Свържи се с нас

Новини

Григоров: Купуването на два електромобила в условията на криза е излишно!

Published

on

В дневния ред на заседанието на Общински съвет – Габрово през изминалата седмица бе включено предложение на кмета на община Габрово Таня Христова за „закупуването на 2 броя електромобили за нуждите на габровското ОП „Регионално депо за неотпасни отпадъци“. Общинският съветник, областен председател и ръководител на групата на БСП – Габрово в местния парламент Николай Григоров заяви, че решението предизвиква сериозно безпокойство и несъгласие в групата на социалистите.

Според предложението на кмета Таня Христова закупуването на двата електромобила трябва да се реализира чрез схема за насърчаване употребата на електрически превозни средства и Инвестиционната програма за климата с Национален доверителен екофонд. Като Нацоналният доверителен екофонд осигурява финансиране на 20 000 лева за един автомобил.

А в случая финансирането ще бъде, в размер на 40 000 лева, като от своя страна Общината трябва да даде 90 хил. лева. Това е и поводът за разговор с Николай Григоров.

– Какво буди безпокойство сред общинските съветници от групата на „БСП за България“, г-н Григоров?
– Доколкото успяхме да се доберем до някаква информация, средства за покупката на тези автомобили, които не са никак малко – 90 хил. лева, ще трябва да се осигурят от Бюджета за 2021 г.

– Защо възразявате за покупката на електромобилите?
– В ситуация като днешната, в условията на КОВИД-19 не само в общината, но и в страната, закупуването на електромобил е един лукс, който според нас габровската община не може да си позволи. Не само защото средствата, които ще се използват, са от местните данъци – от таксите за битовите отпадъци. А защото тези средства трябва да се използват единствено именно за дейности, свързани с управлението на отпадъците – почистване, депониране и т.н.

Освен това тази година за известен период от време част от търговците бяха освободени от тези такси и наеми, именно защото в началото на пандемията няколко месеца те не работеха. По-късно постъпиха искания за намаляване на такса смет и от други търговски обекти. Габровската левица и лично аз, смятаме, че след Нова година ще постъпят още доста искания за намаляне и освобождаване от плащането на такса смет, тъй като, поради развитието на пандемията, няма как всички обекти и особени онези, свързани с търговията и услугите да функционират. Някои от тях работят с намален капацитет, а други направо затварят – дискотеки, нощни заведения, клубове.

Освен тях ще добавим и други търговски обекти – магазини за нехранителни стоки, малки магазинчета, МОЛ-овете също ще изпитват затруднения, търговците, които са платили тротоарно право, за да пласират стоките си и т. н.

Фирмите в сферата на услугите, които са немалко в Габрово, също свиват своята дейност, а други я преустановяват, тъй като не могат да работят дистанционно. При тази ситуация Общината да си позволи да харчи 90 000 лева за електромобили е като пир по време на чума. Приемам доводите, че наистина ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“ има нужда от автомобили, с които да се извършва дейността, свързана с контрола на чистотата на града.

– Но защо електромобили?
– Наистина възниква въпросът защо трябва да се купуват скъпите електомобили, вместо да се купи нов, значително по-евтин автомобил, с който ще може да се достига до всички труднодостъпни места в общината. А аз и колегите ми не сме убедени, че с електромобил може да се достигне безпроблемно до всички точки на общината, особено през зимата.

Защото, пак казвам, има по-евтини високопроходими автомобили и то нови, чиято поддръжка не е много по-скъпа от тази на електромобилите. Аргументацията е, че електромобилите са значително по-евтини като поддръжка, което вероятно е така.

А мотивировката, която е приложена към предложението на кмета Таня Христова за купуването на двата електромобила, не е добре издържана.

– Какъв е мотивът?
– Че обикновените автомобили имат голям разход, че гаранционният срок е за сметка на търговеца и т.н. Като в обосновката към предложението е посочено, че годишните разходи на един бензинов автомобил са в размер на 5 488 лева, а на електромобила, който е освободен от годишен данък МПС те са общо – 717, 60 лева.

– Колко са автомобилите, с които разполага ОП „Регионално депо за отпадъци“ в момента?
– С два. Единият автомобил е на 5 години, а другият – на повече от 15. Но купуването на два електромобила по никакъв начин няма да повиши ефективността от работата на инспекторите, тъй като тя не зависи от това с какво превозно средство се возят, а доколко стриктно изпълняват задълженията си. Дейността на депото и доколко то ефективно си върши работата, ще бъде оценявана в началото на идващата година.

Но пак повтарям, ние считаме за каприз на Общината и на кмета на града Таня Христова да се купуват непременно електромобили с мотива, че видите ли, те са икономични и прочие. Смятаме, че тази покупка не е по нашия джоб. И то в момент, когато трябва внимателно да следим харченето на всеки лев.

А и когато става дума за промяна на Бюджета, свързана с инвестиции, считам, че те трябва да са насочени към инфраструктурни проекти. Между другото, едната от точките в дневния ред на предстоящото заседание на Общински съвет е свързана с актуализация на инвестиционната програма, където част от средствата, предвидени за културни институти, се насочват към проект, чрез който да се изгради съврменна писта за лека атлетика на стадион „Христо Ботев“.

Приемам да се осигурят средства за нейното изграждане. Приемам да се изразходват средства и за инвестиции в инфраструктура, която би облекчила живота на хората в крайните квартали и по селата.

Отварям една скоба – изследването, което беше направено от Института за пазарна икономика във връзка с новия план на Габрово показа, че рязко се увеличава броят на хората, които се регистрират със свой настоящ адрес по селата.

Тази година пандемията изостри желанието на доста габровци не само да се регистрират в селата на областта, но и да се заселят трайно в тях. Освен това, приемайки, че постъпленията от такса смет са достатъчни, се задават въпроси защо те не се инвестират в създаването на нови контейнери от типа на подземните, които са съвременни и модерни.

А и това е пътят, по който трябва да се върви. Затова питам отново, защо при това нямане, на което сме свидетели и което в следващите месеци има вероятност и да нарасне, защо си позволяваме лукса да имаме още електромобили. Какъв е този каприз?! Това скъпо удоволствие, което според нас в този момент е излишен лукс за няколко човека, които се възползват от него.

А ще платим всички ние, с нашите пари тези 90 000 лева, които не са никак малко. Ето защо ние считаме, че това е поредният пример за нецелесъобразно изразходване на общинските финанси, особено в днешната трудна икономическа ситуация, свързана с КОВИД-19. Без солидна икономическа обосновка, без да се посочи с какво ще се подобри работата на ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“, без да се правят разчети за по-дългосрочни инвестиции в инфраструктура.

Считаме, че в случая с лека ръка се пилеят парите на габровци, които не се изкарват никак лесно.

– Колко са електромобилите в момента на Община Габрово?
– Два. Единият се използва от РЕМО „Етъра“, а другият от Общината. Пак повтарям, считам за нецелесъобразно да се харчат пари за електромобил за ОП „РДНО“. Ако наистина наличният им автомобил не е в добро състояние, харчи много гориво, поддръжката му е скъпа, би могло да се купи един нов по-високопроходим значително по-евтин, с което да си изпълняват задълженията.

Да, съгласен съм, че наистина електромобилите са транспортът на бъдещето, но ние не сме стигнали до етапа, в който можем да си го позволим. Просто няма достатъчно пари, така да се каже.

– Колко са зарядните станции за електромобили в община Габрово?
– Една и тя се намира в Общината, и вероятно там ще се и паркират.

– Сега се предлага купуването на два електромобила, а електротранспортът (тролейбусният транспорт) в Габрово настоящото управление на Общината го ликвидира, защо?
– Тролейбусният транспорт беше екологичен, удобен, евтин, но и аз питам защо трябваше да се нарежат тролейбусите, електропроводната мрежа, да се премахнат стълбовете и унищожи подземната инфраструктура.

Едва сега ли разбрахме, че това е транспортът на бъдещето? Къде бяха преди няколко години същите тези управляващи, когато ни убеждаваха, че тролейбусният транспорт е отживял времето си, морално остарял и че е много по-добре да имаме автобуси на метан, отколкото тролейбуси.

Или тук става дума за интересите за единици хора? Извинете, но и за електромобилите е същото. Кой ще ги ползва – един определен кръг хора, а ще плащаме всички. Затова повтарям, че това е излишно удоволствие в условията на криза.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

В Габрово отбелязват 130 години от първата българска ТПК „Напредък“

Published

on

С тържествено честване в Габрово ще отбележат 130 години от създаването на първата българска трудово-производителна кооперация „Напредък“. Събитието ще открие заместник-министърът на труда и социалната политика Гергана Алексова-Великова. То ще се проведе на 14 октомври от 13.00 часа в залата на Регионалния център за социална икономика – Габрово на ул. Успех, 1, партер.

Официални гости на честването ще бъдат доц. дн Владислав Лазаров – председател на Националния съюз на трудово-производителните кооперации, проф. Стефан Мичев и Нели Томова. Те ще представят книгата си „Трудът – непреходна ценност. 130 години трудово- производителни кооперации в България“.

След представянето на книгата, зам.-министър Алексова-Великова и гостите на празника ще поднесат цветя на паметната плоча на ТПК „Напредък“ на ул. „Пенчо Славейков“, 8 в кв. „Шести участък“. Кварталът е известен в миналото като историческото сърце на Габрово, обществен и търговски център на града от края на 19 в. до първата половина на 20 в.

На това място на 1 октомври 1895 г. седем предприемчиви майстори-шивачи обединяват усилията си и учредяват шивашко-работническото дружество „Напредък“. А то поставя началото на кооперативния труд у нас. Събитието се организира в партньорство между Министерството на труда и социалната политика и Националния съюз на трудово-производителните кооперации (НС на ТПК).

Миналата година доц. дн Лазаров публично оповести честването на годишнината по време на откриването на документалната изложба „105 години от създаването на Националния съюз на трудово-производителните кооперации в България“. Той добави също, че 2025 г. е обявена от ООН за годината на кооперациите.

Честването на 130-годишнина от създаването на ТПК „Напредък“ и представянето на книгата за историята на трудово-производителни кооперации в България показват приноса на НС на ТПК за развитието на социалната икономика у нас. Партньорството между Министерство на труда и социалната политика и Националния съюз на ТПК, е ключово за съхраняването на традициите на социалното предприемачество.

Габрово е известен не само като люлка на българското новосветско образование и столица на хумора, но и като „българския Манчестър“ – индустриалния център на България през 20 в. Градът пази своето културно и историческо наследство, а традициите на габровските предприемачи са живи и до днес.

Зареди още

Крими

Оставиха в ареста габровец, хванат с кокаин, пико и марихуана

Published

on

По искане на Окръжната прокуратура в Габрово бе взета мярка за неотклонение „задържане под стража“ на обвиняем за държане с цел разпространение на различни видове високорискови наркотични вещества, при условията на опасен рецидив.

Състав на Окръжния съд уважи искането спрямо 35-годишния А.Д. от Габрово. Мъжът е привлечен в качеството на обвиняем за това, че на 05.10.2025 г. в Габрово, без надлежно разрешително съгласно Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, при условията на опасен рецидив, в обитаваното от него жилище в гр.  Габрово държал с цел разпространение различни видове високорискови наркотични вещества – кокаин,  метамфетамин  и марихуана.         

За престъплението по чл. 354“а“, ал. 2 т. 4 във вр. с ал.1 във вр. с чл. 29, ал.1, б.“а“ и б.“б“ от  НК,  за което А.Д. е привлечен в качеството на обвиняем, се предвижда наказание лишаване от свобода от 5 години до 15 години и глоба от 20 000 до 100 000 лева.         

Съдът уважи становището на наблюдаващия прокурор, че от събраните до момента доказателства може да се направи обосновано предположение за авторството на деянието и е налице реална опасност обвиняемият да се укрие, както и да извърши друго престъпление.         

Определението на Окръжен съд – Габрово може да бъде обжалвано пред Апелативния съд – Велико Търново.

Зареди още

Икономика

Преизбраха Пламен Петров за председател на ОП на КСБ – Габрово

Published

on

Предприемачът Пламен Петров бе преизбран за председател на Областното представителство на Камарата на строителите в България – Габрово. Това се случи по време на редовното Общо годишно отчетно – изборно събрание на организацията, което се проведе в началото в началото на месец октомври.

Събитието събра членове на Областния и Контролния съвет, както и представители на строителни фирми от региона. Сред гостите бяха инж. Любомир Качамаков – заместник-председател на УС на КСБ, инж. Тодор Андонов и инж. Любомир Шербетов – членове на Изпълнителното бюро, както и Венцислав Дончев, председател на ОП на КСБ – Велико Търново.

Заседанието бе открито от председателя на ОП – Габрово, Пламен Петров, който приветства присъстващите и представи доклад на председателя на Областния съвет. В него бяха обобщени основните дейности на Камарата през изминалата година, както и ключовите инициативи, реализирани съвместно с други областни представителства в страната. Сред акцентите беше форумът „Идеи с бъдеще“, събрал в Арбанаси представители от Велико Търново, София, Ловеч, Русе, Плевен и Габрово.

Пламен Петров припомни и откриването на Камерната зала на Кукления театър в Габрово, на което са присъствали всички фирми, участвали в ремонта. В доклада бе споменато и награждаването на участниците в Националния конкурс „Преминал майстор през земята“, който се реализира в рамките на честванията, посветени на 225 години от рождението на майстор Колю Фичето. ОП на КСБ – Габрово осигури отличията, които Петров връчи на победителите.

След представянето на доклада, председателят на Контролния съвет Иван Иванов отчете финансовите резултати и предложи бюджетната рамка за 2026 година. Делегатите единодушно я одобриха, като насочиха вниманието си към бъдещи инициативи, свързани с квалификацията на кадрите и по-тясното сътрудничество с общините в региона.

В дух на прозрачност и доверие премина и изборът на новия Областен съвет. С тайно гласуване за председател бе преизбран Пламен Петров („Валентин Петров 2004“ ООД). Сред избраните членове са Манол Манолов („Масив Трявна“ ЕООД), Рачо Шейтанов („РГС“ ООД), Стойо Стоев („Фаворит 96“ ООД), Илиян Димитров („Илистрой“ ЕООД), Богомил Петков („Мазалат“ ЕООД) и Евгени Стоев („Пътстрой-Габрово“ АД). В Контролния съвет влизат Иван Иванов („Мегастрой 2014“ ООД), Васил Михайлов („Прометал 2000“ ООД) и Тихомир Галов („ТНТ Инженеринг“ ЕООД).

В края на заседанието инж. Любомир Качамаков изрази признание за активната дейност на габровската структура и поздрави Пламен Петров за последователната му работа. ОП Габрово издигна неговата кандидатура за член на Управителния съвет на КСБ, а Иван Иванов – за член на Контролния съвет.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица