето са участниците в семинара. Макетите бяха подарени на организаторите от НМО.

На 11 ноември Национален център „Музейно училище“ към НМО продължи изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН с практически семинар на тема „Музейни образователни програми. Представяне на добри музейно-педагогически практики“.

Работни групи в обучението на Цветомира Антонова

Във форума участваха над 30 души. Музейни специалисти от Плевен, Сливен, Варна, Черни Осъм и Габрово споделиха актуални музейно- образователни програми, които разширяват и надграждат обучението в училищата.

Националният музей на образованието презентира най-новата си образователна програма „Ново време – нови идеали. (1944 –1989)”, която е насочена към ученици от VII и X кл. Чрез музейната експозиция и досега с културните ценности от периода на социализма, учениците разбират начина на обучение и влиянието на партийната доктрина във всички сфери на живот.

Емоционална и впечатляваща беше срещата с учителите, получили награда в националния конкурс на МОН за „Най-добър урок в културна институция“. Техните разработки предизвикаха голям интерес сред аудиторията.

Директорът на НМО Любка Тинчева открива практическия семинар
на 11 ноември

Класираните на първо място Иванка Ваклинова и Галина Мизова от ПГ „Иван Сергеевич Аксаков“ – гр. Пазарджик представиха урок, проведен в Художествена галерия „Станислав Доспевски“ гр. Пазарджик, на тема „Човекът и природата в спиралата на живота“ – интегрирано учебно съдържание от учебните предмети български език и литература и биология и здравно образование.

Класираните от МОН уроци на второ място в конкурса са два. Десислава Димитрова, старши учител в СУ „Св. Св. Кирил и Методий” гр. Златарица презентира урок по човекът и природата в IV клас на тема „Животните в природата“, проведен в „Природонаучен музей” с. Черни Осъм. Павлина Момчева от ОУ „П. К. Яворов“ гр. Бургас представи урок на тема ,,Музеят – нашата класна стая‘‘, проведен в Къща музей „Пейо Яворов“ – гр. Чирпан; Етнографски музей, Природонаучен музей, Исторически музей и Археологически музей в гр. Бургас; Музея на солта в гр. Поморие и в Национален археологически резерват „Деултум“ – село Дебелт, община Средец.

Иванка Ваклинова и Галина Мизова от ПГ „Иван Сергеевич
Аксаков“ – Пазарджик, представят урока, отличен от МОН на първо
място.

Уроците, отличени на трето място също са два. „Силата на корените“ – хибриден урок по български език и литература, музика и информационни технологии, проведен в часовете по занимания и интереси, бе представен от Марияна Бунева от СУ „Отец Паисий“ гр. Мадан Ростислава Цанева – учител по биология и здравно образование и Мая Димитрова – учител по география и икономика и история и цивилизация, от ОУ „Любен Каравелов“ гр. Попово показаха бинарен урок на тема „Биоразнообразието в Дунавската равнина“

За шеста поредна година Национален център „Музейно училище” дава поле за изява и срещи на едни от най-добре работещите в сферата на българското образование педагози и музейни специалисти. Работата на Центъра доказва, че неформалното образование е неотменна част от образователния процес и изграждането на комплексна личност с широки познания в различни сфери е все по-необходимо.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица