

Новини
Цветан Василев с нови разкрития за атаката срещу КТБ
В играта на пинг понг между Прокуратурата, НАП И КОНПИ бе включен нов „международен играч“ – АликсПартнърс Сървисиз. Целта остава същата!
„Мозъчният“ тръст на атаката срещу КТБ реши да включи едно от поредните си оръжия, за да замете следите на организираното от него престъпление. Безусловно единствената му цел е да ме обвинят и линчуват публично, за да оправдаят вандалската атака от май – юни 2014 г.
Независимо от твърде „новаторския“ си подход към задачата, граничещ на моменти с абсурдни обяснения от типа „това не е правно, но е прагматично“, АликсПартнърс е трябвало да стигнат до основния момент – „г-н Василев prima facie, самостоятелно или чрез съдружници, е причинил значителни (невъзстановими) загуби в резултат на действията си.“ И още – „грешните, неправилни и потенциално престъпни действия са от страна на г-н Василев в качеството му на председател на Надзорния съвет на КТБ, мажоритарен акционер… и т.н.“ Такава е била задачата, поставена от организаторите на рейдърската атака, но платена от банката, т.е. от нейните кредитори и акционери. Съвсем неслучайно нито предметът на договора, нито цената по него са обявени по същество.
Надявам се, че поне българският текст е автентичен превод на оригинала, за да могат моите адвокати да заведат в скоро време дело срещу АликсПартнърс за спорния подход и абсурдните твърдения, които изобилстват в него. И дано това SPV да не се окаже необходимият „бушон“ на компанията – майка за мръсната игра, в която са влезли с българските поръчители.
Всъщност на АликсПартнърс се е паднала задачата да защитят тезите на прокуратурата и КОНПИ. На прокуратурата и КОНПИ пък им трябва международна индулгенция, за да докажат голословните си обвинения. Нещо, за което са платили щедро, но с чужди пари, както обикновено досега.
Основните си „убийствени“ изводи АликсПартнърс правят въз основа на разделянето на част от кредитния портфейл на банката на 3 групи по критерии, за които самите те признават, че не са правно издържани, но били прагматични. Очевидно, за да стигнат до този „дълбок“ извод, са ползвали същите източници на информация от първа ръка като прокуратурата – „лабораторията“ на Пеевски и брътвежите на главния лъжесвидетел на прокуратурата. Това е удобната теза на всички – банката не контролирала активите, придобити чрез финансиране. А как тогава е функционирала години наред?
Като са преглеждали фирмените досиета, би трябвало да са забелязали как се е процедирало с печалбите на „бушони“ по проекти като Агрофинанс АДСИЦ, Централна гара, Вамо Варна, Електроника, Лагера, Булгартабак и пр., включително и печалбата на собствените ми компании, огромната част от която е била предназначена за капиталова подкрепа на банката. Би следвало лъжесвидетелят да не е изгубил паметта си, макар и да е изгубил съвестта си! За негово и на неговите покровители нещастие, има много други, които ще потвърдят моите думи.
Прагматичният подход на „форензичарите“ е довел до „перфектното разделяне“ на 3 групи:
а) група за „търговия на главница“ (каквото и да значи тази глупост). В тази група са включени на практика основните оперативни компании, чието финансиране е осигурено от следващата група, известна като „бушоните“ на Василев;
б) група „канали за финансиране“;
в) групата „Василев“ е тюрлю гювеч, който включва фирми, чиито имена и функции знае само лъжесвидетелят. Там е добавена и бивша фирма на моята съпруга (Консулт АВ), продадена на същия този лъжесвидетел по негово настояване през 2011 г. без нито лев задължение към банката.
За да не досаждам с изреждането на факти, ще кажа следното: цялата философия на нашето банкиране през всичките тези години е била чрез система от подобни фирми да осигурим придобиването, преструктурирането и продажбата на стойностни активи. И това ни е носило успех 13 години.
При организирания фалит на банката, който експертите на АликсПартнърс са нарекли евфемистично „оттегляне на депозитите на банката“, естествено тази връзка се скъса и голяма част от основните активи – Виваком, НУРТС, Петрол, Техномаркет, Гипс, Инфраструктурна компания, ХК Костенец, Рубин Плевен и др., попаднаха под контрола или на мениджмънта, или на нови кредитори по линия на цесиите в периода на специалния надзор. Друга част пък от т. нар. канали за финансиране като ТЦ – ИМЕ попаднаха под контрола на групата на лъжесвидетеля и основен идеолог на системата „влез – излез“ при осигуряването на необходимото финансиране на компаниите от първата група.
Оказва се, че „обективните“ следотърсачи добре са научили урока на поръчителите. Само че им предстоят много неприятни изненади. Защо същите тези „форензичари“ не направиха проверки по следните случаи:
1. Кой е причината ВТБ, без да е инвестирала 1 лев в собствеността на Виваком, да се разпорежда с акциите? Причината не се ли корени в удара срещу банката и предварително подготвената несъстоятелност на ТЦ – ИМЕ, организирана от Пеевски? Загубите за банката само от този актив плюс НУРТС са над 530 млн. евро, ако се случи широко рекламираната транзакция на Спас Русев, машата на братя Велчеви!
2. Загубата от Петрол се измерва понастоящем с над 250 млн. евро предвид офертите, по които работехме. Акциите бяха заложени в полза на банката.
3. Както и тези на Техномаркет, за които квестори и синдици допуснаха участието на фирмата -собственик да падне на 15% , естествено с цел Пеевски да го придобие безплатно. Да не говорим за веригата Домо в Румъния.
4. Както и 6% от Булгартабак, за който бяхме поискали извънредно общо събрание, за да свалим управлението на Пеевски, който без да е вложил и 1 стотинка, го източваше на гърба на мажоритарните акционери. Квесторите гласуваха „въздържал се“, с което ощетиха банаката с поне 30 млн. лева.
5. Както и акциите на Витро Инвест в Рубин, които днес нямат никаква стойност, след като си затвориха очите пред дърварската кражба на Александър Сталийски, дейно подпомаган от лъжесвидетеля и изпълнителния директор на Стъкларския завод в Плевен.
6. Дали въпросните анализатори са изследвали фирмата – собственик на студията в Герман, поставена от тях също в групата на „каналите за финансиране“? Щедро платеният след изнудване от Ал. Сталийски имот сега се разграбва от същия този човек и неговите помагачи.
7. Дали случайнo информираните експерти на АликсПартнърс знаят за безразборното отклоняване на активи от страна на лъжесвидетеля с помощта на останалите душеприказчици от „групата на лейтенантите“ – София прес, Катарино, 160 дка на Черно море, сградата на централата на KTБ, цялата техника на Инфраструктурна компания и какво ли още не? Не видях нищо в тази посока от доклада. Всъщност това не интересува и прокуратурата!
8. Ударът срещу КТБ, както и негласната координирана политика на останалите банки, на практика съсипа инвестиционни проекти като Стъкларска фабрика – Парачин, Газова централа – Хасково, Търговски център Странд и пр. Да не говоря за данъчното и финансово малтретиране на операционни компании, които са дамгосани с клеймо „Василев“ – Дунарит, Авионамс, компаниите- собственици на хотели и др. Това очевидно е убягнало от погледа на АликсПартнърс, но, виждате ли, било престъпление фирмени данъци да бъдат плащани с кредити. Къде го прочетохте това, господа? Да не би да е така в другите европейски страни? Ако ще се хармонизираме с тяхното право и ако не мерим с двоен аршин, нека НАП да погледне как е платен данъкът на Балканска Медийна Компания през 2013 година!
9. В този ред на мисли, не мога да не отбележа изключителната координация на исковете на КОНПИ и доклада на АликсПартнърс. Нали уж докладът им беше секретен?
За да не отегчавам повече с тези детайли, ще подчертая още веднъж, че както аз, така и изпълнителните директори на банката, нито за миг през всичките тези 14 години на нейното съществуване не сме си позволили да подготвяме активи за кражба, каквито намеци има в доклада – например, че „непредоставянето или предоставянето на минимални обезпечения предполага, че тези намерения са били изначални“. Историята на банката и документите от архива само могат да го потвърдят. И това е неудобната истина за господата – поръчители на този памфлет. Все пак за този период капиталът на банката е увеличен с над 400 млн. лева: 200 млн. лева са предоставени като подчинени срочни дългове. Както и да увъртат форензичарите от АликсПартнърс!
Продължавам да твърдя, че обемът на активите (пазарна цена, стойност на инвестиция, оценки и др.) към 31.05.2014 г. е бил достатъчен (както е изброено в приложението* по-долу), за да покрие всичките задължения на фирмите, поставени в групата „Василев“ и „група за търговия с главници“, т.е. над 2 млрд. евро.
Това е неудобната истина за тези, които опитвайки се и успявайки да откраднат част от тези 2 млрд. евро, се стараят да прехвърлят вината върху мене и моите колеги!
*ПРИЛОЖЕНИЕ: АКТИВИ ПОД КОНТРОЛА НА БАНКАТА ПРЕДИ ПОСТАВЯНЕТО Й ПОД ОСОБЕН НАДЗОР
АКТИВИ | ЦЕНА/РАЗМЕР НА ФИНАНСИРАНЕ | ПОЯСНЕНИЕ |
77% ВИВАКОМ | 500 млн. евро | 6,5 пъти ЕБИТДА |
100% НУРТС И МУЛТИПЛЕКСИ | 150 млн. евро | 10-14 пъти ЕБИТДА |
97% ПЕТРОЛ | 300 млн. евро | по оферта към онзи момент; по оценка – 400 млн. евро |
100% ДУНАРИТ | 100 млн. евро | оценка, договори, печалба |
100% АВИОНАМС | 40 млн. евро | тригодишен договор с НАТО |
80% РУБИН-ПЛЕВЕН | 40 млн. евро | oценки cost replaced |
100% СФС ПАРАЧИН | 100 млн. евро | oценки cost replaced |
РУСЕНСКА КОРАБОСТРИТЕЛНИЦА И ПРИСТАНИЩЕ ЗАПАД | 65 млн. евро | oценки cost replaced; проект за интермодален терминал |
ГИПС | 20 млн. евро | печалба; 35-годишна концесия |
ГАЗОВИ КОМПАНИИ | 30 млн. евро | oценки cost replaced |
90% ГЦ ХАСКОВО | 25 млн. евро | oценки cost replaced; съвместен проект с американски фонд |
ХК КОСТЕНЕЦ | 50 млн. евро | oценки cost replaced |
40% ЛИТЕКС МОТОРС | 20 млн. евро | oценки cost replaced |
ИНФРАСТРУКТУРНА КОМПАНИЯ | 20 млн. евро | само стойност на материалните активи |
ТЕХНОМАРКЕТ И ДОМО | 70 млн. евро | цена на придобиване плюс оборотен КАП |
ВИНАРНА КАСТРА РУБРА | 50 млн. евро | оценки; 2000 дка лозя; налична продукция |
ТЪРГОВСКИ ЦЕНТЪР СТРАНД | 40 млн. евро | оценки; оборотни средства |
НЕДВИЖИМИ ИМОТИ | 350 млн. евро | инвестиции и проекти; сред тях 4 хотела, комплекс от 40 000 кв. м в Св. Константин и Елена, Централата на КТБ, ИПК Родина (55 000 кв. м застроени и пред продажба + 40 дка терен за застрояване), Зала Универсиада + 20 дка терен, София Прес – пред продажба, магазин Темпо/Техномаркет, 65 дка зад Централна гара, 160 дка на първа линия Равда/Обзор, 150 дка в Огняново, Катарино и много други. |
ПАРТНЕР ЛИЗИНГ | 30 млн. евро | вземания (без печатницата на Пеевски); Всички вземания са клиринговани с помощта на лъжесвидетеля. Вероятно от някои от тях се е възползвал самият той, а от други – кредитираните (предимно медийните авантюри на Пеевски). Отделен случай са Красимир Гергов и БТВ. |
ДРУГИ ВЗЕМАНИЯ | над 150 млн. евро | в това число – 40 млн. евро от печатницата на Пеевски, 15 млн. евро от Техноекспортстрой, 20 млн. евро от Красимир Гергов, 500 хиляди евро от Левски и Александър Ангелов |
ПОДЧИНЕН СРОЧЕН ДЪЛГ | 100 млн. евро | |
ОБЩО | 2,25 милиарда евро |
ЗАБЕЛЕЖКА:
Реализацията на тези стойности изисква нормално функциониране на кредитната институция и управление с визия, а не ликвидатори – крадци.
Официално изявление на Цветан Василев, публикувано на личната му страница.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
Създава се Регионален център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово


Министерският съвет прие Постановление за създаване на Регионален център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“. Регионалният център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“ е регионален културен институт по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с предмет на дейност: създаване, разпространение, представяне и популяризиране на културни продукти на съвременното изкуство и недвижимото културно наследство и образователна, изследователска и развойна дейност в областта на културата и творческите индустрии.
Центърът е със седалище град Габрово и териториален обхват на дейността – община Габрово и общините: Севлиево, Трявна и Дряново. За създаването на центъра е прието Решение № 223 от 28 ноември 2024 г. на Общинският съвет на община Габрово.
Изразени са положителни становища на общините Севлиево, Трявна и Дряново и съгласие от Областния управител на област Габрово. Чрез създаването на регионалния център за съвременно изкуство ще се създадат условия за изява на творци, производители и индустриалци, развиващи дейност на територията на общините в област Габрово.
Центърът ще има положителен принос в създаването на връзки между различните професионални общности и за утвърждаването на района като културен център с устойчив туризъм и икономическо развитие.


Култура
Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров


Спомням си първия път преди почти 10 години, когато Виктор Макаров заедно с куп талантливи музиканти пристигна в Габрово, за да представи албума си „Шарена черга“. Този концерт остави дълбок отпечатък в мен – музиката, посланията, поезията, чарът, талантът и сърцето на тези хора ме омагьосаха.
Толкова време по-късно, този магьосник с китара и „леко дрезгав глас“ – отново водейки в града банда музикални съмишленици, пристига в столицата на хумора и сатирата като съорганизатор на първото издание на фестивала „Вечери на изпятата поезия“.
Е, първо габровско издание, защото Виктор Макаров стои зад едноименния фестивал, който вече има своята дългогодишна история в столицата. Той е част и от екипа на международния „Sofia Singer Songwriter Fest“, организира и много подобни инициативи и концерти.

И, ако заключите, че Виктор е музикант, ще сте прави, но едновременно с това ще сгрешите – той е много повече.
Виктор Макаров е българският преводач на мюзикълите „Чикаго“ и „Фантома на операта“. Освен това е богослов, актьор и „поет по душа“, съпруг и баща. Малка част от авторското му творчество е събрано в книгата „Етюди в проза и стих“. Той е изключително увлекателен събеседник и човек, с голямо сърце, пълен с вдъхновение и творческа енергия.
Подробно за фестивала „Вечери на изпятата поезия“ вече писахме, а днес разговаряме лично с Виктор, за да ни разкаже повече за това как се организира подобна инициатива и какво да очакваме.
– След дни започва първото издание на габровския фестивал „Вечери на изпятата поезия“. Какво е „изпята поезия“ и има ли тя почва у нас?
– Названието „изпята поезия“ в някакъв смисъл само обяснява себе си. Участниците във фестивала са хора на различни възрасти и с различни стилистични предпочитания (кънтри, етно, рок, шансон, джаз, пънк, блус…), но обединени от отношението към текста, написан на хубав български език. Повечето освен музиканти са или поети, или почитатели на изящната словесност, и това личи от текстовете на песните им. Другите имена на подобни автори изпълнители са „бардове“ и „поети с китара“.
– Досега фестивалът се е провеждал единствено в София, защо избрахте точно Габрово за първо издание извън столицата?
– Има причини романтични и прозаични. Сред романтичните е фактът, че Габрово е сред значимите културни средища на страната. За нас беше важно изпятата поезия да бъде представена тук наравно с другите изкуства, още повече че Габрово си има много собствени бардове. Тук стигаме и до прозаичната причина: в Габрово се намериха достатъчно помощници, за да се сформира отбор юнаци, които да задвижат фестивала. Анна Верховска, която е съорганизатор на „Вечерите“, е актриса от Кукления театър в Габрово. От екипа на същия театър е и художникът Светозар Колев „Питкин“, а Виолина Доцева е от Драматичния театър. И тримата са интересни автори, и тримата са познати на габровската публика, и тримата имат контакти в културните среди на града и са високо мотивирани да помагат фестивалът да протече успешно. Анна Верховска ни свърза и с директора на Кукления театър Алфидин Ахмедов – много инициативен деец на изкуството, който посрещна идеята за фестивал с голям интерес.
– Както спомена, фестивалът е в партньорство с Кукления театър. Като организатор на много подобни концерти и фестивали – трудно ли се намират съмишленици и партньори? Как се организира един такъв независим фестивал?
– Държавният куклен театър в Габрово е един от най-активните партньори, с които съм работил до момента, за което съм безкрайно благодарен на г-н Ахмедов, а също на Анна Верховска, която в най-невероятни моменти от денонощието намираше време да работи по дизайна и рекламата. Светльо Колев също много помогна и тепърва предстои да се насладим не само на песните му, но и на майсторлъка му като озвучител. Що се отнася до трудностите… Това е първото издание на фестивала в Габрово, никой още не знае за нас – що за чудо е това „изпятата поезия“ – яде ли се, пие ли се, за какво изобщо се ползва… Затова се наложи да се организираме „на мускули“ и с много компромиси и добра воля от страна на участниците, за което и на тях благодарим.

Истината е, че Община Габрово много помогна с реклама, с включването ни в културния календар по повод 165 години Габрово и т.н. (затова благодарим и на общината), но дали ще има и финансова подкрепа за тази година още не е сигурно. Надяваме се обаче догодина да е по-лесно в това отношение – тогава вече всички ще знаят колко ценно нещо са бардовете и колко необходими са за културния живот в града.
– Можем да кажем, че бардовете са част от алтернативната ъндърграунд сцена – намира ли се публика за тях в по-малките населени места?
– Ето това предстои да видим на 18, 19 и 20 септември в салона на Кукления театър. Шегата настрана, опитът на колеги, които организират подобни фестивали в Панагюрище, Харманли и т.н. показва, че в по-малките населени места има глад за качествено изкуство и поетите с китара винаги намират благодарна публика. Специално в Габрово обаче културният живот, както казах по-рано е доста наситен, тъй че тук по-скоро разчитаме не на глад, а на любопитство към жанр, който рядко е представян в града.

– Как изобщо се зароди идеята за „Вечери на изпятата поезия“?
– Преди 15 години бях поканен на фестивал в Литва. Последва покана за Румъния. После още две посещения в Литва (последното през 2024 г.) Направи ми впечатление огромната ценени са бардовете в чужбина. Литовският фестивал продължава повече от седмица и последните две вечери са в зала с размерите на софийската зала „България“, претъпкана догоре! Това ме накара да осъзная колко незаслужено пренебрегнат е този жанр в родината ни и буквално да заревнувам. Оттогава една от житейските ми каузи е популяризирането на творчеството на колегите-бардове у нас.
– За да им дадеш поле за изява, ти си основен двигател на тази и много други инициативи с подобна цел. Даваш много от личното си време, финанси и нерви – струва ли си всичко накрая?
– Вече използвах шегата, че „предстои да видим“, нали? Обикновено в края на всяка такава вечер се чувствам безкрайно удовлетворен от цялата палитра разнообразни емоции, които се изписват по лицата на слушателите – усмивки, сълзи, възторг, умиление… Радвам се, когато мога да споделя насладата от творчеството на тези автори с нова публика.

– Връщайки те отново към габровските „Вечери“, ти самият ще излезеш на сцената със собственото си творчество – кого друг ще имаме възможност да чуем? Как избра участниците, които да поканиш?
– Част от участниците избрах аз, част – Анна Верховска. Първоначалният избор беше лесен: поканихме само автори, свързани с Габрово, а те са толкова много, че бяха достатъчни за цял фестивал. Но след като те един по един се оказваха заети, започнахме да се оглеждаме за колеги, които могат да реагират в по-кратък срок. В момента свързани с града са самата Аня, Виолина Доцева, Светльо Колев, Зора Колева (в дует с Косьо Кучев), а косвено и Краси Кирчев, понеже негова постановка се играе в тукашния куклен театър. Рок-група Rejected M (в акустичен вариант) и дуетът „Манджа с грозде“ покани Аня. Аз пък поканих двама представители на по-улегналото поколение бардове – Пламен Сивов и Коста Шотев. Поканихме и една от най-новите звезди на бардовата сцена Ники Димитров от група X-r@y. Според слуховете възможно е в събота да се появи и един от доайените сред поетите с китара – Иван Ненков (авторът на „Ах, морето“, „Миг от приказка“ и т.н.), но слуховете, както знаем, са несигурно нещо…

– Част от дейността ти е свързана именно с откриването на нови и млади таланти. Как и по какво се разпознава добрият поет с китара? И има ли изобщо такова нещо като добър и лош поет?
– Отговорът на този въпрос е много сложен и изисква цикъл от лекции. Именно в цикъл от лекции (издадени после като книга – „Поетическото изкуство“) се опитва да отговори Любомир Левчев. Ако се опитаме да оставим настрана субективизма (а той играе централна роля в цялата работа) формулата е „качествен и от сърце написан текст + музикантски майсторлък + сценично присъствие (затова има толкова театрали сред бардовете)“. Но тази кратка формула май нищо не казва. Например, отново, що е то качествен текст? Вълнуващите се могат да четат Левчев (наистина!); някъде из дебрите на ютуб циркулира наша с Радо Михов двучасова и доста практична лекция по „текстописане“, съществуват и куп други ресурси, а и винаги я има опцията „помощ от другарче“ – разбирай: от по-опитен поет, когото начинаещият такъв познава и признава (аз постоянно ползвам такава помощ)…


– След изданието в Габрово, какво предстои?
– Почивка! Още почивка! И още малко почивка! Почивка заедно със съпругата ми! А иначе – още много концерти и фестивали, организирани заедно с невероятните ми колеги, в София и (надявам се) из цялата страна!
*Автор: Мария Матева.


Култура
Исторически музей – Дряново даде заявка за нови проучвания за Колю Фичето


Исторически музей – Дряново проучва възможността да бъдат направени нови изследвания в османските архиви, които да осветлят още повече делото и живота на майстор Колю Фичето. Новината съобщи Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, по време на представянето в Съюза на архитектите в България на най-новата книга, посветена на Строителния колос на българското Възраждане „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“. Автор на изданието е д-р Венелин Бараков, главен уредник в ИМ – Дряново.
Събитието се проведе на 16 септември в сградата на Централния дом на архитекта и събра много гости, сред които проф. Вера Бонева и арх. Белин Моллов. В представянето на книгата участва също Константин Фичев, родственик на Първомайстора.

„Вероятно има още документи за Колю Фичето в османските архиви. Не е възможно да не са съхранени такива. Най-малкото биха излезли кореспонденции между него и властта. А да не говорим за сметки или договори. Надявам се това проучване да се случи, за да имаме възможност да надградим това, което са постигнали изследователите на Фичето – Никола Мавродинов, Георги Козаров и Николай Тулешков“, заяви директорът Иван Христов.
В своето слово той отбеляза, че тази година е по-специална, тъй като се честват 225 години от рождението на Колю Фичето, а програмата за тях обхваща различни инициативи през година, част от които вече бяха реализирани. На 23 септември в Дряново предстои Родова среща с потомци на възрожденския майстор строител, като за нея се очакват в града на Колю Фичето да пристигнат над 40 негови наследници.

