Икономика
ОИЦ – Габрово отчете успешна 2013-та година

© Copyright 2013 — Gabrovo News. All Rights Reserved
Областният информационен център – Габрово отчете като успешна измиващата 2013-та година. Това експертите направиха на пресконференция относно отчитане на дейността за свършеното през годината. Управителят на Центъра Маринела Събева определи годината като изключително успешна и мотивира мнението си с равносметката, която представи пред присъстващите журналисти.
През тази година ОИЦ – Габрово е провел 29 информационни събития, 12 часове на класа с ученици от Националната Априловска гимназия и Природо-математическа гимназия „Акад. Иван Гюзелев“, както и 6 срещи с медиите.
650 души са посетили офиса от януари до ноември 2013 г., за да потърсят информация за актуални възможности за финансиране, 1350 души са присъствали на събитията през годината. Повече от 6 месеца преди завършването на проекта ОИЦ – Габрово е с изцяло изпълнени индикатори, но най-важното са спечелените проекти от хора, информирани от експертите на място в офиса или по време на организираните информационни срещи.
Сред проведените големи инициативи на ОИЦ – Габрово са Дните на градското планиране, Дните на интелигентната енергия и Международния ден на пасивната къща и ОП „Региони в растеж“. Проведени са информационни срещи и по темите за интегрираното планиране и управление на територията, приемната грижа, актуалните възможности за гражданите, бизнеса и общинските администрации, предизвикателства пред новия програмен период, Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС и електронното подаване на проектни предложения.
По време на срещата бе подчертано и изключително активното сътрудничество с мрежата на „Глобални библиотеки“, с които през 2013 г. са проведени серия от събития и набелязани начини за информиране на жителите на малките населени места за възможности за европейско финансиране. Едно от важните събития на 2013 г. е съвместния семинар между медии и екипи по проекти от общинските администрации по темата за подобряване на комуникацията и информираността на гражданите по отношение на проекти, изпълнявани с европейски средства.
Специално внимание ОИЦ – Габрово е отделил на работата си с младите хора, тъй като те са потенциалните бенефициенти и ползватели на средствата от ЕС през новия програмен период 2014-2020 г. 194 деца са посетили офиса на Центъра по време на организираните часове на класа през 2013 г.

© Copyright 2013 — Gabrovo News. All Rights Reserved
На пресконференцията присъства и директорът на Природоматематическа гимназия „Акад. Иван Гюзелев“ Цветана Кюмюрджиева. Тя подчерта важността на провеждането на това обучение за повишаване познанията на учениците за ЕС и възможностите за финансиране, насочени към младите хора, тяхното образование и обучение.
Представена беше статистика на сключените през 2013 г. договори за безвъзмездна финансова помощ по различните оперативни програми. За област Габрово те са 39 на брой с 33-ма бенефициенти и са на обща стойност 132 580 903 лв. Най-много са сключените договори по ОПРЧР – 22 договора, следвана от ОПРКБИ – 8 договора и ОПАК – 5 договора.
Най-много договори – 25 на брой, са сключили бенефициентите от Габрово, като Община Габрово е водеща със 6 сключени договора по проекти. Данните са от ИСУН и са актуализирани към 18.11.2013 г.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
До 17 ноември се коригират декларираните авансови вноски

На 15 ноември изтича срокът, в който фирмите, както и физическите лица, извършващи дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, включително ЕТ и регистрираните земеделски стопани, избрали да се облагат с данък върху годишната данъчна основа, могат да коригират размера на декларираните от тях авансови вноски за корпоративен данък или данък върху доходите за 2025 година. Тъй като тази година 15 ноември е в събота, крайният срок за промени в декларираните данни се удължава до 17 ноември, понеделник.
На 1 декември изтича и срокът за плащане на месечната авансова вноска за месец декември и тримесечната авансова вноска за трето тримесечие на 2025 година. Фирмите, чиито нетни приходи от продажби за 2023 г. надвишават 300 000 лева, са длъжни да правят авансови вноски за корпоративен данък. Те са месечни и тримесечни и се определят на база на прогнозната данъчна печалба за текущата година.
Месечни вноски се правят при нетни приходи от продажби за годината преди предходната над 3 000 000 лв., а тримесечни – при нетни приходи от продажби за годината преди предходната от 300 000,01 лв. до 3 000 000 лв. включително. Има случаи, при които прогнозираните авансови вноски се оказват по- ниски или по-високи от дължимия годишен данък, показват анализите на НАП.
Това може да доведе до начисляване на лихви от страна на приходната агенция за периода от 16 април до 31 декември на съответната година или пък до надвнесен данък. Затова предприятията имат възможност сами да увеличават или намаляват своите авансови вноски през годината, когато смятат, че те ще се различават значително от дължимия годишен данък.
Увеличението, съответно намалението на авансовите вноски, се ползва след подаване на декларация за промяна, по електронен път с квалифициран електронен подпис /КЕП/ през е- портала на НАП. За коригиране на месечната вноска за ноември 2025 г. декларацията трябва да бъде подадена най-късно до 17 ноември 2025 г. и вноската да бъде платена до тази дата.
За коригиране на месечната вноска за декември и тримесечната вноска за трето тримесечие на 2025 г. е необходимо декларацията да бъде подадена най- късно до 17 ноември 2025 г., въпреки че срокът за внасянето им е до 1 декември 2025 г. Повече информация за декларирането и плащането на корпоративен данък можете да намерите на сайта на НАП – www.nra.bg, на телефона на Информационния център: 0700 18 700 /на цена, съобразно тарифата на съответния оператор/ или във Facebook страницата на агенцията.


Икономика
Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово
Икономика
Семинар „Социално предприемачество в действие“
Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.
Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.
Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.
В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.
Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.
Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.
В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.
Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.
В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.
В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.
Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.
Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.
Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.
-
Кримипреди 7 дни20 години затвор за севлиевец, убил по жесток начин майка си
-
Културапреди 7 дниИсторически музей – Дряново тръгва на тур с две книги за Колю Фичето
-
Икономикапреди 6 дниНов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово
-
Новинипреди 4 дниГаброво отбелязва Световния ден за възпоменание на жертвите при ПТП
-
Любопитнопреди 5 дниЖБД „Майчина грижа“ с нов сайт
-
Кримипреди 4 дниШест кашона с контрабандни цигари „цъфнаха“ от багажник (снимки)
-
Новинипреди 4 дниПредставиха проекта, модернизиращ водната инфраструктура с 64 млн. лева
-
Новинипреди 4 дниВ Габрово се организира среща с настоящи и бъдещи родители








