Свържи се с нас

Икономика

Когато доматите пораснат …

Published

on

Бизнес средата се определя развитието на икономиката и стандарта на живот. Едва ли някой е пропуснал да чуе, че българинът обеднява. Хората, които участват реално на пазарите, било то като управляват своя компания, или като инвеститори, не са изненадани от понижаващия се стандарт на живот у нас. За съжаление все още голяма част от българският бизнес е склонен да вярва на репортери и политици, а не на експерти. Какво обаче се случва в реалната икономика, което е различно от телевизионния екран? Световната икономика, водена от пазарите си, представлява система подобна на скачените съдове. Петролът, долара, златото, най-търгуваните фондови индекси (като Дау Джоундс, Насдак в САЩ, Никей в Япония, Дакс в Германия) са инструментите, които определят световното икономическо развитие.

Пропадането на тези пазари, в една система на скачени съдове, води след себе си пропадане на цели икономики, общества, фалити, безработица, социално напрежение. А какво означава да си пълноправен участник в една такава система ? Ето ви само няколко примера. От средата на юли 2008 г. до януари 2009г. световните пазари на петрол се понижиха с около 60%. През този период цените на горивата у нас бавно но сигурно поевтиняваха и достигнаха цени на едро от 1.22 лв. за бензин А95 и 1.30 за Дизел. От февруари 2008 г. до началото на септември 2009 г. световните пазари на пшеница претърпяха спад с около 60%.В резултат на тези промени, цената на пшеницата у нас поевтиня с повече то 40%. Земеделските производители и търговци все още си спомнят за трудностите, които имаха тогава. За някои от тях въпроса беше на оцеляване и оставане на пазара. Основните изводи са два. Първо, бизнес средата у нас е зависима и се определя от бизнес средата в Европа и света, както и развитието на някои значими финансови пазари. И второ, този, който умее да предвиджа и да прогнозира развитието на пазарите, ще може да прогнозира и бизнес средата – възможностите пред дадени отрасли, затрудненията пред други, както и да извлече препоръки за добри практики.

От многобройните ни срещи с ръководители на бизнес организации се открояват две основни схващания на мениджърите за това доколко бизнеса им е зависим от пазарите. Едното е – „в България нищо не се е променило от 30 години насам и ние си знаем, че когато доматите пораснат, сиренето поскъпва“, а другото – „До средата на 2008 година всичко вървеше добре за бизнеса. През последните две години кризата ни се отрази много негативно и вече знаем, че имаме нужда от анализи и прогнози за пазарите както у нас, така и в света“. Споделям Ви тези две разнопосочни мнения, защото световната практика в бизнеса показва, че структури, които не разбират как работи системата и не отчитат външното влияние, не оцеляват дълго в бизнеса. Затова, колкото по-скоро компаниите осъзнаят, че се нуждаят не само от АНАЛИЗИ, но и ПРОГНОЗИ за факторите, които определят дейността им, толкова по-ЕФЕКТИВНО ще функционират.

И ние имаме няколко послания към бизнес у нас. Няма причини да твърдим, че кризата е избягала от България. Всъщност, точно обратното. Има достатъчно предпоставки да смятаме, че бизнес средата у нас е на път значително да се влоши. „Колко още да се влоши?“, може да попита някои. Е, към днешния ден не бихме Ви представили апокалиптичен сценарии, но искаме да Ви предупредим, че предстоят много изненадващи промени в основните показатели, определящи бизнес средата. И това неизменно ще се отрази на дейността на фирмите. Ще бъде трудно. Не се доверявайте на медиите, както и на политиците. Те са зависими и няма как да Ви представят реална информация. Търсене експертното и независимо мнение. Вече има такова и у нас.

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Икономика

Семинар „Социално предприемачество в действие“

Published

on

Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.

Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.

Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.

В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.

Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.

Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.

В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.

Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.

В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.

В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.

Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.

Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.

Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

Зареди още

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица