Икономика
Купете имот с Гарант, превърнете го в дом с помощта на нашите партньори
След като вече сте закупили имот с ГАРАНТ и сте извършили първата важна стъпка по планиране и проектиране следва доста по-трудоемката част, а именно реализацията на плана – строително-ремонтните дейности, обзавеждането и оборудването. Правилната последователност на извършване е важна, защото по този начин ще спестите време, пари и енергия.

• Подготовка на терена – започва се с къртене, демонтаж и премахване на всичко старо и ненужно. Демонтиране на врати, премахване на стари подови настилки, сваляне на тапети и стари мазилки, къртене на фаянс, теракота и мозайка, премахване на преградни стени и т.н.
*Съвет: Добре е, колкото се може по-често помещенията да бъдат почиствани, за да се редуцира събирането на излишна мръсотия, която възпрепятства по-бързото изпълнение на проекта.
• Подмяна на инсталации
В този етап се включват: смяна на дограмата, оформяне на отворите за интериорните врати, подмяна на канализационната и водопроводна мрежа, ако е необходими, изграждане на нова електрическа инсталация, ремонт на отоплителната система.
*Съвет: Практичен и здравословен вариант за отопление е подовото. Има два вида: електрическо и водно, като първото се монтира посредством електрически рогозки, а второто – с т.нар „дълбок монтаж“ чрез полагането на тръби под подовата настилка. Най-голямото предимство на подовото отопление е равномерната температура, която се достига, както и липсата на замърсяване.
• Основни довършителни ремонтни дейности
Най-общо това са: полагане на външна и вътрешна изолация; изравняване на подове и стени; изграждане на преградни стени с гипсокартон или „обличане“ на съществуващи; шпакловки; поставяне на фаянс, теракота, гранитогрес, боядисване с латекс, слагане на тапети, декоративна мазилка; подови настилки; поставяне на осветителни тела и т.н.
*Съвет: За да не бъде интериорът на банята еднообразен, може да „вкарате“ свежи акценти чрез декоративни пана. Такива и подобни предложения може да намерите в магазини „ПАРОС“. А чрез нашето съдействие може да получите до 20% отстъпка при пазаруване там.
• Обзавеждане и декорация
Един от най-приятните етапи, когато домът придобива сравнително завършен вид, показващ индивидуалните вкусове на собствениците си. В този етап се включва: обзавеждането на кухнята; поставянето на всички уреди и мебели в останалите помещения, декорация. Обзавеждането на кухнята почти винаги е по индивидуален проект. Специфичните и нестандартни размери на помещенията, изискват точно проектиране за оползотворяване на всички ниши. За тази задача може да се доверите на нашия партньор Мебелна къща САРАКТА. С професионализъм и прецизност те ще се погрижат както за кухненското, така и за цялостното обзавеждане.
*Съвет: Добре е да предвидите за проектирането, производството и доставката на Вашите мебели период между 30 и 60 дни. Тъй като основният ремонт е дълъг, добре е изборът на мебели и оборудване да се прави паралелно.
И ето че след дълга и упорита работа Вашият нов дом е готов! Най-сетне може да седнете с чаша кафе, излегнали се на дивана и да помислите „Е, струваше ли си?“. Ние можем само да Ви кажем, че домът не е просто място, той е чувство и всяко усилие за постигане на топлина, сплотеност и удовлетвореност, си струва! Ако все още не сте намерили своя бъдещ дом – направете го с ГАРАНТ!
Икономика
НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.
В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.
Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.
Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.
Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.
Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.
Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber, страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.


Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


-
Кримипреди 4 дниПиян водач без книжка причини тежка катастрофа със загинал край Севлиево
-
Кримипреди 5 дниОставиха в ареста един от двамата, „шетали“ из цяло Габрово
-
Новинипреди 5 дниОбластна среща акцентира върху ранното включване на децата в образованието
-
Новинипреди 3 дниБъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
-
Новинипреди 4 дниВиктор Меразов е Спортист на Габрово за 2025 година
-
Новинипреди 2 дниЧестито Рождество Христово!
-
Новинипреди 18 часаДнес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата





