Икономика
Tърговският регистър
ИПИ публикува информация за Търговския трегистър и затрудненията, коит той поражда …
Първоначално вписванията в Търговския регистър се извършваха в нечувано кратки срокове – между 1 и 3 дни от подаване на заявлението за вписване. Търговският регистър на България изглеждаше като нещо, което наистина работи добре! За съжаление, се потвърди едно правило, че у нас едно нещо може да работи или добре или за дълго време, но никога и двете едновременно. На фона на идващи от администрацията на Агенцията по вписванията сигнали за претовареност и постоянни и засилващи се технически проблеми на системата, през 2010 Търговският регистър започна да се превръща във все по-голямо бреме за потребителите си. Независимо какви са оправданията, резултатът е, че регистърът работи все по-бавно. От обичайните 10-15 дневни забавяния, до настоящия момент, в който за едно вписване са необходими между 30 и 35 дни от датата на подаване на заявлението. При това без никакво значение дали е подадено на хартия в офисите на агенцията, или по електронен път. Практическите измерения на това забавяне са изключително неприятни: вписването на каквато и да е промяна в една фирма, като например смяна на адрес или на управител, приемане и изключване на съдружници и т. н., отнема толкова време, че може да създаде значителни затруднения за търговеца: проваляне на сделки, административни неуредици, невъзможност за планиране на бизнеса в краткосрочен план, финансови загуби. В крайна сметка, крехкото доверие на потребителите на регистъра в момента е на път да бъде окончателно подкопано. На този фон, скандалите около предполагаемата намеса на заинтересовани лица в работата на длъжностните лица по конкретни вписвания и планираните законодателни промени за ограничаване на публичността на регистъра правят картината около фирмената регистрация в България изключително тревожна. На този фон, изглежда, че отговорната за функционирането на регистъра администрация, не се впечатлява особено от засилващите се затруднения, а което е по-лошо, не показва съпричастност към проблемите на потребителите. Простите обяснения, че сървърите не били достатъчни да поемат засиления трафик към регистъра, едва ли ще решат сами по себе си проблема. А и никой не очаква в бъдеще този трафик да намалее. За съжаление не се виждат воля и сигнали за предприемане на незабавни технически и организационни мерки за подобряване на работата на регистъра. Ако това ще бъде качеството на работа на регистъра и за напред, то премахната съдебна фирмена регистрация започва да изглежда като по-добрата алтернатива. ( Бел. на ред. Има два проблема в Търговския регистър извън забавянето – осигури достъп до личните данни и сега сме свидетели на измами и злоупотреба с личните данни. Не е ясно защо и кому е необходимо да има достъп до фирмените отчети на едно ООД, ЕООД ?)
П.С. Два факта: в момента на писане на тези редове Търговският регистър отговаря на потребителите си – SERVICE UNAVAILABLE! (Услугата недостъпна!); заявление за публикуване на финансов отчет на фирма, подадено през м. юни 2010 г. все още стои необработено.
адв. Ивайло Ганчев
в.Търговски вестник
Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


Икономика
„Интер Пауър“ изгради фотоволтаична централа върху сграда на ОПТ – Габрово
Габровската компания Интер Пауър, лидер с дългогодишен опит в сферата на изграждане на фотоволтаични системи и внедряване на енергийно ефективни решения в индустриални и търговски обекти, реализира фотоволтаична централа върху покрива на сграда, стопанисвана от Общински пътнически транспорт.
Фирмата бе избрана за изпълнител на проект за изграждане на фотоволтаична електроцентрала, иницииран от „Енергийна общност Габрово“. Върху покрива на зданието е изградена съвременна фотоволтаична система, с инсталирана мощност от 150 киловата(kWp). Използвани са общо 256 високоефективни соларни модули, с номинална мощност между 570 и 590 Wp.
Електроцентралата е оборудвана с пет трифазни хибридни инвертора от серията Deye SUN, които осигуряват висока ефективност на преобразуване и позволяват последващо надграждане на системата с акумулиращи устройства за съхранение на енергия. Всички компоненти са с дългосрочни производствени и експлоатационни гаранции, включително 30-годишна линейна гаранция за мощността на панелите.
Интер Пауър е утвърдена габровска компания с над десетгодишен опит в проектирането, изграждането и поддръжката на фотоволтаични системи, системи за индустриално и битово LED осветление, електроизграждане и умни решения за енергийна автоматизация. Фирмата е партньор на водещи производители и притежава множество успешно реализирани проекти както в частния, така и в публичния сектор, включително обекти, изградени с европейско финансиране.

-
Кримипреди 5 дниДелото за тежката катастрофа с шестима загинали край Габрово започва
-
Кримипреди 7 дниЗадържаха рецидивист, обирал гаражи, мази и коли в Габрово
-
Кримипреди 4 дниПрибраха двама, подлудили с кражбите си Габрово
-
Новинипреди 5 дниОбщината констатира дефекти по новия асфалт при ремонта на ул.“Христо Ботев“
-
Културапреди 6 дниПреди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните
-
Новинипреди 6 дниВъзстановят спирка Рачо Ковача, преместена заради новото кръгово
-
Новинипреди 6 дниЗапочва кампания за обновяване на Детското отделение в МБАЛ – Габрово
-
Икономикапреди 7 дниГаброво започва обновяване на две ключови обществени сгради








