Свържи се с нас

Икономика

ИНФЛАЦИЯ: Великден “поскъпна” с 50%

Всяко второ семейство ще трябва да се лиши от традиционното агнешко на празничната трапеза

Published

on

Празнуването на Великден през тази година ще ни струва 50 на сто по-скъпо, отколкото през миналата година.

В първите дни на Страстната седмица яйцата и брашното отново поскъпнаха. След рекордния скок през февруари и март цената им сега е от 18 до 23 стотинки в различните магазини. Домакините, които бяха извадили рецептите за козунак още преди Цветница, веднага си направиха сметката, че трудно могат да изпълнят бабините заръки за поне 8-10 яйца в ритуалното печиво. А като добавим и солидната доза захар, чиято цена достигна до 2,50 лева за килограм, идеята да си месим сами както традицията повелява започва да изглежда немного привлекателна. Всъщност тя си е привлекателна, но е трудно осъществима за повечето български домакини. Защото освен козунак на масата трябва да се сложат още поне 20 яйца – червени и шарени. Затова изборът на повечето семейства очевидно ще падне върху готовите козунаци – ще спестят време, ще спестят и пари. Но простата сметка и бърз поглед върху пълните рафтове на магазините показва, че икономията и при този подход не е голяма, защото

производителите също калкулират цената по борсовите индекси

А те са категорични – нагоре.

Разнообразието при предлаганите козунаци е голямо и стига да не се мисли много върху вложените продукти лесно може да се намери и нещо по-достъпно. Вярно, с много консерванти, с повече набухватели отколкото яйца, но семейният бюджет налага да се правят компромиси.

За мнозина обаче другият задължителен елемент от празничната трапеза – агнешкото месо, ще остане недостъпен. Там компромис няма! Според Министерството на земеделието и храните през миналата седмица в търговската мрежа цяло агне се продава между 11,25 и 14,90 лева за килограм. Само за няколко дни месото поскъпна с около 30 на сто и тази седмица

много търговци вече предлагаха цяло агне по 20 лева за килограм

Цените на агнешки бут и плешка също се вдигнаха с около 26 на сто. Така домакинство от четири човека, което трябва да си осигури поне два килограма за празника, ще трябва да се бръкне с поне 40 лева. Всъщност, ако иска менюто да е по правилата, ще трябва да купи и килограм агнешки дреболии (също скок нагоре!), няколко връзки зелен лук (поскъпнал пред последната седмица), пакетче краве масло (също сред поскъпналите млечни продукти). Вярно, печеното може да се направи и с олио, защото само то има леко понижение на цената, в Шумен, например. Но навсякъде другаде продължава да държи продажна цена от 3,75 до 3,90 за литър.

Според експерти от Комисията по стоковите борси и тържищата над 50 на сто от българите няма да могат да си позволят агнешко за Великден. Свитото потребление, което се наблюдава от февруари насам, ще засегне все повече домакинства. Много от тях

ще заместят агнешкото с пилешко

– поне то запазва цената си от последната седмица, като най-скъпо се продава в Шумен – по 4,95 лева за килограм, а най-евтино е в Пловдив – 3,70 лева за килограм. Все пак това не са 18-20 лева за килограм агнешко, но и тук не можем да говорим за икономия, защото хората нищо няма да спестят – те просто не разполагат с повече. Защото поскъпват и сиренето, и кашкавалът, и говеждото месо, и безалкохолните напитки. Тези, които са решили да посетят любимите родни места или да гостуват на приятели ще трябва да се съобразят с увеличението при пътническите таксита, междуселищния и обществения градски транспорт. Макар и незначително поскъпване има и в услугите в ресторанти и кафенета, театри и кина. Така че

и с развлеченията тази пролет ще бъдем по-внимателни

Ако направим едно сравнение със стойността на празничния Великденски обяд през 2010 година ще видим, че тази година ще трябва да похарчим с над 50 на сто повече за месо, козунак, яйца и зеленчуци. Най-голямо поскъпване на годишна база бележи захарта (52 на сто), след нея е олиото (48 на сто) и брашното (49 на сто). През март 2011 година спрямо март 2010 година по-скъпи са картофите, чесънът и зелето (71 на сто). Малко по-евтини са оранжерийните краставици, но те не формират основен дял от трапезата на едно семейство. За разлика от тях доматите също са по-скъпи – с 9,9 на сто, ръст има в цената и на ябълките.

Индексът на тържищните цени през изминалата седмица леко се е повишил до ниво от 1,994 пункта, съобщават от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. Най-високото ниво на индекса – 2 пункта, беше през март, уточняват оттам. Минималното стабилизиране няма да се отрази пряко върху покупките за празника, които със сигурност ще бъдат силно ограничени до най-необходимото. Поне за повечето българи, които имат средни и под средните доходи. Защото както стана ясно от индекса на трудовата заетост, проучен от КНСБ през последния месец, тези, които работят, определят 500 лева като необходимия минимум за съществуването си. За съжаление за милионите пенсионери и безработни дори този праг е недостижим. И за много от тях Великден ще се ограничи само до червеното яйце.

автор: Милка Стефанова

Аргументи БГ.

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Икономика

Семинар „Социално предприемачество в действие“

Published

on

Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.

Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.

Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.

В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.

Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.

Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.

В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.

Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.

В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.

В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.

Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.

Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.

Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

Зареди още

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица