Икономика
Слаб капиталов пазар
В последния на изминалата година 30.ХІІ. ръководството на НАП отчете реализиране на 100% изпълнение на годишния си план (коригиран в актуализирания през лятото Бюджет 2010),респективно събрани 11,956 млрд. лева. Тази сума е с 11% по-малка в сравнение с 2009 г., а събрания ДДС е 17 % по-малко. В същото време годишният план на агенцията е преизпълнен с 25,5 млн. лева. Същевременно агенцията е натрупала 9 млрд. лева несъбрани вземания през последните 10-15 години. Най-често те са поради схеми за източване на ДДС, прехвърляне на малоимотни граждани и “кухи” имоти, които на практика са “несъбираеми”.
Агенция „Митници” също отчете преизпълнение на плана си спрямо актуализирания бюджет за миналата година и събрани 2,9 млрд.лв. приходи. Независимо от тези не особено радостни резултати осемте хиляди данъчни служители и около 3 500 митничари нямат основание да се срамуват от своята работа. Когато част от икономиката не работи на пълни обороти, вътрешното потребление е рекордно ниско, а не малка част от българския бизнес е преминала в сивия сектор е твърде неправилно и лековато да се обвиняват данъчните и митническите инспектори за недостатъчните приходи във фиска.
Друга не по-маловажна причина е хаотичното ръководство на държавните финанси на най-високо ниво, където отсъства целенасочена финансова средно и дългосрочна политика по отношение на укрепване на данъчната и митническата ни администрации. Необмисленото ликвидиране на мениджмънта на регионално ниво в края на 2009 г. в НАП (частично от 29 териториални дирекции останаха една 6) и Агенция „Митници” (изцяло) също оказа влияние на намалените приходи във фиска. При липсата на финансова полиция към министъра на финансите, е правилно част от ресурса на 70-те хиляди работещи в МВР и ДАНС, вместо да участва в зрелищни полицейски акции, да съдейства за снижаване на обема на сивата ни икономика и най-вече в редуциране на контрабандата, която е достигнала напоследък 40 % при търговията с цигари, а и при алкохолните напитки не е по-ниска.
Недостигът на приходи в хазната можеше да бъде дискутирано и да се потърсят адекватни решения в несъздадения все още Съвет за финансова стабилност. То се отлага повече от половин година по вина на министъра на финансите Симеон Дянков, който не за първи път игнорира приет по негово време нормативен акт. С промени в Закон за Комисията за финансов надзор (КФН) се предвижда създаването му, а те бяха обнародвани в „Държавен вестник“ (бр.43 от 08.06.2010 г.). Освен него участват в съвета управителят на Българската народна банка Иван Искров и председателят на Комисията за финансов надзор Стоян Мавродиев. Те са изпратили напомнителни писма в тази връзка до МФ, но отговор от министър Дянков засега няма. Наличието на Съвет за финансова стабилност е от изключителна важност в обстановка на световната финансова и икономическа криза, от която не е ясно кога България ще излезе.
В закона е предвидено съвета да изпълнява ролята на щаб за управление и надзор на финансите у нас с оглед постигането на максимално ефективна политика за излизане от кризата. Най-спорният въпрос – как да се регламентират правомощията на финансовия министър, КФН и БНБ и в крайна сметка между първо и второ четене текстовете в законопроекта за КФН бяха прецизирани и в крайна сметка функцията на съвета стана консултативна. Той следва да съдейства за по-ефективно сътрудничество чрез обмяна на информация и оценка на състоянието и развитието на финансовата система и финансовите пазари в страната. Съветът, като съвещателен орган ще оценява състоянието на националната финансова система и финансовите пазари и осигурява информираност между членовете си за участниците на пазара, както и за основните събития и тенденции, които могат да окажат влияние върху националната финансова система. Важна негова задача е наблюдението и анализа на системните рискове за стабилността на националната финансова система, както и обсъждането на мерките за въздействие в случай на заплаха за стабилността на националната финансова система или финансова криза.
Съветът следва да координира дейността в съответствие с правомощията на членовете си в случай на непосредствена заплаха или криза в националната финансова система и пазари. В неговите прерогативи е и обсъждането на предложения за усъвършенстване на практиката по прилагане и подобряване на нормативната уредба на финансовите пазари. Какво обаче следваше да свърши още Съвета за финансова стабилност по отношение на функционирането на банките и на фондовата ни борса, ако бе създаден?Независимо, че е налице стабилност в банковата ни система понастоящем, по отношение на относително високите лихви по кредитите бяха отправени доста критики. Обяснение за тях има и то е по-високия риск, който генерират българските кредитоискатели, съответно юридическите лица, поради ниската конкурентосопособност на българската икономика и физическите лица, вследствие на ниските доходи – ниска платежоспособност. От друга страна лихвите по депозитите са сравнително от най-високите в ЕС (5-7 %) и в момента българинът не само не се страхува от банков фалит, а с готовност спестява в банките, особено след като някои наши сънародници загубиха част от своите вложения във взаимни фондове, акции и облигации след 2008 г. Банковата система запазва финансовата си устойчивост с подобряваща се ликвидност, добра доходност и привлечени средства и активи, но и тя е засегната от кризата, макар и не толкова силно както е при някои промишлени предприятия, които отчитат през последните две години нетна загуба.
Близо два пъти се е свила печалбата на банковия сектор у нас за последните две години – периода, в който кризата се усети най-силно в българската икономика. По данни на БНБ към края на ноември 2010 г. печалбата в сектора достига 584 млн. лв. за единайсетте месеца на годината, докато в края на 2008 г. тя е била 1.4 млрд. лв. Спадът във финансовите резултати на банките се дължи на няколко основни причини – нараснали разходи за покриване на загуби от необслужвани кредити, силно свити приходи от лихви и комисиони заради слабото кредитиране, изплащане на все още сравнително високи лихви по депозити, наследени от времето на войната за привличане на клиенти. Въпреки неблагоприятните фактори банковата ни система отново ще завърши поредната кризисна година с печалба. През ноември общият финансов резултат отчита повишение с 67 млн. лв., но за 2010 г. се очаква печалбата да е по-ниска спрямо отчетените през предходната година 780 млн. лв.Положително явлениее, че независимо от кризата българинът спестява и с над 4 млрд. лв. са се увеличили спестяванията.
Според актуалните данни на БНБ в края на септември 2010 г. депозитите на домакинствата в банките са на стойност 25,9 млрд. лв. В края на септември 2008 г., когато българските банки започват за пръв път да изпитват затруднения с привличането на нови пари, депозитите на населението са били за 21,833 млрд. лв.За разлика от стабилната ни банкова система, която не се нуждае особено от евентуални препоръки на Съвета за финансова стабилност, то по отношение на капиталовия пазар у нас, те са крайно необходими. Той за трета поредна година е встагнация и финансовите деривати и останалите ценни книжа ще станат още по-непривлекателни за българските бизнесмени и граждани поне в следващите 2-3 години. Това не е случайно и след като се погледне графиката на водещия индекс на Българската фондова борса SOFIX, може да се разбере защо съвсем скоро сп. “Икономист” определи българите като най-тъжната нация в света. На фона на чувствителните ръстове на индексите при развиващите се пазари през 2010 г. нашата борса отчете спад от 15,13 % и към 30.ХІІ.2010 г. е362,35 пункта. За да има Българияконкурентна и ефективна икономика е необходимо да се развивакапиталовият пазар, както и небанковите финансови услуги. Много малко са държавите в света, в които фондовите им борси през 2010 г. имат спад, а обикновено ръстът на индексите в тях през изминалата година е двуцифрен. Понастоящем, когато ни управлява дясно правителство, борсата ни е сред най-слабо представящите се в света, а най-добрите години за капиталовия ни пазар бяха през 2006 и 2007 г. (по време на управлението на доминирания от левицата (БСП) кабинет).Само със смени на ръководството на БФБ и КФН и на практика национализирането на 7,26 % от БФБ, с което държавата стана мажоритарен акционер в нея, не се стимулира капиталовия пазар, а точно обратно. Одържавяването на компанията Българска фондова борса АД в страна от ЕС е повече от странно. С увеличението на капитала й, Министерството на финансите стана мажоритаен акционер в компанията с 50.05%. В края на декември 2010 г. в „БФБ-София“ постъпи заявление за допускане до търговия на „Неофициален пазар на акции“, на емисия акции, издадена от „БФБ-София“ АД в размер на 6 582 860 лв., разпределени в 6 582 860 книжа с номинална стойност от по 1 лев. По този начин БФБ-София“ стана публична и е логичен въпроса – защо? Очакваната са през 2011 година дружеството „БФБ-София“ АД да не реализира голяма печалба (т.е.то да е или загуба или с малка печалба).Тази прогноза не би стимулирала спекулантите (те сигурно имат същите очаквания) да търгуват с тази емисия,което би рефлектирало евентуално върху ниската й ликвидност. В началото на търговията с книжата на БФБ може да има някаква незначителна еуфория, но вероятно това ще е за кратко. В случай обаче, че вече е договорена сделка с купувач на държавния дял (възможен е такъв вариант) при последващата препродажба от него, той няма да плати данък върху печалбата от такава сделка, защото дружеството ще е листвано на БФБ?!? Това ще стане обаче само, ако новият собственик (ако се продаде държавния дял) и препродаде на печалба закупените от него акции на по-късен етап и ако фирмата купувач е регистрирана в ЕС.Абсурдното в случая е, че министърът на финансите (който следва да е пазител на държавната хазна) е предложил БФБ да получи публичен статут и с това би подпомогнал при последваща препродажба да бъдат спестени данъци от новия собственик, вместо те да постъпят в бюджета?! Логичен е въпроса щом новият собственик можеше и сам да предприеме такива действия и пак да си спести данъка, защо се налага МФ да го подпомага за това?!Изпълнителната власт продължава да нехае за развитието на капиталовия ни пазар.Правителството на ГЕРБ сериозно допринесе за спада на цените на българските акции, като не само че не изпълни обещанията си за листване на борсата на миноритарни дялове от атрактивни предприятия, но и национализира 100 млн.лв от професионалните пенсионни фондове. Комисията по финансов надзор подготви рязко вдигане на таксите си, които впоследствие частично коригира и ги редуцира. От няколкото имотни скандала напоследък следва, че инвестициите в имоти са на почит сред управляващите от ГЕРБ.Част от тях притежават множество апартаменти, магазини, вили,а инвестициите в ценни книжа вероятно не са импознати и за затова не са на почит за правителството ни. Поради това, то неглижира пазара на ценни книжа, адойде на власт с обещания за приватизация на миноритарни пакети от ЕОН и на някои енергийни компании, с които да се задвижи търговията на борсата.По този начин можеше да се привлекат известни приходи за бюджета от приватизацията им. Поради незавидното състояние на капиталовия ни пазар на практика не е възможно набирането на него на свеж финансов ресурс от публичните дружества. Те разчитат за финансиране единствено на банките, тъй като липсва алтернатива за финансиране чрез фондовата ни борса.Известно е, че само преди 3-4 години (2006, 2007 и 2008 г.) фирмите получиха на борсата ни, чрез емисиране на облигации или акции известно финансиране (то не бе никак малко – няколко милиарда лева). Част от средствата (с изключение на спекулативните инвестиции в ценни книжа) бяха инвестирани от бизнеса в реалната икономика и бяха вложени в разширяване и обновяване на производствените им мощности. Mоже би повишеният износ с около 33 % и ръста в туризма и в аутсорсинга у нас, също допринесоха за допълнителното подценяване навъзможностите за набиране на свеж паричен ресурс на БФБ през 2010 г.Поведението на някои публични компании също допринесе за загубата на доверие в капиталовия ни пазар.“Мостстрой”АД обяви процедура по несъстоятелност, която засега не се прие от съда. Свързаният с него “Холдинг Пътища” продаде твърде евтино три от най-големите си дружества, което е доста странно. Очакванията , че през 2011 г. БФБ ще започне да калкулира позитивни вести са по-скоро неоправдани и вероятно ще продължи стагнацията на нея. Абдикацията от намеренията за борсова приватизация, освен продажбата на държавния дял в БФБ, също влияе зле на капиталовия ни пазар. Дори само, ако Булгартабак холдинг или държавния дял на ЕОН (проспекта е одобрен от КФН) се предложат на борсата, сделката с техните книжа може да съживи малко интереса към нея.През настоящата 2011 г. със сигурност, а и през следващите 2-3 години, пикът на СОФИКС от 1952,4 пункта от 15.Х.2007г. няма да бъде достигнат.
Автор д-р Йосиф Аврамов.
Икономика
Вземете безвъзмездно до 100 000 лв. за фотоволтаици – нова програма за бизнеса


Микро, малки и средни предприятия вече могат да се възползват от нова възможност за финансиране на фотоволтаични системи и енергийно ефективни решения. Това е възможно чрез процедура BG16RFPR001-2.004 „Eнергийна ефективност и използване на енергия от възобновяеми източници в предприятията” по Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027 г. (ПКИП).
С общ бюджет от 126 млн. лв., програмата цели да ускори прехода към климатична неутралност и да помогне на над 1 200 предприятия в страната да намалят разходите си за енергия чрез модерни технологии и възобновяеми източници. Подкрепата е насочена към инвестиции, които водят до по-ниски разходи за електроенергия и повишават устойчивостта на фирмите.
Какво се финансира?
Предприятията могат да получат между 30 000 и 100 000 лв. безвъзмездна помощ, с интензитет до 65% от стойността на проекта за следните дейности:
- изграждане на фотоволтаични системи за собствено потребление;
- инсталиране на батерии за съхранение на енергия;
- закупуване на енергийно ефективни машини и оборудване;
- подмяна на старо осветление с LED и интелигентни системи за управление;
- всички съпътстващи разходи по монтаж, свързване и пускане в експлоатация.

Кои фирми могат да кандидатстват?
За да участват в процедурата, предприятията трябва да отговарят на следните условия:
- Да са регистрирани преди 31.12.2021 г.;
- Да попадат в определените допустими икономически сектори (КИД-2008);
- Да имат реализиран минимален оборот за 2023 г.:
– 100 000 лв. за микропредприятия;
– 300 000 лв. за малки;
– 1 000 000 лв. за средни предприятия;
Важно: Предприятия, които развиват дейност в приоритетни райони, какъвто е и Габрово, получават предимство при оценката на проектите.
Защо е важно?
С нестабилните цени на електроенергията и все по-честите прекъсвания на захранването, фотоволтаичните системи и енергийната ефективност вече не са само тенденция, а необходимост, особено за бизнеса, който търси устойчивост, предвидимост на разходите и по-добра конкурентоспособност.
И в Габрово интересът расте
Габрово попада в списъка с приоритетни райони, където проектите ще бъдат оценявани с допълнителни точки. Това дава сериозно предимство на местния бизнес в класирането.
През последните години в региона се наблюдава засилен интерес към фотоволтаични решения. Все повече компании в Габрово инвестират в енергийна независимост, особено предвид зимните периоди с нестабилно захранване и високи цени на електроенергията.
Според експерти, изграждането на фотоволтаична система с батерии е не само екологично, но и икономически оправдано – инвестицията се изплаща средно за 3–4 години, а системата работи над 20 години.
Интер Пауър – водещ партньор в Габрово и региона
С дългогодишен опит и десетки успешно изградени фотоволтаични системи, Интер Пауър е сред най-доверените и предпочитани изпълнители в региона. Те ще ви съдействат от първоначалната консултация до реализацията на проекта, включително при подготовката на документи, избор на оборудване и техническо изпълнение като ще спестим време, ресурси и административна тежест.

Интер Пауър предлага:
- Пълна проверка за допустимост по програмата;
- Изготвяне на проектна документация;
- Консултация и съдействие при кандидатстване;
- Проектиране, доставка и монтаж на фотоволтаична система;
- Техническа поддръжка и въвеждане в експлоатация.
А какво предстои за физическите лица?
Въпреки че тази програма е насочена само към бизнеса, домакинствата също трябва да помислят за енергийна независимост. Очакванията за зимата са тревожни – възможни са нови увеличения на цената на електроенергията, както и чести прекъсвания на електрозахранването, особено в по-малки населени места и планински райони.
Собствената фотоволтаична система с батерия дава:
- Спокойствие при аварии или прекъсвания
- Намаляване на сметките за ток
- Принос към опазване на околната среда
Интер Пауър предлага и индивидуални решения за физически лица – съобразени с енергийните нужди на всяко домакинство, с гъвкави схеми на плащане и възможности за бъдещо финансиране по национални програми.
За повече информация относно програмата, кандидатстването и условията, свържете се с Интер Пауър на e-mail: r.peykova@inter-power.eu или на тел. 0877 801 815.

Икономика
Над 4 млрд. лева ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност


Над 4 млрд. лв. ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради в страната до края на 2029 г. В тази сметка са включени средствата от Плана за възстановяване и устойчивост, Фонда за справедлив преход на Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г. и втория етап на Националната програма за енергийна ефективност, която ще стартира до края на т.г.
Това обяви в Габрово заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Дора Янкова. Тя участва във форум „Кметовете говорят“, организиран от „ЕнЕфект“ и Община Габрово. В него се включиха още вицепремиерът Томислав Дончев, кметът на Габрово Таня Христова, изпълнителният директор на Фонд на фондовете Александър Ненков, изпълнителният директор на ЕнЕФект Драгомир Цанев, кметове на общини, представители на местната и на централната власт от цялата страна, международни партньори от Испания, Словакия, Чехия, Гърция, Финландия, представители на бизнеса, неправителствения сектор и др.
Зам.-министър Янкова отбеляза, че в момента тече изпълнение на одобрените 1038 проекта по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), чрез които около 150 000 български граждани ще имат възможност да обновят жилища си. В тази връзка тя поздрави кмета на Габрово за проявената инициативност и информира, че по двата етапа на програмата в общината ще бъдат обновени общо 24 жилищни блока с 807 жилища в тях, със 77 000 кв. м застроена площ на стойност 22,5 млн. лв.
„Първата национална програма за енергийна ефективност генерира около 5000 сдружения на гражданите в цялата страна, от които са обновени 1968 жилищни блока, а средствата за реновиране на други 48 са предоставени на съответната община, на чиято 2 територия се намират. По Плана за възстановяване и устойчивост кандидатстваха 3006 сдружения, от които 660 се повтарят. Това означава, че в обществото има голяма енергия и интерес гражданите да си обновят жилищата, понижавайки разхода за енергия и подобрявайки стандарта си на живот. Това ни задължава да разработим нови стимули и инструменти, чрез които да санираме стария жилищен фонд“, коментира още заместник-регионалният министър.
Дора Янкова информира, че от 1 юли ще започне разплащането към общините по вече сключените договори за енергийна ефективност по ПВУ. Първоначално са предвидени около 33 млн. лв., като по-голямата част от тях са предназначени за покриване на разходите на домакинствата за технически паспорт и енергийно обследване, които бяха необходимо условие за кандидатстване по ПВУ.

Съгласно регламента сдруженията на собствениците с одобрени проекти и сключени договори получават обратно парите си по Етап 1. „Опитваме се да наваксаме голямото забавяне от предишни управления. Благодарение на активността на правителството и доверието от страна на ЕК, успяхме да запазим целия ресурс за енергийна ефективност по ПВУ“, коментира още Янкова.
Заместник-регионалният министър каза още, че до края на годината ще стартира и вторият етап на Националната програма за енергийна ефективност, която е с ресурс от 2,5 млрд. лв. до края на 2029 г. „В момента в дискусия с Националното сдружение на общините и професионалните организации разработваме методическите указания и правилата за кандидатстване и изпълнение. Стремежът ни е да направим програмата с максимално олекотени административни процедури, без излишни тежести. В същото време програмата ще е справедлива и прозрачна, за да се разходва по най-добрия начин общественият ресурс“, коментира Янкова.
Според нея е много важно да се защити интересът на малките населени места, защото до момента в 103 малки общини няма нито един одобрен проект за саниране на сгради, въпреки че са били допустими по някои от програмите.
Предстои да се обявяват и пазарни консултации за определяне на референтната стойност на цената за саниране на сградите. Целта е строителните фирми да дадат актуални цени на стойностите на материалите и труда, с оглед инфлационните процеси от 2023 г. насам, за да има пазарни цени.
„Предстои ни и дебатът за нова жилищна стратегия, борбата с енергийната бедност и достъпа до жилище. Трябва да обсъдим и бъдещите програми за саниране, те да не се свеждат само до топлоизолация и дограма, а за цялостно енергийно обновяване 3 и управление на сградите, достъпна среда, зелени мерки, подобряване на цялата среда около блока – осветление, паркинг, площадки и т.н.“, коментира още Янкова.


Икономика
Габрово събира държавата, науката и бизнеса в името на иновациите и растежа


В Ритуалната зала на Община Габрово се проведе ключова среща между заместник министър-председателя и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев, представители на Министерския съвет и Министерството, кмета на Габрово Таня Христова, научната общност и представители на бизнеса от региона.
Събитието бе организирано от Министерството на иновациите и растежа, в партньорство с Община Габрово, Технически университет – Габрово и Регионалния иновационен център „Амбициозно Габрово“. В центъра на дискусиите бяха новите възможности за финансиране по европейски програми, насочени към малките и средни предприятия, иновациите, дигитализацията и енергийната ефективност.
Представителите на Министерството подчертаха, че до края на годината се очакват над 20 процедури по двете управлявани програми с общ бюджет над 1 милиард лева. Сред водещите теми бяха Индустрия 4.0, цифровите двойници, изкуственият интелект и развитието на иновационната инфраструктура – ключови приоритети, които ще формират бъдещето на българската икономика.

Особено внимание беше отделено на нуждата от по-тясно взаимодействие между бизнеса и научните среди, включително използването на лабораторна инфраструктура и развитието на индустриални зони в стратегически райони.
Според Томислав Дончев, в момента се развиват 10 индустриални зони, но страната се нуждае от още поне толкова, за да се ускори реализацията на инвестиционни проекти и да се съкрати времето за тяхната реализация поне четири-пет пъти. Енергийната ефективност също бе сред основните акценти – определена като стратегически инструмент за повишаване на конкурентоспособността, устойчивостта и енергийната независимост на страната.
По време на срещата бе повдигнат въпросът за Центровете за върхови постижения и Центровете за компетентност, включително този в Техническия университет – Габрово. Въпреки направените инвестиции за милиони левове, инфраструктурата остава слабо използвана от бизнеса.

Вицепремиерът обяви, че скоро ще бъде създадена публична платформа с информация за наличното оборудване и условията за достъп до всеки технологичен парк в страната. Сред обсъдените теми бе и тази за отбранителната индустрия, където Дончев изрази желание разходите да се превърнат във възможности.
Той подчерта потенциала на България да се утвърди като производител на дронове и специализирани продукти за сектора – посока, която би дала силен тласък на икономиката.


-
Новинипреди 6 дни
Габровските джудисти с впечатляващо представяне в Димитровград
-
Културапреди 6 дни
Габрово е един от активните участници в Мрежата творчески градове на ЮНЕСКО
-
Културапреди 5 дни
Концерт в чест на Колю Фичето ще озвучи храма „Св. Никола“ в Дряново
-
Новинипреди 6 дни
Габровски шампиони блестят на Европейските игри в Чехия
-
Кримипреди 6 дни
Крадецът, тарашил по Русевци, влизал в домовете докато собствениците им били там
-
Любопитнопреди 5 дни
Когато пътуването зове, а колата ти отказва – не губи време!
-
Кримипреди 5 дни
13-годишно момче е със счупено ребро след домашен побой
-
Културапреди 5 дни
Габровски талант с първо място на международен фестивал в Обзор