Свържи се с нас

Култура

„Готови за приключение! Авторали Будапеща – Константинопол”

Published

on

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово

Днес, 4 юни, в Художествената галерия „Христо Цокев” в Габрово ще бъде открита изложбата „Готови за приключение! Авторали Будапеща – Константинопол”. В нея са включени 20 фотографии и 12 текста за автомобилното приключение през 1912 г. – рали Будапеща – Константинопол, преминало и през България.

Изложбата се провежда под патронажа на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.

Изложбата е гостувала в Истанбул, Букурещ и няколко града в България. У нас към нея са добавени материали, показващи как в тогавашната българска преса е отразено преминаването на автомобилистите през наша територия. Това е ценен принос на Унгарския културен институт в София, като заслугата е на г-жа Лиана Петрова от УКИ, която е проучила в Националната библиотека информациите за българската отсечка от ралито в различни наши вестници от 1912 г.

В зората на автомобилизма на мода са дългите ралита, по време на които могат да се демонстрират техническите способности на новото транспортно средство. Измежду тези съревнования най-известен е автопробегът Париж – Пекин от 1907 година. В Централна Европа автомобилният спорт се развива благодарение на състезанията за доказване на надеждността на автомобила и са въведени са от принц Хайнрих Пруски.

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово

През 1909 г. ралито стига и до Унгария и подтиква представителите на Унгарския автомобилен клуб да организират подобни надпревари. Преди Първата световна война се правят множество едромащабни обиколки: Обиколката Татра-Адрия, Обиколката из Карпатите и т.н. Първата от тях, която пресича целия балкански регион и свършва в Константинопол, се провежда между 29 юни и 6 юли 1912 година. Маршрутът на автомобилния клуб, приел междувременно названието „Кралски”, при тогавашните пътни обстоятелства е минавал по непроходими пътища, буквално през долини и чукари.

Най-популярната автомобилна марка сред участниците в ралито е френската De Dion. В този ранен етап от развитието на автомобилизма, две тенденции мерят сили: французите залагат на бързината, а англичаните – на надеждността на колите.

Изложбата е интересна не само за любителите на автомобили, но и за всички, които се интересуват от историята на автомобилизма.

В Централна Европа, с посредничеството на немците, се разпространяват предимно ралитата за надеждност. Автопробегът, организиран от принц Хайнрих Пруски и носещ неговото име, през 1909 г. достига и Унгария, благодарение на което и тя се включва в кръвообращението на международния автомобилен спорт. Следва кратко прекъсване, но това вече е период на набиране на сила. Унгарският автомобилен клуб създава и Спортна комисия, която се опитва да отговори на изискванията на членската маса, която през 1912 г. наброява 400 души през 1912 година.

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово

Накрая от 1912 г. клубът, упълномощен вече да носи името „Кралски”, започва да организира ралита. Те могат да бъдат сравнени по-скоро с днешните олдтаймер ралита: тогавашните автомобилисти – преуспели предприемачи, аристократи, и неколцина въодушевени професионалисти правят няколкодневни преходи. Най-голям проблем представлява неразвитата пътна мрежа: през 1912 г. в Унгария има над 10 хиляди километра държавни пътища с чакълена настилка. С твърда настилка са само 239 километра. Първото шосе с бетонова настилка е направено през 1911 година. Участниците в автомобилната надпревара от 1912 г., след това в ралито Будапеща-Константинопол, в пробега Татри-Адриатика през 1913 г. и в Карпатското рали от 1914 г. надлъж и шир обхождат територията на историческа Унгария и Австро-унгарската монархия, дори понякога излизат и извън границите им. Първата световна война обаче слага край на техните усилия.

Автопробегът Будапеща-Константинопол е първата собствена трансгранична проява на Кралския унгарски автомобилен клуб. От двайсет и петте кандидати на старта в крайна сметка застават деветнайсет, които изминават близо две хиляди километровото трасе. Задачата им не е лека: от Унгария през Балканите до Турция те се движат по едва проходими пътища, буквално през долини и чукари.

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово

Запазени са множество снимки и от българския участък на трасето. Например в Дряново, където виждащата се на снимката кула стои и днес. От Филипополис, тоест Пловдив с градоначалника на София. Друга забележителност на пътя е преминаването на прохода Шипка, който заради невероятните си стръмнини подлага колите на огромно изпитание.

Изложбата може да бъде разгледана до 26 юни в Малка зала на ет 2. в ХГ „Христо Цокев”, като напомняме, че всеки вторник входът е безплатен.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

Исторически музей – Дряново отбелязва 120 години от рождението на Иван Койчев

Published

on

В залата за временни изложби „Колю Фичето“ на Исторически музей – Дряново този петък, 2 май, ще бъде открита изложбата „Иван Койчев: човекът, художникът, учителят (1905–1976)“.

Събитието, което ще започна в 17.30 часа, е посветено на 120 години от рождението на видния художник, педагог и общественик, оставил значим отпечатък в културния живот на Дряново.

Изложбата е в две части и включва част от последното дарение на семейството на Иван Койчев, направено през 2024 г. В първата част посетителите ще видят негови архивни снимки, документи и лични вещи, показващи живота и приноса му като художник и педагог. А във втората са представени непоказвани за публиката негови творби.

Изложбата представя Иван Койчев не само като талантлив творец, но и като личност с активна обществена роля, оставил следа в местната историческа памет.

Зареди още

Култура

Златни медали за „Габровски гласчета“ при НЧ „Габрово-2002“

Published

on

Златни медали за „Габровски гласчета“ при НЧ „Габрово-2002“ от конкурса за млади фолклорни таланти „Орфеево изворче“, който се проведе на 26 и 27 април в Стара Загора. Надпреварата събра над 1500 участници от цялата страна.

Гордост за ръководителката е, че наред с изпълнители от музикални училища, децата от Детска фолклорна формация „Габровски гласчета“ бяха удостоени с първо място и плакет от конкурса.

За първи път се явяват и по-малките от „Гласчетата“, които също бяха отличени с първо място.

Трето място получи и Боян Борисов в изпълнение на гайда, който също се явява за първи път на конкурс. Второ място получиха и дуета Габриела и Боян Борисови .Вълнението на ръководителката е голямо от високата оценка на специалисти в областта на фолклора като Професор Георги Петков, доц. Владимир Владимиров, Петьо Костадинов ,Пею Пеев преподаватели в ДМА “ Панчо Владигеров“ .

Зареди още

Култура

Видео урок за Колю Фичето представя великия майстор пред ученици в цялата страна

Published

on

По повод Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“ образователната онлайн платформа „Уча се“ създаде специален видео урок, посветен на възрожденския майстор – строител от Дряново.

Реализацията е резултат от съвместен проект между Община Дряново, Исторически музей – Дряново и екипа на „Уча се“. Основателят на платформата, дряновецът Дарин Маджаров, създава видеото безвъзмездно, като личен жест към родния си град и в подкрепа на историческата ни памет.

Урокът, с продължителност 5 минути и 15 секунди, представя живота и делото на Колю Фичето – символ на архитектурното майсторство на Българското възраждане и създател на едни от най-впечатляващите сгради, мостове и църкви в страната. Чрез съдържателното видео, учениците ще се запознаят с фигурата на Фичето като един от най-уважаваните и признати строители в Югоизточна Европа през XIX век.

Видео урокът ще бъде включен в образователните занятия и беседи, които специалистите от Исторически музей – Дряново провеждат с ученици от страната. Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“, посветени на 225-годишнината от рождението на майстор Колю Фичето, се реализират от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерство на културата.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица