Свържи се с нас

Новини

Григоров: Купуването на два електромобила в условията на криза е излишно!

Published

on

В дневния ред на заседанието на Общински съвет – Габрово през изминалата седмица бе включено предложение на кмета на община Габрово Таня Христова за „закупуването на 2 броя електромобили за нуждите на габровското ОП „Регионално депо за неотпасни отпадъци“. Общинският съветник, областен председател и ръководител на групата на БСП – Габрово в местния парламент Николай Григоров заяви, че решението предизвиква сериозно безпокойство и несъгласие в групата на социалистите.

Според предложението на кмета Таня Христова закупуването на двата електромобила трябва да се реализира чрез схема за насърчаване употребата на електрически превозни средства и Инвестиционната програма за климата с Национален доверителен екофонд. Като Нацоналният доверителен екофонд осигурява финансиране на 20 000 лева за един автомобил.

А в случая финансирането ще бъде, в размер на 40 000 лева, като от своя страна Общината трябва да даде 90 хил. лева. Това е и поводът за разговор с Николай Григоров.

– Какво буди безпокойство сред общинските съветници от групата на „БСП за България“, г-н Григоров?
– Доколкото успяхме да се доберем до някаква информация, средства за покупката на тези автомобили, които не са никак малко – 90 хил. лева, ще трябва да се осигурят от Бюджета за 2021 г.

– Защо възразявате за покупката на електромобилите?
– В ситуация като днешната, в условията на КОВИД-19 не само в общината, но и в страната, закупуването на електромобил е един лукс, който според нас габровската община не може да си позволи. Не само защото средствата, които ще се използват, са от местните данъци – от таксите за битовите отпадъци. А защото тези средства трябва да се използват единствено именно за дейности, свързани с управлението на отпадъците – почистване, депониране и т.н.

Освен това тази година за известен период от време част от търговците бяха освободени от тези такси и наеми, именно защото в началото на пандемията няколко месеца те не работеха. По-късно постъпиха искания за намаляване на такса смет и от други търговски обекти. Габровската левица и лично аз, смятаме, че след Нова година ще постъпят още доста искания за намаляне и освобождаване от плащането на такса смет, тъй като, поради развитието на пандемията, няма как всички обекти и особени онези, свързани с търговията и услугите да функционират. Някои от тях работят с намален капацитет, а други направо затварят – дискотеки, нощни заведения, клубове.

Освен тях ще добавим и други търговски обекти – магазини за нехранителни стоки, малки магазинчета, МОЛ-овете също ще изпитват затруднения, търговците, които са платили тротоарно право, за да пласират стоките си и т. н.

Фирмите в сферата на услугите, които са немалко в Габрово, също свиват своята дейност, а други я преустановяват, тъй като не могат да работят дистанционно. При тази ситуация Общината да си позволи да харчи 90 000 лева за електромобили е като пир по време на чума. Приемам доводите, че наистина ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“ има нужда от автомобили, с които да се извършва дейността, свързана с контрола на чистотата на града.

– Но защо електромобили?
– Наистина възниква въпросът защо трябва да се купуват скъпите електомобили, вместо да се купи нов, значително по-евтин автомобил, с който ще може да се достига до всички труднодостъпни места в общината. А аз и колегите ми не сме убедени, че с електромобил може да се достигне безпроблемно до всички точки на общината, особено през зимата.

Защото, пак казвам, има по-евтини високопроходими автомобили и то нови, чиято поддръжка не е много по-скъпа от тази на електромобилите. Аргументацията е, че електромобилите са значително по-евтини като поддръжка, което вероятно е така.

А мотивировката, която е приложена към предложението на кмета Таня Христова за купуването на двата електромобила, не е добре издържана.

– Какъв е мотивът?
– Че обикновените автомобили имат голям разход, че гаранционният срок е за сметка на търговеца и т.н. Като в обосновката към предложението е посочено, че годишните разходи на един бензинов автомобил са в размер на 5 488 лева, а на електромобила, който е освободен от годишен данък МПС те са общо – 717, 60 лева.

– Колко са автомобилите, с които разполага ОП „Регионално депо за отпадъци“ в момента?
– С два. Единият автомобил е на 5 години, а другият – на повече от 15. Но купуването на два електромобила по никакъв начин няма да повиши ефективността от работата на инспекторите, тъй като тя не зависи от това с какво превозно средство се возят, а доколко стриктно изпълняват задълженията си. Дейността на депото и доколко то ефективно си върши работата, ще бъде оценявана в началото на идващата година.

Но пак повтарям, ние считаме за каприз на Общината и на кмета на града Таня Христова да се купуват непременно електромобили с мотива, че видите ли, те са икономични и прочие. Смятаме, че тази покупка не е по нашия джоб. И то в момент, когато трябва внимателно да следим харченето на всеки лев.

А и когато става дума за промяна на Бюджета, свързана с инвестиции, считам, че те трябва да са насочени към инфраструктурни проекти. Между другото, едната от точките в дневния ред на предстоящото заседание на Общински съвет е свързана с актуализация на инвестиционната програма, където част от средствата, предвидени за културни институти, се насочват към проект, чрез който да се изгради съврменна писта за лека атлетика на стадион „Христо Ботев“.

Приемам да се осигурят средства за нейното изграждане. Приемам да се изразходват средства и за инвестиции в инфраструктура, която би облекчила живота на хората в крайните квартали и по селата.

Отварям една скоба – изследването, което беше направено от Института за пазарна икономика във връзка с новия план на Габрово показа, че рязко се увеличава броят на хората, които се регистрират със свой настоящ адрес по селата.

Тази година пандемията изостри желанието на доста габровци не само да се регистрират в селата на областта, но и да се заселят трайно в тях. Освен това, приемайки, че постъпленията от такса смет са достатъчни, се задават въпроси защо те не се инвестират в създаването на нови контейнери от типа на подземните, които са съвременни и модерни.

А и това е пътят, по който трябва да се върви. Затова питам отново, защо при това нямане, на което сме свидетели и което в следващите месеци има вероятност и да нарасне, защо си позволяваме лукса да имаме още електромобили. Какъв е този каприз?! Това скъпо удоволствие, което според нас в този момент е излишен лукс за няколко човека, които се възползват от него.

А ще платим всички ние, с нашите пари тези 90 000 лева, които не са никак малко. Ето защо ние считаме, че това е поредният пример за нецелесъобразно изразходване на общинските финанси, особено в днешната трудна икономическа ситуация, свързана с КОВИД-19. Без солидна икономическа обосновка, без да се посочи с какво ще се подобри работата на ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“, без да се правят разчети за по-дългосрочни инвестиции в инфраструктура.

Считаме, че в случая с лека ръка се пилеят парите на габровци, които не се изкарват никак лесно.

– Колко са електромобилите в момента на Община Габрово?
– Два. Единият се използва от РЕМО „Етъра“, а другият от Общината. Пак повтарям, считам за нецелесъобразно да се харчат пари за електромобил за ОП „РДНО“. Ако наистина наличният им автомобил не е в добро състояние, харчи много гориво, поддръжката му е скъпа, би могло да се купи един нов по-високопроходим значително по-евтин, с което да си изпълняват задълженията.

Да, съгласен съм, че наистина електромобилите са транспортът на бъдещето, но ние не сме стигнали до етапа, в който можем да си го позволим. Просто няма достатъчно пари, така да се каже.

– Колко са зарядните станции за електромобили в община Габрово?
– Една и тя се намира в Общината, и вероятно там ще се и паркират.

– Сега се предлага купуването на два електромобила, а електротранспортът (тролейбусният транспорт) в Габрово настоящото управление на Общината го ликвидира, защо?
– Тролейбусният транспорт беше екологичен, удобен, евтин, но и аз питам защо трябваше да се нарежат тролейбусите, електропроводната мрежа, да се премахнат стълбовете и унищожи подземната инфраструктура.

Едва сега ли разбрахме, че това е транспортът на бъдещето? Къде бяха преди няколко години същите тези управляващи, когато ни убеждаваха, че тролейбусният транспорт е отживял времето си, морално остарял и че е много по-добре да имаме автобуси на метан, отколкото тролейбуси.

Или тук става дума за интересите за единици хора? Извинете, но и за електромобилите е същото. Кой ще ги ползва – един определен кръг хора, а ще плащаме всички. Затова повтарям, че това е излишно удоволствие в условията на криза.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Диабетът във фокуса на здравна инициатива в Габрово

Published

on

МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ – Габрово със съвместна инициатива с Българската асоциация диабет по повод Световния ден на диабета. На 12 ноември от 11.00 часа д-р Цветослав Милчев, специалист от Клиниката по ендокринология и болести на обмяната към УМБАЛ „Д-Р Г. Странски“ Плевен ще представи новости в лечението на захарен диабет в днешно време.

Срещата ще се проведе в библиотеката на областната болница, като е отворена за лекари, специализанти и за широката публика. Д-р Милчев е завършил Медицински Университет Плевен през 1998 г. Придобива специалност по ендокринология и болести на обмяната и се присъединява към екипа на Клиниката по Ендокринология и болести на обмяната при УМБАЛ “Д-р Г. Странски” Плевен. Член е на Българското дружество по ендокринология, Български лекарски съюз и Европейската асоциация за изследване на диабета (EASD).

Професионалните му интереси са в областта на захарния диабет – тип 1 и тип 2, съвременно инсулинолечение, неинсулинови терапии при диабет тип 2, сензори за глюкозното мониториране, диагностика и терапия при пациенти с инсулинова резистентност и метаболитен синдром, остеопороза (постменопаузална и сенилна) и заболявания на щитовидната жлеза.

Световният ден на диабета се чества всяка година на 14 ноември от 1991-а насам под егидата на СЗО. С резолюция 61/225 от 2006 г. на ООН той е официален празник, наблюдаван от ООН. Изборът на датата не е случаен- това е рожденият ден на Фредерик Бантинг, който заедно с Чарлс Бест прави епохалното откритие за ролята на инсулина при лечението на захарния диабет. Днес, в над 160 страни по света, денят се чества от различни организации, компании, здравни сдружения и съмишленици, обединени от една цел: подобряване начина на живот и лечението на хората с диабет.

Зареди още

Любопитно

Лексикон на успеха: Никола Рахнев от Гората.бг

Published

on

Инициативата Лексикон на успеха продължава със среща с габровеца Никола Рахнев на 13 ноември от 17.30 часа в зала „Възраждане“. Новината оповестиха от Областна администрация – Габрово.

Световният ден на доброто будителят на десетилетието ще сподели за пътя си като самоизградил се милионер, сериен предприемач и инвеститор, но и вдъхновен мечтател, засадил над 5 милиона дървета.

Рахнев е организирал даряването на стотици тонове храна и още десетки каузи, които са докоснали сърцата на над половин милион българи.

Никола споделя, че е убеден, че всеки може да бъде успешен, щастлив и да живее пълноценен живот.

Входът е свободен, а за всички посетители ще има подаръци. Очаква Ви един открит разговор с много практични съвети, идеи, опит, истории и вдъхновение!

Зареди още

Култура

Излезе от печат том 5 на „Известия на Исторически музей – Дряново“

Published

on

Излезе от печат том 5 от поредицата „Известия на Исторически музей – Дряново“, който вече е достъпен за читателите.

Изданието впечатлява с обновена визия на корицата, но запазва връзката с предходните томове и продължава основната мисия да събира, съхранява и популяризира научните изследвания на историци, музейни специалисти, архивисти, преподаватели и краеведи.

Книгата съдържа материалите от четвъртата Национална научна конференция „Епохи, личности, памет“, която се проведе в Дряново – родния град на майстор Колю Фичето – в периода от 1 до 3 октомври тази година.

Сборникът е реализиран с финансовата подкрепа на Министерството на културата, а печатът е осъществен от издателство „Фабер“ – Велико Търново.

В обем от 522 страници са събрани докладите на участниците в конференцията – представители на музеи, университети и национални културни институции от цялата страна.

Темите, представени в новия том, обхващат широк кръг въпроси – от историята на Дряново и региона, през личности и събития от национален мащаб, до проблеми, свързани с музейните колекции, културното наследство и неговото опазване.

Зад редакционната работа по сборника стои утвърден екип: проф. д-р Петко Ст. Петков от ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, д-р Венелин Бараков – главен уредник в ИМ – Дряново, както и Стилияна Топалова – Марчовска и Дянко Колев, уредници в музея. Коректор на изданието е д-р Милена Йончева.

Петият том на „Известия на Исторически музей – Дряново“ вече може да бъде намерен в обектите на музея или поръчан онлайн чрез официалния сайт на ИМ – Дряново.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица