

Новини
Григоров: Купуването на два електромобила в условията на криза е излишно!
В дневния ред на заседанието на Общински съвет – Габрово през изминалата седмица бе включено предложение на кмета на община Габрово Таня Христова за „закупуването на 2 броя електромобили за нуждите на габровското ОП „Регионално депо за неотпасни отпадъци“. Общинският съветник, областен председател и ръководител на групата на БСП – Габрово в местния парламент Николай Григоров заяви, че решението предизвиква сериозно безпокойство и несъгласие в групата на социалистите.
Според предложението на кмета Таня Христова закупуването на двата електромобила трябва да се реализира чрез схема за насърчаване употребата на електрически превозни средства и Инвестиционната програма за климата с Национален доверителен екофонд. Като Нацоналният доверителен екофонд осигурява финансиране на 20 000 лева за един автомобил.
А в случая финансирането ще бъде, в размер на 40 000 лева, като от своя страна Общината трябва да даде 90 хил. лева. Това е и поводът за разговор с Николай Григоров.
– Какво буди безпокойство сред общинските съветници от групата на „БСП за България“, г-н Григоров?
– Доколкото успяхме да се доберем до някаква информация, средства за покупката на тези автомобили, които не са никак малко – 90 хил. лева, ще трябва да се осигурят от Бюджета за 2021 г.
– Защо възразявате за покупката на електромобилите?
– В ситуация като днешната, в условията на КОВИД-19 не само в общината, но и в страната, закупуването на електромобил е един лукс, който според нас габровската община не може да си позволи. Не само защото средствата, които ще се използват, са от местните данъци – от таксите за битовите отпадъци. А защото тези средства трябва да се използват единствено именно за дейности, свързани с управлението на отпадъците – почистване, депониране и т.н.
Освен това тази година за известен период от време част от търговците бяха освободени от тези такси и наеми, именно защото в началото на пандемията няколко месеца те не работеха. По-късно постъпиха искания за намаляване на такса смет и от други търговски обекти. Габровската левица и лично аз, смятаме, че след Нова година ще постъпят още доста искания за намаляне и освобождаване от плащането на такса смет, тъй като, поради развитието на пандемията, няма как всички обекти и особени онези, свързани с търговията и услугите да функционират. Някои от тях работят с намален капацитет, а други направо затварят – дискотеки, нощни заведения, клубове.
Освен тях ще добавим и други търговски обекти – магазини за нехранителни стоки, малки магазинчета, МОЛ-овете също ще изпитват затруднения, търговците, които са платили тротоарно право, за да пласират стоките си и т. н.
Фирмите в сферата на услугите, които са немалко в Габрово, също свиват своята дейност, а други я преустановяват, тъй като не могат да работят дистанционно. При тази ситуация Общината да си позволи да харчи 90 000 лева за електромобили е като пир по време на чума. Приемам доводите, че наистина ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“ има нужда от автомобили, с които да се извършва дейността, свързана с контрола на чистотата на града.
– Но защо електромобили?
– Наистина възниква въпросът защо трябва да се купуват скъпите електомобили, вместо да се купи нов, значително по-евтин автомобил, с който ще може да се достига до всички труднодостъпни места в общината. А аз и колегите ми не сме убедени, че с електромобил може да се достигне безпроблемно до всички точки на общината, особено през зимата.
Защото, пак казвам, има по-евтини високопроходими автомобили и то нови, чиято поддръжка не е много по-скъпа от тази на електромобилите. Аргументацията е, че електромобилите са значително по-евтини като поддръжка, което вероятно е така.
А мотивировката, която е приложена към предложението на кмета Таня Христова за купуването на двата електромобила, не е добре издържана.
– Какъв е мотивът?
– Че обикновените автомобили имат голям разход, че гаранционният срок е за сметка на търговеца и т.н. Като в обосновката към предложението е посочено, че годишните разходи на един бензинов автомобил са в размер на 5 488 лева, а на електромобила, който е освободен от годишен данък МПС те са общо – 717, 60 лева.
– Колко са автомобилите, с които разполага ОП „Регионално депо за отпадъци“ в момента?
– С два. Единият автомобил е на 5 години, а другият – на повече от 15. Но купуването на два електромобила по никакъв начин няма да повиши ефективността от работата на инспекторите, тъй като тя не зависи от това с какво превозно средство се возят, а доколко стриктно изпълняват задълженията си. Дейността на депото и доколко то ефективно си върши работата, ще бъде оценявана в началото на идващата година.
Но пак повтарям, ние считаме за каприз на Общината и на кмета на града Таня Христова да се купуват непременно електромобили с мотива, че видите ли, те са икономични и прочие. Смятаме, че тази покупка не е по нашия джоб. И то в момент, когато трябва внимателно да следим харченето на всеки лев.
А и когато става дума за промяна на Бюджета, свързана с инвестиции, считам, че те трябва да са насочени към инфраструктурни проекти. Между другото, едната от точките в дневния ред на предстоящото заседание на Общински съвет е свързана с актуализация на инвестиционната програма, където част от средствата, предвидени за културни институти, се насочват към проект, чрез който да се изгради съврменна писта за лека атлетика на стадион „Христо Ботев“.
Приемам да се осигурят средства за нейното изграждане. Приемам да се изразходват средства и за инвестиции в инфраструктура, която би облекчила живота на хората в крайните квартали и по селата.
Отварям една скоба – изследването, което беше направено от Института за пазарна икономика във връзка с новия план на Габрово показа, че рязко се увеличава броят на хората, които се регистрират със свой настоящ адрес по селата.
Тази година пандемията изостри желанието на доста габровци не само да се регистрират в селата на областта, но и да се заселят трайно в тях. Освен това, приемайки, че постъпленията от такса смет са достатъчни, се задават въпроси защо те не се инвестират в създаването на нови контейнери от типа на подземните, които са съвременни и модерни.
А и това е пътят, по който трябва да се върви. Затова питам отново, защо при това нямане, на което сме свидетели и което в следващите месеци има вероятност и да нарасне, защо си позволяваме лукса да имаме още електромобили. Какъв е този каприз?! Това скъпо удоволствие, което според нас в този момент е излишен лукс за няколко човека, които се възползват от него.
А ще платим всички ние, с нашите пари тези 90 000 лева, които не са никак малко. Ето защо ние считаме, че това е поредният пример за нецелесъобразно изразходване на общинските финанси, особено в днешната трудна икономическа ситуация, свързана с КОВИД-19. Без солидна икономическа обосновка, без да се посочи с какво ще се подобри работата на ОП „Регионално депо за неопасни отпадъци“, без да се правят разчети за по-дългосрочни инвестиции в инфраструктура.
Считаме, че в случая с лека ръка се пилеят парите на габровци, които не се изкарват никак лесно.
– Колко са електромобилите в момента на Община Габрово?
– Два. Единият се използва от РЕМО „Етъра“, а другият от Общината. Пак повтарям, считам за нецелесъобразно да се харчат пари за електромобил за ОП „РДНО“. Ако наистина наличният им автомобил не е в добро състояние, харчи много гориво, поддръжката му е скъпа, би могло да се купи един нов по-високопроходим значително по-евтин, с което да си изпълняват задълженията.
Да, съгласен съм, че наистина електромобилите са транспортът на бъдещето, но ние не сме стигнали до етапа, в който можем да си го позволим. Просто няма достатъчно пари, така да се каже.
– Колко са зарядните станции за електромобили в община Габрово?
– Една и тя се намира в Общината, и вероятно там ще се и паркират.
– Сега се предлага купуването на два електромобила, а електротранспортът (тролейбусният транспорт) в Габрово настоящото управление на Общината го ликвидира, защо?
– Тролейбусният транспорт беше екологичен, удобен, евтин, но и аз питам защо трябваше да се нарежат тролейбусите, електропроводната мрежа, да се премахнат стълбовете и унищожи подземната инфраструктура.
Едва сега ли разбрахме, че това е транспортът на бъдещето? Къде бяха преди няколко години същите тези управляващи, когато ни убеждаваха, че тролейбусният транспорт е отживял времето си, морално остарял и че е много по-добре да имаме автобуси на метан, отколкото тролейбуси.
Или тук става дума за интересите за единици хора? Извинете, но и за електромобилите е същото. Кой ще ги ползва – един определен кръг хора, а ще плащаме всички. Затова повтарям, че това е излишно удоволствие в условията на криза.
Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Крими
„Пробация“ за габровец, блъснал полицай с мотор без номер


На 13 октомври т.г., в заседание по наказателно дело от общ характер, състав на Окръжен съд – Габрово одобри споразумение между прокурор от Габровска окръжна прокуратура и защитника на мъж от Габрово, с инициали К.С., с което на подсъдимия се налага наказание пробация за причиняване на телесни повреди при управление на МПС и за възпрепятстване на полицейски служител да изпълни задълженията си.
Съгласно споразумението К.С. се призна за виновен в това, че на 4 октомври 2023 г., в участък от пътя от кв. „Чехлевци“ в посока кв. „Горно Чехлевци“ в Габрово, при управление на мотоциклет марка „Сузуки (без регистрационен номер), нарушил правилата за движение по пътищата, в резултат на което с предна част на мотоциклета блъснал намиращия се на пътното платно и подал му знак да спре със стоп палка полицейски служител, с което допуснал причиняването на телесни повреди на последния, довели до временно разстройство на здравето неопасно за живота.
Габровецът се призна за виновен и в това, че на горепосочените време и място не спрял на подаден сигнал за преустановяване движението на управляваното от него МПС и блъснал подаващият му сигнала, с което пречил на орган на власт – полицейски служител – младши автоконтрольор от група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ при сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Габрово, да изпълни задълженията си по Закона за МВР и по длъжностна характеристика, касаещи предотвратяването и пресичането нарушенията по пътищата и обществения ред, проверка редовността на документите, които трябва да носят водачите и техническата изправност на МПС.
За всяко от горепосочените престъпления на К.С. бе определено съответно наказание „пробация“, като на основание чл. 23, ал. 1, предл. ІІ от НК подсъдимият ще изтърпи едно общо наказание „пробация“, със следните пробационни мерки: задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 2 години, с периодичност два пъти седмично и задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 2 години.
Одобреното споразумение има последиците на влязла в сила присъда.

Крими
Извадиха бракониерски мрежи от водите на язовир „Ал. Стамболийски“


Екип от ИАРА – Габрово при сектор Велико Търново извърши проверка по вода на язовир „Александър Стамболийски“.
В хода на обхода установиха и иззеха незаконни риболовни уреди тип „герим“, с приблизителна дължина 300 метра.
На уредите имало около 100 броя куки без уловена риба. Инспекторите са проверили лица, извършващи любителски риболов от лодки, като при тях на са били установени нарушения.

Новини
„Янтра“ приема Локомотив ГО в исторически мач на осветление


„Янтра“ ще бори статистиката в исторически мач срещу „Локомотив“ Горна Оряховица. Още една победа в първенството на Втора лига ще преследва отборът на „Янтра“ тази събота. В мач, който ще остане в историята като първият на осветление на стадион „Христо Ботев“, „ковачите“ ще приемат коравия състав от железничарския град.
Това е и своеобразна препратка към двубоя между отборите на Габрово и Горна Оряховица от 21 септември 1919 година, който поставя началото на организирания футбол в двата града. За да продължи успешната си серия в първенството, „Янтра“ ще трябва да промени статистиката от домакинските си двубои срещу „железничарите“. Тя към момента е в полза на „Локомотив“. И в двата предходни мача във Втора лига, играни на стадион „Христо Ботев“, черно-белите постигнаха победи – 1:3 през сезон 2020/2021 и 0:2 през миналата година.
Като цяло тимът от Горна Оряховица е един от неудобните съперници на „Янтра“ и води с 3:1 победи в изиграните дотук четири двубоя във Втора лига. Във временното класиране двата състава са на близки позиции – трета на „Янтра“ и пета за „Локомотив“, но са разделени от 8 точки. „Ковачите“ са без поражение от началото на сезона и в серия от седем поредни победи в първенството. Наложиха се и над състава на „Ком“ във втория предварителен кръг на турнира Купа България. „Локомотив“ отпадна от надпреварата за Купата след поражение в столицата от „Витоша“ (Бистрица) с 1:2 миналата неделя, а в първенството записа равенства с по 1:1 в последните два кръга – при визитата си в Севлиево и в домакинството на „Фратрия“.
Общо в първенството дотук „железничарите“ са с актив от 4 победи, 4 равенства и 3 поражения. В състава на черно-белите са двама футболисти носили екипа на „Янтра“ в предходни сезони – бранителят Михаил Минков и халфът Никола Колев. Емо Луканов няма да може да разчита и в предстоящия двубой на Велислав Василев, който продължава да се възстановява от травма. Асен Георгиев и Велислав Боев, които пропуснаха мача за Купата в Берковица, се завръщат в състава.

Съдийската комисия на БФС назначи съдийска бригада от Пловдив за мача. Георги Стоянов ще бъде главен арбитър на срещата с асистенти Йордан Петров и Георги Димчев. Ролята на четвърти рефер ще изпълнява Георги Иванов. Действията на съдиите ще оценява Ивелин Занев от Русе.
За този исторически първи мач на осветление на стадион „Христо Ботев“ Община Габрово и ОФК „Янтра“ са подготвили специално откриване. Непосредствено преди началото на двубоя, който ще бъде излъчен директно по „Диема спорт“, публиката ще се наслади на светлинно шоу с музика и представление с дронове. Музикални изпълнения ще има на полувремето на срещата.
За габровските любители на футбола ще бъде отворен официалният северен вход на стадион „Христо Ботев“. Горният южен вход, разположен на ул. „Баба Зара“ и ул. „Митко Палузов“, ще бъде отворен САМО за привържениците на „Локомотив“ (ГО).Тъй като мачът ще приключи след 22.00 ч., съгласно Закона за опазване на обществения ред при спортни мероприятия всички непълнолетни лица под 16 години трябва да бъдат с пълнолетен дееспособен придружител.
В случаите на придружаване на малолетно или непълнолетно лице до 16 години съгласието на родителя, настойника, попечителя, другото лице, което полага грижи за детето, и на придружителя се удостоверява с декларация по образец съгласно приложение № 2. За се избегне струпване и забавяне на входа, от клуба отправят апел към всички, които ще придружават деца под 16 години да подготвят двоите декларации предварително. Образец на декларацията има в ЗООРПСМ и в сайта на БФС.


-
Новинипреди 4 дни
Откриха барелеф и паметна плоча на Йосиф Шнитер (Видео и снимки)
-
Новинипреди 4 дни
Мария Йозова с награда за принос в развитието на местното самоуправление
-
Новинипреди 5 дни
Благотворителен кулинарен базар на Петковден в Габрово
-
Новинипреди 2 дни
Бъдещето на хирургията е в роботиката
-
Кримипреди 3 дни
Габровка,“замъглила километража“ след пико, остана без книжка по пладне
-
Новинипреди 4 дни
Габрово отбелязва своя Духовен празник с Фестивал на духовната музика
-
Новинипреди 3 дни
Прерязаха лентата на хеликоптерната площадка на болницата
-
Любопитнопреди 4 дни
Ново поколение дентална диагностика в Габрово