В изказването си Христов анонсира още издаването на луксозен албум, представящ обектите на Първомайстора по българските земи, който се реализира с финансовата подкрепа на Камарата на строителите в България и вестник Строител.
Проф. Вера Бонева сподели пред присъстващите, че книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ на д-р Венелин Бараков е компактна и съдържателна, подходяща както за широката публика, така и за специалистите. „Полиграфски изданието е оформено перфектно. Поздравявам д-р Бараков, че се е постарал да издири стари снимки и карти, както и част от архитектурните заснемания на първите архитекти, за да проследи в исторически план как са се развивали отделните сгради, които са останали или са се загубили във времето. Това е един много сериозен и тежък изследователски труд, за което поздравявам автора, както и издателство „Фабер“, изпълнило в перфектна форма книгата“, каза проф. Бонева. Тя не спести и суперлативите си към екипа на ИМ-Дряново, утвърдил по думите ѝ Музея в национално средище за опазване на наследството не само на Колю Фичето, но и на нашата възрожденска архитектура.

С вълнение арх. Белин Моллов коментира, че книгата е подходяща за всички, тъй като информацията в нея е поднесена по достъпен начин и също поднесе поздравления към екипа на ИМ – Дряново, седящ зад реализацията ѝ. „През тази година имах щастието да общувам много пъти с екипа на музея. Те не просто си гледат работата, те я обичат и създават много здрави връзки и приятелства. Който отиде там, след това се връща отново вече като приятел. Препоръчвам ви, когато имате възможност, посетете Дряново и историческия музей, съхраняващ великолепните макети на сътвореното от Колю Фичето“, каза арх. Моллов.
Пред присъстващите Константин Фичев говори за семейната линия, родовата връзка и за своя именит предшественик. Той отбеляза, че е шесто поколение наследник на Колю Фичето по мъжка линия. Той сподели, че разполага с богат семеен архив, съхраняващ фотографии и документи, който в голяма част е успял да дигитализира. Разказа, че родът му започва от първия син на Никола Фичев – Иван, помагал в юношеските си години при градежите на творенията на Първомайстора. По-късно се развива в друга посока, като прави дюкяни в Търново, където шие дрехи и придобива прозвището Иван „Панталонджията“. Умира млад. Негов син е бъдещият ген. Иван Фичев, който се завръща в България от Цариград след смъртта на баща си. Неговият по-малък брат – Константин, завършва Априловската гимназия в Габрово, а най-малкият от тях е третият брат, на име Георги.

Д-р Бараков представите свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския майстор строител. Засегна по-малко коментираните от науката пътищата, по които строителят върви, влиянията върху работата му с различен произход: от българското средновековие, античността, западноевропейския Ренесанс и Барока.
Представянето на книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ в Централния дом на архитекта в САБ се реализира като част от програмата на Националните чествания, посветени на 225 години от рождението на Колю Фичето, които се организират от ИМ – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.


-
Културапреди 6 дни
Музеите и живото наследство – нови пътища за развитие
-
Новинипреди 7 дни
Монтираха два от пилоните с осветление на стадион „Христо Ботев“ (Видео)
-
Културапреди 7 дни
Предстои Десетото издание на Международния фестивал „Solo Act“
-
Новинипреди 6 дни
Валери Божинов стана спортен директор в Севлиево
-
Любопитнопреди 7 дни
„Goodbye summer party“ тази неделя край басейна на „Мечтания“
-
Новинипреди 7 дни
Спешно премахват опасните дървета около далекопроводите
-
Икономикапреди 6 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД набира работници
-
Новинипреди 3 дни
„Янтра“ нанесе първо поражение на лидера „Фратрия“