Свържи се с нас

Икономика

ИНФЛАЦИЯ: Великден “поскъпна” с 50%

Всяко второ семейство ще трябва да се лиши от традиционното агнешко на празничната трапеза

Published

on

Празнуването на Великден през тази година ще ни струва 50 на сто по-скъпо, отколкото през миналата година.

В първите дни на Страстната седмица яйцата и брашното отново поскъпнаха. След рекордния скок през февруари и март цената им сега е от 18 до 23 стотинки в различните магазини. Домакините, които бяха извадили рецептите за козунак още преди Цветница, веднага си направиха сметката, че трудно могат да изпълнят бабините заръки за поне 8-10 яйца в ритуалното печиво. А като добавим и солидната доза захар, чиято цена достигна до 2,50 лева за килограм, идеята да си месим сами както традицията повелява започва да изглежда немного привлекателна. Всъщност тя си е привлекателна, но е трудно осъществима за повечето български домакини. Защото освен козунак на масата трябва да се сложат още поне 20 яйца – червени и шарени. Затова изборът на повечето семейства очевидно ще падне върху готовите козунаци – ще спестят време, ще спестят и пари. Но простата сметка и бърз поглед върху пълните рафтове на магазините показва, че икономията и при този подход не е голяма, защото

производителите също калкулират цената по борсовите индекси

А те са категорични – нагоре.

Разнообразието при предлаганите козунаци е голямо и стига да не се мисли много върху вложените продукти лесно може да се намери и нещо по-достъпно. Вярно, с много консерванти, с повече набухватели отколкото яйца, но семейният бюджет налага да се правят компромиси.

За мнозина обаче другият задължителен елемент от празничната трапеза – агнешкото месо, ще остане недостъпен. Там компромис няма! Според Министерството на земеделието и храните през миналата седмица в търговската мрежа цяло агне се продава между 11,25 и 14,90 лева за килограм. Само за няколко дни месото поскъпна с около 30 на сто и тази седмица

много търговци вече предлагаха цяло агне по 20 лева за килограм

Цените на агнешки бут и плешка също се вдигнаха с около 26 на сто. Така домакинство от четири човека, което трябва да си осигури поне два килограма за празника, ще трябва да се бръкне с поне 40 лева. Всъщност, ако иска менюто да е по правилата, ще трябва да купи и килограм агнешки дреболии (също скок нагоре!), няколко връзки зелен лук (поскъпнал пред последната седмица), пакетче краве масло (също сред поскъпналите млечни продукти). Вярно, печеното може да се направи и с олио, защото само то има леко понижение на цената, в Шумен, например. Но навсякъде другаде продължава да държи продажна цена от 3,75 до 3,90 за литър.

Според експерти от Комисията по стоковите борси и тържищата над 50 на сто от българите няма да могат да си позволят агнешко за Великден. Свитото потребление, което се наблюдава от февруари насам, ще засегне все повече домакинства. Много от тях

ще заместят агнешкото с пилешко

– поне то запазва цената си от последната седмица, като най-скъпо се продава в Шумен – по 4,95 лева за килограм, а най-евтино е в Пловдив – 3,70 лева за килограм. Все пак това не са 18-20 лева за килограм агнешко, но и тук не можем да говорим за икономия, защото хората нищо няма да спестят – те просто не разполагат с повече. Защото поскъпват и сиренето, и кашкавалът, и говеждото месо, и безалкохолните напитки. Тези, които са решили да посетят любимите родни места или да гостуват на приятели ще трябва да се съобразят с увеличението при пътническите таксита, междуселищния и обществения градски транспорт. Макар и незначително поскъпване има и в услугите в ресторанти и кафенета, театри и кина. Така че

и с развлеченията тази пролет ще бъдем по-внимателни

Ако направим едно сравнение със стойността на празничния Великденски обяд през 2010 година ще видим, че тази година ще трябва да похарчим с над 50 на сто повече за месо, козунак, яйца и зеленчуци. Най-голямо поскъпване на годишна база бележи захарта (52 на сто), след нея е олиото (48 на сто) и брашното (49 на сто). През март 2011 година спрямо март 2010 година по-скъпи са картофите, чесънът и зелето (71 на сто). Малко по-евтини са оранжерийните краставици, но те не формират основен дял от трапезата на едно семейство. За разлика от тях доматите също са по-скъпи – с 9,9 на сто, ръст има в цената и на ябълките.

Индексът на тържищните цени през изминалата седмица леко се е повишил до ниво от 1,994 пункта, съобщават от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. Най-високото ниво на индекса – 2 пункта, беше през март, уточняват оттам. Минималното стабилизиране няма да се отрази пряко върху покупките за празника, които със сигурност ще бъдат силно ограничени до най-необходимото. Поне за повечето българи, които имат средни и под средните доходи. Защото както стана ясно от индекса на трудовата заетост, проучен от КНСБ през последния месец, тези, които работят, определят 500 лева като необходимия минимум за съществуването си. За съжаление за милионите пенсионери и безработни дори този праг е недостижим. И за много от тях Великден ще се ограничи само до червеното яйце.

автор: Милка Стефанова

Аргументи БГ.

Икономика

„Интер Пауър“ изгради фотоволтаична централа върху сграда на ОПТ – Габрово

Published

on

Габровската компания Интер Пауър, лидер с дългогодишен опит в сферата на изграждане на фотоволтаични системи и внедряване на енергийно ефективни решения в индустриални и търговски обекти, реализира фотоволтаична централа върху покрива на сграда, стопанисвана от Общински пътнически транспорт.

Фирмата бе избрана за изпълнител на проект за изграждане на фотоволтаична електроцентрала, иницииран от „Енергийна общност Габрово“. Върху покрива на зданието е изградена съвременна фотоволтаична система, с инсталирана мощност от 150 киловата(kWp). Използвани са общо 256 високоефективни соларни модули, с номинална мощност между 570 и 590 Wp.

Електроцентралата е оборудвана с пет трифазни хибридни инвертора от серията Deye SUN, които осигуряват висока ефективност на преобразуване и позволяват последващо надграждане на системата с акумулиращи устройства за съхранение на енергия. Всички компоненти са с дългосрочни производствени и експлоатационни гаранции, включително 30-годишна линейна гаранция за мощността на панелите. 

Интер Пауър е утвърдена габровска компания с над десетгодишен опит в проектирането, изграждането и поддръжката на фотоволтаични системи, системи за индустриално и битово LED осветление, електроизграждане и умни решения за енергийна автоматизация. Фирмата е партньор на водещи производители и притежава множество успешно реализирани проекти както в частния, така и в публичния сектор, включително обекти, изградени с европейско финансиране.

Зареди още

Икономика

Без опашки по бензиностанциите на „Лукойл“ в Габрово

Published

on

По бензиностанциите на „Лукойл“ в Габрово няма образувани опашки от желаещи да се запасят с гориво – тенденция, каквато някои медии в други градове на страната анонсираха.

Това установи репортер на „Габрово Нюз“, извършил проверка край двата обекта на веригата, представена и в нашия град. Те се намират в района на Дома на хумора и сатирата и в квартал „Бичкиня“ на бул. „Хемус“.

Процесът по зареждане на автомобили се осъществява нормално и без напрежение, като служителите изпълняват спокойно своите ангажименти около колонките и зад касите.

Хора, пълнещи варели, цистерни, пикапи или наливащи стотици литри гориво в други съдове, не се забелязват по двете бензиностанции и паника в столицата на хумора няма! Всичко е спокойно и протича по обичайния си ред, видя още репортерът на медията ни.

Междувременно от компанията изпратиха до медиите, включително и до „Габрово Нюз“, своя официална позиция относно разпространяването на невярна информация по отношение прекратяване на дейността на обекти на територията на страната.

Тя гласи:

„Във връзка с разпространяваната в някои медии невярна информация за уж предстоящо прекратяване на дейността на мрежата от бензиностанции „ЛУКОЙЛ“ на територията на Република България, официално заявяваме, че всички обекти от търговската мрежа на компанията функционират и ще продължат да функционират в нормален режим.

Няма никакви основания за прекратяване на тяхната дейност. Бензиностанциите са напълно обезпечени с гориво.

Разпространяваните твърдения за спиране на работата са неверни, спекулативни и подвеждащи.“

Зареди още

Икономика

Studio New Era с инициатива в подкрепа на малкия и среден бизнес

Безплатен уебсайт редизайн до края на месеца.

Published

on

Studio New Era стартира национална инициатива за подкрепа на малкия и среден бизнес, насочена към развитието на модерно и ефективно онлайн присъствие.

Проектът предлага възможност на фирми с остарели уебсайтове или онлайн магазини да получат напълно безплатен редизайн и актуализация – без финансов риск и без първоначслни разходи.

След обновяването, бизнесите ще имат възможност да продължат да използват услугата чрез месечен абонамент, който включва пълна поддръжка, актуализации и цялостно управление на тяхното онлайн присъствие.

Инициативата е част от концепцията на студиото „Уебсайт като услуга“ – иновативен модел, който дава достъп на малки и средни бизнеси до професионални дигитални решения, без да се налага голяма първоначална инвестиция. Ще бъде валидна до края на месец Ноември.

„Нашата цел е да помогнем на бизнеса в региона на Габрово и в цялата страна да се развива дигитално, да бъде конкурентоспособен и видим онлайн. Вярваме, че всяка добра идея заслужава съвременно представяне в интернет“, споделят от Studio New Era.

Повече информация за кампанията и формуляр за участие са достъпни на: www.studionewera.com/bezplaten-website-redesign.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица